Elektrisch haard, alternatief voor gashaard?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koendio
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 06:23
Wij willen in ons nog te bouwen huis een (gesloten) haard plaatsen. Het moet sfeervol zijn, warmte afgeven en makkelijk aan te maken zijn (voor de vrouw), hout valt dus om de laatste reden af.
Bij de zaak waar we zijn geweest hebben we een mooie gashaard gezien, kosten incl installeren was ongeveer 6000,- . kosten per avond zou iets van 2/2,5 euro per avond zijn, wat goed te overzien is. Nu hoor ik allerlei geluiden dat de gasprijs wel eens ver6voudigd kan gaan worden in de toekomst, wat het even aan doen van de haard toch wat minder leuk maakt.
Alterantief zou dus een elektrische haard zijn, maar bij de zaak waar we zijn geweest was de keuze minimaal. Diegene die ze hadden hangen zagen er erg “nep” uit
Iemand ervaring met elektrische haarden? Zijn er waardige vervangers voor de gashaard?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ImNotnoa
  • Registratie: September 2011
  • Niet online
Een pelletkachel misschien?

Echt vuur en warmte, pellets zijn geloof ik relatief goedkoop. en volgens mij kun je ze zelfs aan je CV aansluiten. Ook handig mocht de gasprijs idd verzesvoudigen

[ Voor 78% gewijzigd door ImNotnoa op 28-11-2018 16:00 ]

Try SCE to Aux

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 224360

Ik haak aan, ben veel minder op zoek naar vuur en warmte, maar veel meer naar look en feel van een gashaard. Volgens mij kan een elektrische haard dat prima leveren.
https://www.uwkachel.nl/f...-juneau-xl-opti-myst.html
Ga ik wel eerst eens in het echt bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koendio
Anoniem: 224360 schreef op woensdag 28 november 2018 @ 16:07:
Ik haak aan, ben veel minder op zoek naar vuur en warmte, maar veel meer naar look en feel van een gashaard. Volgens mij kan een elektrische haard dat prima leveren.
https://www.uwkachel.nl/f...-juneau-xl-opti-myst.html
Ga ik wel eerst eens in het echt bekijken.
Ik heb een boekje thuis liggen waar ook elektrische haarden in staan. Op de foto vh boekje ziet het er mooi uit, maar in de zaak viel het toch erg tegen. Dit is wel een n=1, dus ben benieuwd hoe dit bij anderen is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 08:51
Alles valt te leren, inclusief het aanmaken van een open haard. Als je eenmaal door hebt hoe het werkt, is het heel simpel. :)

Qua gas wordt het misschien ooit wel afgesloten, dan heb je niks meer aan een gashaard. Elektrisch vind ik toch meh en zou ik persoonlijk niet zo snel nemen. Je hebt een COP 1.0 verwarmer met lampjes als je elektrisch gaat.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Maar is dat laatste dan slechter dan hout of pellets met de bijbehorende nadelen van die? Overigens zijn we nog wel heel wat jaren verder voordat gas x6 gaat of zelfs wordt afgesloten. Bedenk dat €100 per maand aan gas voor een random niet geweldig geisoleerd huis niet heel bijzonder is. Die moeten dan €600 per maand gaan betalen? Ik zie het niet gebeuren de komende 20 jaar (termijnen waar je het over hebt voordat grootschalige omschakeling naar warmtepompen gereed kunnen zijn zonder echt extreme druk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N1ckk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 09:44

N1ckk

I doubt, therefore I might be.

Ik zou idd niet te bang zijn voor wat 'gas' gaat doen, maar wel voor hoe lelijk elektrische haarden doorgaans zijn. Loop maar eens een winkel in, blegh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 09:52

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Heb je hout, stook je hout. Heb je gas, stook je gas Heb je electra, dan zet je de tv aan op het HAARD kanaal. ;)

Nagenoeg alle gemeentes in Nederland zijn momenteel druk met praten of bouwen aan een warmtenet van aardwarmte of restwarmte. zodra dat er ligt is die druk niet zo heel groot meer. en sluiten ze een woonwijk echt gewoon af van het net. flessen met gas is dan wat overblijft voor de gaskachel.
o.a. millieu dienst rijmond is druk bezig met houtstookdagen in perken.
Het zou me dan ook niets verbazen als rond diezelfde tijd hout(producten) verstoken verboden gaat worden :+
Maar daar stook ik volgend jaar geen boompje minder om, zolang het er is is het er en zolang het mag mag je het. Het is maar net wie er over 10 jaar in denhaag zit.
En daarom heb ik nog voor hout gekozen, het wegvallen van gas staat al vast, dat van hout nog niet en in de tussentijd lekker gezellig de boel warm houden.
Wil je echte vlammen en zekerheid dan moet je voor een gelhaard of ethanol kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 07:37
Nog te bouwen nieuwbouw en gas(aansluiting) is eigenlijk een No-Go.

