Vraag

• Zythean
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 10-10-2021
Hola!

Momenteel ben ik in onderhandeling voor een functie die per 1 februari of 1 maart 2019 zal starten, mits we uit de onderhandelingen komen uiteraard.

Voor de functie zal ik regelmatig moeten rijden en krijg dan ook een leaseauto van de werkgever. Deze mag ik daarnaast ook privé gebruiken en zal hiervoor 22% bijtelling gerekend worden. Het zal gaan om een Hyundai i10, met een cataloguswaarde van €10.000. En tevens wordt dit voor mij de eerste keer leasen.

Door het gebrek aan kennis en ervaring op gebied van leasen, ben ik zonder overdrijven al minimaal 10u bezig geweest met Googlen en inlezen, om het tot in detail te proberen snappen (ben graag goed geïnformeerd). Het is allemaal inmiddels erg duidelijk, behalve het volgende waar ik echt nergens antwoord op kan vinden:
Mijn werkgever wil dat ik alle brandstofkosten voor privégebruik zelf betaal. Online kan ik vinden dat dit, afhankelijk van de onderlinge afspraken, doodnormaal is voor privé (vakantie) gebruik in het buitenland. Maar met alle gebruikte variaties van zoektermen, kan ik niets vinden over wat de regels/norm hierover zegt mbt privégebruik binnen Nederland.

Ik ben dan ook benieuwd of iemand mij hierover duidelijkheid kan verschaffen? Van alles wat ik al heb kunnen vinden, heb ik het idee dat dit niet (ongelimiteerd) mag? Of mag het wel, maar is het een situatie die als zo absurd (of doodnormaal) gezien wordt of zelden voorkomt, dat er daarom moeilijk iets over te vinden is? Als dit laatste zo is, vallen de privé gemaakte brandstofkosten dan in ieder geval wel onder de 'eigen bijdrage', die in mindering gebracht kan worden op de bijtelling?

Hoop dat iemand mij kan helpen hierbij! Zo verwarrend allemaal als je nog nooit eerder met leasen te maken gehad hebt.. 8)7

Met vriendelijke groet,
Zythean

[ Voor 0% gewijzigd door Zythean op 29-11-2018 11:48 . Reden: Grammaticale correctie ]

Beste antwoord (via Zythean op 29-11-2018 12:54)

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19-09 15:10
Hier staat het vrij duidelijk uitgelegd: https://www.adp.nl/kennis...n-de-zaak/eigen-bijdrage/

Je zal de brandstof moeten declareren die de werkgever gelijk weer inhoudt om in aanmerking te komen als eigen bijdrage privégebruik.

Maar dan nog, Run Forest Run. Een i10 is al niet veel, ook nog eens zelf de brandstof betalen is helemaal sneu.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Alle reacties

• Conono
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 31-08-2020
Zythean schreef op donderdag 29 november 2018 @ 11:46:
...
Ik ben dan ook benieuwd of iemand mij hierover duidelijkheid kan verschaffen?
Dit mag gewoon.
Van alles wat ik al heb kunnen vinden, heb ik het idee dat dit niet (ongelimiteerd) mag? Of mag het wel, maar is het een situatie die als zo absurd (of doodnormaal) gezien wordt of zelden voorkomt, dat er daarom moeilijk iets over te vinden is?
Ik vind het wat gierig al helemaal met een i10, maar dat is niet zo van belang.
Als dit laatste zo is, vallen de privé gemaakte brandstofkosten dan in ieder geval wel onder de 'eigen bijdrage', die in mindering gebracht kan worden op de bijtelling?
Ja.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Ik zou even navragen hoe de werkgever dit denkt te regelen? Moet je dan eerst de tank leegrijden, die je met de tankpas hebt betaald? Krijg je een tankpas, of moet je alles achteraf declareren?

Het lijkt mij een aparte regeling, en zeer fraudegevoelig. Wat gebeurt er als je na werk nog even langs een kennis gaat? Is dan de hele reis woon-werk, of ga je de kilometers omweg apart tellen? En hoe ga je dit ooit hardmaken? GPS tracker in de auto?

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tonkey
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 07:57
Hier is geen regelgeving over, het is maar net wat je afspreekt. Je baas mag dit uiteraard verwachten van je, het zijn ten slotte privé kilometers. De auto betaald hij ook al.

