Toon posts:

iMac of MacBook Pro?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Huidige hardware:
- 2006 C2D MacBook, overleden (maar die krijg ik nog wel tot leven, just for fun)
- 2006 C2D iMac 17", verouderd maar doet nog wat 'ie kan (lees Spotify en browsen)
- 2014 MacBook Air, gekaapt door vrouw en loopt als een zonnetje (zowel MBA als vrouw)

Bureau:
Soort van wandkast omgebouwd tot bureau, blad is 95cm breed en 50cm diep. Internet via WiFi

Gebruik:
Huis, tuin en keuken; dus voornamelijk browsen, YouTube, foto's uitzoeken en lichtelijk bewerken, wat coding (Python-Django), beetje office voor administratie (Office 365 abonnement aanwezig met 1TB OneDrive) en soms wat Netflix kijken als de TV bezet is. Heel af en toe wil ik nog wel eens een game aanslingeren zoals WoW of CS:GO maar voornamelijk game ik op een PS4.

Vereisten:
- OSX
- Geschikt voor bovenstaand gebruik
- Scherm niet groter dan 22", esthetische overweging
- Zo min mogelijk kabels (bureau is nogal prominent gesitueerd in de woonkamer) dus een los scherm is eigenlijk al geen optie (Mac Mini heb ik daarom al uit mijn optielijst gehaald)
- Niet meer dan 1500 euro, alles daaronder is prima
- Lokale storage is nagenoeg niet nodig (128gb SSD in MBA voldoet b.v. prima)

Opties die ik al heb gevonden
- 2017 MacBook Pro, instapmodel
- 2017 iMac, model met 4K scherm en 1TB HDD (komt dan een externe SSD aan voor OSX)
- Tweedehandse iMac, ik heb in principe geen probleem met tweedehands maar aangezien ik graag heul lang met mijn spullen doe (en er ook goed mee om ga) heb ik het gevoel dat ik bij tweedehands mezelf beroof van een langere levensduur. Tweedehandse iMacs van na 2014 zijn haast die moeite niet, veelal overspecced voor mijn gebruik en/of haast even duur als een nieuwe instapper.

De battle gaat op dit moment dus eigenlijk tussen de 2017 MBP en 2017 iMac. Gezien de geringe diepte van het bureau ben ik er niet helemaal zeker van dat ik op lange termijn comfortabel kan werken met een iMac. Ik verwacht dat ik redelijk dicht op het scherm zit en dat ook de ruimte voor mijn polsen beperkt is door de voet van de iMac (21,5" is helaas niet geschikt voor de Apple VESA adapter). Aan de andere kant verwacht ik dat het scherm van de MBP misschien wat klein gaat aanvoelen (ondanks de hoge resolutie en 16:10 verhouding)
Langdurig werken met een laptop heb ik ergonomisch gezien geen last van.

Mijn vraag aan jullie:
Hebben jullie nog ideeën? Misschien heeft iemand voor hetzelfde dilemma gestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MelvinW
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 12:53
Als het puur voor thuisgebruik is, dan zou ik voor de iMac kiezen. Een laptop is fijn voor buiten de deur, maar als ik thuis kom schakel ik over naar een 32" monitor. Dat werkt toch prettiger dan een 13" MacBook Pro.

Je zegt dat je heel lang met de iMac wilt doen. Ik zou de iMac dan zo future-proof mogelijk maken door o.a. voor 16GB RAM te kiezen. Je gaat daardoor wel over je budget heen, maar het zou jammer zijn als na een jaar of twee blijkt dat je niet voldoende RAM hebt. Het is wel mogelijk om dit zelf te upgraden, maar dat is een hele klus en ik weet niet of je je daar comfortabel bij voelt. Een SSD is ook erg belangrijk, maar zo te lezen heb je daar al een oplossing voor ;)

[ Voor 5% gewijzigd door MelvinW op 28-11-2018 03:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 28 november 2018 @ 00:11:
- 2017 iMac, model met 4K scherm en 1TB HDD (komt dan een externe SSD aan voor OSX)
En hier ga je al weer in tegen je eigen eis:
Verwijderd schreef op woensdag 28 november 2018 @ 00:11:
- Zo min mogelijk kabels (bureau is nogal prominent gesitueerd in de woonkamer)
Om dit soort gepruts te voorkomen zou ik écht kiezen voor een iMac 21,5" met een SSD aan boord. Niks minder dan dat.

Ik heb er nog 1 staan maar dat is een model van voor 2012. Daar doe ik écht wel een SSD in voordat die hier het pand verlaat, anders zijn ze niet vooruit te branden. HDD moet niet gewoonweg niet meer willen, ook niet wanneer je een nieuwe Mac koopt.