Spaar de kosten van de gasaansluiting uit en ga direct voor een warmtepomp en inductiekookplaat. Krijg je geen spijt van.

Voor de kachel kun je dan kiezen tussen echt (hout), nep (elektrisch) of eventueel een gel-haard of flessengas (kleine vlammen, maar wel echt).

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• FireAge
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 09:58
Doe jezelf en je buren een lol en ga niet voor hout. Anders mag iedereen in de buurt op windstille avonden alle ramen dichthouden omdat jij je vuur aandoet. Ranzige geur, en kankerverwekkende fijnstof als gratis toegift.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FragDaddy
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 07:44
koendio schreef op woensdag 28 november 2018 @ 15:57:
Wij willen in ons nog te bouwen huis een (gesloten) haard plaatsen. Het moet sfeervol zijn, warmte afgeven en makkelijk aan te maken zijn (voor de vrouw), hout valt dus om de laatste reden af.
Ik heb in mijn nieuwbouwhuis een houtkachel (Hase Sila) en die is prima door mijn vrouw aan te steken hoor! Hoef je geen hele cursussen voor te volgen.

Maar als je dat niet wilt is een pelletkachel misschien een goed alternatief. Die kun je (net als een gaskachel) gewoon met een afstandsbediening aansteken.
FireAge schreef op woensdag 28 november 2018 @ 21:38:
Doe jezelf en je buren een lol en ga niet voor hout. Anders mag iedereen in de buurt op windstille avonden alle ramen dichthouden omdat jij je vuur aandoet. Ranzige geur, en kankerverwekkende fijnstof als gratis toegift.
Gaan we weer beginnen? Maar je gaat gewoon wel lekker in je sjoemeldiesel naar je werk zeker?
Ondertussen leg ik nog een blokje op het vuur hoor!

Nee joh, een gaskachel is zo lekker duurzaam en efficiënt! 8)7 Zet dan gewoon de CV een graadje hoger. Die doet dat een stuk efficiënter dan een gaskachel.

[ Voor 41% gewijzigd door FragDaddy op 28-11-2018 21:47 ]

Have a wheelie good weekend!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 28-04 21:44
FireAge schreef op woensdag 28 november 2018 @ 21:38:
Heerlijk, hier lopen ze met gasmasker op in de wintermaanden, maximaal fijnstof uitstoten 8)
Af en toe een plaatje asbest erop voor de variatie

Stel je niet zo aan en doe je naam eens wat meer eer aan ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Teknix1982
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Een bio ethanol haard zoiets als dit dan? We hebben zelf deze:

https://www.rubyfires.com...ol-haarden/inbouwunit-xxl

Werkt prima, geen geur stoffen. Echt vuur. Veilig aan te steken en verwarmt onze kamer prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koendio
Ivow85 schreef op woensdag 28 november 2018 @ 21:15:
Nog te bouwen nieuwbouw en gas(aansluiting) is eigenlijk een No-Go.

Spaar de kosten van de gasaansluiting uit en ga direct voor een warmtepomp en inductiekookplaat. Krijg je geen spijt van.

Voor de kachel kun je dan kiezen tussen echt (hout), nep (elektrisch) of eventueel een gel-haard of flessengas (kleine vlammen, maar wel echt).
Helaas geen optie binnen het project. Elk huis zal worden voorzien van een gasaansluiting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 28-04 20:51
Dat bepaal je nog zelf. Je nieuwe huis zal maximaal geïsoleerd zijn, dus gas af laten sluiten en gaan voor die warmtepomp && vloerverwarming is een perfecte oplossing...