De kosten mag je dus wel opgeven als eigen bijdrage zodat dit van de bijtelling af gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 11:50

Theo

moederbord

Hoe kan een werkgever controleren hoeveel kilometer je privé rijdt, en hoe dan je gebruik is? Moet je dan iedere vrijdagmiddag (op kosten van ze zaak) tanken, en moet je zondagavond privé de auto weer aftanken?

Het is verder wel een heel erg gierige en karige regeling die je krijgt. Als je veel kilometers op de weg moet zijn voor werk dan is een i10 niet ideaal. Aan de andere kant, moet je veel kleine stukjes in de stad rijden (medicijnen bezorgen bijvoorbeeld) dan is zo'n gebakje al wat meer te begrijpen.

Je kunt je ook verdiepen in het sfspreken van een km vergoeding met je eigen auto. Het kan zomaar zijn dat je met een kleine privéauto beter uit bent dan met een leasegebakje. (ik rij zelf ook een kleine auto waarmee ik 13 dkm per jaar aan woon-werk rij en zo'n 12dkm privé. Alle autokosten (inc afschrijving) kan ik betalen uit de kmvergoeding van de werkgever)

[ Voor 64% gewijzigd door Theo op 29-11-2018 11:56 ]

7400 Wp op het dak

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Conono
Theo schreef op donderdag 29 november 2018 @ 11:51:
Hoe kan een werkgever controleren hoeveel kilometer je privé rijdt, en hoe dan je gebruik is? Moet je dan iedere vrijdagmiddag (op kosten van ze zaak) tanken, en moet je zondagavond privé de auto weer aftanken?
Je kan prima de zakelijke kilometers bijhouden, dat doet immers iedereen die zakelijk rijdt zonder bijtelling.

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 11:58

TommyGun

Stik er maar in!

Bijtelling voor privégebruik betaal je juist zodat je ook privé de leaseauto kunt gebruiken....

Ik vind het dan ook erg vreemd, en vooral gierig.

Vaak zit er inderdaad wel een (belastingtechnische) max aan de privé kilometers, bijv. 10k km per jaar.

[ Voor 3% gewijzigd door TommyGun op 29-11-2018 11:54 ]

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wimpie007
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-09 23:46
Als hier al zo moeilijk over gedaan wordt zou ik daar niet eens aan beginnenJe krijgt een auto van de zaak waar je bijtelling over gaat betalen incl tankpas en dan zou je alsnog een rittenregistratie moeten gaan bijhouden ?

Dat is juist het voordeel van die bijtelling betalen zodat je dat niet hoeft
Anders kan je beter een eigen auto kopen en die i10.... alleen zakelijk gebruiken.

[ Voor 12% gewijzigd door wimpie007 op 29-11-2018 11:54 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• alki
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11:46
Dan ik zou ik meteen afzien van de bijtelling, als je toch de benzine zelf moet betalen. Voor dat geld kun je zelf een leuke auto kopen en onderhouden ipv zon karige i10

• Jeroenneman

Jeroenneman

Theo schreef op donderdag 29 november 2018 @ 11:51:
Inderdaad, en zelfs die constructie gaat mank, want je kunt ook doordeweeks in de avond nog flinke kilometers maken prive.
Het lijkt mij administratief meer werk om dit allemaal bij te willen houden, dan om gewoon die paar litertjes per week die iemand prive nog rijdt te betalen.

Maar goed, ik ben erg benieuwd hoe de werkgever dit dichtgetimmerd heeft.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ozzie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09:34
Je kan er ook voor kiezen om een rittenregistratie bij te houden. Dan hoef je geen bijtelling te betalen en mag je max 500 prive km's maken

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

alki schreef op donderdag 29 november 2018 @ 11:54:
Dan ik zou ik meteen afzien van de bijtelling, als je toch de benzine zelf moet betalen. Voor dat geld kun je zelf een leuke auto kopen en onderhouden ipv zon karige i10
Precies, deze constructie zou enkel kunnen/mogen zónder bijtelling (en dus <500 km privégebruik) en rittenregistratie van zakelijke km's.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Metalfreak
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 22-09 11:23

Metalfreak

Hoije woh!

Echt, hoe zou je dit voor elkaar krijgen? Welk verbruik wil je hier ook bij aanhouden? Of krijg je een aparte tank voor privé en voor zakelijke ritten :?

Maar bovenal: als je bijtelling gaat betalen, deze constructie nooit accepteren. Dan word je echt dubbel genaaid.