Verder moet je nadenken over je mobiliteit: komt dat ding ooit van z'n plekje af? Nee? Dan zou ik geen MacBook nemen maar een iMac.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• absrnd
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11:16
Waarom zou een MacMini geen optie zijn ?
deze kan je onzichtbaar in de kast wegwerken, en alleen een monitor, en draadloos toetsenbord met trackpad.

en de monitor kan je zo groot of klein kopen, met een Vesa mount;

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
MelvinW schreef op woensdag 28 november 2018 @ 03:02:
Als het puur voor thuisgebruik is, dan zou ik voor de iMac kiezen. Een laptop is fijn voor buiten de deur, maar als ik thuis kom schakel ik over naar een 32" monitor. Dat werkt toch prettiger dan een 13" MacBook Pro.
Ik heb dezelfde gedachte, zit alleen met het (mogelijke) ruimtegebrek in de diepte van het bureau
Je zegt dat je heel lang met de iMac wilt doen. Ik zou de iMac dan zo future-proof mogelijk maken door o.a. voor 16GB RAM te kiezen. Je gaat daardoor wel over je budget heen, maar het zou jammer zijn als na een jaar of twee blijkt dat je niet voldoende RAM hebt. Het is wel mogelijk om dit zelf te upgraden, maar dat is een hele klus en ik weet niet of je je daar comfortabel bij voelt. Een SSD is ook erg belangrijk, maar zo te lezen heb je daar al een oplossing voor ;)
Dit is ook een voordeel van de iMac, hier zou ik later altijd nog wat geheugen bij kunnen prikken. Beetje sleutelen ben ik niet bang van, zou dan ook altijd de SSD alsnog kunnen inbouwen.
sypie schreef op woensdag 28 november 2018 @ 06:54:
[...]
En hier ga je al weer in tegen je eigen eis:

[...]

Om dit soort gepruts te voorkomen zou ik écht kiezen voor een iMac 21,5" met een SSD aan boord. Niks minder dan dat.
De iMac komt in een kast te staan en alleen de voorkant is dan zichtbaar, een SSD in een USB behuizing zal dus niet op hoeven te vallen (met een tie wrapje aan de achterkant van de voet.)
Verder moet je nadenken over je mobiliteit: komt dat ding ooit van z'n plekje af? Nee? Dan zou ik geen MacBook nemen maar een iMac.
Mobiliteit is niet echt van belang, de MBA is er ook nog
absrnd schreef op woensdag 28 november 2018 @ 08:40:
Waarom zou een MacMini geen optie zijn ?
deze kan je onzichtbaar in de kast wegwerken, en alleen een monitor, en draadloos toetsenbord met trackpad.

en de monitor kan je zo groot of klein kopen, met een Vesa mount;
Dit heb ik overwogen maar aan de kant gezet omdat ik voor het geld van een 2018 MacMini + (mooie) 4K monitor + Apple tobo+muis al aan of zelfs over het bedrag van een iMac zit. MacMini zou een mooie optie zijn geweest als ik alle randapparatuur al had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11:07

nelizmastr

Goed wies kapot

Verwijderd schreef op woensdag 28 november 2018 @ 08:44:
[...]
Dit is ook een voordeel van de iMac, hier zou ik later altijd nog wat geheugen bij kunnen prikken. Beetje sleutelen ben ik niet bang van, zou dan ook altijd de SSD alsnog kunnen inbouwen.
Dan in ieder geval de SSD upgrade inderdaad. Maar dat moet je pas doen na de garantieperiode, want anders wordt je niet meer geholpen. De iMac 21.5" is volledig niet-user serviceable. Of je moet hem af fabriek met SSD nemen.

[ Voor 3% gewijzigd door nelizmastr op 28-11-2018 08:48 ]

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
nelizmastr schreef op woensdag 28 november 2018 @ 08:47:
[...]

Dan in ieder geval de SSD upgrade inderdaad. Maar dat moet je pas doen na de garantieperiode, want anders wordt je niet meer geholpen. De iMac 21.5" is volledig niet-user serviceable. Of je moet hem af fabriek met SSD nemen.
Tot die tijd zal het dan inderdaad met standaard geheugen en externe SSD moeten. 8GB geheugen zal voor mij geen probleem zijn, de 4GB in mijn MBA is nu ook voldoende.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nAffie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11-09 20:46

nAffie

...

Dit heb ik overwogen maar aan de kant gezet omdat ik voor het geld van een 2018 MacMini + (mooie) 4K monitor + Apple tobo+muis al aan of zelfs over het bedrag van een iMac zit. MacMini zou een mooie optie zijn geweest als ik alle randapparatuur al had.
Een iMac 21,5" heeft ook geen 4K scherm maar is gewoon 1080p. Edit: zie net dat de 21,5" ook in 4K te krijgen is.

