Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• studio-
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 05-01-2019
Hallo allemaal,

ik zie hier heel veel handige tips voorbij komen op alle topics die ik al heb gelezen, maar ik kom nog niet helemaal uit mijn vraag..

Mijn vraag

Momenteel zit ik met een dilemma wat betreft aanschaf van een nieuwe camera.

De keuze is tussen de volgende twee:
- Canon 80D
- Canon 6D

Ik had eigenlijk de 80D op het oog, in verband met het feit dat full-frame eigenlijk buiten mijn budget lag. De reden dat ik twijfel is omdat ik de 6D body nu met Black Friday korting kan kopen, waardoor de body prijs maar €3 verschilt van de 80D.

Ik heb fotografie nu als hobby, maar ik wil het echt gaan oppakken. Ik wil graag meer leren over portretfotografie, maar ik wil ook gewoon architectuur en landschappen kunnen vastleggen; ik ga namelijk een half jaar in Valencia wonen.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Momenteel heb ik nog geen Canon apparatuur, dus het is niet zo dat ik bepaalde dingen niet meer kan gebruiken als ik een bepaalde keuze maak. Ik heb altijd de Canon 400D van mijn vader gebruikt, die nu een Canon 5D mark 2 heeft, die ik ook gebruik. Ik heb nu een Sony A300 met een standaard zoomlens.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik ben al in de camera winkel geweest, maar kreeg daar verschillende adviezen. Vandaar mijn vraag hier.

Wellicht handig om erbij te vermelden:
het verschil in advies ging met name om hoe oud de modellen waren. De 6D komt uit 2012 en heeft eigenlijk, behalve de sensor, een achterstand op alle verdere specificaties ten opzichte van de 80D. De 80D komt uit 2016.
Aan de andere kant zei persoon B ongeveer: Al die specificaties van de 80D wegen naar mijn mening niet echt op tegen het feit dat je met de 6D gewoon een grotere sensor hebt, dat is de basis van je beeldkwaliteit. (Ik weet zijn precieze woorden niet meer)

De hoge prijs voor full frame lenzen ben ik van op de hoogte.
Op advies van de winkel zou nu dan voor een 24-70 F4 lens gaan van Canon, mocht ik voor de 6D gaan.

Uiteraard heb ik ook andere topics doorgelezen, en al raad gevraagd in verschillende Facebook groepen.

Ik ben benieuwd naar jullie advies..

Groet,
Melissa

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guillaumemay
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17-09 15:25
De 6D heeft een full frame sensor, grotere optische zoeker, betere ruisprestaties op hogere ISO's, mogelijk grotere scherptediepte, ingebouwde GPS.

Maar de 80D heeft ook een flink aantal pluspunten:

- Hogere resolutie: 24.2 MP vs. 20.2
- Compatibiliteit met EF-S lenzen
- Dual Pixel CMOS AF Sensor, dus ook snel en betrouwbaar autofocussen met je scherm.
- Pop-up flitser vs. geen flitser
- Tiltbaar Touch screen vs vast geen-touch screen.
- Koptelefoon aansluiting
- Krachtigere processor: DIGIC 6 vs. DIGIC 5+
- Geavanceerder AutoFocus systeem: 45-punts all cross-type AF vs. 11 punts AF
- Sneller continu fotograferen en grotere RAW buffer: Max 7 fps (110 JPEG, 25 RAW) vs. 4.5 fps (1250 JPEG, 17 RAW)
- Snellere max. sluitersnelheid: 1/8000 sec. vs. 1/4000
- 100% zoeker dekking (viewfinder coverage): 100% vs. 97%
- Meer video encoding opties: .MOV & .MP4 @ 50 fps vs. .MOV @ 29.97 / 25 fps
- Wi-Fi en NFC vs. alleen Wi-Fi

(bron https://www.the-digital-p...News-Post.aspx?News=20575)

Als je echt weet dat je het alleen houdt bij portretten en landschappen/natuur, dan zou ik kiezen voor de 6D. Grotere sensor, grotere zoeker, meer 'achtergrond blur' mogelijk.

Weet je nog niet echt waar je fotografie interesses liggen en heb je een meer allround camera nodig met bijv. een geavanceerder AF systeem voor bijv. bewegende objecten of videopnamemogelijkheden met een ingebouwde flitser en een gebruiksvriendelijk touch screen, enz, dan zou ik gaan voor de 80D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinl
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04-09-2022

kevinl

Yellow van

Je vader heeft een 400D en een 5D. Dus een crop camera en een full frame. Je kan zelf ervaren welke je wilt.

Het belangrijkste is wat je zelf mooi vindt. Want met beide kiekjesdozen kan je gewoon portretten en landschappen mee schieten. Het hoeft niet altijd technisch te zijn.

BF is afgelopen. Dus kan je nog steeds voor dezelfde prijs krijgen?

Bookreview: De eeuwige verkettering van Avesi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johan-sv
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 11:28
Ik heb beide camera's. Ik fotografeer voornamelijk landschappen met hier en daar uitstapjes naar actiefotografie. Voor de meeste foto's gebruik ik de 6D veel liever. Dit vanwege de grotere beeldhoek. Dat weegt voor mij op tegen de slechte autofocus en het gebrek van een draaibaar scherm. Bij actiefoto's kies ik voor de 80D.

Het is goed om voor jezelf af te vragen wat je het meest fotografeert. De 80D is allround beter denk ik. Succes met de zoektocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17-09 20:36

Deathchant

Don't intend. Do!

De 80D heeft inderdaad echt een veel beter en veel bruikbaarder AF-systeem, zeker in liveview (DPAF). Ookal heb je bij de 6D een grotere zoeker en een superprecisie-matglas, manual focus blijft moeilijk, zeker met niet-gestabiliseerde lenzen.

De 6D heeft mijns inziens wel een van de betere ruisprestatieverhoudingen. ISO6400 gebruiken is gewoon geen issue en het ruispatroon is aangenaam, d.w.z. dat je niet van die streepjes/wormpjes in de ruis hebt zitten zoals bij vele APSC-camera's (40D, 50D, 7D etc).

De AF van de 6D kan ik je zeggen is gewoon ronduit bagger met 11 punten in het midden geclustered, niet altijd accuraat en alleen het middelste punt is goed bruikbaar in de meeste gevallen.

Dus ja, beiden voor en tegens. Als het puur om echte IQ gaat, zou ik zeker de 6D nemen. Gaat het om meer allround, versatility en praktische bruikbaarheid in de meeste situaties, dan zou ik de 80D nemen.

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Laatst online: 15:53
Als je voor fullframe gaat, dan is een f/4 zoomlens de verkeerde keuze. Dan heb je veel meer aan een 80D met een f/2.8 zoomlens. Dan heb je dezelfde beeldkwaliteit (qua ruis en scherptediepte) en in het geval van de 80D ook meer dynamisch bereik.
Fullframe is alleen maar van meerwaarde als je er lichtsterk glas op gebruikt, anders gooi je het voordeel van de grotere sensor in de vuilnisbak.
Persoonlijk zou ik nog eerder een mooie tweedehands 5D2 op de kop tikken. Dat is in veel opzichten een betere camera dan de 6D.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18:11

sapphire

Die-hard pruts0r

@Universal Creations In welke opzichten dan? Ik vind de grip van de 6D fijner, AF is sowieso niet slechter en 2 punten meer, makkelijker verkrijgbare SD kaartjes ipv CF, Wifi, ietsjes hogere FPS, iets lichter en betere sensor qua DR en ISO performance.

