Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Aankoopadvies laptop

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• 040-Skillz
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 08:16
Wat ga je met je laptop doen?
Ik zit momenteel nog op de middelbare school, maar ben van plan om in september aan de universiteit te gaan studeren en dan heb ik een laptop nodig. Nu heb ik momenteel al een game PC, maar aangezien ik waarschijnlijk ook op kamers ga is het wel fijn als ik met die nieuwe laptop enkele games kan spelen (Denk aan: League of Legends, Fortnite, Overwatch en als het een beetje meezit ook Black Ops 4).
De laptop moet in ieder geval aan de volgende eisen voldoen:
- Windows 10
- Minimaal Intel i5/i7 processor of iets vergelijkbaars, 64 bits-processor. Minimaal 2Ghz kloksnelheid.
- Minimaal 13" scherm en HD resolutie
- Minimaal 500GB opslagruimte
- Minimaal 8GB RAM geheugen
- Minimaal 5 uur accuduur
- Numeriek toetsenbord
- Wifi netwerkkaart geschikt voor 5.0 Ghz (dual band)

Zelf voeg ik daar nog graag een eis aan toe een dedicated videokaart met 4GB VRAM, een IPS-paneel en een futureproof laptop (± 5 jaar).

Daarnaast heb ik het liefst dat het er niet uitziet als een game laptop. Toetsenbordverlichting is opzich wel leuk, maar meer dan dat liever niet.

Wat is je budget?
€750/€1000 met een klein beetje speling waar nodig.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Hij moet dus iedere dag mee naar school. Dus bij voorkeur niet al te zware laptop.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Goed gevoel bij Intel en Nvidia, maar als AMD duidelijk beter blijkt in prestaties of dergelijke, dan valt het te overwegen.

Mijn vragen
Het liefst bespaar ik zoveel mogelijk.
- Is het een verstandig moment om nu al een laptop aan te schaffen of kan ik beter wachten i.v.m. nieuwe versies processoren/videokaarten of betere prijzen?
- Kan ik met bovengenoemde eisen ongeveer 5 jaar vooruit met deze laptop? Zolang duurt de studie.
- Is een videokaart met 2GB VRAM al genoeg futureproof en gamebestendig of wil ik echt voor de 4GB VRAM gaan?
- Is 8GB RAM voldoende?
- Wat zijn de verschillen tussen de 1050/1050TI/1060?

Zelf heb ik naar de onderstaande modellen gekeken:
- pricewatch: HP Pavilion Gaming 15-cx0470nd
- pricewatch: Asus ROG Strix GL503VD-FY132T
- pricewatch: Acer Aspire 7 A715-72G-56BC
- pricewatch: HP 15-cx0002nd (weliswaar boven budget en zou ik voor deze prijs nog niet aanschaffen)

EDIT: Numeriek toetsenbord is ook een eis.
Daarnaast heb ik het budget ook iets vergroot.

[ Voor 4% gewijzigd door 040-Skillz op 26-01-2019 12:37 ]

Alle reacties

• Grijs
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 24-01-2024
Welke games ga je spelen? Voor sommige games is een 1050 meer dan genoeg, maar voor andere zware games is het gewoon net te weinig.

:)

• 040-Skillz
GijsB911 schreef op woensdag 28 november 2018 @ 21:24:
Welke games ga je spelen? Voor sommige games is een 1050 meer dan genoeg, maar voor andere zware games is het gewoon net te weinig.
Ik speel echt vanalles en nog wat, League of Legends, CSGO, Overwatch, Fortnite, Destiny 2, Fallout 4, Borderlands 2 en etc.

• Grijs
Zou dit misschien iets zijn? het heeft een GTX 1050 en dat is voor de games die jij wil spelen voldoende, en heeft ook een i5 processor. Reviews zeggen dat hij een perfecte combinatie is tussen een school/studie laptop en een game laptop.

• 040-Skillz
GijsB911 schreef op woensdag 28 november 2018 @ 21:39:
Zou dit misschien iets zijn? het heeft een GTX 1050 en dat is voor de games die jij wil spelen voldoende, en heeft ook een i5 processor. Reviews zeggen dat hij een perfecte combinatie is tussen een school/studie laptop en een game laptop.
Ik zie geen link?