De monitor kan je dus netjes via een vesa mount aan de muur bevestigen, zelfs inclusief de Mac Mini zodat je gehele werkblad van je bureau te gebruiken is voor je draadloze muis en toetsenbord en je dus eigenlijk alleen de stroomkabels van de monitor en Mac Mini zou hoeven weg te werken in een kabelgoot.

#ProductPrijsSubtotaal
1Dell P2217H (met standaard) Grijs, Zwart€ 150,74€ 150,74
1Apple Magic Keyboard met numeriek toetsenblok - Nederlands - Spacegrijs€ 142,50€ 142,50
1Apple Magic Mouse 2 Spacegrijs€ 83,99€ 83,99
1Apple Mac Mini 2018 3,6Ghz i3 8GB/128GB (Qwerty)€ 866,99€ 866,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.244,22

meh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• absrnd
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11:16

Houd rekening, dat als je na een paar jaar gaat upgraden, je dan alleen een nieuwe MacMini hoeft te kopen.

Ik heb ik een 27" in de kamer staan, maar had die liever met een Macmini ge-upgrade, maar toen was de nieuwe nog niet beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
nAffie schreef op woensdag 28 november 2018 @ 09:19:
[...]

Een iMac 21,5" heeft ook geen 4K scherm maar is gewoon 1080p. Edit: zie net dat de 21,5" ook in 4K te krijgen is.

De monitor kan je dus netjes via een vesa mount aan de muur bevestigen, zelfs inclusief de Mac Mini zodat je gehele werkblad van je bureau te gebruiken is voor je draadloze muis en toetsenbord en je dus eigenlijk alleen de stroomkabels van de monitor en Mac Mini zou hoeven weg te werken in een kabelgoot.

Zoiets heb ik inderdaad overwogen echter is het aanbod 4K monitoren <22" zeer beperkt.
absrnd schreef op woensdag 28 november 2018 @ 09:59:
[...]
Houd rekening, dat als je na een paar jaar gaat upgraden, je dan alleen een nieuwe MacMini hoeft te kopen.

Ik heb ik een 27" in de kamer staan, maar had die liever met een Macmini ge-upgrade, maar toen was de nieuwe nog niet beschikbaar.
Mij kennende zal deze Mac een jaar of 8-10 mee gaan, tegen die tijd is er natuurlijk weer heel wat ander spul op de markt.

Onder aan de streep blijft qua bureau-ruimte een scherm met VESA aan de wand een hele goede optie, ik zal het voorzichtig weer in mijn afweging meenemen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MelvinW
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 12:53
Verwijderd schreef op woensdag 28 november 2018 @ 10:08:
[...]

Zoiets heb ik inderdaad overwogen echter is het aanbod 4K monitoren <22" zeer beperkt.

[...]

Mij kennende zal deze Mac een jaar of 8-10 mee gaan, tegen die tijd is er natuurlijk weer heel wat ander spul op de markt.

Onder aan de streep blijft qua bureau-ruimte een scherm met VESA aan de wand een hele goede optie, ik zal het voorzichtig weer in mijn afweging meenemen
Je kunt de iMac 21.5” ook gewoon met een VESA-montageadapter kopen hoor: https://www.apple.com/nl/shop/buy-mac/imac-vesa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
MelvinW schreef op woensdag 28 november 2018 @ 10:46:
[...]

Je kunt de iMac 21.5” ook gewoon met een VESA-montageadapter kopen hoor: https://www.apple.com/nl/shop/buy-mac/imac-vesa
Klopt maar dan is hij spec-wise weer 200 euro duurder dan het 2017 model die ik op het oog heb

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

iMac zonder enige twijfel. Beide als het kan, nog beter!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 28 november 2018 @ 18:48:
iMac zonder enige twijfel. Beide als het kan, nog beter!
Beide?! met jou kan ik praten meneer :9

• BikkelZ
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21-02 08:50

BikkelZ

CMD+Z

2017 MacBook Pro? Dan een iMac. De 2018 en de 2015 zijn de "goede" recente MacBooks.

[ Voor 46% gewijzigd door BikkelZ op 29-11-2018 22:06 ]

iOS developer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Het is de iMac geworden, komt als het goed is morgen binnen. Bedankt voor jullie reacties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
Ik heb ook mijn Macbook Pro 2017 de deur uitgedaan. Ding stond voor ruim 90% stationar op m'n bureau.

Nu de 2017 4K iMac en gekozen voor een goeie SSD erin.

Mijn 1ste iMac ooit...bevalt zeer goed tot nu toe (7 jaar lang Macbook Pro's gehad)
Pagina: 1