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

• alki
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11:46
Heb zon vermoeden dat TS bij zon malefide detacheerders club gesolliciteerd heeft en hem gouden bergen beloven en er zelf alleen maar beter van worden...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conono
alki schreef op donderdag 29 november 2018 @ 11:54:
Dat hangt helemaal af van hoeveel hij privé rijdt. Als dat (zeg) zo tussen de 501 en 1000 kilometer is, is het duur. Dan heeft 'ie immers bijna de volledige bijtelling, een klein beetje benzinekosten, en maar weinig profijt. Als hij 50k privé rijdt is het best prima. Geen bijtelling (want benzinekosten aftrekbaar van bijtelling), heeft 'ie alleen de benzinekosten. En die heb je natuurlijk met een eigen auto ook (plus de rest).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Conono
Metalfreak schreef op donderdag 29 november 2018 @ 11:58:
Echt, hoe zou je dit voor elkaar krijgen? Welk verbruik wil je hier ook bij aanhouden? Of krijg je een aparte tank voor privé en voor zakelijke ritten :?

Maar bovenal: als je bijtelling gaat betalen, deze constructie nooit accepteren. Dan word je echt dubbel genaaid.
Mensen, zo moeilijk is dat echt niet. Voorbeeld:

Aantal kilometers zakelijk volgens administratie: 10.000
Aantal kilometers totaal op de teller: 15.000
Aantal liters brandstof getankt: 500

Te vergoeden aan werkgever: (5.000/15.000) x 500 = 167 liter.

• Ozzie
Conono schreef op donderdag 29 november 2018 @ 11:59:
[...]

Dat hangt helemaal af van hoeveel hij privé rijdt. Als dat (zeg) zo tussen de 501 en 1000 kilometer is, is het duur. Dan heeft 'ie immers bijna de volledige bijtelling, een klein beetje benzinekosten, en maar weinig profijt. Als hij 50k privé rijdt is het best prima. Geen bijtelling (want benzinekosten aftrekbaar van bijtelling), heeft 'ie alleen de benzinekosten. En die heb je natuurlijk met een eigen auto ook (plus de rest).
Die brandstofkosten zijn volgens mij alleen aftrekbaar bij tanken in het buitenland. Maar ik kan het mis hebben.

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

• Conono
Ozzie schreef op donderdag 29 november 2018 @ 12:02:
[...]

Die brandstofkosten zijn volgens mij alleen aftrekbaar bij tanken in het buitenland. Maar ik kan het mis hebben.
Volgens mij niet. Het blijkt zo te zien ook niet uit de wet (art. 13bis lid 4 LB).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Metalfreak

Metalfreak

Hoije woh!

Conono schreef op donderdag 29 november 2018 @ 12:02:
[...]

Nee hoor, hoe ga je dit hard maken? Als je tijdens je zakelijke ritten 1:15 rijdt omdat je door je werkgever gestresst overal naartoe gestuurd wordt en je tijdens je privé ritten 1:20 rijdt, hoe ga je dit aantonen?

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

Acties:
  • Beste antwoord
  • +16 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19-09 15:10
Hier staat het vrij duidelijk uitgelegd: https://www.adp.nl/kennis...n-de-zaak/eigen-bijdrage/

Je zal de brandstof moeten declareren die de werkgever gelijk weer inhoudt om in aanmerking te komen als eigen bijdrage privégebruik.

Maar dan nog, Run Forest Run. Een i10 is al niet veel, ook nog eens zelf de brandstof betalen is helemaal sneu.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Conono
Metalfreak schreef op donderdag 29 november 2018 @ 12:07:
[...]

Nee hoor, hoe ga je dit hard maken? Als je tijdens je zakelijke ritten 1:15 rijdt omdat je door je werkgever gestresst overal naartoe gestuurd wordt en je tijdens je privé ritten 1:20 rijdt, hoe ga je dit aantonen?
Vind je dit nou zelf ook niet een béétje vergezocht..?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• IceStorm
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07:13

IceStorm

This place is GoT-like!!!

Señor Sjon schreef op donderdag 29 november 2018 @ 12:08:
Exact dit. Ik vind een i10 al karig als aanbod (of je moet echt slechts 3 km per dag rijden oid). Maar het zelf moeten vergoeden van brandstof is gewoon kansloos. Dan betaal je zometeen vanuit je bijtelling voor een auto die je alleen voor werk mag gebruiken. Ga dan alleen zakelijk rijden, dan kost het je iig niks. Maar dan is het ook geen arbeidsvoorwaarde van enig waarde meer te noemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ozzie
Conono schreef op donderdag 29 november 2018 @ 12:07:
[...]