• Grijs

• 040-Skillz
Ik zie dat die maar 2GB VRAM heeft is dat wel voldoende? Ik kan namelijk voor datzelfde geld 4GB VRAM krijgen.

• Grijs
2GB Vram is voldoende voor de games die jij wilt spelen, maar als je 4GB VRAM neemt betekent het wel dat je waarschijnlijk wat batterijleven opoffert.

• 040-Skillz
GijsB911 schreef op woensdag 28 november 2018 @ 22:25:
2GB Vram is voldoende voor de games die jij wilt spelen, maar als je 4GB VRAM neemt betekent het wel dat je waarschijnlijk wat batterijleven opoffert.
Hmmm, lastig die keuzes ook altijd :P

Verwijderd

040-Skillz schreef op donderdag 29 november 2018 @ 08:01:
[...]

Hmmm, lastig die keuzes ook altijd :P
Die 5 jaar studie ga je wel redden. Maar als je er over 5 jaar ook nog de nieuwste games op wilt spelen zou ik overwegen toch net iets meer te investeren.

• 040-Skillz
Verwijderd schreef op donderdag 29 november 2018 @ 08:37:
[...]

Die 5 jaar studie ga je wel redden. Maar als je er over 5 jaar ook nog de nieuwste games op wilt spelen zou ik overwegen toch net iets meer te investeren.
En waar moet ik aan denken met iets meer? En aan welke componenten?

En aangezien de studie pas in september begint, lijkt het jullie dan beter om nog even te wachten met aanschaffen, of maakt het niet zoveel uit of ik nu of in augustus een laptop aanschaf?

[ Voor 21% gewijzigd door 040-Skillz op 29-11-2018 08:58 ]

Verwijderd

040-Skillz schreef op donderdag 29 november 2018 @ 08:57:
[...]

En waar moet ik aan denken met iets meer? En aan welke componenten?

En aangezien de studie pas in september begint, lijkt het jullie dan beter om nog even te wachten met aanschaffen, of maakt het niet zoveel uit of ik nu of in augustus een laptop aanschaf?
De videokaart. Als je hem nu aanschaft zou ik minimaal kiezen voor een 1050Ti. Dan zit je al snel op €1000,-
Maar als je de laptop nu niet nodig hebt, dan kun je net zo goed nog een half jaar wachten. Mogelijk zijn er dan weer nieuwe(re) modellen uit voor hetzelfde geld en worden de huidige goedkoper.

• JDV808
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 21-11 10:04
persoonlijk had ik een nette 2ehands laptop gekocht. zoals deze V&A aangeboden: Gaming laptop gtx980m dan heb je een laptop met veel hogere prestaties waar je alle games op kan spelen en je schoolwerk prima kan uitvoeren. deze laptop presteert veel beter als een nieuwe met een 1050ti voor hetzelfde geld.

https://gpu.userbenchmark...-GTX-1050-Ti/m15596vs3649

V&A aangeboden: MSI GS63VR 7RF-216NL (Stealth Pro) - 4K scherm 15,6 inch / GT...

[ Voor 35% gewijzigd door JDV808 op 29-11-2018 11:16 ]

• Frostbite
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-11 12:03

Frostbite

🤦🏻‍♂️

Ik kwam zelf op deze uit: pricewatch: MSI GL63 8RD-009NL
Haal die trage 1Tb HD eruit en zet er een tweede SSD bij

Dan heb je toch een systeem die een aantal jaar zeker meekan.

🎮 Steam
💻 i5 6600k | 16Gb DDR4 | 500Gb + 120Gb SSD | 2Tb HD | Zotac AMP GTX1080 | Dell S2716DG | W10Pro
📱 Samsung Galaxy S22+

• 040-Skillz
Bedankt, voor de reactie allemaal, ik ga straks ook even rondneuzen tussen de tweedehands laptops.