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 27-04 19:06
FragDaddy schreef op woensdag 28 november 2018 @ 21:40:

Gaan we weer beginnen? Maar je gaat gewoon wel lekker in je sjoemeldiesel naar je werk zeker?
Ondertussen leg ik nog een blokje op het vuur hoor!
Dat verhaal gaat niet meer weg hoor. Het is aftellen tot een schoorsteenverbod in bepaalde gebieden + extra schoorsteenbelasting in het gebied waar het wel is toegestaan. Of het nu helpt of niet, dat zijn centen en regels die een gemeente op den duur niet gaat laten liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireAge
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 09:58
offtopic.

[ Voor 95% gewijzigd door Señor Sjon op 28-11-2018 23:54 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Señor Sjon
Modbreak:Er is al een topic over het wel en wee van stookoverlast, dat hoeft echt niet in elk haardentopic langs te komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:07
Bio ethanol haarden zijn zeer gevaarlijk, vooral bij het bijvullen als ze nog warm zijn kan er spontaan nog een ontbranding met steekvlam komen. Daar gebeuren helaas best wat ongelukken mee.

Zelf geloof ik niet dat de gasprijs zomaar maal 6 zal gaan. De gasprijs zit redelijk aan de olieprijs gekoppeld, en kun je je voorstellen dat je 10 euro per liter benzine af moet rekenen aan de pomp? Olie is eindig, maar met alle groene alternatieven die er komen zal de vraag ook langzaam afnemen waardoor de prijs wellicht hetzelfde blijft. De gasprijs zal dat grofweg volgen. Wellicht op energiebelasting na, maar op de overheid kun je toch niet bouwen, dat kan dus alle kanten op gaan.

Oftewel gewoon kopen wat je nu het fijnste vindt, en wat de situatie over 10-30 jaar is zie je dan wel weer. Misschien woon je dan niet eens meer in dat huis...

• karel-jacobse
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 27-04 16:45
Ik sluit aan bij de pelletkachel tips. Zelf hebben we een gaskachel vervangen voor een pelletkachel (paste op hetzelfde afvoerkanaal) en het gemak en comfort is vooralsnog onovertroffen. En een pelletkachel geeft recht op subsidie van de overheid.

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 24-04 08:49

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Persoonlijk vind ik een gashaard niet om aan te zien, electrisch same shit. Hoe mooi ze ook zijn, in the end ziet het er nep uit en mis je de essentie: Vuur en hout.

Ik snap eerlijk gezegd niet zo goed waarom een houthaard af valt. De zgn. Zwitserse methode is vrij simpel en je kunt je vrouw prima uitleggen hoe ze de haard moet stoken. Het is geen rocket science. De basis is écht doodsimpel alleen duurt het even voordat je de haard goed leert stoken.

Wij hebben het simpel opgelost, we stoken als ik er ben. Zij heeft domweg geen interesse te leren hoe je de haard moet stoken. Zou ze prima kunnen maar ze heeft niet die behoefte.

(We hebben overigens technisch een kachel, geen haard, maar met 3 glazen ruiten. Dat ziet er een beetje uit als een haard.)

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

• Arosa
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 07:05
Even inbreken/inhaken:
Volgens het mij is het niet meer mogelijk om voor een nieuwbouw woning een gasaansluiting aan te vragen.
Per 1 juli 2018 mag Stedin volgens de wet geen nieuwe gebouwen meer aansluiten op het aardgasnetwerk. Dit mag alleen als er een bouwvergunning is aangevraagd voor 1 juli 2018. Deze wijziging geldt voor alle kleinverbruikers (max 40 m3 gas/uur), zoals woningen en kleine bedrijfsgebouwen.
Bron

Hier liep ik onlangs in mijn werk ook al tegen aan, dus het zal hoe dan ook elektrische of hout worden.

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:29

Yucon

*broem*

Volgens mij zien alle elektrische haarden er even nep uit als de eerste die je hebt gezien. Nu weet ik niet welke je gezien hebt, maar ik weet wel dat ik nog helemaal nooit een mooie elektrische gezien heb.

Van horen zeggen heb ik begrepen dat de stookkosten van gashaarden nogal eens tegen kunnen valllen. Heb je al gecheckt of die 2-2,5 euro per avond bij het gebruik dat je in gedachten hebt echt klopt?

• Kalevandaal
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23-04 08:07
Arosa schreef op donderdag 29 november 2018 @ 07:39:
Even inbreken/inhaken:
Volgens het mij is het niet meer mogelijk om voor een nieuwbouw woning een gasaansluiting aan te vragen.

[...]

