Bpost - Inhoud pakket ontvreemd - ervaringen?

Pagina: 1
Acties:

• Ekfad
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 20-09 07:36
Op 23/11 bestel ik bij Amazon Frankrijk een OnePlus 6 met gratis Bullet Earphones en een Sony 1000xm3.
Beiden worden dezelfde dag nog verzonden via Bpost.

Afgelopen maandag ontvang ik mijn Sony 1000xm3, aangezien het andere pakket niet wordt aangeboden keek ik even op de website van Bpost om na te gaan waar dit pakje is. Daar stond de melding dat het 2de pakket verkeerd was verdeeld en teruggestuurd is naar het juiste distributie center.

Gisteren wordt het 2de pakket aangeboden (zwaar gedeukt). Na openen stellen we vast dat enkel de Earphones aanwezig zijn. De gsm is nergens te bespeuren. Na betere controle van het pakket blijkt dat het pakket aan de onderzijde met een fijn scherp mes zorgvuldig is open gesneden en nadien terug dicht geplakt. Op de tape die hiervoor gebruikt is zit een zegel van Bpost (als het ware om te zeggen, gecontroleerd en goed bevonden ...).

Ik heb ondertussen Amazon gecontacteerd en daar is het in onderzoek.
Ik heb ook Bpost gecontacteerd maar die willen mij niet verder helpen en sturen mij door naar de verkoper.

Mijn vraag betreft dit laatste gedeelte. Aangezien ik betrokken partij ben, ik het toestel al betaald heb en het dus wat mij betreft mijn eigendom is die is gestolen had ik graag even gepolst of er hier leden zijn die ook geconfronteerd zijn met diefstal uit pakjes bij Bpost en welke stappen zij ondernomen hebben?
Jammer genoeg hebben wij de manipulatie pas vastgesteld nadat we het pakje hadden aangenomen, hadden we dit eerder opgemerkt hadden we het geweigerd.

Ik heb ondertussen al een klacht ingediend bij de ombudsman om dit punt aan te kaarten en via die weg verduidelijking te vragen over de diefstal. Als morgen het antwoord van Amazon negatief is dien ik klacht in bij de politie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rub147
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:59
Er wordt dagelijks gestolen uit pakketten, bij elke vervoerder.

Met het melden bij Amazon heb je gedaan wat je kunt. Contact opnemen met vervoerder om het te melden; prima, maar ze gaan je niet verder helpen. Je bent namelijk niet de opdrachtgever voor de zending (dat is Amazon).

• NSG
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 23:19

NSG

Je weet niks!

*knip* Dit topic is niet bedoeld om eigen ervaringen te delen. Daar hebben we de shopreviews voor.

[ Voor 86% gewijzigd door Yorinn op 29-11-2018 09:37 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-09 14:42
Zolang het item niet aan jou is aangeboden ben jij niet de eigenaar.
Amazon is nog eigenaar van het product en is jou nog een product of geldbedrag verschuldigd.

Jij kan dus ook geen aangifte doen van diefstal/ontvreemding.

[ Voor 16% gewijzigd door frickY op 29-11-2018 08:59 ]

• Ekfad
frickY schreef op donderdag 29 november 2018 @ 08:59:
Zolang het item niet aan jou is aangeboden ben jij niet de eigenaar.
Amazon is nog eigenaar van het product en is jou nog een product of geldbedrag verschuldigd.

Jij kan dus ook geen aangifte doen van diefstal/ontvreemding.
Dat wist ik niet.

Wat gebeurt er als Amazon zich beroept op de status van Track & Trace en zegt dat ik het pakket ontvangen heb en dus het toestel ontvangen heb?

Moet ik dan klacht indienen tegen Amazon?

@NSG
Zo snel waren ze dit keer niet. (Er is natuurlijk ook een verschil in aankoopwaarde)
Ze beslissen morgen pas wat er zal gebeuren.
Ik heb sowieso gevraagd om het toestel alsnog te krijgen aangezien ik momenteel al 2 screen protectors, 2 hoesjes en een bijkomende lader heb liggen.

• RegularJohn
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Mosterd na de maaltijd, maar een (zwaar) beschadigd pakket kun je volgende keer beter sowieso niet aannemen. Bij weigering gaat het terug naar de afzender.

Nou zou ik me nu nog niet te druk maken. Amazon heeft een prima klantenservice daar ga je er vast wel mee uitkomen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 3dfx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Hoe heb je betaald?
Als dat met creditcard is, dan zijn aankopen vaak op die manier nog verzekerd mocht je er niet met Amazon uitkomen.

Voor een "standaard" creditcard 180 dagen na betaling, voor een gold card 365 dagen.

