Gigabyte RTX2070 DP adapter naar DVI voor 144hz

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gearilja
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 17-08-2023
Ik heb een Gigabyte RTX2070 kaart gekocht en ik heb een BenQ XL2411Z 144hz monitor.

Helaas heeft mijn nieuwe kaart alleen maar DP uitgangen en mijn fijne schermpje alleen een DVI-D aansluiting en een hdmi ingang die geen 144hz ondersteund.

Ik heb een passieve adapter van Dell geprobeerd. 60hz.
Ik heb bij allekabels.nl een actieve adapter geprobeerd met extra usb voeding... ook 60hz

Wie heeft een soortgelijk probleem gehad/opgelost en met welke kabel/adapter?

Beste antwoord (via Gearilja op 04-12-2018 19:18)

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:01
Je hebt een actieve adapter naar dual link dvi nodig (en niet alleen een kabel met alle pinnetjes aanwezig, wat veel firma's al dual lane noemen).

Is echter vele malen duurder dan een single lane (wat Displayport zelf kan overigens, een actieve voegt alleen een clocksignaal toe als alle signalen al verbruikt zijn).

pricewatch: Club 3D DisplayPort to active DVI-D Dual Link 330MHz Stereo 3D Ga...

pricewatch: Startech.com Mini DisplayPort naar DVI Dual-Link Actieve Adapter ...

pricewatch: Accel DisplayPort naar DVI Dual-Link Adapter

Het beste kun je kijken naar een adapter die ook 2560x1600@60hz aan kan, dat is namelijk altijd dual lane. Alleen geven ze ook vaak aan dat de Displayport wel 4k aan kan, terwijl dat echt niet boeiend is (dat kan Displayport 1.2 uit 2013 al). Het gaat om wat er uit de adapter komt.

DVI is gewoon een zwaar verouderde aansluiting, waar helaas de monitor fabrikanten heel lang aan zijn blijven vasthouden.

[ Voor 44% gewijzigd door White Feather op 27-11-2018 20:46 ]

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
Je hebt een actieve adapter naar dual link dvi nodig (en niet alleen een kabel met alle pinnetjes aanwezig, wat veel firma's al dual lane noemen).

Is echter vele malen duurder dan een single lane (wat Displayport zelf kan overigens, een actieve voegt alleen een clocksignaal toe als alle signalen al verbruikt zijn).

pricewatch: Club 3D DisplayPort to active DVI-D Dual Link 330MHz Stereo 3D Ga...

pricewatch: Startech.com Mini DisplayPort naar DVI Dual-Link Actieve Adapter ...

pricewatch: Accel DisplayPort naar DVI Dual-Link Adapter

Het beste kun je kijken naar een adapter die ook 2560x1600@60hz aan kan, dat is namelijk altijd dual lane. Alleen geven ze ook vaak aan dat de Displayport wel 4k aan kan, terwijl dat echt niet boeiend is (dat kan Displayport 1.2 uit 2013 al). Het gaat om wat er uit de adapter komt.

DVI is gewoon een zwaar verouderde aansluiting, waar helaas de monitor fabrikanten heel lang aan zijn blijven vasthouden.

[ Voor 44% gewijzigd door White Feather op 27-11-2018 20:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Gearilja ik zou niet me adapters gaan klooien. werkt je RTX wel ?
HDMI kun je ook gebruiken ;)

[ Voor 18% gewijzigd door Hackus op 27-11-2018 20:45 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Junia
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16-05 19:49
Hackus schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 20:43:
@Gearilja ik zou niet me adapters gaan klooien. werkt je RTX wel ?
HDMI kun je ook gebruiken ;)
HDMI kan helaas geen 144hz doorgeven, waardoor je eigenlijk verplicht bent om zo'n actieve adapter aan te schaffen als je 144hz wilt halen (wat een prijzen zeg :X ).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Junia schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 21:22:
[...]

