Vraag

• Kevin-de-Groot
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 01-05 22:37
Hi Tweakers,

Een vriend van me heeft eerder deze week nieuwe hardware besteld voor zijn nieuwe PC, waaronder dus een Intel Core i9-9900K (tray). Hij heeft deze besteld bij één van de bekendste webshops (naam is voor nu niet relevant), maar de CPU kwam zo binnen:

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/vgMvr2qQ/454673f7-e476-4e09-b346-9399ab9288b2.jpg

Het is misschien slecht te zien, maar er zit ook geen plastic "doosje" om heen. De CPU zit dus niet stevig vast en ook onbeschermd.

Nu luidt mijn vraag dus: is dit normaal? Zeker bij zo'n prijzige CPU en bij één van de top webshops.

Ik vermeld de naam van de webshop bewust (nog) niet. Stel dat dit normaal is, dan maak ik misschien slechte reclame voor die webshop. Mocht het tóch relevant zijn (of gewoon niet normaal), dan kan ik de naam van de webshop wel vernoemen.

Ik ga later vandaag sowieso even telefonisch contact opnemen met de betreffende webshop (en laat de bevindingen wel weten), maar wilde het tóch even eerst hier vragen.

Alvast bedankt!

Gr. Kevin

Beste antwoord (via Kevin-de-Groot op 29-11-2018 11:37)

• nelizmastr
  • Laatst online: 21:39

nelizmastr

Goed wies kapot

Een tray processor is altijd zonder retailverpakking. Daarvoor moet je de boxed versie kopen. Je hebt ook de kans dat dit exemplaar zo van hun testdivisie komt, omdat de 9900k vrijwel niet leverbaar is.

I reject your reality and substitute my own

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Laatst online: 21:39

nelizmastr

Goed wies kapot

Een tray processor is altijd zonder retailverpakking. Daarvoor moet je de boxed versie kopen. Je hebt ook de kans dat dit exemplaar zo van hun testdivisie komt, omdat de 9900k vrijwel niet leverbaar is.

I reject your reality and substitute my own

• Kevin-de-Groot
nelizmastr schreef op donderdag 29 november 2018 @ 08:05:
Klopt, daar hebben we bewust niet voor gekozen. Maar ik heb eerder ook wel een tray besteld (i7-6700K), maar daar zat tenminste nog netjes een plastic doosje omheen. Die was veel degelijker verpakt.

Maar dit is dus wel een gebruikelijke verpakking voor een tray? Want dan ga ik niet klagen. Als dit niet gebruikelijk is, dan zal ik even vragen of deze CPU uit een testdivisie komt.

Bedankt voor je snelle reactie d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zorian
  • Laatst online: 22:05

Zorian

What the fox?

Zover ik weet is dit niet gebruikelijk en hoort er altijd minstens dat plastic dingetje omheen te zitten ter bescherming van de contactpinnen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Vaak zat in dat soort doosjes CPU's binnengekregen. Was nooit een probleem.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:51

Umbrah

The Incredible MapMan

Yup, idem, vaker zo binnen gekregen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JappieR
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 21:13
Ik ook en in nooit problemen mee gehad,
ook met werk gerelateerde chips zo binnen gehad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Zorian schreef op donderdag 29 november 2018 @ 09:26:
Zover ik weet is dit niet gebruikelijk en hoort er altijd minstens dat plastic dingetje omheen te zitten ter bescherming van de contactpinnen.
Intel CPU's hebben al jaren geen pinnen meer. :)

Dit is een beetje het nadeel van een tray uitvoering kopen. Met de normale Retail boxed uitvoering krijg je een net doosje eromheen.... Maar goed, die is dan ook 50 euro duurder op het moment.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zorian
  • Laatst online: 22:05

Zorian

What the fox?

Verwijderd schreef op donderdag 29 november 2018 @ 10:27:
[...]

Intel CPU's hebben al jaren geen pinnen meer. :)

Dit is een beetje het nadeel van een tray uitvoering kopen. Met de normale Retail boxed uitvoering krijg je een net doosje eromheen.... Maar goed, die is dan ook 50 euro duurder op het moment.
Contactpunten dan, you get the point. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Zorian schreef op donderdag 29 november 2018 @ 10:40:
[...]

Contactpunten dan, you get the point. ;)
Zijn bij Intel cpu's bolletjes, de pinnen zelf zitten op het moederbord. An sich zou het dus wat meer kunnen hebben tegenwoordig. ;) Kans dat het krom slaat is iig zeer klein en dat is waar het om gaat.

