Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nickoooname
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 08-05 19:05
Ik heb een nieuw huis gekocht, deze gaan in januari gebouwd worden. Nu heb ik in m'n huidige huis een paar lampen geautomatiseerd, combinatie van yeelight, sonoff relays en led strip. Deze worden aangestuurd vanuit Home Assistant. Onlangs ook een paar shelly devices gekocht (erg veelbelovend).
Nu ben ik dus aan het kijken naar oplossing om het nieuwe huis een beetje slim te maken, ivm geld en WAF is het helaas maar een 'beetje'. Ik wil minstens alle lampen op de begane grond zonder bediening laten werken, en eventueel ook (of in de toekomst) de vloerverwarming regelen.

Ik twijfel nu voornamelijk tussen 2 opties, KNX of Loxone. Het liefst zou ik geen speciale component willen inbouwen zoals een lamp van Loxone, die zijn namelijk knetter duur en kan denk ik ook goedkoper. Liever bestuur ik vanuit de meterkast een relay en dan dus gewoon een aantal lampen aan het plafond.
Als soort van fallback is een paar Shelly 4 Pro's ook een optie, icm Home Assistant.

Graag jullie advies.
Hebben jullie ook voorbeelden van een loxone setup in nederlands of engels gedocumenteerd O-) ?

Naast het forum heb ik onderstaande pagina's gelezen / onderzocht:
reviews: Doe-het-zelf-domotica: het nieuwe tweaken
Femme's Storblog: Smarthome kooptips voor de doe-het-zelver
Loxone bedrade en draadloze smarthomes

[ Voor 16% gewijzigd door nickoooname op 27-11-2018 20:41 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 03-06 17:15

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Je bent nu mijn inziens wel een aantal uitersten aan het vergelijken. KNX en Loxone zijn beide degelijke maar niet goedkope oplossing. Home Assistant met een paar Shelle 4 Pro's is meer knutselen.

Het mooie van Loxone is dat je veel ingebouwde functionaliteit krijgt: alarmsysteem, verwarming, lichtbesturing, multiroom audio enz. Dat gaat veel verder dan dingetjes bij elkaar automatiseren in if-then-that-achtige logica, wat snel beperkingen heeft. Dat is alles compleet met visualisatie en bediening via apps. Bij knx ben je afhankelijk van de mogelijkheden die de hardware biedt.

Op conceptueel niveau is Loxone een centraal gestuurd systeem en is de Miniserver een single point of failure, terwijl de knx decentraal is en de losse knx-componenten autonoom functioneren. Het systeem zal graceful degraderen als er componenten uitvallen, maar niet in zijn geheel uitvallen (tenzij de bus niet meer functioneert). Het voordeel van de centraal gestuurde oplossing is echter wel weer dat je zoals gezegd een hele berg ingebouwde functionaliteit + visualisatie mee krijgt.

Loxone lijkt me de goedkopere optie. Om de kosten laag te houden zou je voor extra I/O Railduino's kunnen gebruiken. Die zijn per input/output nog goedkoper dan de door jou genoemde Shelly 4 Pro. 230V lampen kun je goedkoop dimmen met Chinese DMX302-dimmers van Ali Express.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teaser
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 03-06 12:51
Ik heb recent nog uitgeweid over KNX en Loxone.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnnygo
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 03-06 19:54
Wat ik hier niet in terug zie komen is dat Loxone prima samenwerkt met KNX. De miniserver heeft een KNX bus. Dus geen verplichting om de gesloten systemen van Loxone te gebruiken.

• teaser
Je hebt gelijk, dat ben ik in mijn uitleg vergeten.
Wel een kanttekening hierbij: Loxone is niet KNX gecertificeerd. Te zien aan het feit dat er geen KNX logo op de miniserver staat. Je krijgt m.a.w. geen enkele garantie dat Loxone de KNX specs correct volgt of zal blijven volgen in de toekomst. Dat is IMO toch een punt om rekening mee te houden.
Ik ben trouwens al tegengekomen dat Loxone wel eens status updates van de bus mist, niet onoverkomelijk maar wel irritant als je het voor hebt (geen eigen ervaring - ik heb geen Loxone, maar 'van horen zeggen').

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nickoooname
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 08-05 19:05
Johnnygo schreef op woensdag 28 november 2018 @ 17:15:
[...]

Wat ik hier niet in terug zie komen is dat Loxone prima samenwerkt met KNX. De miniserver heeft een KNX bus. Dus geen verplichting om de gesloten systemen van Loxone te gebruiken.
Zou het dan voordelen hebben om een Loxone Miniserver te combineren met bijvoorbeeld een KNX dimactor? Dat is waarschijnlijk goedloper.. En op die manier heb ik wel gelijk het voordeel van loxone, namelijk dat er gewoon direct een app is voor het aansturen van de lampen..