HDMI kan helaas geen 144hz doorgeven, waardoor je eigenlijk verplicht bent om zo'n actieve adapter aan te schaffen als je 144hz wilt halen (wat een prijzen zeg :X ).
klopt, maar is het geld niet waard. ik ben sowieso geen fan van adapters. hoop dat de RTX van ts goed werkt, zijn nogal wat problemen mee bekend. alle drie, en niet alleen FE

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gearilja
Jaaaa rtx loopt perfect. Alleen kut van zon adapter... mjaa wat moet je dan he?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dUMBIe
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08-04 13:03
Ik had zelf ook het probleem dat ik maar geen 120/144Hz output kreeg in het lijstje na het proberen van allerlei converters ook al wist ik zeker dat het niet aan de kabel zelf ligt.

Daarom had ik een "Custom Resolution" aangemaakt in het nVidia control panel en kreeg ik gewoon 120/144Hz output aan de praat zelfs via een 5 jaar oude HDMI kabel zonder converter er tussen. (Resultaat kan natuurlijk wel per kabel verschillen maar je kan het in ieder geval proberen.)

Hier een simpele uitleg in een paar stappen:
1) Open het nVidia control panel.
2) Ga naar "Display" > "Change resolution"
3) Klik op "Customize..." vervolgens op "Create Custom Resolution..."
4) Bij "Refresh rate (Hz)" vul je de gewenste refresh rate in van 120Hz of 144Hz.
5) Klik nu op "Test" om te zien als de gewenste refresh rate werkt via de aangesloten kabel.
(Als je geen beeld hebt wacht dan 10 seconden zodat de refresh rate weer automatisch terug gezet wordt, en probeer een andere kabel)
6) Als je een werkende kabel hebt gevonden klik dan op "Yes" en "Ok"
7) Selecteer de aangemaakte resolutie in het "Change resolution" lijstje.
8 ) Geniet van je 120/144Hz monitor :D

Hopelijk werkt dit ook voor jou!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gearilja
Ik kan standaard geen custom resoluties aankamen zonder iets wat wordt voorgesteld uit te zetten in 3d setyings. Het mooie is. Hetgene wat ze noemen dat uit moet superresolutions ofzo... dat staat er dus niet tussen... weet jij ook wat ze daarmee bedoelen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dUMBIe
Waarschijnlijk gaat het om "DSR - Factors" oftewel upscaling zodat je bijvoorbeeld iets kan renderen in 4k maar laten weergeven op je 1080p monitor.

Als je alles bij "DSR - Factors" uitvinkt moet je een custom resolutie kunnen aanmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gearilja
Hij resette niet automatisch... nu zit ik met een zwart scherm --

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dUMBIe
Je kan proberen even de monitor kabel uit je pc of monitor te halen en er weer in doen.

Je PC in veilige of low resolution modes starten en daar de opgeslagen custom resolutie verwijderen.

Of gewoon even je PC aan en uitzetten als de custom resolutie nog niet opgeslagen is.

Edit: Als je allerlei kabels hebt geprobeert kan je ook nog proberen om "CVT - Reduced Blank" te selecteren bij "Standard" onder "Timing" ik had dit zelf niet nodig bij mijn BenQ XL2720Z maar het kan helpen omdat dit de benodigde bandbreedte iets vermindert als ik het goed heb.

[ Voor 33% gewijzigd door dUMBIe op 28-11-2018 15:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gearilja
Ok paniek is voorbij. Andere kabel kon ik he tg ongedaan maken. Ik ga ermee aan de slag!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• White Feather
Gearilja schreef op woensdag 28 november 2018 @ 14:44:
Ok paniek is voorbij. Andere kabel kon ik he tg ongedaan maken. Ik ga ermee aan de slag!
Je gaat geen 120/144 hz over DVi krijgen als je nog steeds op single link zit.

Dacht je nu echt met software op te lossen wat hardwarematig niet werkt?

