Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hey goededag tweakers hierbij heb ik een vraag met daarbij of het Legaal is om Windows 10 pro te verkopen op Marktplaats of op dergelijke andere sites.

Ik had laatst een discussie met een vriend die zei dat het verboden is om Windows licensies te verkopen in verband je niet Microsoft bent.

Met daarbij zijn argument: He verkoopt iets wat niet aan jouw is met daarbij als bedrijf daardoor kan schade lijden en kunnen ze jouw aansprakelijk stellen.

In mijn ogen klopt het niet in verband met de rechtzaak die er was:
nieuws: Hof: doorverkoop softwarelicenties is toegestaan

Hopelijk dat iemand mij een duidelijke verklaring kan geven.

Thanks!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 06:25
Ik zou zeggen dat het mag. Ik vind zijn argument een beetje vaag. Omdat bv Mediamarkt ook gewoon licenties verkoopt. E de software houder ook niet weet aan wie die verkocht ging worden.

ik kan begrijpen dat spellen uit je steam account verkopen lastig is. Maar als het gewoon een code zie ik 0 reden waarom het niet zou mogen als je aan de regels voldoet die het hof heeft gestelt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16-09 15:04

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Retail licenties van Windows zijn verkoopbaar; door de activatie-methode en aanschafmanieren, kan je Retail "officieel" naar een andere PC krijgen.

Alle overige licenties zijn niet doorverkoopbaar. Dus geen OEM, geen RTM, geen Click2Run, geen Education/Enterprise.

@Verwijderd je had zelf de kleine letters van Windows 10 installatie dus nog niet gelezen?
From the Windows 10 end user license agreement:

b. Stand-alone software. If you acquired the software as stand-alone software (and also if you upgraded from software you acquired as stand-alone software), you may transfer the software to another device that belongs to you. You may also transfer the software to a device owned by someone else if (i) you are the first licensed user of the software and (ii) the new user agrees to the terms of this agreement. You may use the backup copy we allow you to make or the media that the software came on to transfer the software. Every time you transfer the software to a new device, you must remove the software from the prior device. You may not transfer the software to share licenses between devices.

[ Voor 61% gewijzigd door MAX3400 op 29-11-2018 12:21 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 16-09 09:14
MAX3400 schreef op donderdag 29 november 2018 @ 12:19:
Retail licenties van Windows zijn verkoopbaar; door de activatie-methode en aanschafmanieren, kan je Retail "officieel" naar een andere PC krijgen.

Alle overige licenties zijn niet doorverkoopbaar. Dus geen OEM, geen RTM, geen Click2Run, geen Education/Enterprise.

@Verwijderd je had zelf de kleine letters van Windows 10 installatie dus nog niet gelezen?

[...]
OEM mag je ook gewoon doorverkopen, wel enkel met het apparaat waar deze OEM licentie aangekoppeld is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16-09 12:11

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 23:09
Stand-alone software.
If you acquired the software as stand-alone software (and also if you upgraded from software you acquired as stand-alone software), you may transfer the software to another device that belongs to you. You may also transfer the software to a device owned by someone else if (i) you are the first licensed user of the software and (ii) the new user agrees to the terms of this agreement. You may use the backup copy we allow you to make or the media that the software came on to transfer the software. Every time you transfer the software to a new device, you must remove the software from the prior device. You may not transfer the software to share licenses between devices
Daar zijn ze zelf ook gewoon duidelijk in. Alleen geen evaluatie of NFR-versies.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EnnaN
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-09 11:42

EnnaN

Toys in the attic

Zou
if (i) you are the first licensed user of the software
betekenen dat je een op marktplaats-gekochte variant dan _niet_ door mag verkopen, omdat je dan niet meer de 'first licensed user' bent?

Verder staat er dus wel dat die koper met de agreement moet instemmen. Dat moet je dan officieel wel regelen als je legaal wil verkopen.

sig

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Volgens mij is dat maar een uitspraak ;) :P
MAX3400 schreef op donderdag 29 november 2018 @ 12:19:

[...]
Daar staat alleen dat je je licentie naar een ander apparaat van jou (expliciet) mag verplaatsen?
you may transfer the software to another device that belongs to you

[ Voor 82% gewijzigd door anandus op 29-11-2018 13:08 ]

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eric.1
anandus schreef op donderdag 29 november 2018 @ 13:03:
Daar staat alleen dat je je licentie naar een ander apparaat van jou (expliciet) mag verplaatsen?
Lees je een regeltje verder :)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
eric.1 schreef op donderdag 29 november 2018 @ 13:10:
[...]

Lees je een regeltje verder :)?
Ah, had ik vlot over heengelezen :)

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Verwijderd

Topicstarter
Dus als ik het begrijp mag je licensies doorverkopen alleen als je first user bent.

