Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coolyo_Lars
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 14:08
Beste mede tweakers.
Voor mijn profielwerkstuk ben ik bezig met een onderzoek naar de invloed van verschillende kleuren licht op de groei van een plant. Vet leuk allemaal wat wat moet dit om een electronica forum. Nou voor dit onderzoek hebben wij een opstelling nagebouwd. Nu is het alleen zo dat wij een schakelschema willen maken van wat wij hier aan electronica aan gebruikt hebben. Wij hebben alleen electronica gehad bij natuurkunde dus weet wel van ledjes en weerstanden, maar vraag me niet wat het schakelschema is van een stepdownconverter. Dus is er hier een slimmerik die mij kan uitleggen hoe het schakelschema er op een nette manier uit zou moeten zien.

Dit is wat wij nu op papier hebben gezet
Schakelschema
zou iemand mij uit de brand kunnen helpen?
Gr Lars

Nikon D7200 | Nikon 18-55 | Nikon 55-200 | Sigma 50-500

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:07

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Het schema praat over potmeters en een LED, ik kan er geen kaas van maken wat nu de bedoeling is.

Je wilt met 3 kleuren lampen of LED strips een kleur licht simuleren?

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slaut
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 14:35
Met zoeken op 'Step down converter' op google afbeeldingen, krijg ik de volgende resultaten https://www.google.com/se...iw=2048&bih=1038&dpr=1.25

Hier zie je ook schema's. Volgens mij kun je de step down converter, of buck transformer, ook als spanningsbron tekenen, mogelijk als variabele spanningsbron, gezien je er een pot meter aan hangt?

[ Voor 61% gewijzigd door Slaut op 27-11-2018 14:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teaser
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 06-06 14:30
Dit schema heeft geen voedings- en GND rail.
Een potmeter heeft doorgaans 3 aansluitingen, hier zie ik er maar 1.
Welke stepdown converter heb je gebruikt? Een IC wordt voorgesteld door een blokje met evenveel connecties als er pins op de IC zitten. Deze connecties moet je ook labelen. De juiste voorstelling kun je in de datasheet van de gebruikte converter vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Als het alleen om het regelen van 3 LED's (of kleine LED strips) gaat kan je ook aan een LM317 denken. Een makkelijk verkrijgbare regelaar welke simpel is op te bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loudwig
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 01-10-2022
Je kunt een schema op componentniveau maken. Dan neem je het IC of module op welke je hebt gebruikt.

Als het om de vastlegging van het experiment gaat zonder dat alle details vastgelegd moeten worden, kan je ook een principeschema opnemen. In dit geval zoiets als:

Spanningsbron -> DC/DC converter -> weerstand + LED

Een DC/DC converter teken je zo:
https://ujwalagajula.file...12/01/untitled-1-copy.jpg
Dat de DC/DC converter regelbaar is met een potmeter is niet heel relevant voor het experiment, dat zou ik in een begeleidende tekst toevoegen.

Nog mooier is het om beide schema's te maken. Het principeschema voor het begrip, een detailschema voor vastlegging van het ontwerp.

[ Voor 11% gewijzigd door loudwig op 27-11-2018 14:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Coolyo_Lars
@memphis
Ik probeer inderdaad met drie ledlampjes licht te simuleren. Ik ben ook van mening dat het makkelijker had moeten kunnen maar er was al 1 zo'n bak gemaakt en wij hebben die maar gewoon nagemaakt.

Voor de rest ik probeer jullie zo goed mogelijk te volgen maar raak de draad een beetje kwijt.
Sorry deze tekening had ik te vlug gemaakt merk ik toch maar terug naar de tekentafel
Zo zien jullie misschien beter wat ik bedoel

Stepdown converter
Rechts bij het kroonsteentje zit om de hoek de spanningsbron.

Voorkant
De voorkant
De ronde rode dingen die je ziet zijn de bakjes waar de ledlampjes in zitten

Het ledlampje met weerstandje

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:12

dragonhaertt

@_'.'

Op zich klopt je schema op het eerste blaadje wel. Dit is een systeem-design van wat je hebt gemaakt. Ik neem aan dat het gewoon werkt en dat je het netjes wilt uittekenen?

Allereerst zou ik beginnen met het systeemontwerp om te tekenen zodat het wat overzichtelijker wordt. Gebruik software (LTSpice of KiCad, desnoods Fritzing) zodat je genoeg ruimte hebt om te tekenen en dingen makkelijk weer kan aanpassen.

Zorg dat je zo min mogelijk rare bochten gebruikt in de aansluitingen, werk netjes van links naar rechts (voeding links, 3x hetzelfde bouwblokje met DC/DC en LED naar rechts uittekenen)

Daarna zou ik pas gaan nadenken over een werkelijk electronisch schema. Als je in de datasheet/specificatie van de dc/dc converter niks kan vinden over de componenten en hoe deze werken aangesloten zitten kan je altijd nog meer vragen stellen of een PM sturen.