Verwijderd

JDV808 schreef op donderdag 29 november 2018 @ 11:11:
persoonlijk had ik een nette 2ehands laptop gekocht. zoals deze V&A aangeboden: Gaming laptop gtx980m dan heb je een laptop met veel hogere prestaties waar je alle games op kan spelen en je schoolwerk prima kan uitvoeren. deze laptop presteert veel beter als een nieuwe met een 1050ti voor hetzelfde geld.

https://gpu.userbenchmark...-GTX-1050-Ti/m15596vs3649

V&A aangeboden: MSI GS63VR 7RF-216NL (Stealth Pro) - 4K scherm 15,6 inch / GT...
TS wil liever geen laptop met game uiterlijk. Dat hebben deze wel.
Voor 1200 euro heb je ook een 1060 gpu, die niet veel onder doet voor een 980.
EN, dan heb je dus een nieuw systeem. Ik vind het persoonlijk altijd een gokje; 2e hands.

• 040-Skillz
Verwijderd schreef op donderdag 29 november 2018 @ 12:50:
[...]

TS wil liever geen laptop met game uiterlijk. Dat hebben deze wel.
Voor 1200 euro heb je ook een 1060 gpu, die niet veel onder doet voor een 980.
EN, dan heb je dus een nieuw systeem. Ik vind het persoonlijk altijd een gokje; 2e hands.
Zelf ben ik ook minder voor 2ehands, maar in dit geval zijn er sommige laptops slechts 1 maand gebruikt, of zelfs helemaal niet

• 040-Skillz
Om iedereen even op de hoogte te houden, bedankt voor alle tips en het meedenken, ik denk dat ik vanaf nu gewoon iedere dag de laptops in de gaten ga houden (of er nieuwe gereleased worden of dat er mss leuke deals zijn) en dus eventjes afwacht met de aanschaf van een laptop, omdat het momenteel geen haast heeft.

• retroguy
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 13-11 17:48
En als het goed is staat morgen weer de 2-maandelijkse laptop best buy guide op Tweakers. Dan wordt je keuze misschine makkelijker (geldt ook voor mij).

• 040-Skillz
pricewatch: Asus ROG Strix GL503VD-FY132T is dit overigens niet een degelijke laptop voor mijn keuze? En hoe denken jullie over IPS t.o.v. TN paneel?

• Sn3gG3l
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 24-11 14:18
040-Skillz schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 17:36:
pricewatch: Asus ROG Strix GL503VD-FY132T is dit overigens niet een degelijke laptop voor mijn keuze? En hoe denken jullie over IPS t.o.v. TN paneel?
TN paneel is puur voor games beter en heeft snellere response tijden. Ben geen laptop expert maar meeste schermen zijn meer IPS, beter voor kijkhoek e.d, puur voor gamen zit je recht voor scherm en heeft TN wellicht voordeel maar voor algemeen gebruik is IPS beter denk ik. Heb zelf voor desktop TN 144HZ paneel met 2ms en dat is top! Laptop ips maar daar game ik dan ook niet op en gebruik ik voor andere doeleinden :)

Steam: Sneggel Origin: Waus82

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 22-11 19:24
Een beetje gamer weet dat het haast onmogelijk is om een budget-pc in elkaar te zetten die (zonder tussentijdse upgrades) nu én over vijf jaar nog steeds de nieuwste spellen redelijk kan draaien.
Verwacht dat dan ook niet van een budgetlaptop.

• HansAnderson
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 03-11 13:21
Waar ik in ieder geval op zou letten of de CPU/GPU niet te warm wordt en of in ieder geval de fans onder niet bij elkaar zitten. Het laatste wat je wil is 100 euro besparen en dat je laptop de hele tijd te warm wordt.

Ook wil ik je meegeven dat 4gb Vram niet alles zegt
Je hebt bijvoorbeeld van nvidia de 1050 4gb en de 1060 3gb. De 1060 3gb heeft meer cudacores en kan hierom dus meer aan en is 75% sneller.

(Ik heb benchmarks gezien dat Nvidia meer gecomprimeerde Vram geheugen heeft dan bijvoorbeeld amd, dus voor videokaarten kan het zomaar zijn dat 6gb beter of net zo goed is als amd 8gb, check echt even benchmark tests).

