Gevelkachel in klusschuur : kosten voor vorstvrij bewaren

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Waypoint
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

Topicstarter
Ik vraag mij af wat het zou kosten als ik mijn dru31 gevelkachel altijd aanlaat in mijn klusschuur om iig geen vocht en schade (roest ed) aan mijn gereedschap te hebben.

Hoe bereken ik dat grofweg en op welke stand laten jullie je gevelkachel dan staan ? Stand 1?

Achtergrond
In mijn losstaande , stenen schuur mag ik graag 1 of 2 avonden in de week klussen. Er ligt ook allerlei gereedschap welke ik graag vorstvrij en droog opsla.

Nu hangt er al een DRU gevelkachel type NL 31, welke helemaal goed is en onderhouden. Die heb ik uiteraard ook wel eens aan als ik lekker bezig ben.

Voor jullie beeld , voor de klusavonden kom ik wel uit de berekening :
Ik heb nu op basis van 2x per week ,4uur de kachel op vol vermogen :

3,5kW verbruikt ca 0,5 kuub per uur op vol vermogen maakt 2 kuub per avond. Ik betaal bijna 0,7 euro per kuub en daarmee 1,40 per avond.

2x p/w klussen in de helft van het jaar (zomer heb ik hem niet aan) is grofweg 52x 1,4=72,80 euro.

Ik wil de schuur voorlopig nog niet isoleren omdat ik mijn handen vol heb aan andere klusprojecten, maar wil voorkomen dat het te gek wordt.

Alle reacties

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08:41

Yucon

*broem*

Zonder meer info over de ruimte is er niet veel over te zeggen, maar ik schat zo dat je absolute minimum wel een 0,5kw permanent zal zijn. Wat je wil tikt financieel best aan. Dat is ook de reden dat dit soort schuurtjes over het algemeen niet permanent verwarmd worden.

Misschien kun je beter een goede elektrische luchtontvochtiger neerzetten. Die geven ook een paar honderd wat warmte en maken je lucht droog. Waarschijnlijk sluit dat meer bij je wensen wat betreft gereedschap aan. Reken op een aanschaf van zo'n 100-150 euro.

[ Voor 32% gewijzigd door Yucon op 29-11-2018 07:46 ]

• Waypoint
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

Topicstarter
Goede ! De ruimte is ongeveer 4x3 en ca 2,5 hoog.

• Yucon

Yucon

*broem*

Waypoint schreef op donderdag 29 november 2018 @ 07:46:
Goede ! De ruimte is ongeveer 4x3 en ca 2,5 hoog.
En wat is precies 'niet geisoleerd'?

• Waypoint
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

Topicstarter
Yucon schreef op donderdag 29 november 2018 @ 07:47:
[...]

En wat is precies 'niet geisoleerd'?
De wand is van betonblokken vermoed ik, een zijde zit vast aan de schuur van de buren. Verder 1 raam hr++ glas en deur met enkelglas. Plat dak met dakleer (?), weet het verder niet . Schuur stond er al. Het vriest volgens mij niet tot bijna niet in de schuur. Wonen er nu 3 jaar en heb dit nog nooit gemerkt , ook de waterleiding is nog niet bevroren geweest . Vorige bewoner had hier de wasmachine en droger staan en daarom de kachel volgens mij :)

• Yucon

Yucon

*broem*

Waypoint schreef op donderdag 29 november 2018 @ 07:53:
[...]

De wand is van betonblokken vermoed ik, een zijde zit vast aan de schuur van de buren. Verder 1 raam hr++ glas en deur met enkelglas. Plat dak met dakleer (?), weet het verder niet . Schuur stond er al. Het vriest volgens mij niet tot bijna niet in de schuur. Wonen er nu 3 jaar en heb dit nog nooit gemerkt , ook de waterleiding is nog niet bevroren geweest . Vorige bewoner had hier de wasmachine en droger staan en daarom de kachel volgens mij :)
Gas is wat lastig te meten omdat je dat in huis waarschijnlijk ook gebruikt. Maar koop anders voor twee tientjes een 500w elektrisch kacheltje en zet dat er eens met een verbruiksmeter neer.. dan weet je het zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 08:35
Van vorst gaat je gereedschap niet roesten. Wel van een te hoge vochtigheid, die kun je er wel uitstoken maar dan moet je inderdaad wel 24/7 doorstoken, al hoeft dat niet heel veel te zijn. Cumulatief loopt dat alsnog aardig op natuurlijk, ongeïsoleerd stook je voor de mussen. Heb weleens zo'n soort schuur helemaal geïsoleerd inclusief platen op de vloer. Daarna hield enkel de waakvlam van de gevelkachel het net dat beetje warmer dat nodig is om het vocht eruit te krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ligone
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-07 09:31

Ligone

Moeha!

Ik kan niet verwarmen in mijn schuur wegens te groot maar ik kan wel nog een tip meegeven: Spuit je gereedschap af en toe in met WD40. Dat "vertraagt" het roestproces enorm! ;-)

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Alleen als je heel veel gereedschap hebt is het interessant wat ik altijd zie is dat vooral de houtzaag er last van heeft. Als je de rest netjes in koffers of kisten hebt zal het wel meevallen zorg vooral ook voor ventilatie. Doe bijvoorbeeld alleen het raam dicht als het langdurig hele hoge lucht vochtigheid is. Zoals eerder gezegd puur kou is niet het probleem condens op je gereedschap wel.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 07:36

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Voor een (financieel) niet te isoleren schuur Hebben we ooit een geisoleerde kast gemaakt met een warmte element uit de terrarium winkel. Het doel was om verf kit e.d. in te kunnen bewaren.

[ Voor 46% gewijzigd door twain4me op 30-11-2018 23:26 . Reden: kromme zin minder krom ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waypoint
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

Topicstarter
Thnx voor alle tips en vooral de vochtigheid is een goede . Ik heb daarom net een data logger besteld die zowel temperatuur als de luchtvochtigheid kan meten. Deze komt met een week of 2 binnen en dan ga ik eens meten hoe de luchtvochtigheid is en blijft.

Alles in kisten doen is voor mij geen optie , ik heb juist heel veel tools opgehangen en minimaal in kisten (alleen beitels). Dit zodat ik eenvoudig en snel aan de slag kan :) .

Ik zag in de technische handleiding dat in verbruik ‘kleinstand’ dit 0,104 is :?
Het wordt mijn niet duidelijk wat dit betekent .

Zou ik dat kunnen aanhouden voor het gemiddelde verbruik bij vorstbeveiliging , of is daar niks over te zeggen omdat de gaskachel net als een CV verwarmt wat nodig is om rond die 10graden uit te komen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Interessant, ik heb ook een woning gekocht waar de huidige bewoners de garage gebruiken voor de wasmachine. Ik vroeg me ook al af hoe dat zit met vocht en vorst want verder is dat eigenlijk een ideale plek ( we hebben natuurlijk ook al even geen strenge winters meer gehad). Deuren en ramen zijn denk ik wel goedkoop te isoleren, gewoon wat er op plakken.

Vocht en temperatuur meten daar gebruik ik de buitenvoeler van mijn weerstation voor. Die ligt nooit buiten maar in de ruimte die ik wil meten. Soms zelfs in de koelkast ;) en dan kan ik het in de huiskamer aflezen.

[ Voor 29% gewijzigd door Marzman op 30-11-2018 05:08 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Pagina: 1