Bron

Hier liep ik onlangs in mijn werk ook al tegen aan, dus het zal hoe dan ook elektrische of hout worden.
Tenzij de bouwvergunning eerder is verstrekt.
Ik ben nu bezig met een ontwikkeling wat in de verkoop staat, bouwvergunning is van 2009.

• Nomis
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 28-04 20:43
Yucon schreef op donderdag 29 november 2018 @ 07:54:
Volgens mij zien alle elektrische haarden er even nep uit als de eerste die je hebt gezien. Nu weet ik niet welke je gezien hebt, maar ik weet wel dat ik nog helemaal nooit een mooie elektrische gezien heb.

Van horen zeggen heb ik begrepen dat de stookkosten van gashaarden nogal eens tegen kunnen valllen. Heb je al gecheckt of die 2-2,5 euro per avond bij het gebruik dat je in gedachten hebt echt klopt?
Ik heb verschillende systemen gezien van optimyst. Dat zijn dan wel de mooiste elektrische haarden die ik ken en die vind ik er persoonlijk redelijk goed uit zien.

Mijn eigen gashaard verbrand met 7kw capaciteit ongeveer 1m3 gas per uur. Op een avondje van een uurtje of 6 ben ik dus 6 x 0,6 euro verder. Grofweg 3,5 euro voor een avondje stoken.

• Señor Sjon
Nomis schreef op donderdag 29 november 2018 @ 08:30:
[...]

Ik heb verschillende systemen gezien van optimyst. Dat zijn dan wel de mooiste elektrische haarden die ik ken en die vind ik er persoonlijk redelijk goed uit zien.

Mijn eigen gashaard verbrand met 7kw capaciteit ongeveer 1m3 gas per uur. Op een avondje van een uurtje of 6 ben ik dus 6 x 0,6 euro verder. Grofweg 3,5 euro voor een avondje stoken.
Grappig, ik stook met hout ongeveer een halve zak van 50 liter weg in dezelfde tijd en die kost ~7,50 per zak. :) Kost dus bijkans hetzelfde.

• Sniffels
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 25-04 14:44
Maar wat kost een avondje elektrisch stoken dan natuurlijk. instant hitte en meestal makkelijker regelbaar.

Ik heb zo'n Dyson pure hot-cool oid gekocht, top nu toe gasvrij mn huis(woonkamer) kunnen verwarmen.

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 08:48
Met 3,5 euro dus zeg maar 10 kilo pellets doet mijn pelletkachel een paar avonden branden. Echt vuur om te zien echte stralingswarmte en als je optijd de bunker vult hoeft je vrouw alleen maar op de knop te drukken (of je stelt de timer in)

In het kader van de energie transitie zal de overheid de belasting op gas verhogen en op stroom verlagen. Mogelijk gaat in de toekomst het vastrecht nog omhoog als het aantal afnemers daalt.

Mocht je nog kunnen switchen dan zou ik zeker de optie van een warmtepomp onderzoeken en proberen de gasaansluiting te weigeren. De pelletkachel kan je prima als aanvulling gebruiken.

[ Voor 7% gewijzigd door Erwin_83 op 29-11-2018 10:34 ]

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 09:19
Sniffels schreef op donderdag 29 november 2018 @ 10:15:
Maar wat kost een avondje elektrisch stoken dan natuurlijk. instant hitte en meestal makkelijker regelbaar.

Ik heb zo'n Dyson pure hot-cool oid gekocht, top nu toe gasvrij mn huis(woonkamer) kunnen verwarmen.
Een elektrische ventilatorkachel als alternatief voor een centraal verwarmingssysteem is natuurlijk kolder.
Wat het kost kun je zelf uitrekenen maar het zal een veelvoud van gas zijn.

• Sniffels
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 25-04 14:44
ASW1 schreef op donderdag 29 november 2018 @ 10:45:
[...]

Een elektrische ventilatorkachel als alternatief voor een centraal verwarmingssysteem is natuurlijk kolder.
Wat het kost kun je zelf uitrekenen maar het zal een veelvoud van gas zijn.
Voor die paar uurtjes per week dat ik thuis ben (weekend uitgezonderd), zet ik niet de CV aan voor mn kat. voor mij is dit tot nu toe een prima alternatief.

als het echt koud gaat worden dan gaat hij gewoon aan natuurlijk, en dan wellicht "bij-warmen"

• Nomis
Komt bij, dat je met een houtkachtel 10 tot 15 KW kunt stoken, met een gashaard zoals de mijne 7 KW (zijn ook veel zwaardere systemen die natuurlijk ook meer gas gebruiken. Met een electrische haard stook je typisch gezien maar 2KW. Dat schiet niet op om echt een grote ruimte warm te stoken. Een electrisch haard zet je wat mij betreft dan ook alleen aan voor de "gezelligheid".

