Musea voor (8-jarige) meisjes

Pagina: 1
Acties:

• manzonderdas
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23:24
Een beetje achtergrond: ik vind het als papa belangrijk dat mijn kinderen al vroeg genoeg kennismaken met wat een museum is.

Ik zoek eigenlijk musea die door heel de collectie kindvriendelijk zijn (vb Plantijn-Moretus in Antwerpen is best tof, maar heeft eigenlijk alles voor kinderen in maar 1 kamer - en dat is wat mager om hun aandacht te trekken). Musea die eigenlijk in elke zaal wel iets hebben dat hen kan bezig houden, tot de verbeelding spreken - zonder daarbij te vergeten dat ze een museum zijn. (Technopolis is zo iets wat ik meer onder "pretpark" catalogiseer)

Tot nu toe al een aantal aangename met hen gedaan, waarvan de 2 toppers toch wel het museum voor natuurwetenschappen in Brussel en het Gallo-Romeins museum in Tongeren waren.

Alleen... bij dat laatste viel het mijn dochter op dat (ondanks ze er eigenlijk wel van genoten had), het inderdaad nogal op jongens toegespitst is.

Vandaar de vraag: of er iemand op max. een uur van Antwerpen musea voor kinderen kan aanraden, die ook écht leuk zijn voor meisjes? Of gewoon voor meisjes gemaakt?

• Bartosy
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 08-11 06:24
https://www.brusselsmuseu...iVo3zVPi7qHsaAk_1EALw_wcB

Lijkt me wel leuk ! Niet specifiek voor meisjes maar ruimtevaart is echt niet alleen maar voor jongens dat zag je gister ook wel bij de marslanding.

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 01:09

Fiber

Beaches are for storming.

Nemo in Amsterdam
Spoorweg museum in Utrecht
Madurodam in Den Haag
Madame Tussauds in Amsterdam
Speelklok Museum in Utrecht
Een Hortus Botanicus
Nationaal Militair museum Soesterberg

Allemaal Nederlandse opties, ik ken in België alleen het Atomium...

[ Voor 13% gewijzigd door Fiber op 27-11-2018 23:51 ]

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

• Sabbi
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:28

Sabbi

je denkt aan mij.

Rotterdam is precies een uur weg, mooi voor een dagtocht. (zoals wiij vanuit Rotterdam naar Antwerpen doen ;) )

Scheepvaartmuseum is erg leuk voor kinderen, met tentoonstelling over offshore waarbij je veel spelletjes kan doen, en een leuke speeltuin voor het ravotten.
Het Nieuwe Instituut en Huis Sonneveld is ook erg leuk als je wat rustigers wilt, over ontwerpen en architectuur.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:23

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

8 jaar vind ik helemaal niet zo vroeg. Ben enkele weken geleden nog met mijn jongste zoon voor zijn derde verjaardag in Brussel naar het Koninklijk Belgisch Instituut voor Natuurwetenschappen geweest om dinosaurussen te kijken. Hij heeft het sindsdien dagelijks over 'the museum' en 'the red train' (=Thalys) waarmee we erheen reisden, plus hij ratelt een aantal dinosaurusnamen af die hij daar gezien heeft.

Dat dit een succes ging zijn wist ik omdat ik het 3 jaar terug met zijn oudere broer gedaan heb voor zijn derde verjaardag ;)

Met 8 jaar heb je het grote voordeel dat een kind zelf (hopelijk althans) opschriften kan lezen. Ik heb het gevoel dat de tentoonstelling daar vooral gericht is op kinderen tussen 6 en 10, dus dat zou gelijk een aanrader kunnen zijn. Naast de dino's is er een wat verouderde (=aantal objecten ontbreken, eea is kapot) zaal bovenin waarin de evolutie uitgelegd wordt, met een grappige filmvertoning. Meest aansprekend is echter de tijdelijke tentoonstelling over dierenleven in een grote stad. Dat is erg hands-on en kan zowaar voorbeelden geven om in eigen omgeving wat beter te kijken naar wat er zoal leeft.