En de 5DII heeft een joystick en iets grotere zoeker?

Overigens geef ik je wel gelijk qua 80D, iedereen roept voor landschap 6D maar op ISO 100 heeft de 80D een grotere Dynamic range.
Ook qua ISO komt de 80D heel erg dicht in de buurt van de 6D (ruis dan alleen).
Ja hele lastige, heb ze beide ook serieus overwogen maar heb uiteindelijk iets heel anders gekocht maar ik zou ook moeite hebben met deze keuze.

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
De 5D2 is een heel stuk robuuster, CF kaartjes in de 5D2 zijn een stuk sneller dan SD kaartjes in de 6D (50 vs 35MB/s), het joystickje is inderdaad erg handig. Verschillen in DR en ruisprestaties zijn erg klein.
CF kaartjes zijn trouwens ook een stuk robuuster.
De grip is iets persoonlijks. Ik vind de 5D2 grip zo'n beetje de fijnste van alle dslr's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tobiasvs
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

tobiasvs

Tobias

Ik heb de upgrade gemaakt van een 5D2 naar een 6D en vond het een wereld van verschil. Betere beeldkwaliteit, met name op hoge ISO's, WiFi en GPS is ook leuk. Stille sluiter scheelt veel. En ja, CF is sneller, maar een moderne laptop met ingebouwde CF-lezer ken ik niet. SD daarentegen... De 6D is ook wat lichter, maar de 5D2 is dan weer wat steviger.

Overigens is de AF van de 80D wel erg prettig. Qua beeldkwaliteit vond ik 'm nog steeds wel minder dan de 6D.

[ Voor 7% gewijzigd door tobiasvs op 27-11-2018 23:21 ]

Canon | Fujifilm | www.tobiasvanstijn.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17-09 10:59

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Ik had eigenlijk de 80D op het oog, in verband met het feit dat full-frame eigenlijk buiten mijn budget lag. De reden dat ik twijfel is omdat ik de 6D body nu met Black Friday korting kan kopen, waardoor de body prijs maar €3 verschilt van de 80D.
De hoge prijs voor full frame lenzen ben ik van op de hoogte.
Op advies van de winkel zou nu dan voor een 24-70 F4 lens gaan van Canon, mocht ik voor de 6D gaan.
Nope, lekker voor een 80D gaan. Als je voor een 6D gaat dan moet je ook voor lichtsterk glas gaan, anders heeft het niet veel zin, niet met een 6D. Dus het lijkt een leuke deal maar je moet alsnog flink de portemonnee trekken voor glas.

Wil je écht persé FF en geef je niet echt om luxe (WiFi, GPS etc.) dan zou ik zoals UC al zei voor een 5D II gaan. Die dingen gaan voor schandalig lage prijzen over de toonbank tegenwoordig en dan hou je nog wat geld over voor mooi glas.
tobiasvs schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 23:20:
Ik heb de upgrade gemaakt van een 5D2 naar een 6D en vond het een wereld van verschil. Betere beeldkwaliteit, met name op hoge ISO's, WiFi en GPS is ook leuk. Stille sluiter scheelt veel. En ja, CF is sneller, maar een moderne laptop met ingebouwde CF-lezer ken ik niet. SD daarentegen... De 6D is ook wat lichter, maar de 5D2 is dan weer wat steviger.

Overigens is de AF van de 80D wel erg prettig. Qua beeldkwaliteit vond ik 'm nog steeds wel minder dan de 6D.
Tsja, wellicht wat offtopic maar ik wil toch wel even kwijt dat ik nog nooit een snelle ingebouwde USB-3 kaartlezer heb aangetroffen in een laptop. Gewoon fijn zo'n kleine kaartlezer meenemen in je tas.. kost de wereld niet en neemt bijna geen ruimte in.

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tobiasvs
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

tobiasvs

Tobias

Ventieldopje schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 23:43:
[...]

[...]

Nope, lekker voor een 80D gaan. Als je voor een 6D gaat dan moet je ook voor lichtsterk glas gaan, anders heeft het niet veel zin, niet met een 6D. Dus het lijkt een leuke deal maar je moet alsnog flink de portemonnee trekken voor glas.
QFT! Flip screen is echt handig. En vergeet het gewicht niet, da's een stuk minder bij een APS-C-camera.
Tsja, wellicht wat offtopic maar ik wil toch wel even kwijt dat ik nog nooit een snelle ingebouwde USB-3 kaartlezer heb aangetroffen in een laptop. Gewoon fijn zo'n kleine kaartlezer meenemen in je tas.. kost de wereld niet en neemt bijna geen ruimte in.
Snel niet nee, maar voor onderweg met alleen een laptop (dus géén kaartlezer, maar daarin ben ik misschien in de minderheid) is het toch wel fijn om überhaupt je SD-kaartje even te kunnen legen.

[ Voor 17% gewijzigd door tobiasvs op 28-11-2018 12:08 ]

Canon | Fujifilm | www.tobiasvanstijn.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

@tobiasvs samen in de minderheid, ik was van de zomer maar wat blij met de SD lezer van mijn oude lapdoos.
En ja een lezer is klein maar dat is zo'n beetje alles en toch had ik een auto tot de nok afgeladen :+

@Universal Creations Jij bent ook een forse kerel met denk ik dito handen ;) Ik heb voor een man kleine handen en hoe fijn ik de 5DII ook vind een kleinere grip is dan ook niet verkeerd :)
En aangezien de TS een dame is en die vaak ook kleinere handen hebben is het wellicht van belang :)

Gabriël AM5

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17-09 20:36

Deathchant

Don't intend. Do!

Om eerlijk te zijn, maar ik wil niet teveel offtopic gaan, snap ik na ál die jaren fotografie het commentaar dat je bij fullframe lichtsterke lenzen nodig hebt want "anders kun je net zo goed apsc nemen" nog steeds niet. Alsof je fullframe camera met niet-lichtsterke lenzen (definieer niet lichtsterk; >2.8? >f/4 ?) minder "eruit haalt"...

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Deathchant schreef op woensdag 28 november 2018 @ 15:25:
Om eerlijk te zijn, maar ik wil niet teveel offtopic gaan, snap ik na ál die jaren fotografie het commentaar dat je bij fullframe lichtsterke lenzen nodig hebt want "anders kun je net zo goed apsc nemen" nog steeds niet. Alsof je fullframe camera met niet-lichtsterke lenzen (definieer niet lichtsterk; >2.8? >f/4 ?) minder "eruit haalt"...
Heel simpel. 1000 euro voor een FF camera met bagger AF en afgeknepen functies om de 5D niet te beconcurreren of 1000 euro voor een APS-C camera met wel alle snufjes.