Kwa gevoel komt er niets in de buurt bij een houtkachel. De geur van het hout, de enorme warmte en het vlammenspel. In gebruiksgemak wint de gashaard het weer. Geen gesjouw met hout, geen aslade leeg maken of ramen schoon maken en het ding zet je aan met een druk op de knop. Daarom maak je hem savonds ook aan voor 1 of 2 uurtjes, waar ik mijn houtkachel niet aangemaakt zou hebben, vanwege het schoonmaken dat je daarna weer moet doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Señor Sjon
De haard hier maak ik pas schoon na 4-5x branden of als de raampjes vies zijn. De asla is vrij groot en nieuw blokken op de oude as helpt ook bij het vuur de keer erop. Speciale glasspray voor haarden haalt de aanslag er in 1x vanaf, bijna geen moeite.

@koendio ik zou gewoon kijken voor hout. :)

• unezra

unezra

Nomis schreef op donderdag 29 november 2018 @ 10:55:
Komt bij, dat je met een houtkachtel 10 tot 15 KW kunt stoken, met een gashaard zoals de mijne 7 KW (zijn ook veel zwaardere systemen die natuurlijk ook meer gas gebruiken. Met een electrische haard stook je typisch gezien maar 2KW. Dat schiet niet op om echt een grote ruimte warm te stoken. Een electrisch haard zet je wat mij betreft dan ook alleen aan voor de "gezelligheid".
Ik vind electrisch er niet echt gezellig uit zien. Je ziet wat vlammetjes, maar het is enkel dat. Het is nauwelijks warm en met een druk op de knop is het aan, uit, harder en zachter. Gashaard same shit.

Persoonlijk snap ik niet zo goed waarom je géén houthaard wil, maar dan wel iets als een gas, gel of electrische haard. Als ik niet meer op hout zou mogen stoken, denk ik niet dat ik over zou gaan op een andere vorm. Dan gaat de pijp dicht.

Qua vermogen, 10-15kW is *veel*. Onze plezierkachel doet max tegen de 7, optimaal rond de 4. Genoeg voor een woonkamer van 35m2. Als ik d'r een kachel van 15kW in gooi, word het 40 graden binnen. :) (Nu 25, dat is nog net prettig.)
Kwa gevoel komt er niets in de buurt bij een houtkachel. De geur van het hout, de enorme warmte en het vlammenspel. In gebruiksgemak wint de gashaard het weer. Geen gesjouw met hout, geen aslade leeg maken of ramen schoon maken en het ding zet je aan met een druk op de knop. Daarom maak je hem savonds ook aan voor 1 of 2 uurtjes, waar ik mijn houtkachel niet aangemaakt zou hebben, vanwege het schoonmaken dat je daarna weer moet doen.
Onze kachel brand in de regel zijn eigen ramen schoon. Kwestie van goed op temperatuur brengen en droog hout stoken. Alleen de asla moet ik praktisch iedere keer leeg halen maar da's vooral omdat er een kleine asla onder ligt. 5 minuten werk en dan is alles de la in geveegd en in de container gegooid.

Dat vind ik niet erg. Het hoort bij het ritueel van de kachel aanmaken. Net zoals het zorgvuldig opbouwen van het vuur. Ik ben 10-15 minuten bezig voordat ik het vuur aan steek, exclusief het uit de tuin halen (en wanneer nodig kleiner hakken) van het hout. Dat laatste doe ik als de kamer voorraad (bijna) op is. Kan het nog 1-2 dagen acclimatiseren. Vooralsnog hebben we genoeg in de woonkamer voor 4-6 dagen stoken.

• Nomis
Ik begrijp het. Ondertussen kost een gashaard 0 minuten om schoon te maken en 0 minuten om aan te maken. Ook nog eens 0 minuten om de "brandstof" aan huis te krijgen.

Dus ik zeg, neem lekker wat het beste past bij de situatie. Ik heb het vaak druk, kom na een lange dag thuis en wil nog even de haard aan. Dus in mijn situatie heb ik voor gas gekozen.