Volgens mij niet. Het blijkt zo te zien ook niet uit de wet (art. 13bis lid 4 LB).
Zie in dat artikel nou niet echt direct iets staan waaruit blijkt dat het wel zou mogen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Metalfreak

Metalfreak

Hoije woh!

Conono schreef op donderdag 29 november 2018 @ 12:09:
[...]

Vind je dit nou zelf ook niet een béétje vergezocht..?
Nee hoor, helemaal niet. Als je voor je werkgever elke keer in de file staat gaat je verbruik omhoog. Dus dan betaal je gewoon privé voor je werkverbruik. En de werkgever staat aan de zijkant keihard te lachen omdat zijn medewerkers nog zo gek zijn ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conono
Ozzie schreef op donderdag 29 november 2018 @ 12:11:
[...]

Zie in dat artikel nou niet echt direct iets staan waaruit blijkt dat het wel zou mogen.
Dan mag het dus. Dat is zo'n beetje hoe wetgeving werkt..
Metalfreak schreef op donderdag 29 november 2018 @ 12:11:
Nee hoor, helemaal niet. Als je voor je werkgever elke keer in de file staat gaat je verbruik omhoog. Dus dan betaal je gewoon privé voor je werkverbruik. En de werkgever staat aan de zijkant keihard te lachen omdat zijn medewerkers nog zo gek zijn ook.
En privé sta je natuurlijk nooit in de file, rij je nooit in de stad en alleen maar 80 op de snelweg achter een vrachtwagen te slipstreamen. Well, als dat je argument is, is de oplossing niet zo moeilijk:
Privé plankgas gaan rijden, en zakelijk als een natte krant.
Het verschil in brandstofverbruik tussen privé en zakelijk lijkt mij echt marginaal.

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-09 02:21

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Ozzie schreef op donderdag 29 november 2018 @ 12:02:
[...]

Nee, alle kosten die je prive maakt zijn in principe aftrekbaar. Waar je tankt maakt niet uit, maar bijvoorbeeld ook de autowasstraat, ruitewisservloeistof, tolkosten, etc etc.

De 'catch' is echter wel dat het via de werkgever moet lopen. Dus declareren en vervolgens weer op je salaris inhouden, en je mag niet meer aftrekken dan dat er bruto bijgeteld wordt.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• monkel
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22-09 20:28
Ik vind het wel knap hoe iedereen een conclusie kan trekken om wat voor functie het gaat etc.

Het is geen mega-goede regeling, maar als je niet veel prive rijdt (10k per jaar?) en je geen eigen auto hebt of wil kopen, dan kan het prima.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jeroenneman

Jeroenneman

Conono schreef op donderdag 29 november 2018 @ 12:02:
[...]

En tegen welke prijs ga je dat vergoeden dan? De prijs aan de pomp aan het eind van het jaar? En pakken we dan een snelwegpomp, of de meest goedkope pomp in het dorp?

Allemaal onzin, waar je je met een lease-auto dus eigenlijk niet druk om zou hoeven maken, zeker niet als je bijtelling betaalt. :X

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ozzie
Het komt uiteindelijk hierop neer:
Een auto van 10.000 euro kost je netto aan bijtelling ongeveer 80 euro.

Heb jij 80 euro per maand over voor een i10 waarbij je zelf de brandstof moet betalen. Zo ja, niks aan de hand. Zo nee, rittenadministratie bijhouden zodat je geen bijtelling betaald. Dan mag je echter niet meer dan 500km prive rijden ermee van de belastingdienst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conono
Jeroenneman schreef op donderdag 29 november 2018 @ 12:21:
[...]

En tegen welke prijs ga je dat vergoeden dan? De prijs aan de pomp aan het eind van het jaar? En pakken we dan een snelwegpomp, of de meest goedkope pomp in het dorp?
Gewoon, de gemiddelde prijs. Doe het per jaar, per maand, per uur, I don't care. Maakt allemaal geen verschil.
Allemaal onzin, waar je je met een lease-auto dus eigenlijk niet druk om zou hoeven maken, zeker niet als je bijtelling betaalt. :X
Ik vind het ook gierig, maar doe nou niet alsof dit onmogelijk is. Het kan gewoon, en erg ingewikkeld is het ook al niet.

