Windows 10 pro kapot bij update (op Ivy Bridge)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sylph-DS
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 07-09 15:04
Mijn Windows 10 pro installatie startte ineens niet fatsoenlijk meer op:
Hij bleef bij opstarten hangen, op een zwart scherm met windows logo, OF op zwart scherm na "preparing automatic repair".

Na enig geklooi besloten de schijf te formatteren en opnieuw te installeren. Toen deed hij het de eerste keer booten weer prima, maar na wat installaties en een reboot was hij weer stuk (op dezelfde manier). Na een system restore deed hij het weer prima, maar na windows een tijdje te laten draaien (en naar alle waarschijnlijkheid in de achtergrond te laten updaten) en weer te rebooten kwam het probleem weer precies hetzelfde terug.

Ik vermoed dat ik dit zou kunnen oplossen door nogmaals de restore uit te voeren, en dan zonder internetaansluiting te booten en meteen de automatische updates uit te zetten. Maar, dat is natuurlijk een baggeroplossing (die updates zijn er niet voor niets). Dus, heeft iemand een beter idee?

...

Relevante Software: Windows 10 Pro

Relevante Hardware:
Moederbord: ASRock z75 Pro3
CPU: Intel i5-3450 (Ivy Bridge)
RAM: Corsair CMV8GX3M2A1333C9, 2x4GB DDR3-1333
GPU: Nvidia GTX1060 6GB (Gigabyte Windforce OC Edition)
SSD: Crucial MX100 250GB

Mogelijk belangrijke toevoeging:
Het is een systeem waar ook een linux installatie op staat, maar dan niet via GRUB of andere bootloader in elkaar gezet maar gewoon door in de bios een andere boot drive te kiezen (linux staat op een aparte SSD). De linux-kant werkt overigens nog prima dus aan de hardware zal het vermoedelijk niet liggen (ik heb tevens de windows SSD met SMART bekeken en die vond geen error).

Dus, valt hier iets aan te doen of heeft microsoft gewoon besloten mijn hardware niet meer te supporten en moet ik daar maar mee leven (zou vermoedelijk een 'upgrade' naar windows 7 betekenen)?

Bedankt voor jullie tijd! :)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Wat zijn de smart waardes van je SSD?

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sylph-DS
Brahiewahiewa schreef op woensdag 28 november 2018 @ 12:03:
Wat zijn de smart waardes van je SSD?
Alles "OK" voor zover ik kan zien:

Afbeeldingslocatie: https://i.gyazo.com/f557b5a7189f5f5990e12805b156581f.png

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Hmmz, je schijnt er nogal van overtuigd te zijn dat windows update een nieuwe driver laadt voor je SSD en daarmee je SSD onbruikbaar maakt. Niet helemaal onwaarschijnlijk natuurlijk, maar wat wel onwaarschijnlijk is dat jij de enige bent die hier last van heeft

Ik zou iig de SSD eens uitlezen met http://www.crucial.com/usa/en/support-storage-executive
want bijv attribute 202 wordt in jouw tool DAM errors genoemd terwijl het bij Crucial Percentage Lifetime Used betekent. En check dan meteen of er niet toevallig een nieuwere firmware beschikbaar is

Als dat allemaal niet tot verlichting van de problemen leidt, zou 'k de SSD's eens omwisselen; Linux op de Crucial, Windows op je andere SSD
Nadat je het nodige gebackupt hebt, natuurlijk

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sylph-DS
Ik denk niet dat de drivers voor de SSD de issue zijn. Ik dacht aan de SSD omdat dat het enige stukje hardware is dat niet door de linux-installatie wordt gebruikt, en omdat het nou eenmaal een wat bejaarde SSD is (2014) en SSDs uit die tijd niet echt bekend staan om hun lange levensduur.

Wat betreft driver-problemen dacht ik eerder aan video drivers, met name de intel integrated graphics drivers, hier heb ik een jaar of 4 terug op windows 7 vergelijkbare problemen mee gehad (d.w.z. volledige OS brick, zelfs safe mode was stuk) waarbij de oplossing uiteindelijk was om de device driver updates in windows update te blokkeren.

Ik heb intussen wederom de device driver updates uitgezet, en dat lijkt het probleem opgelost te hebben. Ik ben er overigens niet 100% zeker van dat dit het probleem was, gezien ik ook de SSD firmware geupdate heb (De SMART diagnostiek van crucial zelf is en was overigens ook van mening dat alles prima is). Ik ga binnenkort nog eens een system restore point opzetten en dan de device driver updates weer aanzetten en kijken wat er gebeurt, wil het toch zeker weten ;)

Dat ik de enige ben die hier last van heeft, dat is inderdaad vreemd.
Er is een kleine kans dat er een hardware defect zit in een stuk hardware wat ik normaal niet gebruik, maar alleen wordt aangesproken wanneer windows besluit er een driver voor te installeren. De intel integrated gpu of ondersteunende moederbordhardware zou daarvoor de meest logische kandidaat zijn. Ik heb deze gpu nooit gebruikt, maar windows installeert er toch graag drivers voor.
Nog een optie is dat ik een unieke combinatie van hardware heb waar een bijzonder driver-conflict bij ontstaat. Dit vind ik echter ook niet heel waarschijnlijk, gezien geen van mijn hardware zeldzaam te noemen is (allemaal mid-range 'beste koop' meuk).

Hoe dan ook, ik beschouw het probleem voor nu maar als opgelost. Ik zou graag automatische driver updates krijgen maar zonder overleef ik ook wel. Heel erg bedankt voor de tips en het meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Berlinetta
  • Registratie: Juli 2015
  • Niet online
Sylph-DS schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 23:37:
Mijn Windows 10 pro installatie startte ineens niet fatsoenlijk meer op:
Hij bleef bij opstarten hangen, op een zwart scherm met windows logo, OF op zwart scherm na "preparing automatic repair".
Iets met een kernel driver denk ik. Ik denk dat een bootlog wel het één en ander weergeeft.
Zou je niet je bootlog kunnen zien vanuit Linux?
Pagina: 1