Ook (nipt) binnen een uur reizen is het Maritiem Museum in Rotterdam. Het is de laatste jaren verbouwd van een wat 'stoffig' museum vol objecten naar een erg interactieve ruimte met veel minder dingen maar veel meer ervaringen. Je moet ervan houden (ik als volwassene kijk met weemoed terug naar het museum waar ik als tiener vaak naartoe ging), en dat doen kinderen doorgaans.

Op loopafstand van het Maritiem (aan het andere eind van de Witte de Withstraat - ideale plek voor lunch) heb je de Boymans van Beuningen, na het Rijksmuseum het grootste kunstmuseum van Nederland. Er worden regelmatig specifieke kinderactiviteiten gehouden, maar de reguliere tentoonstellingen - vooral in de vleugel voor moderne en eigentijdse kunst - zijn sowieso al speels en goede kans dat ze het zonder extra toeters en bellen al leuk vindt. Vond ik als kind in ieder geval wel. Naast leuk en mooi hangt er een collectie van wereldklasse, met alles van Bosch en Breughel tot en met Dali en Warhol. Enige tip: tenzij je achtjarige geobsedeerd is door kunst en bovendien een voor die leeftijd epische aandachtsspanne heeft, niet proberen het gehele museum in één dag te bekijken.

Oslik blyat! Oslik!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

In den Haag heb je het Escher museum, kunst die denk ik de jongeren ook aan kan spreken omdat er in de tekeningen veel zaken te herkennen zijn en er in de meeste een patroon of optische illusie inzit. Even leuk voor jongen als meisje

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 01:09

Fiber

Beaches are for storming.

dion_b schreef op woensdag 28 november 2018 @ 00:06:
[...] Boymans van Beuningen, na het Rijksmuseum het grootste kunstmuseum van Nederland. Er worden regelmatig specifieke kinderactiviteiten gehouden, maar de reguliere tentoonstellingen - vooral in de vleugel voor moderne en eigentijdse kunst - zijn sowieso al speels en goede kans dat ze het zonder extra toeters en bellen al leuk vindt. Vond ik als kind in ieder geval wel. Naast leuk en mooi hangt er een collectie van wereldklasse, met alles van Bosch en Breughel tot en met Dali en Warhol. Enige tip: tenzij je achtjarige geobsedeerd is door kunst en bovendien een voor die leeftijd epische aandachtsspanne heeft, niet proberen het gehele museum in één dag te bekijken.
Wel opschieten, ze gaan binnenkort voor 7 (zeven !!!) jaar dicht...

https://www.ad.nl/rotterd...van-223-miljoen~a8003738/

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08-11 22:35
Je zou je dochter ook kunnen uitleggen dat er helemaal geen musea of activiteiten zijn die specifiek "voor jongens" of "voor meisjes" zijn. Dat soort bevooroordeelde opvoeding zorgt ervoor dat de techniek in Nederland vol mannen zit en de zorg vol vrouwen.

Wat musea betreft. Neeltje Jans misschien? Zit een heel educatief deel bij over de deltawerken en watersnoodramp dat gericht is op de bovenbouw van de basisschool.
Plus een hoop actieve dingen voor kinderen die meer weg hebben van een speeltuin, maar op die leeftijd ga je ze toch geen hele dag bezig houden met leerzame dingen.

TheS4ndm4n#1919

• The_Vice
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22:33
Brilsmurfffje schreef op woensdag 28 november 2018 @ 00:18:
In den Haag heb je het Escher museum, kunst die denk ik de jongeren ook aan kan spreken omdat er in de tekeningen veel zaken te herkennen zijn en er in de meeste een patroon of optische illusie inzit. Even leuk voor jongen als meisje
Is het museon dan niet geschikter?
Overigens ook niet op een uur vanaf Antwerpen, maar met de nieuwe A4 kom je al aardig in de richting 1:30 uur als alles doorrijdt.

maar bij Breda lijkt ook wel wat te doen te zijn:
https://www.kidsproof.nl/Breda/eropuit/kunst-cultuur-en-museum-musea
...stedelijkmuseumbreda.nl/voor-gezinnen...