• Zythean
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 10-10-2021
Bedankt voor de snelle reacties tot nu toe! Ook ik vind het, zoals sommigen aangeven, nogal een gierige/aparte situatie. Vooral gezien de auto waarover het gaat + ook nog eens een heel karig loonvoorstel voor de functie...

Hoe het te gaan bijhouden was ook al wel een vraag die ik nog wilde gaan stellen aan de werkgever. Wilde eerst weten wat de regels zijn en wat als normaal gezien wordt, omdat ik hierover geen sluitend antwoord kon vinden.

Privégebruik van de auto zou in theorie (niet in de huidige situatie) voordeliger voor mij zijn, gezien mijn familie en vrienden door de jaren heen flink over het land verspreid zijn geraakt. Zou ze weer wat vaker (en makkelijker/goedkoper dan met OV) kunnen opzoeken met een auto, wat mijn voornaamste reden is dat ik hem privé zou willen gebruiken.

Wordt in ieder geval even opnieuw rekenen wat het in de huidige situatie allemaal zou kosten voor mezelf, alvorens terug naar de onderhandelingen te gaan. Wilde niet gaan lenen voor een eigen auto, maar zou volgens mij voordeliger worden dan wat de werkgever nu wil bieden. Het karige loonvoorstel maakt dit echter ook weer lastig.

Heb gelukkig wel nog flink wat ammunitie om stevig te kunnen onderhandelen, dus ik geef het nog niet gelijk op ;-)

Tot zoverre in ieder geval heel erg bedankt allemaal!

• Jazzy
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online

Jazzy

Moderator SSC/PB

Moooooh!

monkel schreef op donderdag 29 november 2018 @ 12:19:
Ik vind het wel knap hoe iedereen een conclusie kan trekken om wat voor functie het gaat etc.
Dat heet een aanname, en dat is helemaal niet zo moeilijk op basis van wat de TS vertelt. Het is een zeer ongebruikelijke regeling waarmee de werkgever de maandelijkse kosten met een paar tientjes probeert te drukken. Wat voor type werkgevers doen dit?
Het is geen mega-goede regeling, maar als je niet veel prive rijdt (10k per jaar?) en je geen eigen auto hebt of wil kopen, dan kan het prima.
En hoe gaat dat praktisch werken dan?

@Zythean Denk dat inmiddels wel duidelijk is dat dit weliswaar mag, maar heel ongebruikelijk is. Ik zou eens aan de potentiële nieuwe werkgever vragen hoe ze in de praktijk met die regeling om denken te gaan.

Exchange en Office 365 specialist. Mijn blog.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 22-09 22:32
Conono schreef op donderdag 29 november 2018 @ 12:16:En privé sta je natuurlijk nooit in de file, rij je nooit in de stad en alleen maar 80 op de snelweg achter een vrachtwagen te slipstreamen. Well, als dat je argument is, is de oplossing niet zo moeilijk:
Privé plankgas gaan rijden, en zakelijk als een natte krant.
Het verschil in brandstofverbruik tussen privé en zakelijk lijkt mij echt marginaal.
Ik rijd voor mijn sport met grote regelmaat hetzelfde traject als mijn moeder rijdt voor haar werk. Dan hebben we het over een retourtje van 80 km waarbij ik de zwaarste rechtervoet heb. Ik doe daar nooit langer dan 45 minuten enkele rit over. Als ik er 45 minuten over doe, is de brug open geweest. Normaal kost zo'n ritje mij zo'n 25 minuten, want de brug gaat op vaste tijden open en daar plan ik omheen. Mijn moeder is nooit korter dan 50 minuten onderweg.
Als ik dezelfde auto gebruik voor mijn sport, zit ik meestal zo op de 1:14 a 1:15. Mijn moeder is al blij als ze op een werkdag 1:11 haalt, record is 1:6 ofzo (en een gemiddelde snelheid van 12 km/h). Ik rijd voor mijn sport ook nog regelmatig langere stukken (100-200 km enkel, vanuit Alkmaar even naar Tilburg, Zwolle, Rotterdam, Rhenen, Deventer o.i.d.), dan zit ik echt goed boven de 1:15, duik ik op of onder de fabrieksopgave (6,6:100), zeker als ik over de A2 of andere wegen met trajectcontrole moet. Dan staat de cruise aan. Hoef je in de spits niet te proberen, dan klap je overal bovenop.