Als je toch f/4 schiet maakt het kleine verschil in DoF niet uit en ga je waarschijnlijk toch niet bij weinig licht schieten. De FF koop je dan alleen om bij low light net dat beetje meer er uit te halen maar neem je daarbij alle bovengenoemde mankementen wel op de koop toe.

Verschil in IQ is in dat geval klein en verschil in features (en daarmee plezier) groot.

Speciale wensen en onbeperkt budget even daar gelaten. Geen zin om tot in den treure te discussieren. Met dit budget, wensen en ervaring zeg ik: lekker APS-C gaan.

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Universal Creations
Deathchant schreef op woensdag 28 november 2018 @ 15:25:
Omdat je anders net zo goed een 80D + Sigma 17-50 f/2.8 koopt (of een Canon 17-55 IS zoals je zelf ook had/hebt). Dan heb je zoals @Ventieldopje al terecht aangeeft meer functionaliteit en je levert niets in op beeldkwaliteit (zelfs meer dynamisch bereik). Qua ruis krijg je dit "verschil": https://www.dpreview.com/...y=-1.8163551574695264e-16
Ter referentie ook de 6D2 en 5D2 erbij gezet.

@sapphire ik ben niet groot en heb kleine handen (korte vingers), dus voor mij geldt dat niet zo.

[ Voor 4% gewijzigd door Universal Creations op 28-11-2018 16:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat is natuurlijk alleen het geval omdat er een moderne APS-C sensor wordt vergeleken met een verouderde FF sensor. Neem er twee van dezelfde generatie, en de FF heeft duidelijke voordelen op het gebied van DR (1 1/3 stop bij Canon, 1 1/6 stop bij de rest).

@studio- zoals al gezegd is de 80D een stuk moderner en heeft daarom een groot deel van de nadelen van de kleinere sensor ingelopen t.o.v. de 6D. Bovendien kun je door EF-S veel meer lenzen kiezen, ook goedkopere. Daardoor heb je er in de toekomst waarschijnlijk meer plezier van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Verwijderd schreef op woensdag 28 november 2018 @ 20:30:
Dat is natuurlijk alleen het geval omdat er een moderne APS-C sensor wordt vergeleken met een verouderde FF sensor. Neem er twee van dezelfde generatie, en de FF heeft duidelijke voordelen op het gebied van DR (1 1/3 stop bij Canon, 1 1/6 stop bij de rest).
Zeg alstjeblieft dat je de 6DII met de 80D bedoeld :+
Dan verliest de 6DII op ISO 100 namelijk gewoon van de 80D, ow en op 200 ook en pas nét voor 400 wint de gelijke generatie FF camera het :+

Volgens DXO is het verschil in ISO sensitivity, tonal range en color sensitivity nergens groter dan +/- 2/3e stop. Bij DR ergens vanaf ISO 3200 word het verschil pas 1 stop (in voordeel van de 6DII)

Dus tenzij je een FF sensor van de gelijke generatie á lá 5DIV pakt, die ook gelijk €3K+ kost, is het verschil echt niet zo groot. Hell de oude 6D scoort vaak zelf beter of maar nét iets minder 8)7

Gabriël AM5

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Verwijderd schreef op woensdag 28 november 2018 @ 20:30:

@studio- zoals al gezegd is de 80D een stuk moderner en heeft daarom een groot deel van de nadelen van de kleinere sensor ingelopen t.o.v. de 6D. Bovendien kun je door EF-S veel meer lenzen kiezen, ook goedkopere. Daardoor heb je er in de toekomst waarschijnlijk meer plezier van.
Tsja, punt blijft staan toch? Noem er maar eens een voor het zelfde budget en de zelfde generatie.

Een 5D/1D heeft wel meer voordelen op de 80D dan alleen DR en ISO. Mag dan ook wel voor dat geld. We hebben het dan ook wel vaal over een andere doelgroep.

www.maartendeboer.net

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SnoeiKoei
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17-09 22:09

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

Voordeel van de 80D tov de 6D dat ik hier nog niet genoemd zie is het feit dat je dankzij de ingebouwde flitser van de 80D slave flitsers off-camera kunt aansturen zonder extra accessoires.

SuBBaSS: "SnoeiKoei, de topic-Freek"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Enzo Dizono
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 17-05-2022
Ventieldopje schreef op woensdag 28 november 2018 @ 16:11:
[...]

Heel simpel. 1000 euro voor een FF camera met bagger AF en afgeknepen functies om de 5D niet te beconcurreren of 1000 euro voor een APS-C camera met wel alle snufjes.

Als je toch f/4 schiet maakt het kleine verschil in DoF niet uit en ga je waarschijnlijk toch niet bij weinig licht schieten. De FF koop je dan alleen om bij low light net dat beetje meer er uit te halen maar neem je daarbij alle bovengenoemde mankementen wel op de koop toe.

Verschil in IQ is in dat geval klein en verschil in features (en daarmee plezier) groot.

Speciale wensen en onbeperkt budget even daar gelaten. Geen zin om tot in den treure te discussieren. Met dit budget, wensen en ervaring zeg ik: lekker APS-C gaan.
Volgens mij ging het om een actie waarbij de 6D body only 699 euro was. Echt een topdeal. Als je wil fotograferen in plaats van foto's maken, dan is zo'n 6D echt een fijne camera waar je nog vele jaren plezier van hebt. 24-70 f/4 of 24-105 is prima om mee te beginnen, maar koop er vooral een 50mm f/1.8 STM bij. Daarmee leer je fotograferen en je creativiteit te ontplooien. 5D2 is echt een veel ouderwetsere camera, zelf toen professioneel ook de overstap gemaakt van 5D2 naar 6D en dat ging prima. Nu van de 5D4 naar de 6D voelt veel minder als terug in de tijd dan als ik de 5D2 er bij pak. M'n vriendin gebruikt de 6D nog altijd en de sluiter is inmiddels de 200k gepasseerd. Voelt mss iets minder zwaar dan een 5D-achtige, maar is echt niet veel minder degelijk.

www.jessekraal.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paulmedusa
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20-04-2024
Enzo Dizono schreef op donderdag 29 november 2018 @ 08:39:
[...]