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Fiber schreef op woensdag 28 november 2018 @ 00:23:
[...]

Wel opschieten, ze gaan binnenkort voor 7 (zeven !!!) jaar dicht...

https://www.ad.nl/rotterd...van-223-miljoen~a8003738/
:X Kan nog nergens een datum vinden, maar idd, daar moeten we weer eens (of vaker!) heen voor het raak is.
RocketKoen schreef op woensdag 28 november 2018 @ 00:24:
Je zou je dochter ook kunnen uitleggen dat er helemaal geen musea of activiteiten zijn die specifiek "voor jongens" of "voor meisjes" zijn. Dat soort bevooroordeelde opvoeding zorgt ervoor dat de techniek in Nederland vol mannen zit en de zorg vol vrouwen.
Dat ook ja. Ik ben met mijn dochter toen ze 13 was - op haar verzoek - naar het Panzermuseum in Munster, DE geweest. Vond ze geweldig. Totdat ze in de souvenirwinkel tussen alle neplegotanks een roze paard en wagentje zag für die Mädchen :( - woest was ze. Ik moest haar zowat schuimbekkend over patriarchie en sexisme het museum uit slepen :o

Oslik blyat! Oslik!

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-07 22:24
Zoals @The_Vice terecht opmerkt, red je in een uur vanuit Antwerpen Den Haag niet, Rotterdam als je je aan de verkeersregels houdt ook niet. Over Utrecht of Amsterdam maar niet te spreken. Maar binnen een radius van een uur van Antwerpen zijn er in Nederland genoeg andere opties. Stedelijk Museum Breda is inderdaad leuk, evenals het Natuurmuseum Brabant in Tilburg, Van Abbemuseum in Eindhoven en Museum Van Gijn en het Onderwijsmuseum in Dordrecht ook. Vijf mooie, gevarieerde musea - en geen veredelde attractieparken - waar je uitstekend een acht jarige mee naar toe kunt nemen.

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Markiezenhof in Bergen op Zoom is ook wel leuk, hebben ook speciaal op kinderen gerichte activiteiten. Is vanuit Antwerpen prima te bereiken binnen ruim minder dan een uur.

Ook het Watersnoodmuseum in Ouwerkerk richt zich o.a. op kinderen, en die is ook binnen een uur (net) te bereiken.

[ Voor 6% gewijzigd door wildhagen op 28-11-2018 06:04 ]

Virussen? Scan ze hier!

• Basszje
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18:21

Basszje

Reisvaap!]

lateef schreef op woensdag 28 november 2018 @ 01:10:
Zoals @The_Vice terecht opmerkt, red je in een uur vanuit Antwerpen Den Haag niet, Rotterdam als je je aan de verkeersregels houdt ook niet.
Thalys redt Rotterdam in 30 minuten vanaf Antwerpen ;) Moet je wel op tijd boeken, want erg goedkoop is het niet. Reguliere trein duurt een uurtje.

Beware of listening to the imposter; you are undone if you once forget that the fruits of the earth belong to us all, and the earth itself to nobody.

• absrnd
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:29
Het Maritiem Museum in Rotterdam is heel kindvriendelijk,
veel interactieve tentoonstellingen, en met het buiten museum met veel schepen in de haven is heel leuk.

Vooral de OffShore tentoonstelling is prachtig, je waant je echt op een boorplatform, met wetenschappelijke spellen.

Afbeeldingslocatie: https://www.kossmanndejong.nl/wp-content/uploads/2016/10/Offshore-Experience_platform-overview-1_web_photo-Thijs-Wolzak.jpg

• Khallouki
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 23:55
Het tropenmuseum is ook erg geschikt voor kinderen. Het is wel in Amsterdam dus reistijd is wat langer.

https://www.tropenmuseum....oepen/tropenmuseum-junior

• cadsite
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 06-11 11:08
Wij hebben 2 dochters van 10 & 11. Ook wij vinden het leuk en belangrijk om hun leefwereld groot te maken.
Er zijn heel wat leuke zaken te doen vind ik. Soms zonder moeite, soms moet je als ouder het wat extra spekken. Ondanks dat onze meisjes echte 'meisjes-meisjes' zijn wil ik daar niet te veel rekening mee houden.
Ik wil dat ze met alles in aanraking komen en merk dat hun interesse in techniek niet onderdoet tov jongens.