Wat voor actieve adapter heb je nu gebruikt? Want 10 tegen 1 dat dat geen dual link is en dan kun je het sowieso vergeten, welke custom resolutie of magische setting je ook gebruikt.

Eerst zorgen dat de hardware goed is, voordat je softwarematig gaat lopen kloten.

• Gearilja
Ik kreeg van Club3D te horen dat hun adapter geen 144hz ondersteund...

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Ik heb met een dergelijke adapter ooit op 2560x1440 @ 100Hz gedraaid. Dat valt officieel gezien ver buiten de specificaties van DVI-D maar het werkte prima. Ik vind deze adapters echter achterlijk duur dus ik zou ze niet aanraden.

Persoonlijk zou ik een andere RTX2070 halen... er zijn een handjevol 2070 kaarten met DVI, bijv deze: pricewatch: EVGA GeForce RTX 2070 Black

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Ik heb paar jaar geleden zo'n adapter van ebay gehaald voor niet zo veel geld (sub 80 ofzo) om mijn oudere dell 30" aan m'n 1080ti te kunnen hangen. Werkt nog prima al kan ik weinig zeggen over het aankunnnen van meer dan 60hz..

specs

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gearilja
Het is gelukt. Ik heb bij Sicomputers.nl de Club3D converter gekocht en ondanks dat de fabrikant zei dat het geen 144hz op 1080p zou ondersteunen werkt het out of the box! 83 euro. Daar kan ik dan nog wel mee leven.

Iedereen bedankt voor het meedenken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterChaoSs
  • Laatst online: 30-04 16:48

MisterChaoSs

I Love Creating Chaos (ILCC)

Gearilja schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 13:01:
Het is gelukt. Ik heb bij Sicomputers.nl de Club3D converter gekocht en ondanks dat de fabrikant zei dat het geen 144hz op 1080p zou ondersteunen werkt het out of the box! 83 euro. Daar kan ik dan nog wel mee leven.

Iedereen bedankt voor het meedenken
Ik zit nu met hetzelfde probleem. Welke adapter is dit? Dan kan ik bekijken of dit ook een mogelijke oplossing voor mij is.

If I can't see the enemy, the enemy can't se *DEAD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Niet online
MisterChaoSs schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 15:12:
[...]
Ik zit nu met hetzelfde probleem. Welke adapter is dit? Dan kan ik bekijken of dit ook een mogelijke oplossing voor mij is.
Dat zal ongetwijfeld deze (dure) adapter zijn: pricewatch: Club 3D adapter DisplayPort > DVI-D (Active Dual) Zwart

Welke videokaart en welke monitor heb je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterChaoSs

MisterChaoSs

stin00 schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 15:17:
[...]

Dat zal ongetwijfeld deze (dure) adapter zijn: pricewatch: Club 3D adapter DisplayPort > DVI-D (Active Dual) Zwart

Welke videokaart en welke monitor heb je?
Lukt het om met deze adapter naar 144Hz te gaan denk je? € 45,- is niet goedkoop en ideaal, maar voor nu een prima oplossing. Heb liever 144Hz dan 4K, dus de aankoop van 4K monitor stel ik liever nog even uit.

Heb vandaag m'n RTX 3060 Ti opgehaald en heb een oude Acer GN246HLB

Edit: Moet ik die USB-A dan ook kunnen aansluiten?

[ Voor 3% gewijzigd door MisterChaoSs op 08-10-2021 15:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stin00
  • Niet online
MisterChaoSs schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 15:27:
[...]

Lukt het om met deze adapter naar 144Hz te gaan denk je? € 45,- is niet goedkoop en ideaal, maar voor nu een prima oplossing. Heb liever 144Hz dan 4K, dus de aankoop van 4K monitor stel ik liever nog even uit.