Voor mijn bijbaan naast mijn studie heb ik ook auto's gereden. Kon het zijn dat ik in Italië de eerste 300-600 km 1:24 draaide (permanent op de cruisecontrol kunnen rijden met 135 gemiddeld), door Zwitserland of Oostenrijk met het klimmen en dalen 1:20 en een paar uur later in Duitsland de file in liep (3 of 4 uur lang stop and go op zeer lage snelheid). Dan kon het verbruik over de laatste 100 km rustig teruggezakt zijn naar 1:5...

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

Yucon

*broem*

@Zythean check voor de zekerheid even of ze echt letterlijk 'benzine' bedoelen, of dat ze van plan zijn om de officiële prijs per km door te schuiven. Dat scheelt nogal wat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19-09 16:52
Ik kan de situatie wel helder maken:

* Je hebt beschikking over een auto van de zaak
* Je hebt mogelijkheid tot privegebruik
* Je houdt geen sluitende kilometeradministratie bij met <500 km prive per jaar

Dus: je telt bij. Een cataloguswaarde van 10.000 betekent een inkomensbijtelling van 2200 per jaar. Afhankelijk van je totale inkomen kost deze bijtelling je 900 a 1200 euro aan extra loonheffing. Loonheffing (dus ook die over de bijtelling) wordt ingehouden op de loonstrook. Je zult door die leaseauto dus 75 a 100 euro minder nettoloon per maand ontvangen t.o.v. hetzelfde salaris zonder leaseauto.

Dan de eigen bijdrage privegebruik. In je post heb je het over het prive-deel van je brandstofkosten.

Als deze wordt ingehouden via de salarisadministratie, is deze aftrekbaar van de bijtelling. Stel dat de auto 200 euro excl BTW per maand aan benzine verbruikt, waarvan de helft prive. Dan heb je een looninhouding van 100 euro, aftrekbaar van de bijtelling. Netto kost deze 100 euro je 50 a 60 euro.

Het is van belang om alles via de salarisadministratie te doen. Zelf tanken? Bon inleveren, werkgever vergoedt deze en brengt deze als eigen bijdrage in mindering op de bijtelling. Zonder tussenkomst van de werkgever is dat laatste niet mogelijk en betaal je de hele rekening netto.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Zythean schreef op donderdag 29 november 2018 @ 12:23:
[...]
Wilde niet gaan lenen voor een eigen auto, maar zou volgens mij voordeliger worden dan wat de werkgever nu wil bieden. Het karige loonvoorstel maakt dit echter ook weer lastig.

[...]
Lenen voor een auto moet je ook zeker niet doen!
Koop dan liever een gebakje van 500 euro waar je een halfjaar mee kunt rijden en ondertussen wat kunt sparen.

🖥️ | 🚗

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Hoewel het uiteraard nou niet bepaald de meest riante regeling is, kan het ook echt niet uit om alleen zakelijk te rijden en privé er nog een auto naast te kopen. Netto bijtelling is blijkbaar een €80 per maand. Begin met verzekering en wegenbelasting ervan af te trekken. Vervolgens onderhoudskosten. En dan heb je nog niks van een afschrijving.

Kan je wel een oude roestbak van €500 kopen, die stuk minder betrouwbaar zal zijn en hoger brandstof verbruik zal hebben. En dat is nog niet meegenomen dat hij brandstof van de bijtelling kan aftrekken. Daar kan je echt niet een tweede auto privé voor kopen financieel gezien.

En hoewel mensen wel heel veel virtuele beren op de weg zien, is het bijhouden van hoeveel zakelijk en hoeveel privé is nou ook niet echt lastig en zo te verrekenen (en ja, dat kan dan eens een fractie uitmaken).

Vraag is wat het totale pakket is. En als dat blijkbaar ook slecht is, kan je dan niet beter verder zoeken?

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 12:30
Uiteindelijk is een auto van de zaak (incl privégebruik) een soort van beloning van werkgever naar werknemer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Patientzero
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22-09 11:30
Sissors schreef op donderdag 29 november 2018 @ 13:15:
Hoewel het uiteraard nou niet bepaald de meest riante regeling is, kan het ook echt niet uit om alleen zakelijk te rijden en privé er nog een auto naast te kopen. Netto bijtelling is blijkbaar een €80 per maand. Begin met verzekering en wegenbelasting ervan af te trekken. Vervolgens onderhoudskosten. En dan heb je nog niks van een afschrijving.