De grootste aanrader van allen vind ik nog steeds het gevangenismuseum in Veenhuizen (Groningen)
www.gevangenismuseum.nl/‎
OK, behoorlijk ver, maar je weet nooit dat je er eens in de buurt bent voor een verblijf.

In BE zelf zijn er ook leuke zaken. Ze vonden Texture (het oude vlasmuseum) in Kortrijk heel leuk.
http://www.texturekortrijk.be
Je kan er het boekje van Staf Stekel kopen (€2) met extra begeleiding.
De eerste zondag van de maand gratis.

In Gent zijn we naar MIAT geweest, ook leuk.
https://www.industriemuseum.be/nl
Het Gravensteen vonden ze er ook leuk.

In Oostende gaan we geregeld naar Fort Napoleon (gratis parking). Daar hebben ze regelmatig een ander thema toegespitst op kinderen. (en erna of ervoor iets gaan eten in Sassy's)
Je kan dit ook goed combineren met een wandeling door Oostende langs 'The Christal ship'.
Dan kan je naar de stad gaan via de gratis overzetboot, ook altijd leuk voor kinderen.

Verplichte nummers zijn er ook de Mercator en de Amendine. Al vind ik die laatste te duur voor de tijd dat je er doorbrengt.

Nu we toch aan de zee zijn. Domein Raversijde vind ik ook interessant.
https://www.raversyde.be

Het stripmuseum ben ik zelf vroeger veel geweest, dit staat nog op het todo lijstje met de dochters:
https://www.stripmuseum.be/nl/home

En als laatste, geen museum maar puur ontspannen, zowel voor ouders als jonge kinderen:
http://www.desierk.be/welkom-bij-de-sierk

[ Voor 10% gewijzigd door cadsite op 28-11-2018 09:10 . Reden: URL's toegevoegd ]

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:22
Raar dat het Speelgoedmuseum in Mechelen nog niet voorbijgekomen is.

Andere aanrader is het Red Star Line Museum over de emigratie van Europa naar de VS.
En natuurlijk in het MAS is er altijd wat interessants voor kinderen!

Sony A7 iv en wat recycled glas

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 29-10 18:37

ATS

Sabbi schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 23:57:
Rotterdam is precies een uur weg, mooi voor een dagtocht. (zoals wiij vanuit Rotterdam naar Antwerpen doen ;) )

Scheepvaartmuseum is erg leuk voor kinderen, met tentoonstelling over offshore waarbij je veel spelletjes kan doen, en een leuke speeltuin voor het ravotten.
Het Nieuwe Instituut en Huis Sonneveld is ook erg leuk als je wat rustigers wilt, over ontwerpen en architectuur.
Villa Zebra in Rotterdam is ook leuk met kinderen.

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

• lateef
Basszje schreef op woensdag 28 november 2018 @ 07:50:
[...]

Thalys redt Rotterdam in 30 minuten vanaf Antwerpen ;) Moet je wel op tijd boeken, want erg goedkoop is het niet. Reguliere trein duurt een uurtje.
Dat de Thalys het sneller doet, bedacht ik me ook nadat ik mijn bericht plaatste, maar daar zit dan inderdaad ook wel een prijskaartje aan wat niet zomaar altijd voor iedereen te verantwoorden is voor een dagje uit. Met de reguliere trein van deur tot deur ben je zo wel een half uur langer onderweg. En met de auto haal je het nooit in een uur van deur tot deur.

Maar ik wil nogmaals pleiten voor het Natuurmuseum Brabant in Tilburg. Totaal niet mijn type museum, maar tentoonstellingen zijn erg mooi vormgegeven en er is veel interactie, echt een aanrader om met kinderen naar toe te gaan.

• Sargan
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 23:16

Sargan

Filmfreak...