Heb vandaag m'n RTX 3060 Ti opgehaald en heb een oude Acer GN246HLB

Edit: Moet ik die USB-A dan ook kunnen aansluiten?
Ah ja leuk, dat is een relatief oud scherm met een HDMI 1.4 aansluiting die dus maximaal 1080@60Hz doet (HDMI 1.4a is nodig voor hogere refreshrate).

De adapter zal waarschijnlijk wel werken, maar het is moeilijk garanties te geven. Je zal de adapter nodig hebben + je DVI kabel moet een dual-link DVI-D(igital) variant zijn. Je kan hiervan de pin layout wel vinden om te kijken of je kabel klopt.

Rest nog wel de vraag of ~45 euro voor een adapter het waard is om een monitor met 0 waarde aan te sluiten. Mogelijk is het lucratiever om op Tweakers/Marktplaats voor ongeveer hetzelfde bedrag een HDMI of DP monitor op de kop te tikken die je daarna mogelijk weer met gering verlies doorverkoopt als je overstapt op een meer high-end monitor. De adapter is immers een niche product en zal minder in trek zijn op de 2e hands markt.

Edit: de USB-A zal de adapter mogelijk van extra stroom voorzien.. durf niet te zeggen hoe die werkt met/zonder hem aan te sluiten.

[ Voor 4% gewijzigd door stin00 op 08-10-2021 15:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MisterChaoSs

MisterChaoSs

stin00 schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 15:35:
[...]

Ah ja leuk, dat is een relatief oud scherm met een HDMI 1.4 aansluiting die dus maximaal 1080@60Hz doet (HDMI 1.4a is nodig voor hogere refreshrate).

De adapter zal waarschijnlijk wel werken, maar het is moeilijk garanties te geven. Je zal de adapter nodig hebben + je DVI kabel moet een dual-link DVI-D(igital) variant zijn. Je kan hiervan de pin layout wel vinden om te kijken of je kabel klopt.

Rest nog wel de vraag of ~45 euro voor een adapter het waard is om een monitor met 0 waarde aan te sluiten. Mogelijk is het lucratiever om op Tweakers/Marktplaats voor ongeveer hetzelfde bedrag een HDMI of DP monitor op de kop te tikken die je daarna mogelijk weer met gering verlies doorverkoopt als je overstapt op een meer high-end monitor. De adapter is immers een niche product en zal minder in trek zijn.
Hiervoor gebruikte ik de DVI kabel i.c.m. mijn GTX 1070, waardoor ik wel zonder problemen 144Hz kon draaien op de monitor.

De adapter kan ik altijd nog retour sturen als het uiteindelijk niet werkt. Is wat gedoe, maar dan heb ik het iig geprobeerd.

Nieuwe monitor stel ik nog even uit denk ik OF ik ga voor iets zoals een LG UltraGear 27GL850 denk ik

Thanks voor je snelle reactie, ik laat nog even weten of de adapter heeft gewerkt :+

Edit: Hij werkt en gaat naar 144Hz! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superbassie
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 22:51
MisterChaoSs schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 15:40:
[...]

Hiervoor gebruikte ik de DVI kabel i.c.m. mijn GTX 1070, waardoor ik wel zonder problemen 144Hz kon draaien op de monitor.

De adapter kan ik altijd nog retour sturen als het uiteindelijk niet werkt. Is wat gedoe, maar dan heb ik het iig geprobeerd.

Nieuwe monitor stel ik nog even uit denk ik OF ik ga voor iets zoals een LG UltraGear 27GL850 denk ik

Thanks voor je snelle reactie, ik laat nog even weten of de adapter heeft gewerkt :+

Edit: Hij werkt en gaat naar 144Hz! :)
Een update voor mensen die er ook mee zitten. Ik heb hetzelfde scherm en nu een RTX 3070. Dus hetzelfde probleem dat ik DVI niet kan gebruiken om 144Hz te krijgen.

Heb dezelfde adapter gekocht en die werkt prima. Krijg alleen problemen als ik via Chrome Netflix gebruik.
Naar 120Hz gaan lost dit op.
Pagina: 1