Volgens mij ging het om een actie waarbij de 6D body only 699 euro was. Echt een topdeal. Als je wil fotograferen in plaats van foto's maken, dan is zo'n 6D echt een fijne camera waar je nog vele jaren plezier van hebt. 24-70 f/4 of 24-105 is prima om mee te beginnen, maar koop er vooral een 50mm f/1.8 STM bij. Daarmee leer je fotograferen en je creativiteit te ontplooien. 5D2 is echt een veel ouderwetsere camera, zelf toen professioneel ook de overstap gemaakt van 5D2 naar 6D en dat ging prima. Nu van de 5D4 naar de 6D voelt veel minder als terug in de tijd dan als ik de 5D2 er bij pak. M'n vriendin gebruikt de 6D nog altijd en de sluiter is inmiddels de 200k gepasseerd. Voelt mss iets minder zwaar dan een 5D-achtige, maar is echt niet veel minder degelijk.
Ach, ik heb er nog eentje, vrij nieuw maar sinds ik de R heb komt hij niet meer uit de doos. Heb de 6D een half jaartje gebruikt, was mijn overgang van crop (70D) naar FF. En dat was toch een hele leuke ervaring. Mijn 16-35 F4 knalde eruit met deze 6D. Mooie kleuren en heel goed in de avonduren. Maar geen dpaf en geen touchscreen, dat miste ik wel omdat ik de 70D had gehad. Maar op zich een fijne camera die zeker zijn werk kan doen. :)

• Enzo Dizono
Het is denk ik vooral een gevoel dat je moet hebben. Ik heb begin deze eeuw leren fotograferen met de oude Pentax ME Super met 50 1.7 van m'n ouders. M'n eerste dslr was een 400D en dat vond ik best leuk, maar écht weg was ik er niet van. Eerst met 18-55, al snel met een 10-22 en een 24-105. Pas toen ik een tweedehands 5D Classic met 85mm op de kop tikte was ik echt verkocht. Grote zoeker, vaste brandpunten, lekker kleine scherptediepte. Dit was voor mij echt fotografie. M'n 5D heeft dan ook een ereplekje op m'n kantoor, staat mooi uitgesteld met de lens uit m'n avatar erop als camera waarmee het allemaal begon. Dat voel ik toch niet bij een 400D :p

En nu ben ik al een jaar of 5 zelfstandig fotograaf. Wees gewaarschuwd. =)

[ Voor 5% gewijzigd door Enzo Dizono op 29-11-2018 17:35 ]

www.jessekraal.nl

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Enzo Dizono schreef op donderdag 29 november 2018 @ 17:34:
Het is denk ik vooral een gevoel dat je moet hebben. Ik heb begin deze eeuw leren fotograferen met de oude Pentax ME Super met 50 1.7 van m'n ouders. M'n eerste dslr was een 400D en dat vond ik best leuk, maar écht weg was ik er niet van. Eerst met 18-55, al snel met een 10-22 en een 24-105. Pas toen ik een tweedehands 5D Classic met 85mm op de kop tikte was ik echt verkocht. Grote zoeker, vaste brandpunten, lekker kleine scherptediepte. Dit was voor mij echt fotografie. M'n 5D heeft dan ook een ereplekje op m'n kantoor, staat mooi uitgesteld met de lens uit m'n avatar erop als camera waarmee het allemaal begon. Dat voel ik toch niet bij een 400D :p

En nu ben ik al een jaar of 5 zelfstandig fotograaf. Wees gewaarschuwd. =)
Ik had juist wél dat gevoel bij mijn eerste camera (450D), grappig :>

www.maartendeboer.net

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Koelman87
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 02-06-2024
Volgens mij gaan er een aantal mensen hier voorbij aan het feit dat de TS een hobbyfotograaf is die zich de komende tijd wil gaan ontwikkelen en een beperkt budget heeft (ondanks dat het uiteraard goed en vooral goedbedoeld advies is!!).

Er wordt meerdere malen en door diverse personen aangegeven dat bij een FF ook hoogwaardig en lichtsterk glas hoort. Dan ga je je qua uitgaven mijn inziens ergens in de stratosfeer begeven... Het gaat zeer waarschijnlijk niet passen binnen het budget van de TS.

Ik ben zelf recentelijk overgestapt van een 350D naar een 80D. Nog steeds een cropcamera dus. Heb zelf ook even een FF overwogen (zelfs naar een 5D MKIV/tweedehands 5D MKIII gekeken). Ik zit/zat eigenlijk in precies hetzelfde schuitje als de TS. Ik ben ook 'maar' een hobbyist die zijn hobby wat serieuzer wil gaan nemen. Dromen is leuk, maar uiteindelijk was ik wel realistisch genoeg om te concluderen dat ik een 5D en een hele serie lichtsterk (L-)glas niet nodig heb en me vooral niet kan veroorloven. Ik ben niet van plan om van fotografie mijn werk te maken en wil vooral gewoon lekker mooi plaatjes schieten.

Mijn advies, koop de 80D. Dit is een robuuste, goede en moderne, semi-professionele camera, voorzien van heel veel uitgebreide opties/snufjes. Voordat je die allemaal onder de knie hebt en er het maximale uit weet te persen, kun je altijd nog de overstap maken, mocht je hier de behoefte voor voelen.

Daarnaast zijn er voor deze camera prima en betaalbare EF-S objectieven verkrijgbaar. Ik heb bijvoorbeeld mijn oog laten vallen op de 10-22mm, die volgens diverse reviews qua beeldkwaliteit bij juist gebruik, niet onderdoet voor sommige L-objectieven. Hiermee heb je een uitstekende groothoek die je kunt inzetten voor het vastleggen van architectuur en landschappen.

Al met al een vrij lang verhaal geworden, vooral gestoeld op mijn menig en gevoel, verstoken van de diepere technische kennis van sommigen hier _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

@Koelman87 Je weet dat 3 van de 4 lenzen in je signature gewoon FF lenzen zij hè die perfect werken op een 6D werken ;)

Zo onbereikbaar of stratosfeer-achtig hoef je het echt niet te maken.

Zelf ooit begonnen op FF met een Tamron 28-75/2.8, dezelfde 17-40 en 70-300is die jij hebt. Alles 2e hands en was zelfs voor een hobbyist goed te doen.

En een vriendin van me schiet ongelofelijke portretten met een 6D en een 50mm stm en sinds kort 85/1.8 erbij.

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enzo Dizono
Koelman87 schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 00:42:
Volgens mij gaan er een aantal mensen hier voorbij aan het feit dat de TS een hobbyfotograaf is die zich de komende tijd wil gaan ontwikkelen en een beperkt budget heeft (ondanks dat het uiteraard goed en vooral goedbedoeld advies is!!).

Er wordt meerdere malen en door diverse personen aangegeven dat bij een FF ook hoogwaardig en lichtsterk glas hoort. Dan ga je je qua uitgaven mijn inziens ergens in de stratosfeer begeven... Het gaat zeer waarschijnlijk niet passen binnen het budget van de TS.
Ja, maar jij gaat weer voorbij aan het feit dat er wel wat leuke lensjes te vinden zijn voor FF waar niet per se een rood randje op hoeft te zitten. Ik denk dat het vooral afhangt van het soort gebruik. Jij wil graag een zo veelzijdig mogelijke camera, met veel bereik voor een schappelijk bedrag. Ik krijg de indruk dat de TS juist gewoon lekker wil experimenteren en bv portretten schieten. Ik kan me weinig betere camera's voorstellen om dit mee uit te doen dan met een 6D in combinatie met een 50/1.8. Als dat leuk is kun je naar gelang je gebruik bv er een 85mm 1.8 of een 35 2.0 of juist naar een betere 50mm als je die het meest gebruikt. Voor vakanties kun je op MP een prima 28-135mm IS objectief scoren, die altijd op een later moment ook nog te upgraden is. Maar ik denk dat je je fotografisch sneller ontwikkeld als je je verdiept in de veelzijdigheid van een 50mm in plaats van de veelzijdigheid van een bereik van 10 tot 200mm.

