Fans draaien halve seconde, PC start niet

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 00:51

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
Vanavond zette ik mijn PC in slaapstand en ben ik een half uur weggeweest. Toen ik terugkwam wilde hij niet meer opstarten. Iedere 7-12 seconden maakt ie een enkel tikkend geluidje, branden de LEDs van het moederbord en draaien de fans een halve seconde, en dat is ongeacht of ik de power knop indruk of niet. Die indrukken heeft 0 effect.

Afijn, ik heb alle kabels van mijn PSU losgehaald en weer aangesloten. Daarna startte hij weer. Mooi dacht ik, dus PC weer in mijn bureau gezet en alle randapparatuur aangesloten, en nu doet hij precies hetzelfde weer. Tijdens het testen toen hij het even deed gebruikte ik een andere power kabel. Nu ik deze er weer in steek blijft het probleem hetzelfde.

Gisteren heb ik een nieuwe videokaart ingebouwd, en tijdens het gamen (verder niet, muziek, YouTube etc. maakten de speakers toen een buzzend geluid, alsof de jack er niet goed inzat (wat wel het geval was). Herstarten en drivers opnieuw installeren hielp toen niet. Vandaag was dat probleem weg en heb ik een paar uur prima kunnen gamen. Ik weet in hoeverre dat gerelateerd is though.

Zojuist alle kabels nog eens langs gelopen en alles lijkt er prima in te zitten. Is mijn PSU dood? Of mobo? Wat kan ik nog verder testen?

Dit is mijn PC (+ oudere Kingston SSD):
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 3 1300X Wraith Stealth koeler Boxed€ 113,-€ 113,-
1Corsair RM550x Zwart€ 89,50€ 89,50
1Fractal Design Define Mini C Black Tempered Glass Micro ATX€ 79,90€ 79,90
1Kingston HyperX Predator HX432C16PB3K2/8€ 80,34€ 80,34
1MSI B350M MORTAR€ 88,50€ 88,50
1MSI Radeon RX 570 ARMOR 8G OC€ 186,-€ 186,-
1WD Blue WD10EZEX, 1TB€ 39,25€ 39,25
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 676,49

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:51

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Als je een andere voeding hebt, is dat het makkelijkste om eerst te testen.
Als je de stroom kabel eruit haalt, aan knop in drukt en dan de stroomkabel weer aan sluit, maakt dat nog verschil?

Kan ook zijn dat er iets sluiting maakt, maar aangezien het begonnen is met de slaapstand is de voeding de eerste verdachte.

Tweakers Discord

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:36
Biosbatterij vervangen.
Bios reset doen.
Bios updaten.
Testen met een andere voeding.
Als dat allemaal niet werkt vrees ik voor het moederbord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
tweakduke schreef op woensdag 28 november 2018 @ 21:34:
Als je de stroom kabel eruit haalt, aan knop in drukt en dan de stroomkabel weer aan sluit, maakt dat nog verschil?
Ja, dan start ie weer normaal! Ik kan geen beld etc. zien want kan niet aan de achterkant van de pc zonder alle randapparatuur af te koppelen.

PSU dood? Ik heb geen reserve onderdelen om te testen.

Net alles weer aangesloten, en lijkt te werken. PSU is dus niet dood, maar wellicht onbetrouwbaar? Het meest gekke vind ik nog dat ondanks dat ik de stroom er langere tijd af heb gehad, alle stroomkabels intern losgekoppeld zijn geweest, en hij niet in hibernate maar sleep stand staat, nu toch mijn oude Windows sessie gewoon weer start :?

[ Voor 28% gewijzigd door LankHoar op 28-11-2018 21:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tweakduke

tweakduke

Dan haal je de spanning van de pc af en dan doet ie het dus wel, meestal is het de voeding.
Dus zorgen dat je kan testen met een andere :)

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
OK dan moet ik er eerst een kopen. Toch bijzonder dat dit start nadat ik een nieuwe GPU er in heb gestoken, en dat buzz geluid van gisteren ook had. Zou dit door de GPU veroorzaakt kunnen zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tweakduke

tweakduke

Kan zijn dat de GPU meer vraagt en dat de voeding te weinig levert. Je zult moeten testen of dat buzzend geluid dan weg is. GPU maakt niet ergens contact waar die dit niet hoort te doen? (al is dat bijna onmogelijk om fout te doen)

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
tweakduke schreef op woensdag 28 november 2018 @ 21:48:
Kan zijn dat de GPU meer vraagt en dat de voeding te weinig levert. Je zult moeten testen of dat buzzend geluid dan weg is. GPU maakt niet ergens contact waar die dit niet hoort te doen? (al is dat bijna onmogelijk om fout te doen)
550W lijkt me toch voldoende voor een RX570, of heb ik dat mis? Ik dacht ook al dat de GPU ergens contact zou maken, maar dat is niet het geval. Althans, hij steekt normaal in zijn slot en de voedingskabel steekt er ook normaal in :+

Het buzzende geluid is overigens sinds vandaag al helemaal weg, dat was dus alleen gisteravond. Nogal mysterieus omdat ik video/audio drivers opnieuw geïnstalleerd heb, de PC meermalen herstart etc. en aanvankelijk bleef het wel. Alsof ie een nacht rust nodig had om te settlen, haha.

Ik ga even Battlefield spelen, en daarna mijn PC een paar keer herstarten/in slaapstand zetten en kijken of het nogmaals gebeurd. We zullen zien... Zo ja, dan moet ik een PSU zien te scoren zodat ik kan testen.

[ Voor 10% gewijzigd door LankHoar op 28-11-2018 21:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tweakduke

tweakduke

Jawel dat moet wel genoeg zijn, maar het gaat erom hoe stabiel die het nog levert.

Je kunt het ook nog even een paar dagen aankijken. Als die kuren blijft vertonen, zal die toch niet meer stabiel zijn.

Tweakers Discord

Pagina: 1