PS: je wil geen game uiterlijk, je kan toetsenbordverlichting vaak uit doen bij bijna alle gaming laptops.

[ Voor 17% gewijzigd door HansAnderson op 01-12-2018 14:03 ]

• 040-Skillz
HansAnderson schreef op zaterdag 1 december 2018 @ 13:58:
Waar ik in ieder geval op zou letten of de CPU/GPU niet te warm wordt en of in ieder geval de fans onder niet bij elkaar zitten. Het laatste wat je wil is 100 euro besparen en dat je laptop de hele tijd te warm wordt.

Ook wil ik je meegeven dat 4gb Vram niet alles zegt
Je hebt bijvoorbeeld van nvidia de 1050 4gb en de 1060 3gb. De 1060 3gb heeft meer cudacores en kan hierom dus meer aan en is 75% sneller.

(Ik heb benchmarks gezien dat Nvidia meer gecomprimeerde Vram geheugen heeft dan bijvoorbeeld amd, dus voor videokaarten kan het zomaar zijn dat 6gb beter of net zo goed is als amd 8gb, check echt even benchmark tests).
Ah oke, hoe kom ik erachter dat de fans onder elkaar zitten en of de laptop niet te warm wordt? Kwestie van reviews lezen of?

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12:29
retroguy schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 16:35:
En als het goed is staat morgen weer de 2-maandelijkse laptop best buy guide op Tweakers. Dan wordt je keuze misschine makkelijker (geldt ook voor mij).
Inderdaad :)

reviews: Laptop Best Buy Guide - December 2018

@TS kijk vlak voor je je laptop nodig hebt nog eens naar de meest recente best buy guide

• HansAnderson
bericht verwijderd

[ Voor 95% gewijzigd door HansAnderson op 01-12-2018 14:15 ]

• HansAnderson
bericht verwijderd

[ Voor 117% gewijzigd door HansAnderson op 01-12-2018 15:00 ]

• HansAnderson
040-Skillz schreef op zaterdag 1 december 2018 @ 14:03:
[...]

Ah oke, hoe kom ik erachter dat de fans onder elkaar zitten en of de laptop niet te warm wordt? Kwestie van reviews lezen of?
Ik heb reviews bekeken op youtube, vond ik zelf handig. Meestal zit jouw specifieke laptop er niet bij, maar bijvoorbeeld de pavillion asus rog en omen 15 etc. hebben allemaal standaard hun eigen behuizing, enige wat vaak verschilt is cpu, gpu, werkgeheugen, opslag en panel.

Waar ik zelf echt op zou letten is:
Batterijduur en dat die niet te warm wordt.

Als je geen haast hebt om te kopen zou ik eigenlijk wachten tot er weer acties zijn, zoals btw dagen van mediamarkt enzo. Scheelt vaak toch weer 100 euro

Deze site gebruik ik zelf als ik bijvoorbeeld twijfel over verschillende gpu's of processors: https://gpu.userbenchmark.com/
En voor spellen kan je deze site checken: https://www.game-debate.com/

Succes :)

• wimjongil
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Twee dingen:
- Als je vanaf september 2019 een laptop nodig gaat hebben, zou ik nog even wachten met kopen. Of je krijgt meer laptop voor hetzelfde geld, of dezelfde laptop is minder duur geworden.
- Ik zie dat je allemaal 15" laptops uitkiest. Als je elke dag je laptop naar de uni mee wilt slepen, is dat niet echt ideaal, zou zelf voor 13" gaan.

