Verdacht emailtje

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apiaan
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 21-06 12:11
Hallo Tweakers,

Ik kreeg vandaag een summary order van Apple van deze email: scure-accountpurchase132654971@poweredanggurmerah.com de mailtje bevatte alleen maar een pdf'je met daarin de order summary.

Nu heb ik dit pdf'je geopend en ging het om een bestelling van een Iphone 7. Het ding is dat ik geen iphone 7 heb besteld en het mailtje totaal niet vetrouw. Kan het mogelijk iets van een virus zijn? Zo ja, wat kan ik hier aan doen?

Hopelijk kan iemand me hierbij helpen!

Mvg,
Apiaan

Acties:
  • +26 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Weggooien en geen aandacht meer aan schenken. Als je een windows computer gebruikt, een virusscanner draaien.

En voortaan geen PDF'jes meer openen van "Apple" van domeinen als poweredanggurmerah.com, kom nou |:(

[ Voor 32% gewijzigd door CyBeR op 27-11-2018 21:29 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• unfor
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 05-10 13:17
Bijlages openen van onbekende mailers, echt een goed idee.
Ja, dit is waarschijnlijk een virus o.i.d.
P.S. Zelfs de 50+ digibete dames bij mij op kantoor trappen hier niet in.

[ Voor 26% gewijzigd door unfor op 27-11-2018 21:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

ff online virusscanner draaien lijkt mij :X :X :X

https://www.google.nl/sea...&sourceid=chrome&ie=UTF-8

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apiaan
Ja dat ga ik maar eens doen. Ook heel dom dat ik erop klikte, ik wist er eigenlijk wel van maar ik klikte sneller dan ik dacht haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 13:42
Ik krijg een flashback naar het I love you virus...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 11:32
Ik zag een vergelijkbaar mailtje pas ook voorbij komen. Ik vraag me nog steeds af wat de bedoeling was, er werd niet gevraagd ergens in te loggen oid...

Toen heb ik het nog uitvoerig gescand, nul nada noppes op het gebied van malware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apiaan
er is ook niks bij mij gevonden qua virussen of dergelijke

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Apiaan schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 21:56:
Heb je meerdere virusscanners gedraaid? Het is goed mogelijk dat een virus niet door elke virusscanner opgepakt wordt.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apiaan
nee alleen nog maar avg virusscanner, nu run ik esset online scanner

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apiaan
Ohja, ik heb nog een ander probleempje wat ook onder het thema netwerk valt. Als ik mijn pc opstart duurt het altijd een aantal seconden voordat ik internet heb, ik heb een internet kabel. Als ik kijk naar de het internet pictogrammetje rechts onder op mijn windows 10 computer zie ik eerst een rood kruisje, dan een geel uitroepteken en dan is het verbonden. Weet iemand wat de oorzaak hiervan kan zijn?

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• valkenier
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-10 16:48
Een virus? :+

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Kingston
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 06:42
Upload het bestand eens op virustotal. Die scant het bestandje met 40 verschillende virus scanners.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 17:55

bert pit

asdasd

Als je nog eens zoiets hebt en dus twijffelt, open het dan op je telefoon. De meeste ransomware en malware hebben daar geen vat op. Mocht dat wel zo zijn, dan is de aangerichte schade veel beperkter dan bij een Windows PC en het herstel gaat vlotter.

Zeker niet op je werk PC openen.

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peschinl
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 17:22
hou ook hier rekening mee:

iPhone per post gekregen, niet besteld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
bert pit schreef op woensdag 28 november 2018 @ 01:08:
Als je nog eens zoiets hebt en dus twijffelt, open het dan op je telefoon. De meeste ransomware en malware hebben daar geen vat op. Mocht dat wel zo zijn, dan is de aangerichte schade veel beperkter dan bij een Windows PC en het herstel gaat vlotter.

Of je hebt vervolgens troep op je telefoon die je prive-berichten in duikt, je bankieren-app molt en nog meer schade maakt wanneer je de telefoon met de pc verbindt en per ongeluk daar ook activeert...
Als je twijfelt: niet openen en de verzender vragen of het klopt dat diegene dat echt verzonden heeft...