Heb je iets meer tijd en weegt het gevoel zwaar mee, dan kies je voor hout denk ik.

Hoe dan ook... Liever geen elektrische haard. 😅

• unezra

unezra

Nomis schreef op donderdag 29 november 2018 @ 11:36:
Ik begrijp het. Ondertussen kost een gashaard 0 minuten om schoon te maken en 0 minuten om aan te maken. Ook nog eens 0 minuten om de "brandstof" aan huis te krijgen.

Dus ik zeg, neem lekker wat het beste past bij de situatie. Ik heb het vaak druk, kom na een lange dag thuis en wil nog even de haard aan. Dus in mijn situatie heb ik voor gas gekozen.

Heb je iets meer tijd en weegt het gevoel zwaar mee, dan kies je voor hout denk ik.

Hoe dan ook... Liever geen elektrische haard. 😅
Tijd is zó relatief. In 15 minuten is je houtkachel ook aan, 15 minuten later brand 'ie optimaal.
Kachel is onthaasten. Ik doe 'm juist aan op die momenten dat ik even wil ontspannen.

Niet zelden (we hebben 'm nog niet zo lang) steek ik de kachel aan, pak een glas whisk(e)y of een goed glas bier, ga een beetje muziek maken of hang wat op internet. Ontspanning is belangrijk en net dát is iets dat die kachel me bied.

Maar goed, ik hou van zulke dingen. Wij hebben bijvoorbeeld ook geen volautomatisch koffiezetapparaat. We hebben moka potten. Dat kost je zeker 5-7.5 minuten maar het is iedere minuut waard. Dan sta ik wel 5 minuten eerder op. Koffie pot legen, vullen, op de inductieplaat zetten. Ik doe alsnog langer over het leeg drinken dan over het zetten.

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

unezra schreef op donderdag 29 november 2018 @ 11:39:
[...]
Tijd is zó relatief. In 15 minuten is je houtkachel ook aan, 15 minuten later brand 'ie optimaal.
Kachel is onthaasten. Ik doe 'm juist aan op die momenten dat ik even wil ontspannen.
Nee, de pro's en cons zijn relatief. Uiteindelijk is het een afweging tussen kosten, inspanning en esthetiek. En die afweging is voor iedereen anders. De tijd die je bezig bent om je houtkachel aan te stoken kan voor een ander natuurlijk wel een dealbreaker zijn...

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

• Señor Sjon
10-15 minuten? Blokken stapelen, aanmaakblokjes/houtjes erbij en je bent binnen een paar minuten up&running.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Als je een nieuwbouwwoning hebt zonder gas die gewoon prima warm is met je warmtepomp en vvw dan is een haard er enkel voor de look. Hoef je ook niet te klooien met afvoerkanalen of weet ik wat.
Ik hoef geen hitte, ik wil een leuk plaatje om bij te zitten en dan is een elektrische haard weer net wat gezelliger dan de haard dvd op je tv aanzetten.
Moet het natuurlijk wel een beetje leuk uitzien.

• Jaap81
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 24-04 15:48
Anoniem: 224360 schreef op donderdag 29 november 2018 @ 11:58:
Als je een nieuwbouwwoning hebt zonder gas die gewoon prima warm is met je warmtepomp en vvw dan is een haard er enkel voor de look. Hoef je ook niet te klooien met afvoerkanalen of weet ik wat.
Ik hoef geen hitte, ik wil een leuk plaatje om bij te zitten en dan is een elektrische haard weer net wat gezelliger dan de haard dvd op je tv aanzetten.
Moet het natuurlijk wel een beetje leuk uitzien.
In zo'n geval is een ethanolhaard toch niet zo gek? Echt vuur, geen afvoerkanaal en eenvoudig aan te steken. En qua veiligheid; als je je gezond verstand gebruikt kan er niet veel mis gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Jaap81 schreef op donderdag 29 november 2018 @ 12:06:
[...]

In zo'n geval is een ethanolhaard toch niet zo gek? Echt vuur, geen afvoerkanaal en eenvoudig aan te steken. En qua veiligheid; als je je gezond verstand gebruikt kan er niet veel mis gaan.
Dat lijkt me ook, bijvullen ga je niet doen als dat ding brandt of net gebrand heeft. Is ook een interessante optie.