Voor kinderen een absolute aanrader:
https://www.continium.nl/ in kerkrade

" All we have to decide is what to do with the time that is given to us"

• croxz
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 22:49
Sargan schreef op woensdag 28 november 2018 @ 09:25:
Voor kinderen een absolute aanrader:
https://www.continium.nl/ in kerkrade
Absoluut!

Verder is Naturalis in Leiden super voor kinderen, zeker ook voor meiden.

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 00:03
Wereld Museum in Rotterdam. Ze hebben tentoonstellingen, maar ook (als dat er nog is) een gedeelte met verschillende kamers waar je ook door geheime doorgangen kunt in die kamer met vragen over de bewoner.

• bartmetdebaard
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 04-10-2023
Ging zelf vroeger altijd graag naar spelerij/uitvinderij. https://www.spelerij.nl/de-uitvinderij/ met name de uitvinderij is echt geweldig als je graag met de handen werkt (Laatste keer dat ik er was kon je een TIG-lasser gebruiken, wel onder toezicht natuurlijk).

Dieren is misschien een stukje rijden maar zeker de dagtrip waard!

"Give 'em the 'ol razzle-dazzle"

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:58

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Speelgoedmuseum in Oosterhout (NB)?

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

lateef schreef op woensdag 28 november 2018 @ 01:10:
Zoals @The_Vice terecht opmerkt, red je in een uur vanuit Antwerpen Den Haag niet, Rotterdam als je je aan de verkeersregels houdt ook niet.
Oh?

Met de reguliere trein is het exact een uur, met de Thalys zelfs een halfuur.

Oslik blyat! Oslik!

• Ivysaur
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
-

[ Voor 100% gewijzigd door Ivysaur op 13-01-2020 10:10 ]

• BernardV
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18:28
Het Philips Museum in Eindhoven. Leuk om te zien hoe de techniek de laatste 125 jaar is veranderd en dat het vroeger niet "swipen" was ;)

• Robertdj
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Iets verder weg, maar het Cobra Museum in Amstelveen heeft t/m februari een tentoonstelling speciaal gemaakt voor kinderen.

https://www.cobra-museum.nl/activity/een-ontembare-kracht/
Afbeeldingslocatie: https://www.cobra-museum.nl/wp-content/uploads/2018/10/OK.website-1024x682.jpg
Afbeeldingslocatie: https://www.cobra-museum.nl/wp-content/uploads/2018/10/Ok_website2-1024x682.jpg

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
croxz schreef op woensdag 28 november 2018 @ 09:36:
[...]

Absoluut!

Verder is Naturalis in Leiden super voor kinderen, zeker ook voor meiden.
Naturalis is zeker leuk voor kinderen, ze hebben altijd wel een expositie die speciaal op kinderen gericht is.
Heel leuk!

Maar ook Naturalis is dicht voor verbouwing, ik geloof ergens volgend jaar weer open :)

[ Voor 13% gewijzigd door anandus op 28-11-2018 10:04 ]

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

anandus schreef op woensdag 28 november 2018 @ 10:03:
[...]

Naturalis is zeker leuk voor kinderen, ze hebben altijd wel een expositie die speciaal op kinderen gericht is.
Heel leuk!

Maar ook Naturalis is dicht voor verbouwing, ik geloof ergens volgend jaar weer open :)
Daarom idd dat ik met de mijne naar Brussel trek voor dinosaurussen - het is de afgelopen jaren dichtstbijzijndste plek met een aardige collectie.

Al zijn we in de tussentijd ook naar natuurhistorische musea in London, Berlin en Wien geweest voor wat uitbreiding+afwisseling :z

Oslik blyat! Oslik!

• DonChaot
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 09-11 09:21
The Eagle schreef op woensdag 28 november 2018 @ 09:44:
Speelgoedmuseum in Oosterhout (NB)?
en dan kan je in minibillund de dag verder volmaken

• xmen
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 06-11 18:49
Niet direct een museum, maar past wel in dit kader denk ik.

Corpus (n de buurt van Leiden).

Mijn kids 8 en 10 jaar hebben hier wel van genoten. Wij ook trouwens.

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:13
Natuurmuseum in Tilburg?