Maar goed, als de TS een camera zoekt waarmee hij voor zo min mogelijk geld zo veel mogelijk zoombereik in z'n tas kan stoppen en een zo goed mogelijke autofocus heeft, dan kun je niet om die 80D heen.

www.jessekraal.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 16:58

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Hier ook een 6D mark I in gebruik, heerlijke camera. Komen hele mooie platen uit, maar die zou je met een 80D waarschijnlijk ook kunnen maken.

Ik zie hier @Universal Creations en @Ventieldopje weer hun stokpaardjes van stal halen: de AF zou 'bagger' zijn en zonder minimaal f2.8 lenzen is FF 'waardeloos'... jongens echt, ga eens op Flickr zoeken naar foto's die gemaakt zijn op FF met een diafragmagetal >f2.8, dan zie je dat daar ook gewoon prachtige platen tussen zitten. Laat je daar dus svp absoluut niet door weerhouden, ook met een f4 lens ga je schitterende resultaten met een 6D kunnen bereiken. Houd ook even rekening met het prijsverschil tussen bijv de 24-70 f4 en de 24-70 f2.8 van Canon... dat is voor hobbyisten gewoon écht niet te verantwoorden imho. En dan krijg je er bij de f4 ook nog IS en een macrostand (0.7x) 'gratis' bij... en dat is ook heel wat waard!

Je moet ook niet vergeten dat als je de 80D koopt met een betaalbare f2.8 (dus een EF-S lens) je later alles weer kunt vervangen als je toch eens naar FF overstapt. Dus dat zou op lange termijn wel eens de duurdere optie kunnen zijn.

[ Voor 13% gewijzigd door Icephase op 30-11-2018 09:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• studio-
Iedereen ontzettend bedankt voor alle reacties, dit maakt veel duidelijk.

Misschien niet helemaal duidelijk: het is nu hobby. Ik heb hier en daar een klein opdrachtje gedaan en het doel is wel om dat serieuzer op te pakken, maar ik heb nog ontzettend veel te leren.

Volgensmij valt er voor allebei de camera's wat te zeggen, maar keuzes maken ben ik niet zo goed in. :)

Wat ik me wel af vraag, daar heeft nog niemand het over gehad, is het feit dat de 6D uit 2012 komt, en dus al bijna 7 jaar oud is. Voor mij een nieuwe camera, voor de markt een ontzettend verouderde camera. Moet ik dit meenemen in mijn keuze of valt dit te verwaarlozen? Los van het feit dat in inderdaad alle technische snufjes mis, is het aan of af te raden om een verouderd model te kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

studio- schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 11:19:
Iedereen ontzettend bedankt voor alle reacties, dit maakt veel duidelijk.

Misschien niet helemaal duidelijk: het is nu hobby. Ik heb hier en daar een klein opdrachtje gedaan en het doel is wel om dat serieuzer op te pakken, maar ik heb nog ontzettend veel te leren.

Volgensmij valt er voor allebei de camera's wat te zeggen, maar keuzes maken ben ik niet zo goed in. :)

Wat ik me wel af vraag, daar heeft nog niemand het over gehad, is het feit dat de 6D uit 2012 komt, en dus al bijna 7 jaar oud is. Voor mij een nieuwe camera, voor de markt een ontzettend verouderde camera. Moet ik dit meenemen in mijn keuze of valt dit te verwaarlozen? Los van het feit dat in inderdaad alle technische snufjes mis, is het aan of af te raden om een verouderd model te kopen?
De leeftijd zegt niet zo veel, veel belangrijker is gewoon een goeie pro/cons lijst. Ik heb zelf nog een hele tijd geschoten met een 1Ds III uit 2007 en die zit nu in de tas als backup, doet het nog prima!

En ik ga het nogmaals herhalen:

6D is gekomen als entry-level fullframe model. Veel crop modellen (die goedkoper zijn) hebben veel betere specs zoals autofocus punten, instellingen etc. Veel mensen vergeten dat wel eens dat de 6D wat dat betreft écht entry-level is. Voor concertfotografie dus een ideale camera om mee te beginnen maar verder kun je beter een 80D kopen.

80D is dan wel een APS-C camera maar zeker geen entry-level en ik denk dat je de extra features (betere AF, dynamisch bereik in de schaduwen etc.) echt gaat waarderen. Zeker als je wil gaan uitbouwen en eventueel meer opdrachten wil gaan doen dan kun je hier prima een tijd mee vooruit totdat je budget en vertrouwen hebt voor beter glas en eventueel een 5D.

Mocht je tóch echt persé fullframe willen gaan omdat mensen je het aanpraten, sla dan lekker de 6D over en pak een 5D II en steek wat je overhoud in goed lichtsterk glas.

[ Voor 3% gewijzigd door Ventieldopje op 30-11-2018 12:03 ]

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase

Icephase

Een 6D entry-level noemen is net zoiets als de basis-Porsche 911 een beginnersauto noemen; ja er zijn veel snellere/professionelere uitvoeringen verkrijgbaar maar in vergelijking met veel andere auto's/camera's heb je het over een behoorlijk capabel apparaat.

Waar de 6D inmiddels écht merkbaar op achter loopt, is inderdaad de AF. Maar het is aan jou persoonlijk om na te gaan hoeveel last je daarvan hebt. Ik gebruik alleen het middelste AF punt en die is prima - ook volgens de maatstaven van 2018. Doe je veel sport- of actiefotografie zul je echter wel beperkt worden.

Verder is de bediening, menustructuur en andere opties (GPS, Wi-fi) echt nog wel up-to-date te noemen hoor. Zoveel is daar niet in veranderd tussen 2012 en nu. De dynamic range is prima, de beeldkwaliteit ook. De sensor is in de basis gewoon erg goed. De processor is langzamer dan de nieuwere modellen, maar is dit in de praktijk merkbaar? Naar mijn idee niet; de camera is direct klaar voor gebruik en met een burstrate van rond de 7 fps zeker niet sloom. De 80D is sneller inderdaad, maar heb je dat nodig?

Wat mij betreft heeft de 6D zeker nog bestaansrecht en koop je er -voor de juiste prijs- een hele goede camera voor. Er zijn betere, snellere, nieuwere modellen maar die zijn ook duurder. Net als bij de Porsche: de 911 GT3RS is beter in alle opzichten dan de basis-911, maar tegelijk ook 5x zo duur...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnoeiKoei

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

Een 6D is (en was destijds al) inderdaad entry level, voor een FF camera. De tijd dat een APS-C-camera per definitie een instapcamera en daarmee inferieur was aan de complete range FF camera's ligt inmiddels echt wel achter ons. Volgens mij is dat wat Ventieldopje bedoelt en zo niet, dan zeg ik het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Icephase schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 12:19:
[...]