[ Voor 3% gewijzigd door CH4OS op 29-11-2018 10:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20:38

Nemesizz

Untouchable

Mijn 8600K tray kwam gewoon in een antistatische zak en daarom wat bubbelfolie, geen eens een doosje :P

Vaak zat CPU's zonder doosje binnen gekregen, en maakt verder niks uit. Bij processors met pinnen is een doosje wel handiger.

Is het 'risico' van een tray kopen laten we maar zeggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kevin-de-Groot
De CPU zelf ziet er gewoon netjes uit. Hier wat meer foto's:

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/PvtfmbT9/40935a40-a56b-4adb-a5c6-7e18b8a41754.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/NLY0qtmD/571afa80-3ac2-4240-9a9d-26dc97578b7c.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/9zpQckBh/b1c9944d-9efd-43af-8217-6774fd9e12b3.jpg

Ik vind dit wel een vreemde manier om te verzenden, hoor. Ik geloof best dat dit zo hoort, hoor. Maar "vroeger" was het prijsverschil tussen tray en boxed bijna te verwaarlozen. In dit geval scheelde het wat meer (zoals is aangegeven). Op de webshop waar het is besteld is het prijsverschil € 50,-!

Ik was er dus niet van op de hoogte dat dit standaard is voor een tray-versie. Iets om de volgende keer van tevoren over na te denken. Voor een goedkopere CPU zou ik het risico misschien wel willen nemen. Maar op een CPU van ca. € 600,- niet, denk ik.

In ieder geval bedankt voor de reacties! Ik ga ze nu niet boos opbellen d:)b

Gr. Kevin

Verwijderd

Normaal zit er schuimrubber in de deksel zodat processor vastgeklemd zit.

• FrankoNL
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 21:34
Kevin-de-Groot schreef op donderdag 29 november 2018 @ 11:35:
De CPU zelf ziet er gewoon netjes uit. Hier wat meer foto's:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik vind dit wel een vreemde manier om te verzenden, hoor. Ik geloof best dat dit zo hoort, hoor. Maar "vroeger" was het prijsverschil tussen tray en boxed bijna te verwaarlozen. In dit geval scheelde het wat meer (zoals is aangegeven). Op de webshop waar het is besteld is het prijsverschil € 50,-!

Ik was er dus niet van op de hoogte dat dit standaard is voor een tray-versie. Iets om de volgende keer van tevoren over na te denken. Voor een goedkopere CPU zou ik het risico misschien wel willen nemen. Maar op een CPU van ca. € 600,- niet, denk ik.

In ieder geval bedankt voor de reacties! Ik ga ze nu niet boos opbellen d:)b

Gr. Kevin
Besteld bij Alternate? Het product komt in ieder geval uit hun magazijn, ik herken de sticker.

Meestal zit er bij een tray een klein plastic doosje. Dat had hier nog wel omheen gekund maar verder vind ik het niet zo'n onfatsoenlijke manier van verzenden. Een CPU is niet iets wat bewegende delen wat door beweging (HDD bijvoorbeeld) kapot kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevin-de-Groot
FrankoNL schreef op donderdag 29 november 2018 @ 20:45:
[...]

Besteld bij Alternate? Het product komt in ieder geval uit hun magazijn, ik herken de sticker.

Meestal zit er bij een tray een klein plastic doosje. Dat had hier nog wel omheen gekund maar verder vind ik het niet zo'n onfatsoenlijke manier van verzenden. Een CPU is niet iets wat bewegende delen wat door beweging (HDD bijvoorbeeld) kapot kan.
Aangezien dit (blijkbaar) een gebruikelijke verzendmethode is, zal ik niet aangeven om welke webshop dit gaat. Ik vind het nog altijd een "onverzorgde" verzendmethode. Het is een fijn idee dat je CPU (veilig) een een plastic doosje in een andere doos zit. Dat 'ie gewoon vast zit (niet vrij kan bewegen) is ook wel fijn. Je weet nooit hoe de bezorger ermee omgaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ndonkersloot
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15-09 13:55
Ik snap je gevoel zeer goed, zou hetzelfde hebben.
Je zou natuurlijk een vriendelijk bericht kunnen sturen naar de betreffende webshop met de foto's en vraag of dit gebruikelijk bij hen is. Het is jou gevoel wat je er bij hebt, dat het wellicht altijd zo gebeurt is dan minder relevant.

Fujifilm X-T3 | XF16mm f/2.8 | XF35mm f/2.0 | Flickr: ndonkersloot

Pagina: 1