raspberry pi geluidsensor

Pagina: 1
Acties:
  • 695 views

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yasaka
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 08-12-2023
Beste tweakers,

Op volgende website zag ik de Yacker Tracker.
Een apparaat dat kinderen in de klas 'visueel' laat zien of er te veel geluid in de klas is.

Zou het mogelijk zijn om een gelijkaardig systeem te bouwen met een raspberry pi.

Idee:
Een geluidssensor meet het aantal decibels in de klas.
Bij een bepaald niveau gaat er een licht/zwaailicht branden.
Extra's : Het aantal seconden dat er te veel geluid is wordt gemonitord en kan dan afgelezen worden.

Iemand die me op weg kan helpen ?
Hoe moeilijk is dit om verder uit te werken ?

Hou er rekening mee dat ik geen enkele ervaring heb met raspberry pi. Wel met programmeren.

Groeten ,
Bart

Alle reacties

• farlane
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 27-09 13:03
Geluidssensor op Rpi

Nog alleen een of meerdere outputs met een lamp(relais shield?) of een led strip (I2C?) er aan ....

Somniferous whisperings of scarlet fields. Sleep calling me and in my dreams i wander. My reality is abandoned (I traverse afar). Not a care if I never everwake.

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
yasaka schreef op woensdag 28 november 2018 @ 23:19:
Zou het mogelijk zijn om een gelijkaardig systeem te bouwen met een raspberry pi.
Ja. Simpel zelfs. Een RPi is zelfs nog overkill IMHO.
Iemand die me op weg kan helpen ?
Als je nou eerst zelf eens wat moeite onderneemt en een onderzoekje doet? Wat heb je al gevonden / geprobeerd? Wat lukt er niet?
Hoe moeilijk is dit om verder uit te werken ?
Ik zou zeggen: neem/koop een RPi (of zelfs een Arduino Nano of ESP8266 based controllertje ofzo; fractie van de prijs en nog steeds meer dan krachtig genoeg om te doen wat je wil), een microfoon van €1,23 (of zoiets als je voor Arduino/ESP gaat), een relais bordje met minimaal 3 relais van €1,70 en begin er gewoon aan.
Hou er rekening mee dat ik geen enkele ervaring heb met raspberry pi. Wel met programmeren.
Op een RPi draait gewoon Linux. Het volume van de microfoon uitlezen is dan ook peanuts. Een pin hoog/laag zetten is ditto kinderspel. En beide geldt al helemaal voor de microcontrollers. Knoop er je relais aan en een set discolampen* en klaar is klara.

Daarmee ben je al een eind op weg. Je bent van harte welkom met een nieuw topic, maar dan zien we wél graag een concrete programmeervraag (we zitten immers in Programming hier ;) ) en de zaken die in onze quickstart genoemd worden terug in je topicstart ;) Voor vragen over de aansluiting en het spulletje aan elkaar hobby'en moet je bij de jongens van Modding, Mechanica & Elektronica zijn.

* Overigens: Ironisch genoeg bevat zo'n setje lampen ("lichtorgel") grotendeels al de benodigde electronica, maar dan analoog en niet echt één lamp per 'volume level' :P Maar toch... Met een relatief simpele analoge schakelijk valt dit ook prima te maken. Voordeel van een Pi / ESP is dat je het zwikki WiFi enabled kunt maken en zo bijvoorbeeld metingen kunt loggen enzo.

[ Voor 23% gewijzigd door RobIII op 29-11-2018 02:10 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Dit topic is gesloten.