De processor is langzamer dan de nieuwere modellen, maar is dit in de praktijk merkbaar? Naar mijn idee niet; de camera is direct klaar voor gebruik en met een burstrate van rond de 7 fps zeker niet sloom. De 80D is sneller inderdaad, maar heb je dat nodig?

Wat mij betreft heeft de 6D zeker nog bestaansrecht en koop je er -voor de juiste prijs- een hele goede camera voor. Er zijn betere, snellere, nieuwere modellen maar die zijn ook duurder. Net als bij de Porsche: de 911 GT3RS is beter in alle opzichten dan de basis-911, maar tegelijk ook 5x zo duur...
Het is gewoon een entry-level fullframe camera, ik heb het ook niet verzonnen :X Hoe kom je overigens bij 7pfs? De 6D doet maximaal 4.5fps en heeft een relatief kleine buffer.
Icephase schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 12:19:
[...]

Er zijn betere, snellere, nieuwere modellen maar die zijn ook duurder. Net als bij de Porsche: de 911 GT3RS is beter in alle opzichten dan de basis-911, maar tegelijk ook 5x zo duur...
In dit geval zijn er dus betere(*) modellen die goedkoper zijn ;)

* Ik ga het niet nog eens herhalen wat de voordelen/nadelen zijn.

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase

Icephase

Ventieldopje schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 13:44:
[...]

Het is gewoon een entry-level fullframe camera, ik heb het ook niet verzonnen :X Hoe kom je overigens bij 7pfs? De 6D doet maximaal 4.5fps en heeft een relatief kleine buffer.
Klopt, sorry foutje maar mijn punt blijft staan. Er zijn genoeg camera's die veel minder fps doen. Een 'entry-level' FF camera is nog altijd wat anders dan een 'entry-level' crop camera.
[...]

In dit geval zijn er dus betere(*) modellen die goedkoper zijn ;)

* Ik ga het niet nog eens herhalen wat de voordelen/nadelen zijn.
Sorry hoor maar wat is dit nou voor reactie? "Jij hebt het mis want ik heb gelijk." |:(
Als je niet inhoudelijk in wilt gaan op mijn reactie op jouw lijstje voor- en nadelen is dat je goed recht, maar doe dan ajb niet zo hautain.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SnoeiKoei

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

Icephase schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 13:49:
[...]

Een 'entry-level' FF camera is nog altijd wat anders dan een 'entry-level' crop camera.
6D is een entry level FF maar de 80D is géén entry level crop camera. Dat beweert ook niemand volgens mij. Het hele punt is juist dat crop camera's aan het duurdere eind van het spectrum op veel punten gewoon beter zijn dan entry level FFs. Vroeger was dat niet zo, nu wel.

[ Voor 3% gewijzigd door SnoeiKoei op 30-11-2018 14:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Enzo Dizono
Ja, maar dan zijn we dus weer aan het lullen over details en technische specificaties. Terwijl TS mooie foto's wil maken (architectuur, landschap), oefenen met het maken van mooie portretten. Dan heb je niet zoveel aan veel frames per seconde of een heel geavanceerd focussysteem. Dan wil je gewoon een fijne camera met de best mogelijke beeldkwaliteit en IQ. Een camera met een lekker grote zoeker en vrijwel onbegrensde mogelijkheden qua objectieven met het oog op de toekomst.

www.jessekraal.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnoeiKoei

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

Enzo Dizono schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 14:10:
...een fijne camera met de best mogelijke beeldkwaliteit en IQ. Een camera met een lekker grote zoeker en vrijwel onbegrensde mogelijkheden qua objectieven met het oog op de toekomst.
De 80d dus. Juist met FF ben je beperkt qua glas.

[ Voor 29% gewijzigd door SnoeiKoei op 30-11-2018 14:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Enzo Dizono
SnoeiKoei schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 14:13:
[...]

De 80d dus. Juist met FF ben je beperkt qua glas.
Ok, kansloze discussie. Ik ga weer even door met geld verdienen met beperkt glas. ;w

www.jessekraal.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnoeiKoei

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

Enzo Dizono schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 14:14:
[...]

Ok, kansloze discussie. Ik ga weer even door met geld verdienen met beperkt glas. ;w
Of een kansloos argument. Je noemt beperkt glas als probleem maar EF-s glas past simpelweg niet op een FF camera terwijl er érg goede lenzen tussen zitten. 8)7 Ik ontken niet dat je met een FF prima geld kunt verdienen uiteraard maar dat lijkt me in deze hele discussie nauwelijks relevant.

[ Voor 14% gewijzigd door SnoeiKoei op 30-11-2018 14:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Enzo Dizono
SnoeiKoei schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 14:16:
[...]

Of een kansloos argument. Je noemt beperkt glas als probleem maar EF-s glas past simpelweg niet op een FF camera terwijl er érg goede lenzen tussen zitten. 8)7
Ja, en er zijn ook super goede objectieven voor het M43-systeem en die passen niet op je 80D. Waar het mij om gaat is dat er nogal wat dingen voorbij komen waarvan ik me afvraag of ze wel relevant zijn. Leuk dat je slave flitsers kunt aansturen, leuk dat je veel meer foto's per seconde kunt maken, leuk dat je buffer wat groter is, leuk dat je meer autofocus-punten hebt, maar als ik de openingspost lees, vraag ik me heel erg af of de topicstarter zich daar ook maar een seconde druk om maakt. Sterker nog, die komt hier omdat ze bang is gemaakt door pixelpeepers dat een 6D 'uit de tijd' zou zijn.

Mijn vriendin fotografeert professioneel met haar 6D, geeft helemaal niks om techniek, maar maakt waanzinnige portretten met haar camera een 50 of 85mm en een reflectiescherm. Gewoon op gevoel, kennis en talent. Gebruikt nooit automatische functies, camera staat altijd op M. Die wordt echt niet gelukkiger van een 80D, sterker nog, die wil niet meer terug sinds ze haar toen redelijk recente cropcamera verruilde voor mijn antieke 5D van toen al tien jaar oud.

Ja, op papier leggen mijn argumenten het vast af tegen die fantastische 80D van jullie, maar met een puike specificatielijst maak je geen foto's.

[ Voor 3% gewijzigd door Enzo Dizono op 30-11-2018 14:27 ]

www.jessekraal.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnoeiKoei

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

Enzo Dizono schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 14:26:
[...]
als ik de openingspost lees, vraag ik me heel erg af of de topicstarter zich daar ook maar een seconde druk om maakt.
@Enzo Dizono Ik denk dat daar een beetje het probleem in deze discussie zit. De 80D en 6D zijn allebei (erg) goede camera's maar uit de topic start wordt wat mij betreft niet duidelijk of een FF camera überhaupt wat toevoegt. Die keus zal ze echt zelf moeten maken. Hoe de keus ook uitvalt, hij is niet slecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase

Icephase

SnoeiKoei schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 14:43:
[...]