• unezra

unezra

Señor Sjon schreef op donderdag 29 november 2018 @ 11:53:
10-15 minuten? Blokken stapelen, aanmaakblokjes/houtjes erbij en je bent binnen een paar minuten up&running.
Ik nam het ruim. :) Doe het op mijn gemak, dus denk dat ik de 10 minuten wel haal maar veel meer is het niet inderdaad.

Ach, het is net als met whisk(e)y. Als ik whisky drink ga ik in de regel ook een paar minuten voor de kast staan en gris niet zomaar een fles d'r uit. :)

• Señor Sjon
Jaap81 schreef op donderdag 29 november 2018 @ 12:06:
[...]

Behalve dat je je eigen zuurstof op aan het branden bent? Een nieuwbouwwoning is relatief luchtdicht.

• Jaap81
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 24-04 15:48
Señor Sjon schreef op donderdag 29 november 2018 @ 13:44:
[...]

Behalve dat je je eigen zuurstof op aan het branden bent? Een nieuwbouwwoning is relatief luchtdicht.
Dit is dat stukje gezond verstand waar ik op doelde. luchtrooster, raam op een kiertje, dat soort dingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fazer013
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 28-04 21:14
Hier een nieuwbouw woning en een Optimyst electrische haard. Gas wil ik zo min mogelijk gebruiken en hout verbranden wil ik niet binnen (soms buiten). Vriendin wilde haard voor de sfeer en moet toegeven dat de Optimyst dat brengt. Weet niet waar je woont, maar ga hier eens kijken www.haardjesland.nl

• A4-tje
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 28-04 18:34
Zonder alle reacties gelezen te hebben; elektrische haard is meer het gevoel dan warmte. Heb een mooie gezien (lijkt “echt”) die met stoom zorgde voor een vlamervaring. Even aanzetten en opwarmen en de lampjes verlichten de stoomwolkjes waardoor het redelijk lijkt op echte vlammen. Puur cosmetisch dus als je echt warmte wil moet je naar bv een pelletkachel gaan die hiervoor al genoemd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:07
We zijn vandaag in ons nieuwe huis getrokken. Hiervoor hadden we geen haard, nu een gashaard. Heerlijk :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

pirke schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 21:48:
We zijn vandaag in ons nieuwe huis getrokken. Hiervoor hadden we geen haard, nu een gashaard. Heerlijk :D
Volgende stap: Gashaard d'r uit, houtkachel d'r in. 8)
Nog heerlijker!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
Van gas >>> hout is veel bewerkelijker dan andersom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1241514

*spam*

[ Voor 100% gewijzigd door defiant op 11-08-2019 22:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
Voor wat het waard is:
In mijn aankomende gasloze nieuwbouw heb ik gekozen voor een gashaard op een fles. Ondanks warmtepomp en vvw vindt ik het lekker om toch wat extra warmte snel te kunnen creëren en ook echte vlammen te zien. Hout kachel wel aan gedacht maar afvoer kanaal was lastig en ik zag op tegen het schoonmaken.

Ervaring van mijn ouders is dat ze het eerste jaar het onderhoud wel goed deden maar daarna kwam de klad erin en zijn de ramen smerig en ligt er een bonk as :p . Het gemak van met 2 tellen warmte en vlammen en geen schoonmaak won bij mij in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1316020

Hallo,

Ik heb een tip nodig. ik wil een tv wand maken met daaronder een haard.
Nu heb ik diversen mooie gezien in een winkel.
Die hier op staan: https://www.haardjesland.nl/elektrische-haarden
Nu hoor ik vaak, dat een tv boven een elektrische haard slecht is. Klopt dat?
wat een elektrische haard geeft toch geen hitte af.
En als het mogelijk is. hoe kan ik dit dan het beste laten maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Nu online
Wij hebben thuis een houtkachel en daar hebben we 3 keer warmte van. 1 keer om het hout aan te slepen en te stapelen. De 2de keer om het in huis te halen. En de 3de keer als het brand. ;)
Als ik nu zou moeten kiezen, koos ik toch voor een pellet.

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Wij hebben een waterdamp haard, geen moment spijt van gehad :)
Geen warmte of geur helaas, maar dat wil je ook niet in een nieuwbouw woning....