Ga hier eerst maar eens mee aan de slag, het is natuurlijk de bedoeling dat je zoveel mogelijk zelf doet. We zijn vast bereid wat feedback te geven als je wat verder bent met uittekenen van wat je nu al hebt.
Succes!
Coolyo_Lars schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 14:41:
@memphis
Ik probeer inderdaad met drie ledlampjes licht te simuleren. Ik ben ook van mening dat het makkelijker had moeten kunnen maar er was al 1 zo'n bak gemaakt en wij hebben die maar gewoon nagemaakt.
Het had inderdaad veel makkelijker gekund, door een LED-driver te gebruiken, of gewoon dee Potentiometer als voorschakelweerstand gebruiken.

De helderheid van een LED is stroom-gestuurd. Stroom kan je aanpassen door de spanning te verhogen en dezelfde weerstand te houden (U=I/R), maar je kan ook de weerstand veranderen, of een directe stroombron gebruiken.

[ Voor 24% gewijzigd door dragonhaertt op 27-11-2018 14:53 ]

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coolyo_Lars
Maar mag je voor een schakelschema ook gewoon de potmeter en stepdown converter samen nemen in dit
Een DC/DC converter teken je zo:
https://ujwalagajula.file...12/01/untitled-1-copy.jpg
Of maak ik dan een grote fout

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

Coolyo_Lars schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 15:02:
Maar mag je voor een schakelschema ook gewoon de potmeter en stepdown converter samen nemen in dit
Voor het systeem-niveau schema mag dit wel. Voor een werkelijk electronisch schema moet je alle componenten correct aansluiten.
Je zou ook dat icoontje kunnen gebruiken en er een pijl (linksonder->rechtsboven) doorheen tekenen, om aan te geven dat hij variabel is.

Voor een bedradings-schema kan je de DC/DC als blokje tekenen, maar moet je wel alle aansluitingen (met naam) definieren. Gewoon potmeter met 1 lijntje gaat dan dus niet.

Ligt er maar net aan hoe netjes je het wilt documenteren.
Over het algemeen:
Systeem schema om te begrijpen wat het moet doen.
Bedradings schema om het na te kunnen maken.
Electronisch schema om te begrijpen hoe het precies werkt.

[ Voor 24% gewijzigd door dragonhaertt op 27-11-2018 15:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coolyo_Lars
Ik ga het toch maar op papier maken want ik heb het net geprobeerd in KiCat. Dat is echt serious shit. En begrijp het niet echt. En om nou een heel programma te leren begrijpen voor een extra dingetje vind ik een beetje overdreven. dus maak het maar op papier. Ik heb nu dit getekend maar er klopt iets niet met de converters (waarschijnlijk doe ik iets doms verkeerd maar dat zou de 4 voor electronica wel kunnen verklaren 8)7 ) zouden jullie hier eens naar willen kijken.
Schema2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

Coolyo_Lars schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 15:28:
Ik ga het toch maar op papier maken want ik heb het net geprobeerd in KiCat. Dat is echt serious shit. En begrijp het niet echt. En om nou een heel programma te leren begrijpen voor een extra dingetje vind ik een beetje overdreven. dus maak het maar op papier. Ik heb nu dit getekend maar er klopt iets niet met de converters (waarschijnlijk doe ik iets doms verkeerd maar dat zou de 4 voor electronica wel kunnen verklaren 8)7 ) zouden jullie hier eens naar willen kijken.
[Afbeelding: Schema2]
Ziet er al een stuk overzichtelijker uit.

Standaard conventie is om de + boven en de - onder te tekenen bij voedingen. Nu heb je dat precies andersom.
Wat er nu niet helemaal klopt is de cathode van de LED. Deze laat je direct terug gaan naar de - van de spanningsbron. Technisch gezien klopt dit wel, aangezien je converter niet isolerend is, maar dit is niet hoe hij is aangesloten op je bordje.

Een DC/DC converter heeft 2 ingangen (+ en -), 2 uitgangen (+ en -) en 3 aansluitingen voor je potmeter. Als je het correct wilt doen zorg dan dat je ook al deze aansluitingen tekent. Dan wijst de rest zich snel.
Elk lijntje dat je tekent stelt een draadje voor, als je dus iets niet snapt begint gewoon met draadjes tellen. Kijken waar ze aan verbonden zijn, en dat consistent aanhouden.

Daarna kan je altijd weer verplaatsen en verduidelijken, maar zorg dat tenminste de aansluitingen correct zijn.

Daarnaast zou ik voor de Potmeter het volgende symbool gebruiken Afbeeldingslocatie: https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcR99ciyqrTDxjQhd1TxN25-M_A3xR6Dx0bxFt0E4uotYF6uHQ1DYg
Aangezien het over een driepootje gaat, is het ook netjes om alle drie de pootjes te tekenen.