Fixing things to the breaking point...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17:33

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

kickje naar PB

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oogje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Dan is de afzender geen wazig domein maar @email.apple.com

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Khallouki
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-10 22:36
Die krijg ik ook zo vaak, laatste is van nonreply-un.-maillirzultzenter1217-39@supportmail2-information.org.
Ze geven aan dat mijn apple id is geblokkeerd en dat ik de PDF moet downloaden om te unlocken.

Ik blokkeer de afzender en gooi het in de junk mail. Open nooit de PDF!

[ Voor 21% gewijzigd door Khallouki op 28-11-2018 08:53 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SeenD
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17:33
Lol, 2018... Bijna 2019. En iemand opent gewoon een bijlage van iemand die hij niet kent... Dat was in 2001 al een slecht idee.

Maar het is gewoon spam, gewoon negeren. En nooit maar dan ook NOOIT bijlages openen, en zeker niet van iemand die je niet kent, maar OOK van mensen die je wel kent. Open alleen bijlages als je weet dat iemand je iets gaat sturen met een bijlage.

Er zijn ook virussen die de mailprogramma's van mensen gebruiken om zich zelf te verspreiden en dan iedereen in het adresboek een mailtje stuurt met een bijlage waar het virus in zit. Zoals het Anna Kournikova virus uit 2001. Of het I love you virus in 2000.

Something something

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 234FaTaLiTy
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 10-10 19:08
Draai Malwarebytes even, just in case.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PinusRigida
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 16:57

PinusRigida

I put the p in pool.

Apiaan schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 22:08:
Ohja, ik heb nog een ander probleempje wat ook onder het thema netwerk valt. Als ik mijn pc opstart duurt het altijd een aantal seconden voordat ik internet heb, ik heb een internet kabel. Als ik kijk naar de het internet pictogrammetje rechts onder op mijn windows 10 computer zie ik eerst een rood kruisje, dan een geel uitroepteken en dan is het verbonden. Weet iemand wat de oorzaak hiervan kan zijn?
Oorzaak is dat alle hardware en software nog aan het opstarten zijn, protocollen worden geladen, connecties worden getest... Het is compleet normaal en als het maar een aantal seconden is, is het toch geen probleem?
bert pit schreef op woensdag 28 november 2018 @ 01:08:

Vind ik geen goed advies eerlijk gezegd "minder kans" is geen garantie tot geen kans. En die ransom -en malware wordt steeds meer compatibel.

Ik zou zeker niet aanraden om het op een telefoon te openen, mijn advies: als je het niet vertrouwt, NIET openen, nooit, punt.
Gewoon verwijderen en vergeten + afzender of meteen het hele domein blokkeren in je e-mail client.

Denk eraan: als het écht iets belangrijks is waarbij een bedrijf iets van je nodig heeft, dan zullen ze zich niet of niet uitsluitend richten op mail-communicatie. In het aller allerslechtste geval dat het gaat om achterstallige betaling van een écht bedrijf, dan zullen ze op z'n minst 2 herinneringen met de gewone post sturen vooraleer ze overgaan tot een eerste ingebrekestelling per aangetekend.

Ga nooit in op mails die je niet vertrouwt en open geen enkele bijlage want zelfs wanneer het toch legitiem is zal je niks écht belangrijks missen.

[ Voor 49% gewijzigd door PinusRigida op 28-11-2018 14:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apiaan
Oh oke ik dacht dat het mogelijk een probleem aan mijn computer was. Heel erg bedankt voor jullie hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sniffels
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 11:26
Och de systeembeheerders werken wel de hele nacht en dag door hoor om alles te restoren..

• Patientzero
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 07-10 10:05
Vind ik geen goed advies eerlijk gezegd
Klopt, computer uitzetten en klaar... niet meer aanraken, geef maar aan een neefje oid.

klaar.

Verwijderd

Apiaan schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 21:56:
Dat komt nog wel, kwestie van tijd. :+

Het was de nadrukkelijke bedoeling dat het (besmette) pdf geopend werd en precies dát heb je nu als een onnozel omaatje gedaan.
Je mag er dus van uitgaan dat je pc nu "op de een of andere manier" is besmet.

Zet een image terug als je die hebt en anders 'just to be sure' opnieuw beginnen met een clean install.
Anders kom je hier binnenkort uithuilen dat je bankrekening is gehackt.

En voortaan beter backuppen. _/-\o_
Pagina: 1