Home Assistant configuratie

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23:41
Videogamemuseum in Zoetermeer?

Het pand en de inrichting zijn wat sjofeltjes, maar wel een geweldige collectie gamecomputers en arcadespellen uit de afgelopen decennia, en alles onbeperkt speelbaar.

Niet per se heel leerzaam maar wel interessant en heel leuk, maar misschien leuker voor een kinderfeestje dan om alleen naartoe te gaan.

• HellPunk
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 07-11 12:14
manzonderdas schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 23:37:
Tot nu toe al een aantal aangename met hen gedaan, waarvan de 2 toppers toch wel het museum voor natuurwetenschappen in Brussel en het Gallo-Romeins museum in Tongeren waren.
Misschien is het speelgoedmuseum in Mechelen wat?

Leuk dat je het Gallo-Romeins Museum vernoemt, dat is inderdaad een topmuseum (en dat zeg ik niet alleen omdat ik van Tongeren ben :) ). Er loopt op dit moment een tijdelijke tentoonstelling over Stonehenge en even verderop zit het Teseum. Daar kan je de schatkamer van de basiliek bekijken of gaan kijken naar de oude funderingen van de Romeinse stadsomwalling en omliggende gebouwen. Allemaal erg interactief gedaan met ook audio guides voor de kinderen. Misschien niet specifiek voor meisjes, maar dan weet je waarheen als de ideeën op zijn :).

It's still magic even if you know how it's done. (Terry Pratchett, A Hat Full of Sky)

• lateef
dion_b schreef op woensdag 28 november 2018 @ 09:45:
[...]

Oh?

Met de reguliere trein is het exact een uur, met de Thalys zelfs een halfuur.
Zie mijn latere reactie en ik ging van auto reistijden uit, maar ook met de trein ging ik er vanuit dat TS'er niet op het station in Antwerpen woont en ook in Rotterdam zijn de verschillende musea niet op het station.

Nu zijn het Maritiem en Boymans zeker leuke musea, maar (wat) dichterbij Antwerpen is er nog voldoende ander leuk aanbod. Wanneer ik in Antwerpen zou wonen, zou ik daar eerder naar toe gaan met mijn dochter.

• manzonderdas
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23:24
Over het speelgoedmuseum in Mechelen: dochter was daar misnoegd over omdat je niet met het speelgoed mocht spelen :D .

Het risico van fora is dat je minder genuanceerd overkomt dan je bent. Op zichzelf ben ik meer dan voorstander van gelijkheid van geslacht. Alleen is mijn dochter op dit ogenblik in de roze eenhoornfase, en mijn zoon in de ridderfase. En het valt mij inderdaad (deels terecht) op dat de stoere dingen meer aandacht krijgen in musea.

Wat niet wil zeggen dat ze er niet van kan genieten - Gallo-Romeins museum vond ze stom, maar ze heeft daar wel elke vuistbijl vastgenomen, veel van de interactieve dingen gedaan, en met alles wat ze mochten aanraken bezig geweest.

Zie het modemuseum in Antwerpen niet meteen een kinderfeest organiseren. Wat ik zelf nog kan inbrengen is dat ik van collega's hoorde dat de abdij van Herkenrode een leuk progamma had, en Coudenberg in Brussel heeft ook wel wat dingen specifiek voor kinderen.

• Sence123
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21-10 00:03
Ik ben zelf toen ik een jaar of 12 a 13 was bij het Archeon geweest, volgens mij is dit een vergeten pareltje.

https://www.archeon.nl/index.html

• Brandonvds
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 19:15
Ik ben niet echt bekend met musea, maar een natuurhistorisch museum waar ze dino's etc tentoonstellen vond ik als kind (nu nog steeds) altijd erg leuk om te bezoeken.
misschien geen museum, maar ik heb een tijdje terug in limburg zo'n tour door een grot gedaan die gebruikt werd als basis voor de marechaussee. was ook erg leerzaam en leuk om een keer te zien ook hoe donker het wel niet is zo onder de grond. denk dat ze wel meerdere van dat soort dingen door het land zullen hebben.

