Harddisk 'vergroten'

Pagina: 1
Acties:

• Vuikie
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 26-09 16:08
Het probleem:
Ik heb, van mijn werk, een Dell Venue 5055 met een 32GB EMMC gesoldeerd op het moederbord met Windows 10. Voor de getrainde mensen zie je misschien al gelijk het probleem: 32GB + gesoldeerd. Als je alleen windows erop hebt staan, gaat het goed. Maar ik had een paar andere programma's geinstalleerd (Zoals office, want werk) en dan zit de schijf vol, als in nog 1 gig vrij. Dit is voor Windows te weinig om een 'creators' update te doen.
Ik heb er al een 64GB, UHS III SD kaart erbij gestoken, maar dit bied niet de oplossing. Sommige programma's MOETEN in 'c:\Program Files' geinstalleerd staan (Zoals office), dus de install directory in de registry veranderen bied dan ook geen oplossing. :(

Nu zijn daar wel trucks voor, maar om nu telkens een nieuwe volume te maken en te koppelen in je 'c:\Program Files' is irritant. Dus ik ben op zoek naar een betere oplossing.

Nu heb ik geprobeerd om de SD kaart te koppelen als 'c:\Program Files' maar ik kwam erachter dat je die directory kan hernoemen, noch verwijderen(Ook niet in veilige of hestel modus)... waardoor dit ook niet werkt.

Ik heb al op verschillende steekwoorden gezocht, maar niks bracht echt iets nuttigs op. Simlinken/hardlinken helpt niet tegen een te kleine schijf.

Misschien weet iemand hier hoe je het bovenstaande werkend kan krijgen of een andere oplossing om Windows 'permanent voor de gek te houden' zodat ik niet meer tegen het 32GB probleem aan loop.

PS. Ja ik weet dat de SD kaart ten allen tijden in de PC/Tablet moet blijven zitten, mocht dit lukken, omdat er anders heel veel mis kan en zal gaan.

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:26
Ik heb hier ook zo'n soort laptop met 32GB EMMC opslag gehad.
Er kon ook niets meer geupdate worden vanwege de intern volgelopen opslagruimte
Enige optie is dan om schoon te installeren met de laatste (32Bit!) windows ISO via USB.
Alles, ook eventuele recovery/OEM partities verwijderen bij windows setup.

Extra opslag voor SD moet wel NTFS geformatteerd zijn?
Radish Logic: Making an SD Card as Permanent Storage in Windows 10

• ShitHappens
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 01:02
Je kunt in Windows een partitie spreiden over 2 drives, misschien proberen waard? https://superuser.com/que...c-with-another-hard-drive

(Even goed back-up maken voor je begint uiteraard)

• fm77
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Als je maar een paar programma's gebruikt moet 32GB genoeg zijn. De programma's die echt op de C: moeten staan zijn er vrij weinig denk ik. De meesten laten je gewoon kiezen waar je iets wil installeren.
Maar voor je Office probleem: https://appuals.com/how-t...ice-on-a-different-drive/
Helaas zul je dan wel behoorlijk merken dat je de snelheid van je ssd gaat missen.
Een laptop met maar 32GB heeft nu eenmaal zijn beperkingen, en vereist wat terughoudendheid in wat je er mee wil doen :P (Heb zelf hetzelfde probleem met m'n Asus t200)
ShitHappens schreef op donderdag 29 november 2018 @ 21:04:
Je kunt in Windows een partitie spreiden over 2 drives, misschien proberen waard? https://superuser.com/que...c-with-another-hard-drive

(Even goed back-up maken voor je begint uiteraard)
Weet niet of dit handig is om dit met een ssd en een trage sd kaart te gaan doen :P

Met mijn beperkte laptop heb ik ondertussen wel geleerd hoe je zoveel mogelijk ruimte kan vrijmaken. Zoals oude windows updates van de ssd te verwijderen.

[ Voor 34% gewijzigd door fm77 op 29-11-2018 21:19 ]

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:10
Wellicht kun je wat winst maken door de recovery partitie te verwijderen?

Maar het beste kun je deze tablet gewoon inruilen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuikie
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 26-09 16:08
Bedankt allemaal, ik heb de link van @fm77 maar gevolgd. Dat is voor nu de beste oplossing.
@jeroen3 Deze tablet heb ik 'voor erbij', mijn main PC is een Precision 7710 laptop. Ik gebruik de tablet om aantekeningen te maken bij vergaderingen of om filmpjes te kijken als ik alleen in een hotel zit voor werk of licht tik werk, zoals een dagverslag.

Bedankt voor de input ieg. (y)
Pagina: 1