• 040-Skillz
Bedankt voor de goede tips! :*)

• HansAnderson
wimjongil schreef op zaterdag 1 december 2018 @ 15:17:
Twee dingen:
- Als je vanaf september 2019 een laptop nodig gaat hebben, zou ik nog even wachten met kopen. Of je krijgt meer laptop voor hetzelfde geld, of dezelfde laptop is minder duur geworden.
- Ik zie dat je allemaal 15" laptops uitkiest. Als je elke dag je laptop naar de uni mee wilt slepen, is dat niet echt ideaal, zou zelf voor 13" gaan.
Ik vind zelf 15,6" prima om elke dag naar de uni mee te nemen :)

• 040-Skillz
Inmiddels mijn eisen een beetje versoepeld. Hou nu mijn ogen ook open voor laptops zonder dedicated GPU, maar met betere accuduur en lichter gewicht. Al vind ik wel dat zo'n laptop max €750,- mag kosten. Zelf kwam ik op deze laptop uit. pricewatch: HP 15-db0955nd Ik zag dat de videokaart soort van samengaat met het RAM-geheugen? Wat denken jullie van deze laptop?

Verwijderd

040-Skillz schreef op woensdag 12 december 2018 @ 20:46:
Inmiddels mijn eisen een beetje versoepeld. Hou nu mijn ogen ook open voor laptops zonder dedicated GPU, maar met betere accuduur en lichter gewicht. Al vind ik wel dat zo'n laptop max €750,- mag kosten. Zelf kwam ik op deze laptop uit. pricewatch: HP 15-db0955nd Ik zag dat de videokaart soort van samengaat met het RAM-geheugen? Wat denken jullie van deze laptop?
Hier valt weinig mee te gamen.

• spyrotom
  • Laatst online: 19-10-2021
Verwijderd schreef op donderdag 13 december 2018 @ 10:08:
[...]

Hier valt weinig mee te gamen.
Ik ben het met je eens. Dit zou geen goed apparaat zijn om games op te spelen. Dat betekent niet dat deze laptop niet goed is, maar voor gaming zou ik echt een ander apparaat zoeken met andere specificaties.

• 040-Skillz
Inmiddels zijn we weer een maand of twee verder en nog steeds ben ik er niet uit. Door de BTW-actie van de Mediamarkt leek het me toch weer slim om dit even op te pakken. De laptop is bedoeld voor studie en enigszins gamen. Hij wordt iedere dag meegenomen naar de uni, dus niet al te zwaar zou fijn zijn. Ik heb mijn eisen ook een klein beetje aangepast:
- Windows 10
- Minimaal Intel i5/i7 processor of iets vergelijkbaars, 64 bits-processor. Minimaal 2Ghz kloksnelheid.
- Minimaal 13" scherm en HD resolutie
- Minimaal 500GB opslagruimte
- Minimaal 8GB RAM geheugen
- Minimaal 5 uur accuduur
- Numeriek toetsenbord
- Wifi netwerkkaart geschikt voor 5.0 Ghz (dual band)

Ik ben wel iemand die vaak veel tegelijk heeft openstaan. Denk aan ±8 tabbladen, discord, spotify en launchers van bepaalde games. Speel voornamelijk: League of Legends, Fortnite, CSGO, Overwatch en Black Ops 4.

Zelf ben ik steeds meer gaan kijken naar het futureproof gedeelte en heb ik vooral gekeken naar 16GB RAM en een I7-8750H. Ik heb zelf een game desktop met een I5-7500, 16GB RAM en een RX480 - 8GB VRAM, vandaar dat ik zelf dacht dat 16GB RAM echt nodig is.

Mijn vragen zijn nu dan ook:
- Is 16GB RAM een goede keuze of zou 8GB RAM ook volstaan?
- Is een I5-8300H voldoende voor mijn taken of zou een I7-8750H gezien het futureproof deel beter volstaan?
- Qua videokaart twijfel ik ook nog steeds, want ik lees dat sterkere grafische videokaarten ook de batterij leegtrekken. Ik dacht zelf dat een 1050 - 4GB VRAM wel voldoende zou zijn om 60fps te halen op medium instellingen? Qua budget is de 1060 wel een stuk duurder.

Zelf heb ik op dit moment twee modellen op het oog:
- pricewatch: Asus VivoBook Pro 15 N580GD-E4386T.
- pricewatch: HP Omen 15-dc0850nd

• Chrosser
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 24-11 22:29

Chrosser

ook wel sjef oponthoud genoemd

Je zou ook eens op de website van DELL kunnen kijken. Die hebben de G-series aan gaming laptops die er best nog wel enigzins strak uitzien. Volgens mij kun je daar ook voor rond de € 1.200 euro een GTX 1060 in je laptop hebben. Gezien je er 5 jaar mee wil doen zou ik dat toch echt aanraden. Anders minimaal een GTX1050TI. Verder denk ik dat je makkelijk uit de voeten komt met een I5 tegenwoordig. Een I7 zou ik alleen pakken als het in het budget past.