@Enzo Dizono Ik denk dat daar een beetje het probleem in deze discussie zit. De 80D en 6D zijn allebei (erg) goede camera's maar uit de topic start wordt wat mij betreft niet duidelijk of een FF camera überhaupt wat toevoegt. Die keus zal ze echt zelf moeten maken. Hoe de keus ook uitvalt, hij is niet slecht.
Volgens mij zijn we het eens. Alleen wordt hier (en in sommige andere topics) de indruk gewekt dat de 6D per definitie minder is dan de 80D. En dát is dus niet het geval, het hangt puur af van je gebruik. Met al zijn tekortkomingen t.o.v. de 80D heeft de 6D 1 héél groot voordeel, en dat is een FF sensor. Jij, @Universal Creations en @Ventieldopje doen echter soms alsof FF alleen maar een nadeel is, en dat is simpelweg onzin.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SnoeiKoei

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

Icephase schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 14:48:
[...]

Volgens mij zijn we het eens. Alleen wordt hier (en in sommige andere topics) de indruk gewekt dat de 6D per definitie minder is dan de 80D. En dát is dus niet het geval, het hangt puur af van je gebruik. Met al zijn tekortkomingen t.o.v. de 80D heeft de 6D 1 héél groot voordeel, en dat is een FF sensor. Jij, @Universal Creations en @Ventieldopje doen echter soms alsof FF alleen maar een nadeel is, en dat is simpelweg onzin.
Volgens mij zijn we het inderdaad eens. Ik vind FF beslist geen nadeel maar wel een keus die je overwogen moet maken. Voor MIJ bood de 6D geen voordeel toen ik voor dezelfde keus stond maar ik fotografeer andere onderwerpen (libellen in vlucht bijvoorbeeld, waar meer fps en een snelle AF met veel focuspunten grote voordelen zijn). Dus ben ik voor de 80D gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karel V
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:13

Karel V

Een simpele ziel

Precies wat @sapphire zegt. Na een slechte start ben ik direct vol in gaan zetten door de 6D met kitlens aan te schaffen. Na vijf jaar heb ik er nog steeds erg veel plezier mee. Neem je de tijd om rustig uit te breiden dan hoeft FF geen issue te zijn.
Ojah, ter referentie: ik fotografeer regelmatig met een statief in de avonduren tijdens schemering. Dit jaar is daar (zonder statief) wildfotografie bijgekomen (meeste kans in de schemering). Verder gebruik ik hem voor vakanties, gebouwen, landschappen, familie, trouwerij etc. binnen en buiten. Af en toe experimenteer ik, en ja, qua autofocus en continue AF op bewegende dieren is het telkens weer een gok of hij scherp is. De camera heeft niet altijd door dat je onderwerp naar je toestormt of je onderwerp vliegt ineens buiten je beperkt aantal AF punten.

[ Voor 52% gewijzigd door Karel V op 30-11-2018 15:48 ]

The old Lie: Dulce et Decorum est Pro patria mori

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Icephase schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 14:48:
[...]

Dan heb je mijn comments gewoon niet goed gelezen, ik zeg nergens dat de 6D per definitie slechter is of de 80D per definitie beter. Ik heb het genuanceerd uit proberen te leggen en UC ook, meermaals zelfs 8)7

Zou nogal stom zijn, schiet al jaren met een FF camera :X

[ Voor 3% gewijzigd door Ventieldopje op 30-11-2018 15:30 ]

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase

Icephase

Ventieldopje schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 15:30:
[...]

Dan heb je mijn comments gewoon niet goed gelezen, ik zeg nergens dat de 6D per definitie slechter is of de 80D per definitie beter. Ik heb het genuanceerd uit proberen te leggen en UC ook, meermaals zelfs 8)7

Zou nogal stom zijn, schiet al jaren met een FF camera :X
Nou ik heb ze wel goed gelezen, alleen ik haal er blijkbaar iets anders uit dan wat jij er mee bedoelt. Dat kan aan mij liggen, maar er zijn meer mensen die dat doen dus misschien ligt het ook wel (deels) aan de manier waarop jij het hebt geschreven?

Fijn dat we het eens zijn in elk geval. De 6D is een prima camera en zijn geld zeker waard, maar je moet wel bewust zijn van zijn beperkingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Icephase schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 16:02:
[...]

Nou ik heb ze wel goed gelezen, alleen ik haal er blijkbaar iets anders uit dan wat jij er mee bedoelt. Dat kan aan mij liggen, maar er zijn meer mensen die dat doen dus misschien ligt het ook wel (deels) aan de manier waarop jij het hebt geschreven?

Fijn dat we het eens zijn in elk geval. De 6D is een prima camera en zijn geld zeker waard, maar je moet wel bewust zijn van zijn beperkingen.
En net waren het nog 3 mensen die volgens jou die mening deelden. Oke, maar dat laatste is dus exact wat ik bedoel (en UC ook) :? :X

www.maartendeboer.net

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koelman87
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 02-06-2024
@Enzo Dizono & @sapphire Dat zal ik ook zeker niet ontkennen. Er is inderdaad prima glas zonder rood randje verkrijgbaar. Maar er wordt hier meermalen geroepen dat je om het maximale uit een FF te halen, je goed glas nodig hebt (wat in de kern natuurlijk ook gewoon waar is). En dan zit je dus weer in de stratosfeer als je een beetje een veelzijdige set met objectieven wilt. Met de wensen van de TS zit je dan op een goede groothoek voor de landschappen en architectuur, één of twee goede primes voor portretten en eventueel macro, een tele voor landschappen/architectuur/wildlife/portretten en dan misschien nog een goede walk-around voor op vakantie als je geen zin hebt om alles mee te sjouwen.

Maar dan ga je dus investeren in een wat oudere, maar capabele FF om daar vervolgens 'minder' glas op te gaan zetten. Die keuze snap ik niet helemaal. Helemaal niet omdat de TS volgens mij niet zozeer aan het experimenteren gaat, maar zich juist wil ontwikkelen en zelfs al wat opdrachten doet. Dan heb je waarschijnlijk meer aan een camera die qua techniek verder is en weer een tijd mee gaat.

Let wel dat deze discussie op dit moment voornamelijk gaat over het technische aspect. De kwaliteit van de foto hangt voor 90% echter gewoon af van de creativiteit en skills van de fotograaf. Wat ook verklaart waarom jouw vriendin met een 6D en 'simpele' 50mm gave portretten maakt. Maar die maakt ze waarschijnlijk ook met een compactcamera of zelfs met de camera van een Galaxy S9.

Voor de duidelijkheid: Ik ben geen promoter van de 80D, het liefst heb ik ook een 5D mkIV of zelfs een 1D met de beste objectieven in mijn tas zitten. Echter zat de 80D voor mij tegen het plafond qua budget en heb ik daarmee een voor mij zéér capabele en (semi-)professionele camera in huis gehaald, die er in de reviews op veel gebieden beter uit komt dan de 6D (die ik ook heb overwogen). Ook op de 80D passen de beste L-objectieven waarmee je zeer indrukwekkende foto's uit de camera perst. Dat je er niet de maximale kwaliteit uit haalt die je met een FF wel haalt, ga ik persoonlijk waarschijnlijk niet eens zien/merken in alle eerlijkheid.