PayPal kent ook een kopers-bescherming trouwens.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-09 14:42
Ekfad schreef op donderdag 29 november 2018 @ 09:11:

Dat wist ik niet.

Wat gebeurt er als Amazon zich beroept op de status van Track & Trace en zegt dat ik het pakket ontvangen heb en dus het toestel ontvangen heb?

Moet ik dan klacht indienen tegen Amazon?
Vooralsnog kun je er van uitgaan dat Amazon dit voor je oplost. Hun klantenservice staat goed bekend.

Mochten ze dat niet doen kun je ze in gebreke stellen, de koop ontbinden wegens wanprestatie, en je geld terug vorderen. Maar zover zullen ze het niet laten komen.

• Ekfad
RegularJohn schreef op donderdag 29 november 2018 @ 09:54:
Mosterd na de maaltijd, maar een (zwaar) beschadigd pakket kun je volgende keer beter sowieso niet aannemen. Bij weigering gaat het terug naar de afzender.
Dat is ook zo. Anderzijds, ter verdediging, het zat tussen 6 andere pakjes en gezien er nog 1 pakje niet bij was mijn vrouw het gesprek aangegaan met de postbode en had ze er niet echt op gelet.

Wel betaald met CreditCard, dus er zijn nog wel alternatieve wegen als ik het hier zo lees.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazz1980
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-08 22:44

kazz1980

Goh... Ik hier?

Het is al grotendeels gezegd. Maar ter bevestiging...
Wanneer een product via de post verzonden wordt is het eigendom van de verzender tot het moment dat jij het als ontvanger fysiek in ontvangst neemt. Als iets bij de post gestolen wordt is het dus gestolen van de verzender en niet van de ontvanger...

Lastig in dit geval is echter de bewijslast. Jij zegt dat de telefoon niet in het pakket zat, maar hoe toon je dit aan? Bewaar in ieder geval absoluut het beschadigde pakket!!! (en voor een volgende keer: mocht je een pakket met beschadiging toch aangenomen hebben: maak dan foto's/video voor, tijdens en na het openen.... Dat is geen sluitend bewijs - maar kan ook absoluut geen kwaad!).

Voor nu is het echt eerst Amazon contacten en proberen het via hun opgelost te krijgen en hierbij aangeven dat je van harte bereid bent alle medewerking te verlenen bij het onderzoek door Bpost (en indien van toepassing bij politie onderzoek / aangifte). Daarnaast is er nog de verzekering via de credit card. Maar dat zou ik echt niet in gang zetten totdat volstrekt zeker is dat je er met Amazon niet uitkomt! Met name ook om een stuk goodwill te tonen. Hou wel even in de gaten wat de termijn is waarbinnen je een claim moet indienen bij de creditcard! Wanneer die datum te dichtbij mocht komen moet je dit in gang gaan zetten (en indien het overleg met Amazon dan nog gaande is kun je hen daarvan (bij voorkeur tevoren) op de hoogte stellen.

hier stond iets interessants, maar het is even weg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MelvinW
  • Registratie: Juli 2014
  • Nu online
Ik heb ook wel eens een incomplete order ontvangen van Amazon. Werd altijd netjes opgelost. Bij kleine bedragen wordt vaak direct een nieuw product gestuurd, maar ik kan me voorstellen dat Amazon bij een telefoon van €500 wel even een onderzoek wilt doen. Als je er echt niet uitkomt met Amazon, dan kun je altijd aankloppen bij je creditcardmaatschappij. Een chargeback resulteert vrijwel gegarandeerd in een permanente ban bij Amazon, dus doe dat alleen wanneer je zeker weet dat je er met Amazon niet uitkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ekfad
Bedankt voor alle nuttige info al begin ik stilaan te wanhopen.

Ik heb deze morgen telefoon gekregen dat Amazon het toestel niet kon vervangen maar dat ik wel een terugbetaling zou ontvangen. Aangezien ik niet veel te kiezen heb ga ik akkoord. Krijg ik een mail dat het bedrag zal teruggestort worden zodra ze het toestel terug in hun bezit is. Samen met een retourlabel.

Heb dus nog maar eens gereageerd met de melding dat ik geen toestel ontvangen heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Ekfad Nooit een beschadigd pakje aannemen. ook niet als het lijkt of er opnieuw plakband is aangebracht.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ekfad
Kleine update, Amazon heeft gisteren het bedrag terug gestort. Heb wel nog eens contact moeten opnemen en alles opnieuw moeten uitleggen, Blijkbaar had de vorige medewerker iets fout gedaan.

Hier mag een slotje op.
Pagina: 1