Voor m'n gevoel ben ik als ik voor Loxone kies, iets sneller klaar met het opzetten van de logica en "randzaken" zoals UI. Of heb ik het hier aan t verkeerde eind?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teaser
nickoooname schreef op zondag 2 december 2018 @ 22:51:
[...]
Zou het dan voordelen hebben om een Loxone Miniserver te combineren met bijvoorbeeld een KNX dimactor? Dat is waarschijnlijk goedloper.. En op die manier heb ik wel gelijk het voordeel van loxone, namelijk dat er gewoon direct een app is voor het aansturen van de lampen..
Dimmen is nog een heel verhaal op zich. Kijk ook eens of je daar niet beter af bent met Dali, DMX of 0-10V sturing. In het KNX topic vind je ook veel terug over led dimmen, die informatie is ook zeer nuttig buiten het KNX verhaal.
Voor m'n gevoel ben ik als ik voor Loxone kies, iets sneller klaar met het opzetten van de logica en "randzaken" zoals UI. Of heb ik het hier aan t verkeerde eind?
Helemaal juist, met Loxone is dat een pak eenvoudiger dan met KNX.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bertalizer
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 21:24
ik ben voor beide gegaan.
KNX voor alle "sturingen" en Loxone voor de visualisatie.
Als de Loxone server crasht (is me toch al een paar keer voorgevallen) dan blijft alles gewoon werken (en dat is een heel belangrijke WAF).
Als ik het me goed herinner dan kwam ik met MDT-materiaal uit Duitsland niet (of zeker niet veel) duurder uit dan moest ik het met Loxone-extensies hebben geregeld.
Vanuit de Loxone miniserver kan je alle KNX-adressen aanspreken. De Loxone miniserver fungeert als KNX IP Gateway.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skating_vince
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Waarom kies je alleen tussen deze twee? Als je het later makkelijk wilt uitbreiden, is dan een draadloos systeem niet makkelijker? In ons nieuwe huis heb ik een Fibaro systeem ingebouwd en dat draait nu al sinds we er wonen zeer stabiel. Misschien ook nog het overwegen waard!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjembecks
  • Registratie: Oktober 2011
  • Nu online
Bij het verbouwen van mijn huis zat ik ook te twijfelen tussen KNX/Loxone en Fibaro.
KNX viel bij mij snel af ivm. moeilijkheid programeren.
Zelf op het punt gestaan om Loxone te kopen.

Uiteindelijk wegens op dat moment te weinig budget gekozen voor Fibaro.
Voordeel van Fibaro is dat het electra netwerk "traditioneel" blijft.
Verhuis je later trek je de modules achter de schakelaars uit en je hebt een "standaard" installatie.
Tevenskun je klein beginnen en steeds extra onderdelen toevoegen.

Bij Loxone/KNX ben je verplicht hier van tevoren goed over na te denken, dit kan tot resultaat hebben dat je of te weinig of teveel domotica (geld) in het huis stopt.
Enige waar ik bang voor ben is dat op een gegeven moment Z-wave protocol verdwijnt, echter is dit bij Loxone ook zo.

Ik heb overigens niet een heel groot huis, echter door dat de modules via via communiceren heb ik nog nooit een schakeling gemist.

Als ik weer opnieuw een huis ga bouwen komt er weer Fibaro in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tmcmaster
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 23-12-2024
Sjembecks schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 08:49:
Bij het verbouwen van mijn huis zat ik ook te twijfelen tussen KNX/Loxone en Fibaro.
KNX viel bij mij snel af ivm. moeilijkheid programeren.
Zelf op het punt gestaan om Loxone te kopen.

Uiteindelijk wegens op dat moment te weinig budget gekozen voor Fibaro.
Voordeel van Fibaro is dat het electra netwerk "traditioneel" blijft.
Verhuis je later trek je de modules achter de schakelaars uit en je hebt een "standaard" installatie.
Tevenskun je klein beginnen en steeds extra onderdelen toevoegen.

Bij Loxone/KNX ben je verplicht hier van tevoren goed over na te denken, dit kan tot resultaat hebben dat je of te weinig of teveel domotica (geld) in het huis stopt.
Enige waar ik bang voor ben is dat op een gegeven moment Z-wave protocol verdwijnt, echter is dit bij Loxone ook zo.

Ik heb overigens niet een heel groot huis, echter door dat de modules via via communiceren heb ik nog nooit een schakeling gemist.

Als ik weer opnieuw een huis ga bouwen komt er weer Fibaro in.
Heb je nog steeds dezelfde mening over Fibaro? Ik zit nu namelijk met de twijfel wat ik moet doen met mijn nieuwbouwwoning. KNX is betrouwbaar en bekabeld, maar duur. Fibaro is draadloos en goedkoper. Ik hoor veel goede dingen, maar laat me wel twijfelen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjembecks
  • Registratie: Oktober 2011
  • Nu online
Ja zeker, Ik zou weer het zelfde doen.
Ben echt super tevreden.

Pas geleden rolluiken gehangen, bestel je een paar van die modules en alles werkt top! Belangrijk is wel een goede controleren, ik doe het nu met domoticz en een raspberry pi dat werkt aardig. Maar wil binnen kort toch een keer een fibaro homecenter of gelijk waardig aanschaffen.

Domoticz werkt prima maar bijvoorbeeld de rolluiken half dicht doen doet die niet goed. Wel de rolluiken geheel open of geheel dicht.
Pagina: 1