Nogmaals, dit is vooral mijn gevoel. Over de diepere technische voor- en nadelen van een crop ten opzichte van een FF kan ik niet echt meepraten, hier is mijn kennis nog te beperkt voor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Koelman87 schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 18:24:
@Enzo Dizono & @sapphire Dat zal ik ook zeker niet ontkennen. Er is inderdaad prima glas zonder rood randje verkrijgbaar. Maar er wordt hier meermalen geroepen dat je om het maximale uit een FF te halen, je goed glas nodig hebt (wat in de kern natuurlijk ook gewoon waar is). En dan zit je dus weer in de stratosfeer als je een beetje een veelzijdige set met objectieven wilt. Met de wensen van de TS zit je dan op een goede groothoek voor de landschappen en architectuur, één of twee goede primes voor portretten en eventueel macro, een tele voor landschappen/architectuur/wildlife/portretten en dan misschien nog een goede walk-around voor op vakantie als je geen zin hebt om alles mee te sjouwen.
Het is maar hoe moeilijk je het wilt maken.

17-40 die je zelf hebt werkt prima, heb ik iig jaren architectuur/woning en wat landschap mee geschoten. Gebruikt als UWA op feesten en evenementen en ook als walkaround op vakantie en zelfs een portretje is op 40mm nog te doen. Met gemak voor ca. €350 te krijgen op MP.

70-300 IS kost ook geen hol meer en is ook leuk voor wildlife of algemeen tele. Zelf altijd een 70-200/4 gebruikt, koste me €350 destijds op MP. Kun je overigens ook portretten mee maken ;)

Liever een snelle zoom, Tamron 28-75. Af is niet de snelste maar de lens is goed scherp en heb er zat prima portretten mee kunnen maken. Kost ca. €200 op MP. Landschapjes kan er ook prima mee, niet de wijdste maar het kan makkelijk.

Liever een prime, zal maar niet opnoemen hoeveel mooie lenzen je hebt voor onder de €500 als je 2e hands kijkt.

Haal je daar mee het uiterste uit de kan, als je gaat pixelpeepen vast niet maarja moet je gewoon niet doen.
Kan als ex budget FF schieter iig vertellen dat de foto's die je met die niet-stratosfeer-achtige lenzen kan maken goed genoeg zijn voor commercieel/professioneel gebruik. Je kan er gewoon foto's voor billboardformaat, bruiloften, tijdschriften, ect mee maken ;)

Ik preek niet persé voor FF maar meer tegen de blijkbaar bestaande drempel die mensen ervaren dat het duur en ingewikkeld is of juist opeens veel betere foto's gast opleveren.
Maar dan ga je dus investeren in een wat oudere, maar capabele FF om daar vervolgens 'minder' glas op te gaan zetten. Die keuze snap ik niet helemaal. Helemaal niet omdat de TS volgens mij niet zozeer aan het experimenteren gaat, maar zich juist wil ontwikkelen en zelfs al wat opdrachten doet. Dan heb je waarschijnlijk meer aan een camera die qua techniek verder is en weer een tijd mee gaat.
Vriendin van me heeft vorig jaar een 6D gekocht en schiet met een 50mm stm en 85mm bruiloften, commercieel werk, portretten, New Born shoots.
Nog nooit 1 klacht gehad dat de foto's niet goed/mooi/scherp genoeg waren.
Let wel dat deze discussie op dit moment voornamelijk gaat over het technische aspect. De kwaliteit van de foto hangt voor 90% echter gewoon af van de creativiteit en skills van de fotograaf. Wat ook verklaart waarom jouw vriendin met een 6D en 'simpele' 50mm gave portretten maakt. Maar die maakt ze waarschijnlijk ook met een compactcamera of zelfs met de camera van een Galaxy S9.
Yep en jep. Al is de camera van een S9 wel erg goed ;)

Hiervoor Tweakers kun je verwachten dat we graag op het technisch aspect in gaan. Blijft een techsite
Voor de duidelijkheid: Ik ben geen promoter van de 80D, het liefst heb ik ook een 5D mkIV of zelfs een 1D met de beste objectieven in mijn tas zitten. Echter zat de 80D voor mij tegen het plafond qua budget en heb ik daarmee een voor mij zéér capabele en (semi-)professionele camera in huis gehaald, die er in de reviews op veel gebieden beter uit komt dan de 6D (die ik ook heb overwogen). Ook op de 80D passen de beste L-objectieven waarmee je zeer indrukwekkende foto's uit de camera perst. Dat je er niet de maximale kwaliteit uit haalt die je met een FF wel haalt, ga ik persoonlijk waarschijnlijk niet eens zien/merken in alle eerlijkheid.
Prima toch :)
Ik had een 5DII en heb ook serieus overwogen om een 80D te kopen. Dijk van een camera, niks mis mee alleen voldoet niet aan een aantal wensen dus ben ik naar wat heel anders gegaan.
Niemand zegt ook dat de 80D geen top camera is hoor (nouja ik iig niet) maar ik vond FF toch wel anders aanvoelen en werken en dat is soms toch een ding :+

Overigens heb ik geloof ik juist aardig voor de 80D geplijt in eerdere posts 8)
Nogmaals, dit is vooral mijn gevoel. Over de diepere technische voor- en nadelen van een crop ten opzichte van een FF kan ik niet echt meepraten, hier is mijn kennis nog te beperkt voor.
Ook prima, lekker boeiend allemaal zolang je maar plezier hebt in fotograferen en leuke plaatjes kan schieten toch :):)

Nogmaals zoals ik al zei ik ben niet perse voor of tegen FF maar meer tegen de soms mytische proporties die mensen het soms geven.
En ook niks tegen APS-C maar wel tegen het idee dat mensen eigenschappen standaard aan crop toewijzen die gewoon niet meer kloppen (mindere DR, slechte ruis prestaties tov. FF want oa. de 80D bewijst tegendelen :)

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Dubbelpost

[ Voor 99% gewijzigd door sapphire op 30-11-2018 21:50 ]

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• studio-
Dank voor alle adviezen. Sommige dingen kosten me nog wel wat uitzoek werk omdat ik niet zó goed thuis ben in alle technische specificaties, maar dat komt wel goed.

Allen bedankt voor het delen van jullie kennis! Ik ga op mijn gemak de beslissing maken en ik laat weten waar de keuze op is gevallen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20:34

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Ik heb deze keuze ook gehad maar gezien ik meer met sport doe is de 80D daarin beter met zijn snelheid en autofocus. Een ander voordeel was dat ik ook de 18-135 lens van mijn oude en tevens ingeruilde 600D kon blijven gebruiken wat mij dus ook een investering scheelde hoewel ik alsnog een 50mm F1.8 lens erbij kocht (aanrader).

Het enige groote voordeel van de 6D is de full frame sensor dat mooiere plaatjes kan schieten en vooral beter presteert in donkere en nachtelijke omgevingen.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Pagina: 1