Kan je wel een oude roestbak van €500 kopen, die stuk minder betrouwbaar zal zijn en hoger brandstof verbruik zal hebben. En dat is nog niet meegenomen dat hij brandstof van de bijtelling kan aftrekken. Daar kan je echt niet een tweede auto privé voor kopen financieel gezien.

En hoewel mensen wel heel veel virtuele beren op de weg zien, is het bijhouden van hoeveel zakelijk en hoeveel privé is nou ook niet echt lastig en zo te verrekenen (en ja, dat kan dan eens een fractie uitmaken).

Vraag is wat het totale pakket is. En als dat blijkbaar ook slecht is, kan je dan niet beter verder zoeken?
Ligt er aan, ik ben van een range rover naar een oude roestbak van letterlijk 500 euro gegaan..
de km's die ik nu maak scheelt me dat toch genoeg !

• Sissors
  • Niet online
Ja maar voor TS is de keuze niet tussen een range rover en een roestbak. De keuze is tussen een roestbak dan of een i10 voor €80 per maand inclusief alles behalve brandstof.

• Jazzy
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online

Jazzy

Moderator SSC/PB

Moooooh!

Sissors schreef op donderdag 29 november 2018 @ 13:15:
En hoewel mensen wel heel veel virtuele beren op de weg zien, is het bijhouden van hoeveel zakelijk en hoeveel privé is nou ook niet echt lastig en zo te verrekenen
Hoe dan?

Exchange en Office 365 specialist. Mijn blog.

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11:45

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

TommyGun schreef op donderdag 29 november 2018 @ 11:53:
Bijtelling voor privégebruik betaal je juist zodat je ook privé de leaseauto kunt gebruiken....
Nee, de bijtelling is zodat het privevoordeel (loon in natura) fiscaal verrekend wordt. Bijtelling is dus iets tussen werknemer en de belastingdienst.

Tussen werkgever en werknemer kunnen er nog losse afspraken bestaan. Zo zijn er bedrijven die nog een losse bijdrage rekenen voor het privé mogen rijden van de leaseauto.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

Question Mark schreef op donderdag 29 november 2018 @ 15:07:
[...]

Nee, de bijtelling is zodat het privevoordeel (loon in natura) fiscaal verrekend wordt. Bijtelling is dus iets tussen werknemer en de belastingdienst.

Tussen werkgever en werknemer kunnen er nog losse afspraken bestaan. Zo zijn er bedrijven die nog een losse bijdrage rekenen voor het privé mogen rijden van de leaseauto.
Ik doelde ook op dat laatste eigenlijk.

• Audi-Arjan
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 11:02

Audi-Arjan

★★★★★

Correct me if i'am wrong, maar:

cataloguswaarde 10.000
22% bijtelling is 2200 per jaar bijtelling.
Dat is 183,33 per maand alleen voor het gebruik.
Nu is de i10 een superzuinige auto, maar reken toch op zo'n 50 tot 100 voor benzine per maand.

Denk dat je beter een klein gebakje zelf kan kopen en daar je prive ritjes mee kan doen.

• tweakG5
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 00:24
Audi-Arjan schreef op donderdag 29 november 2018 @ 16:13:

cataloguswaarde 10.000
Nu is de i10 een superzuinige auto, maar reken toch op zo'n 50 tot 100 voor benzine per maand.

Denk dat je beter een klein gebakje zelf kan kopen en daar je prive ritjes mee kan doen.
Bijtelling nog even vermenigvuldigen met je belastingschaal ;)

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-09 02:21

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Audi-Arjan schreef op donderdag 29 november 2018 @ 16:13:

cataloguswaarde 10.000

Bijtelling is een soort virtueel salaris. Je betaalt geen 183,33, maar je belasting wordt berekend over je bruto loon + 183,33. Effectief betaal je dus 37% tot 52% van dat bedrag, afhankelijk van hoe hoog je salaris is.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• celshof
  • Laatst online: 11:57
En als het voorstel al niet heel ruim is, kan ik me ook voorstellen dat je normaal gezien nog toeslagen kunt krijgen. Die zullen door een hoger belastbaar inkomen (de bijtelling) ook lager uitvallen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sanderrr
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-02 08:49
Zythean schreef op donderdag 29 november 2018 @ 12:23:
Bedankt voor de snelle reacties tot nu toe! Ook ik vind het, zoals sommigen aangeven, nogal een gierige/aparte situatie. Vooral gezien de auto waarover het gaat + ook nog eens een heel karig loonvoorstel voor de functie...
Waarom zoek je niet gewoon iets anders dan?

