President schreef op woensdag 28 november 2018 @ 21:43:
[...]
Alhoewel er vast wel dergelijke medewerkers bij de mediamarkt zijn (zo zijn ze er bij elk bedrijf), moet ik toch toegeven dat dit absoluut niet voor elke medewerker geldt en redelijk minachtend overkomt.
Nu moet ik wel toegeven dat ik meestal expres doordeweeks op bezoek ga in de MediaMarkt, zodat ik niet met 'weekendpersoneel' te maken kreeg. Maar de paar keer dat ik er naartoe ging had ik mij al zelf wel goed ingelezen en hadden de verkopers ook wel kennis over hetgeen waarover ze praatten en probeerden ze mij echt niet iets aan te smeren wat ik niet nodig had (zoals bijvoorbeeld een wat minder bekende telefoon van 200 euro die prima aan mij wensen voldeed, in plaats van een telefoon van 300-400 euro die 'overkill' zou zijn).
Zoals iemand al zei smeren ze je niet per se de duurste aan, maar de gene met de hoogste marge. Dat kan net zo goed de goedkoopste zijn.
Ook zijn er bepaalde producten waar premie op zit voor de verkoper (daarom willen ze soms heel graag een factuurtje voor je uitprinten, en soms niet).
Sommige producten kun je punten op scoren van de fabrikant. Bij de mediamarkt waar ik heb gewerkt (tv/hi-fi afdeling) hebben we met het team ooit eens een zooi horloges gekregen (best nog wel redelijke ook) van Vogel's (muurbeugel fabrikant) omdat we zo lekker aan het verkopen waren.
Ik heb zelf een keer een premie van 20,- verdiend door iemand een oude Philips projectie-tv aan te smeren (showmodel nota bene), mét garantie (terwijl projectie-tv's helemaal niet werden gedekt kwam ik later achter ^^ ).
Op die garantiepakketjes zit ontzettend veel marge, daarom willen ze je die ook heel graag verkopen. Uit ervaring kan ik zeggen: doe daar voorzichtig mee. Lees eerst zelf wat erover voor je het aanschaft, want het meeste wordt dan gewoon al gedekt door je inboedel. Meestal is die extra garantie bullshit, het is alleen tof voor de verkoper.
Toen ik er werkte markeerden we de premie-producten met kleine gekleurde ronde stickertjes rechtsonder op het prijskaartje. Ben er al jaren niet meer geweest dus weet niet of dat nog steeds doen, maar let daar eens op. Of iets wat er op lijkt.
Dikke marge, -marge, uitlopend, showmodel, premieproduct en eventuele extraatjes voor de verkoper had allemaal een eigen stickertje.
Altijd even goed opletten als een verkoper héél erg enthousiast is over een bepaald product. Ook als een verkoper een bepaald product duidelijk liever niet verkoopt moet je ff opletten. Grote kans dat dat product een dikke -marge heeft, en dus de prijs helemaal naar beneden geconcurreerd is. Als je de verkoper ook nog wil pesten moet je juist bij die producten een factuurtje vragen