Voor de games die je speelt is 8GB ram voldoende. Je kunt eventueel nog uit twee smaakjes kiezen. Sommige laptops gebruiken één reeptje van 8GB. Dit is voor het uitbreiden naderhand makkelijk, echter is het wel wat langzamer bij gebruik van maar 1 reepje.

• 040-Skillz
Chrosser schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 11:25:
Je zou ook eens op de website van DELL kunnen kijken. Die hebben de G-series aan gaming laptops die er best nog wel enigzins strak uitzien. Volgens mij kun je daar ook voor rond de € 1.200 euro een GTX 1060 in je laptop hebben. Gezien je er 5 jaar mee wil doen zou ik dat toch echt aanraden. Anders minimaal een GTX1050TI. Verder denk ik dat je makkelijk uit de voeten komt met een I5 tegenwoordig. Een I7 zou ik alleen pakken als het in het budget past.

Voor de games die je speelt is 8GB ram voldoende. Je kunt eventueel nog uit twee smaakjes kiezen. Sommige laptops gebruiken één reeptje van 8GB. Dit is voor het uitbreiden naderhand makkelijk, echter is het wel wat langzamer bij gebruik van maar 1 reepje.
Bedankt voor je reactie, ik heb even gekeken, maar €1000,- was eigenlijk toch wel de max. voor mij, en dat waren die twee laptops toevallig tijdens deze actie. Daarnaast starten deze laptops van de G-series vanaf een gewicht van 2,65kg wat wel behoorlijk veel als je dat iedere dag mee moet slepen naar de uni. Mijn zoektocht is daarom extra lastig, want ik weet dat gaminglaptops in strijd zijn met lichte laptops met lange accuduur. Daarom probeer ik een soort van middenweg te vinden. Zelf dacht ik echt dat 8GB RAM te weinig zou zijn, aangezien ik altijd van alles open heb staan. Mocht ik een 8GB RAM nemen, dan kies ik er wel eentje die ik uit zou kunnen breiden op den duur.

Is dat uitbreiden overigens iets wat ik zelf kan doen? Ben niet zo handig met laptops, dus vandaar deze vraag. Of zijn er zaken die dit voor een redelijk budget willen doen voor je?

Daarnaast is een 1060 dus meer futureproof, maar valt nu nog net buiten mijn budget en is een 1050TI dus wel het minimale als ik een beetje wil gamen. Een 1050 volstaat dus niet als ik het goed begrijp?

Waren de twee laptops die ik op het oog had (tijdens de actie voor €1000,-), voor de rest wel goed uitgekozen?

EDIT: Daarnaast heb ik tot nu toe alleen nog maar naar de I5-8300H gekeken, denk je dat deze processor voor mijn eisen beter is dan een I5-8250U?

En is een 1060 - 3GB VRAM ook geschikt, of met het perse met 6 GB VRAM zijn?

[ Voor 4% gewijzigd door 040-Skillz op 29-01-2019 12:23 ]

• Chrosser
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 24-11 22:29

Chrosser

ook wel sjef oponthoud genoemd

Hieronder is de link waarbij ik even gesorteerd heb op GTX1050TI i.c.m. met een full hd scherm en max 15,6 inch

categorie: Laptops

Kijk even welke types je aanspreken en zoek naar reviews op youtube. Dan kom je meestal wel een eind.
Vaker hoor je bij de HP's dat de koeling en of fannoise niet adequaat is, maar bij deze specifieke series zou ik dat niet kunnen zeggen. De Acer Aspire 7 zou volgens mij wel een geschikte kandidaat kunnen zijn met weinig minpunten. Maar ook die kun je voor de zekerheid even online opzoeken.
Pagina: 1