Maar wat ennaN dus zegt mag je inderdaad de gekochte product niet doorverkopen omdat je niet de first user bent?

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16-09 12:11
anandus schreef op donderdag 29 november 2018 @ 13:03:
[...]

Volgens mij is dat maar een uitspraak ;) :P
[...]

[...]
Je leest wat te vlot zo te zien, ook je andere bericht. 1 uitspraak uit 2012, de beide nadere uit 2016. Ik haal hieruit dat het in de EU mag.

• EnnaN

EnnaN

Toys in the attic

Verwijderd schreef op donderdag 29 november 2018 @ 13:24:
Dus als ik het begrijp mag je licensies doorverkopen alleen als je first user bent.

Maar wat ennaN dus zegt mag je inderdaad de gekochte product niet doorverkopen omdat je niet de first user bent?
Nouja, als jij de eerste gebruiker bent is dat denk ik wel de first user, maar ik vroeg me meer af wat als degene die hem van jou koopt wil doorverkopen?

Het lijkt er op dat het in de licentie staat dat dat niet mag. Nou kan er natuurlijk vanalles in de licentie staan en als de wet het daar niet mee eens is dan is het gewoon een ongeldige licentie, dus wat daar in staat hoeft niet te betekenen dat het ook 'illegaal' is, maar goed.

sig

Verwijderd

Topicstarter
Nadat ik de uitspraken had gelezen over de rechtspraak in het hof heb ik het zo begrepen dat het legaal is om software door te verkopen omdat het binnen EU is en aan de voorwaarden houdt.

Was van plan om Windows Keys te kopen van een Retail Version en heb simpelweg door te verkopen op marktplaats.

• EnnaN

EnnaN

Toys in the attic

als businessplan? als het niet sporadisch is zou ik wel goed kijken hoe het eerder genoemde punt werkt van het akkoord gaan: hoe ga jij er voor zorgen dat de koper officieel akkoord gaat met de licentievoorwaarden?

sig

Verwijderd

Topicstarter
EnnaN schreef op donderdag 29 november 2018 @ 15:11:
als businessplan? als het niet sporadisch is zou ik wel goed kijken hoe het eerder genoemde punt werkt van het akkoord gaan: hoe ga jij er voor zorgen dat de koper officieel akkoord gaat met de licentievoorwaarden?
Niet als businessplan maar gewoon extra bijverdienste bijvoorbeeld.

• eric.1
Verwijderd schreef op donderdag 29 november 2018 @ 15:23:
[...]

Niet als businessplan maar gewoon extra bijverdienste bijvoorbeeld.
Als je er ook nog een marge uit wilt halen dan kan er toch amper markt voor zijn?

Jij koopt het bij X voor Y, dat kan iedere consument. Jij plaatst het op Z voor Y+marge...

Business-technisch gaat daar iets niet goed :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 16-09 09:14
Verwijderd schreef op donderdag 29 november 2018 @ 13:45:
Nadat ik de uitspraken had gelezen over de rechtspraak in het hof heb ik het zo begrepen dat het legaal is om software door te verkopen omdat het binnen EU is en aan de voorwaarden houdt.

Was van plan om Windows Keys te kopen van een Retail Version en heb simpelweg door te verkopen op marktplaats.
Lijkt me niet echt werkbaar. Legitieme Windows 10 retail licenties zijn duur, denk aan €200+ euro, ik zie daar nu niet echt een levendige markt in zijn op Marktplaats. Zeker niet zolang er een flink aantal partijen zijn die Windows 10 licenties verkoper voor een paar tientjes, waarbij het echter maar de vraag is hoe legaal deze licenties zijn.

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Verwijderd Hier wat leesvoer van MP zelf https://www.marktplaats.n...cten-en-diensten.dot.html

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Net marktplaats gevraagd en je mag alleen tastbare windows verkopen ( dus niet digitaal ) in verband met oplichterij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• torretje2012
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 16-09 11:16
*knip*, laten we het constructief houden!

[ Voor 88% gewijzigd door Perkouw op 19-12-2018 17:27 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 13:17:
Net marktplaats gevraagd en je mag alleen tastbare windows verkopen ( dus niet digitaal ) in verband met oplichterij.
Ik begrijp dat het verwarrend kan zijn. Je moet twee dingen onderscheiden;
1) Gekochte software mag bij wet doorverkocht worden
2) Verkoopsites zijn op geen enkele wijze gebonden alles wat bij wet verkocht mag worden te faciliteren.

Op marktplaats en ook hier geldt dat iets aanbieden niet een recht is maar een privilege. In gevallen waar tegen veel problemen aangelopen wordt (Programma's die na aankoop stoppen met werken met problemen tussen verkooer en koper tot gevolg bv) kan dus ook besloten worden het niet te faciliteren - maar dat maakt het niet illegaal.
Pagina: 1