Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelebobes
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 20:04

koelebobes

Wen BTC €100K

Topicstarter
Goedemorgen Tweakers,

Gisteren heb ik hem dan eindelijk mogen ontvangen mijn Spyder 5 Pro al sinds mijn opleiding wilde ik er 1 hebben maar ik bleef het uitstellen maar voor 99,- kon ik hem niet laten liggen maar dat terzijde.
Ik heb beide monitoren gekalibreerd alleen vind ik ze nogal donker ingesteld. Ik moest tijdens de calibratie de helderheid naar beneden aanpassen zodat het getal rond de 180 zat.

Kun je dit aanpassen dat de monitor toch een stuk helderder is en toch kleur gekalibreerd is ? Of is een donker scherm qua kleuren beter ?

BTC €94.837,08

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Nu online
Volgens mij is dat juist belangrijk om het vergelijk te kunnen maken met fotoprints. Komt doordat het scherm licht uitstraalt en een afdruk licht reflecteert.

Stel je het scherm te licht in, zullen de afdrukken die op het scherm goed lijken, in realiteit te donker zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killer2
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10-09 16:45
en vergeet zeker het omgevingslicht niet :) of laat de spyder aanstaan zodat hij rekening houdt met het ambient light

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
koelebobes schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 10:53:
Goedemorgen Tweakers,

Gisteren heb ik hem dan eindelijk mogen ontvangen mijn Spyder 5 Pro al sinds mijn opleiding wilde ik er 1 hebben maar ik bleef het uitstellen maar voor 99,- kon ik hem niet laten liggen maar dat terzijde.
Ik heb beide monitoren gekalibreerd alleen vind ik ze nogal donker ingesteld. Ik moest tijdens de calibratie de helderheid naar beneden aanpassen zodat het getal rond de 180 zat.

Kun je dit aanpassen dat de monitor toch een stuk helderder is en toch kleur gekalibreerd is ? Of is een donker scherm qua kleuren beter ?
Je kan uiteraard profielen maken voor allerlei helderheden, wat de beste helderheid is, is afhankelijk van de omgeving en de aard/het doel van het werk op de monitor. Vaak zijn er ook mogelijkheden de boel afhankelijk van de omgeving automatisch te laten aanpassen.
killer2 schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 12:04:
en vergeet zeker het omgevingslicht niet :) of laat de spyder aanstaan zodat hij rekening houdt met het ambient light
Ik vermoed dat hij een profiel heeft gemaakt met 'Automatic Room Light Switching' calibratie, anders is 180cd/m2 veel te licht, maar volgens mij is dat het richtpunt van de datacolor-software bij calibratie in die modus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelebobes

koelebobes

Wen BTC €100K

Topicstarter
begintmeta schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 12:19:
[...]

Je kan uiteraard profielen maken voor allerlei helderheden, wat de beste helderheid is, is afhankelijk van de omgeving en de aard/het doel van het werk op de monitor. Vaak zijn er ook mogelijkheden de boel afhankelijk van de omgeving automatisch te laten aanpassen.

[...]

Ik vermoed dat hij een profiel heeft gemaakt met 'Automatic Room Light Switching' calibratie, anders is 180cd/m2 veel te licht, maar volgens mij is dat het richtpunt van de datacolor-software bij calibratie in die modus.
Dit klopt inderdaad ik heb hem alles auto laten doen, maar is het dan eigenlijk de bedoeling de spyder aangesloten te houden zodat hij constant de helderheid kan aanpassen ?
Verder ben ik qua kleuren wel overtuigd echt heerlijk

BTC €94.837,08

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Als je de software automatisch tussen de helderheden wil laten schakelen moet je de spyder aangesloten houden inderdaad, anders kunnen er geen metingen worden gedaan.

Uiteindelijk is het in mijn ogen vaak het prettigste om zelf tussen verschillende profielen en helderheden te schakelen. Maar ik weet niet of het licht heel erg wisselt in de ruimte waar je werkt, dan is automatisch - als het goed werkt - natuurlijk wel prettig.

Het kan ook zijn dat je gewoon erg gewend bent aan een licht scherm, normaal wordt gewerkt met waarden tussen de 80 en 120, eventueel in lichte ruimte met uitschieters naar 140 tot zelfs 180, als je bij wijze van spreken 240 gewend was, is dat allemaal donker tot zeer donker, maar dat trekt dan eventueel wel weer bij mettertijd.

Welke monitor gebruik je en hoe helder stond die voordat je begon met een colorimeter?

[ Voor 3% gewijzigd door begintmeta op 27-11-2018 12:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelebobes

koelebobes

Wen BTC €100K

Topicstarter
begintmeta schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 12:44:
Als je de software automatisch tussen de helderheden wil laten schakelen moet je de spyder aangesloten houden inderdaad, anders kunnen er geen metingen worden gedaan.

Uiteindelijk is het in mijn ogen vaak het prettigste om zelf tussen verschillende profielen en helderheden te schakelen. Maar ik weet niet of het licht heel erg wisselt in de ruimte waar je werkt, dan is automatisch - als het goed werkt - natuurlijk wel prettig.

Het kan ook zijn dat je gewoon erg gewend bent aan een licht scherm, normaal wordt gewerkt met waarden tussen de 80 en 120, eventueel in lichte ruimte met uitschieters naar 140 tot zelfs 180, als je bij wijze van spreken 240 gewend was, is dat allemaal donker tot zeer donker, maar dat trekt dan eventueel wel weer bij mettertijd.

Welke monitor gebruik je en hoe helder stond die voordat je begon met een colorimeter?
Ik heb de spider weer ingepakt in zijn doos ik wist niet dat het een mogelijkheid was om hem steeds te laten meten. Ik ben naast fotograaf ook een vrij actieve gamer dus ik had voor mijn games een Asus RoG swift PG279Q gekocht. IPS inplaats van TN omdat IPS fijnere kleuren had. De helderheid stond altijd op 100% maar gisteren moest ik hem voor de calibratie terug zetten naar 40% van zijn brightness.

Ik denk dat wat je zegt ook wel klopt ik ben natuurlijk die dag begonnen op 100% en nu op 40% ik denk dat als ik er vandaag bijvoorbeeld achter ga zitten het een andere beleving is.

BTC €94.837,08

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelebobes

koelebobes

Wen BTC €100K

Topicstarter
begintmeta schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 12:44:

Dit topic heb ik inderdaad gestart met het oog op helderheid.. maar wow na gisteren mijn eerste sessie edits gepubliceerd te hebben knallen de kleuren letterlijk van het scherm af. Iets feller zou fijn zijn maar de Wow is er al

BTC €94.837,08

Pagina: 1