Of als je het nederlandse symbool wilt gebruiken:
Afbeeldingslocatie: https://www.timloto.org/toets/afb/sensor17.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Even terzijde, maar een 3 kanaals PWM dimmer en een stukje RGB ledstrip heeft volgens dezelfde functionaliteit. (Zelfs de Action heeft dat soort spul te koop volgens mij) Of wil je per se een schema maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coolyo_Lars
@_ferry_ we hebben de kast nu aan de gang. Dus we moeten een schema maken van de dingen die wij hebben gebruikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• memphis

memphis

Paint is voor zulke projecten een prima tekenprogramma, zeker als je 3 dezelfde schakelingen gebruikt.
Foto van je DC/DC converter plaatsen en dan een bedradingsschema erbij tekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coolyo_Lars
@dragonhaertt heb het nog maar een keer geprobeerd zo weer een beetje beter.
Schema 3

@memphis ik was uit eindelijk ook van plan om het maar in paint te maken. Maar probeer het eerst even helemaal goed op papier te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raze88
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 07-06 08:08
Om hem helemaal goed te krijgen met je de plus en min van de onderset stepdown converter aan de ingangszijde nog omdraaien ;)

[ Voor 8% gewijzigd door raze88 op 28-11-2018 08:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coolyo_Lars
@raze88 die moet je effe uitleggen want kan het niet volgen wat moet ik nou omdraaien

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

Coolyo_Lars schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 20:28:
@dragonhaertt heb het nog maar een keer geprobeerd zo weer een beetje beter.
[Afbeelding: Schema 3]

@memphis ik was uit eindelijk ook van plan om het maar in paint te maken. Maar probeer het eerst even helemaal goed op papier te krijgen.
Hij "klopt" nu wel, maar echt heel netjes is het nog niet. De onderste DC/DC heeft de + onder en de - boven. Tevens heb je de uitgangen van alle converters + onder en - boven.

Probeer ook bij kruisingen van lijnen een puntje op de lijn te zetten om aan te duiden dat het verbonden is. Zeker als het een viersprong is, om de leesbaarheid te verbeteren en in één oogopslag te zien dat het niet twee verschillende draden zijn die elkaar kruisen.

Ook zijn de LEDs nu diodes geworden :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Coolyo_Lars
@dragonhaertt mee eens dat als ik bet maak het ook helemaal netjes moet. Had het zelf niet eens door.
Heb nu dus puntjes op de kruisingen gezet.
Op zich wel handig om er weer ledjes van te maken anders is het enige belangrijke van mijn proef weggevallen 8)7

Dit zou het dan moeten zijn toch?
Schema 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raze88
dragonhaertt schreef op woensdag 28 november 2018 @ 09:01:
[...]

Hij "klopt" nu wel, maar echt heel netjes is het nog niet. De onderste DC/DC heeft de + onder en de - boven. Tevens heb je de uitgangen van alle converters + onder en - boven.
@Coolyo_Lars Dit is waar ik op doelde. In je laatste schema heb je het al aangepast zie ik.

[ Voor 9% gewijzigd door raze88 op 28-11-2018 09:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

Coolyo_Lars schreef op woensdag 28 november 2018 @ 09:14:
@dragonhaertt mee eens dat als ik bet maak het ook helemaal netjes moet. Had het zelf niet eens door.
Op zich wel handig om er weer ledjes van te maken anders is het enige belangrijke van mijn proef weggevallen 8)7

[Afbeelding: Schema 4]
Dit is inderdaad correct. Nu tijd om het electronische schema van de DC/DC op te zoeken en deze hier in te integreren? :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coolyo_Lars
Zou dat echt noodzakelijk zijn want zie een hoop verschillende en snap niet welke ik aan welke moet aansluiten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coolyo_Lars
Zou dat echt noodzakelijk zijn want zie een hoop verschillende en snap niet welke ik aan welke moet aansluiten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

Coolyo_Lars schreef op woensdag 28 november 2018 @ 13:11:
Dat moet je niet aan ons vragen. Dat hele schema is niet noodzakelijk, je hebt het toch al gemaakt?
Het is jouw profielwerkstuk :F

Normaal gesproken maak je éérst een schema, en ga je daarna bouwen. Tis maar net wat je wilt doen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Coolyo_Lars
Oké ga er nog even over nadenken

@dragonhaertt echt heel erg bedankt voor al deze hulp. En alles rustig uitleggen. Veel aan gehad, normaal hang ik rond op een ander forum maar dacht ga hier toch maar eens vragen. En overal zijn de tweakers even behulpzaam
Iedereen heel erg bedankt voor de hulp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• raze88
Coolyo_Lars schreef op woensdag 28 november 2018 @ 09:14:

[Afbeelding: Schema 4]
Als je het heel netjes wil doen, en dan ga ik lopen ****** dan moet er nog een tweede pijltje bij iedere led.

Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/e/e5/LED_symbol.svg/118px-LED_symbol.svg.png

[ Voor 21% gewijzigd door raze88 op 29-11-2018 12:19 ]

Pagina: 1