• FabiandJ
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Het is helaas 2 uur rijden, maar het Openluchtmuseum in Arnhem is een aanrader. Mijn vriendin geeft les aan groep 3 en zijn met schoolreisje hierheen geweest, de kinderen hebben met open mond rondgekeken.

• Donaldinho
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20:39
Veel musea in Amsterdam zijn leuk (gemaakt) voor kinderen van die leeftijd. De meeste musea hebben wel een speurtocht, of speciale gidsen voor kinderen per tentoonstelling.

Hermitage heeft leuke speurtochten, tropenmuseum ook, net zoals van Gogh, Rijksmuseum. Nemo is al eerder genoemd. Genoeg te doen : )

You almost can’t blame him or the other diet gurus for leaning in on the techno-bullshit market; it’s hard to fill up a 300 page diet book on “eat a bit less and find a type of exercise that doesn’t make you hate life.”

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 23:59

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Soms hoeft het helemaal niet ingewikkeld te zijn. Ik ben tijdens mijn laatste vakantie naar het kaasmuseum (Alkmaar), het schelpenmuseum (Amsterdam) en het Volendammuseum geweest met mijn dochter van 4. Zij vond het hartstikke leuk.

Your Friendly Neighborhood Moderator

• Erwin537
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 08-11 21:23
RocketKoen schreef op woensdag 28 november 2018 @ 00:24:
[..]
Wat musea betreft. Neeltje Jans misschien? Zit een heel educatief deel bij over de deltawerken en watersnoodramp dat gericht is op de bovenbouw van de basisschool.
Plus een hoop actieve dingen voor kinderen die meer weg hebben van een speeltuin, maar op die leeftijd ga je ze toch geen hele dag bezig houden met leerzame dingen.
Ik zou inderdaad ook Neeltje Jans aanraden. Ik ben er vorig jaar nog een keer geweest na een hele lange tijd, de voorstelling die ze hebben is echt indrukwekkend. Maar ik zou wel zeggen dat op een warme dag leuker is, dan is het nog leuk voor kinderen om in en rond het water te spelen.

• Kraay89
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 04-11 21:54
Vanuit België misschien wat ver, maar Het Nederlands Watermuseum in Arnhem is ook een aanrader. Het is een stuk minder suf dan het klinkt. Ze hebben een lab waar je proefjes kunt doen en verder is het hele museum zowat interactief. Van watergebruik to besparing, en van riolering tot drinkwatervoorziening, alles komt aan bod. Prima voor een ochtend of middag vermaak.
In een weekend wellicht te combineren met Burger's Zoo, een toch wel unieke dierentuin in europa, zo niet de wereld, met zijn enorme Ecodisplays waar Jungle, Woestijn, Mangrove en Diepzee zijn nagemaakt en volledige, integrale ecosystemen vormen. In de weekenden en vakanties bieden ze bovendien extra educatieve activiteiten aan voor kinderen.
Daarnaast hebben we hier het Nederlands Openluchtmuseum, over de geschiedenis van nederland met verplaatste gebouwen (ja, in hun geheel) en ook nagebouwde historische monumenten uit de Nederlandse geschiedenis. Enorm interactief en eindeloos veel demonstraties van oude ambachten.

Kijk ook eens naar het airborne museum, over de slag om arnhem, maar wellicht is het beter die te bewaren tot ze wat ouder is!

Tot zover mijn pitch voor Arnhem! :+

• Jan H.
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22:22
Het Zuiderzeemuseum in Enkhuizen is erg leuk. Voor zowel kind als volwassene. Wel veel buiten, dus redelijk weer is wel fijn.

• segil
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:58
Niet zozeer een museum, maar wat vinden jullie van een bezoek aan een kasteel, of een paleis? Ik heb daar goede herinneringen toen we vroeger kastelen bezochten. En soms zijn er ook voorstellingen voor kinderen, die gespeeld worden door verklede vrijwilligers.
Kasteel Helmond heeft ook veel aandacht voor kinderen.
En kasteel Hoensbroek is echt schitterend en hebben ook speurtochten voor kinderen.
Pagina: 1