Verbaas me er wel eens over als ik zie waar sommige mensen mee akkoord gaan, als het je niet bevalt gewoon verder zoeken en soms ook brutaal durven te zijn. Als ze je echt graag willen dan kan er altijd wel wat, en als dat niet kan dan weet je meteen hoe graag ze je willen ;)

Mbt de auto: erg schrale regeling, maar bij zo'n goedkoop blikje als de i10 ben je met deze regeling alsnog beter uit dan zelf een auto kopen/leasen, want de bijtelling zal netto minder dan €100 per maand zijn en dat zul jij als beginnend bestuurder bij een eigen auto alleen al kwijt zijn aan verzekering.

Ich liebe es wenn ein plan funktioniert

• Sissors
  • Niet online
Zoals al meerdere keren gemeld: Je schrijft op hoeveel je zakelijk rijdt. Je kijkt aan eind van het jaar hoeveel totaal is gereden, en je kijkt voor hoeveel er is getankt. En hoewel sommige dan verwachten dat ze privé twee keer zo zuinig rijden als zakelijk, is het logischer om het dan gewoon naar rato door te berekenen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pizza_Boom
Sissors schreef op donderdag 29 november 2018 @ 18:48:
[...]

Zoals al meerdere keren gemeld: Je schrijft op hoeveel je zakelijk rijdt. Je kijkt aan eind van het jaar hoeveel totaal is gereden, en je kijkt voor hoeveel er is getankt. En hoewel sommige dan verwachten dat ze privé twee keer zo zuinig rijden als zakelijk, is het logischer om het dan gewoon naar rato door te berekenen.
Dus ben je de baas aan het sponsoren. Want voor je werk pisstukjes rijden en/of file rijden is per definitie onzuiniger dan in het weekend rustig kunnen doortokkelen over langere afstanden. Als jij die 20k per jaar rijdt, 5k privé en 15k zakelijk. Zakelijk doe je door files e.d. 1:18, privé doe je 1:20... Dan zou je dus 250 liter brandstof verstoken privé. Zakelijk verstook je er 833. Gemiddeld zou je daarmee 1:18,46 gedraaid hebben, waarmee je dus kan betalen voor 275 liter brandstof. Met de huidige benzineprijzen, huidige adviesprijs benzine is vandaag 1,644, dus 40 euro teveel. Is het veel? Dat ligt aan je inkomen, gierig van de baas is het wel. Met 80 euro per maand bijtelling zou je dit van de bijtelling af moeten kunnen trekken en heb je op jaarbasis ten minste 451 euro die je eraf moet trekken. Klinkt inderdaad als een schrapersclub. 2 dagen ziekte en ze zijn al meer kwijt aan inkomstenderving en ziektedoorbetaling.

• Kalevandaal
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21-09 09:10
Ik had het hier met mijn werkgever over. Die heeft een man in dienst gehad die ging ieder weekeind naar Duitsland. 1000km prive per week.
En natuurlijk wel tanken in NL, leegrijden en weer in NL tanken.
Soms worden werkgevers ook gewoon slecht gemaakt

• Pizza_Boom
Dat is prima op te vangen met een fair use contract oid. Beperking van 15k privé erop ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

Yucon

*broem*

Pizza_Boom schreef op donderdag 29 november 2018 @ 19:54:
Dat is prima op te vangen met een fair use contract oid. Beperking van 15k privé erop ook.
Precies, eigenlijk is die kunstmatige barriere van wel/niet buitenland juist vreemd. Wat maakt het uit waar je wat privekm's rijdt zolang het maar binnen de grenzen van het redelijke blijft.

• Pizza_Boom
Yucon schreef op donderdag 29 november 2018 @ 21:47:
[...]

Precies, eigenlijk is die kunstmatige barriere van wel/niet buitenland juist vreemd. Wat maakt het uit waar je wat privekm's rijdt zolang het maar binnen de grenzen van het redelijke blijft.
Jup. Echter zie je vaak dat bedrijven eerst geen regels hebben en vervolgens na misbruik met de meest draconische regelgeving komen. Terwijl het prima te voorkomen was. Zo heb ik ook een collega binnendienst die uit hoofde van zijn functie een leaseauto heeft. Die draait flink meer kilometers dan de gemiddelde verkoper buitendienst.
Zelf zou ik overigens ook aan veel privékilometers komen door mijn sport. Altijd wel iets om rekening mee te houden.
Pagina: 1