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Teknix1982 schreef op woensdag 28 november 2018 @ 21:47:
Een bio ethanol haard zoiets als dit dan? We hebben zelf deze:

https://www.rubyfires.com...ol-haarden/inbouwunit-xxl

Werkt prima, geen geur stoffen. Echt vuur. Veilig aan te steken en verwarmt onze kamer prima.
Heb hier de opvolger van besteld, hoe bevalt het een paar jaar later? Gebruik je enkel de voorgeschreven ethanol van de leverancier (Nu Xaralyn) of ook andere flessen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teknix1982
  • Niet online
Anoniem: 224360 schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 11:52:
[...]

Heb hier de opvolger van besteld, hoe bevalt het een paar jaar later? Gebruik je enkel de voorgeschreven ethanol van de leverancier (Nu Xaralyn) of ook andere flessen?
Ik heb 1 keer een andere besteld maar ik merkte wel verschil. Toch meer vocht in de lucht dan en er kwam wat geur af dus ruik je het iets meer. Voor de rest bevalt het goed. Eerste twee jaar gebruikten we hem meer. Heb 1 x gehad dat er een soort explosietje kwam vanuit de keramische steen omhoog. Had hem iets te vol gedaan denk ik. Toen schrokken we wel. Gelijk de schuif dicht gedaan en niet weer gehad. Toch is hij veiliger dan alle andere soorten ethanol haarden gezien deze niet kan omvallen. De steen absorbeert de ethanol waardoor je geen snelle verbranding krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Teknix1982 schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 12:33:
[...]

Ik heb 1 keer een andere besteld maar ik merkte wel verschil. Toch meer vocht in de lucht dan en er kwam wat geur af dus ruik je het iets meer. Voor de rest bevalt het goed. Eerste twee jaar gebruikten we hem meer. Heb 1 x gehad dat er een soort explosietje kwam vanuit de keramische steen omhoog. Had hem iets te vol gedaan denk ik. Toen schrokken we wel. Gelijk de schuif dicht gedaan en niet weer gehad. Toch is hij veiliger dan alle andere soorten ethanol haarden gezien deze niet kan omvallen. De steen absorbeert de ethanol waardoor je geen snelle verbranding krijgt.
Top! En als je een uurtje laat branden met een vol reservoir, blijft de ethanol daarna gewoon in het reservoir zitten met de schuif dicht of krijg je toch dat het gaat vervliegen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teknix1982
  • Niet online
Anoniem: 224360 schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 12:38:
[...]

Top! En als je een uurtje laat branden met een vol reservoir, blijft de ethanol daarna gewoon in het reservoir zitten met de schuif dicht of krijg je toch dat het gaat vervliegen?
Ik doe dat niet vaak, meestal zet ik hem aan als we gezellig iets gaan doen of visite hebben en dan gaat hij meestal op. De keren dat hij niet op gaat, bleef er wel wat achter maar je kunt moeilijk zien hoeveel. Heb het gevoel dat het wel wat verdampt maar zal langzaam gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 28-04 17:50

Rzaan

Altijd zoekende

Atlas schreef op dinsdag 31 december 2019 @ 21:01:
Wij hebben een waterdamp haard, geen moment spijt van gehad :)
Geen warmte of geur helaas, maar dat wil je ook niet in een nieuwbouw woning....
Ik weet dat dit topic van 2 jaar terug is.
Maar welke hebben jullie en bevalt het nog steeds?

Wij willen namelijk in ons nog te verbouwen jaren 80 huis wellicht een haard plaatsen die in de muur zit.
Dus van 2 kanten zichtbaar.
En zonder rookkanaal.
Warmte zitten we ook niet op te wachten.
Geur en rook ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartinVDP82
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 06-01-2023
*knip, spam*

[ Voor 98% gewijzigd door F_J_K op 06-01-2023 14:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
Ik heb bewust in mijn nieuwbouw woning een gashaard genomen.
Het is LTV middels een warmtepomp en op koude donkere winterdagen hebben wij het graag eens snel een graadje of 2 warmer en/of extra sfeer.
Dat geeft een gashaard beter dan alle elektrische haarden die ik in mijn zoektocht tegen kwam in ieder geval.
Nadeel is dat je natuurlijk met flessen aan de gang moet als je geen gasaansluiting hebt (zoals ik) maar goed. Ik heb er altijd 2 staan waardoor ik niet snel zonder zit.
Ook is de investering fors anders. De elektrische haard is 1800,- zo'n beetje maar daar heb je bij lange na geen gashaard voor 3 zijden a 110cm .

[ Voor 13% gewijzigd door GeeMoney op 06-01-2023 11:53 ]

Pagina: 1