Laptop valt uit ondanks juist energiebeheer

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sus
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 25-09 22:14

sus

is druk :+

Topicstarter
Nu kom ik hier al heel wat jaartjes en heb denk ik inmiddels mijn sporen wel verdiend in het vak. Toch loop ik nu tegen een dingetje aan waar ik echt niet uit kom. Uiteraard is het grote Google al geraadpleegd, maar ook daar zie ik door de bomen het bos niet meer.

Mijn probleem is kort en krachtig: Ondanks een juist ingesteld energieschema valt mijn laptop uit als de accu leeg is. Ik krijg geen enkele melding dat de accu op 10% ofzo is, geen melding "De accu is bijna leeg, sluit de lader aan", gewoon *poef* uit.

Via configuratiescherm, energiebeheer, instellingen voor schema bewerken, geavanceerde instellingen heb ik deze settings geconfigureerd:

Batterij
  • Melding voor kritiek accuniveau, ingeschakeld
  • Actie bij kritiek accuniveau, op batterij - slaapstand
  • Laag batterijniveau, 10%
  • Kritiek batterijniveau, 5%
  • Actie bij laag accuniveau, op batterij - geen actie ondernemen
Betreft een HP laptop; i5-6200U, 16GB, 256GB SSD, 1TB HDD. Schone installatie van, nu, Windows 10 1809, maar probleem heb ik al sinds ik hem heb - nu een jaar of 2. Volgens mij gekocht met 1703, maar altijd een clean install gehad. Uiteraard zijn alle drivers langsgelopen en heb ik zelfs de recovery van HP gebruikt *blegh* om de boel "officieel" te hebben, maar ook daar heb ik dit probleem.

Iemand enig idee waar ik het moet zoeken dat de laptop dus bij 10% of 5% in slaapstand gaat. Of zichzelf uitschakeld. Of uberhaupt een melding geeft dat ik de stekker moet aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nuccie
  • Registratie: Augustus 2015
  • Niet online
Wat gebeurt er als je de waarde van kritiek batterijniveau op bv. 50% zet? Krijg je dan nog steeds geen melding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr Pro
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 27-09 12:41
Vermoed een niet zo goed functionerende batterij meer... Ik denk dat hij niet tijdig de status doorgeeft aan het OS.

• ElCondor
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-09 15:03

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

Is er een mogelijkheid om de batterij levensduur te recalibreren in de BIOS?
Daarmee gaat het BIOS kijken hoe lang de batterij er over doet om leeg te lopen en stelt zijn idee over 100% accuduur daarop bij.
Dat komt dan weer bij het OS terecht die dan op tijd meldingen zou moeten gaan genereren.

Hay 365 dias en un año y 366 occasiones para festejar (Boliviaans spreekwoord)