System32\catroot folder: oorzaak trage applicaties?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xymox
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09-09 13:19

Xymox

Determinism rulez !

Topicstarter
Hier op het werk gebruiken we Windows 7 SP1 Enterprise. Het is een grote organisatie.

Wat mij opvalt en altijd opgevallen is dat applicaties hier veel trager zijn dan ik gewend ben.
Activeren van applicaties zoals Outlook, IE en vele andere kleinere applicaties lijken vertragingen te hebben zodra je ze activeert (bv vanuit taakbalk aanklikken).

Ook simpele tools die alleen een connect doen naar Oracle database duren zeker 5-10 seconden voordat de connect gelegd is.

En daarbij, hoe meer applicaties en updates er op het werkstation staan, hoe trager.

Ik heb getracht dit te onderzoeken, wat gebeurt er als je bijvoorbeeld een connect naar Oracle doet en welke acties het systeem uitvoert.

Met behulp van ProcMon heb ik kunnen ontdekken dat vrijwel alle applicaties deze acties uitvoeren:

Operation C:\Windows\System32\catroot\{F750E6C3-38EE-11D1-85E5-00C04FC295EE}\*.cat

en dat zelfs meerdere malen achter elkaar.

Nu blijkt er in deze folder meer dan 8000 bestanden te staan, allemaal .cat bestanden.

Zoeken naar dit probleem (performance & catroot) geven wel wat informatie op Google, maar er wordt voornamelijk gepraat over catroot2 folder. Daar staan weinig bestanden in.

Ik heb verder een test uitgevoerd waarbij ik de inhoud van deze folder heb verwijderd. Bij herstarten kreeg ik wel wat meldingen maar die waren na een tweede herstart weg.

Maar het resultaat was dat elke applicatie als een tierelier opstart en reageert.

Ook de simpele Oracle connect test was vrijwel binnen een halve seconde.

Op een vers systeem die ik gekregen heb (dus ingespoeld door werkplekbeheer hier) blijkt ook daar de catroot met duizenden bestanden te staan. En ook op dat systeem trage applicaties.

Is er een systeembeheerder hier die hier wat meer over kan zeggen en waarom op de systemen hier (het betreft alle systemen die ik bekeken heb) dit probleem hebben? Is dit een verkeerde Windows instelling die hier algemeen ingesteld is?

Uiteraard heb ik dit systeembeheer gemeld, maar echt actief zijn ze niet op dit onderwerp.

Ervaringen van professionals aangaande dit algemene probleem zou ik zeer waarderen...

Intel i9-9900K | MSI MPG Z390 Gaming Pro Carbon | MSI RTX 2080Ti Gaming X Trio | Ballistix Sport LT (32GB) | MSI Optix MAG274QRF-QD 1440p | Samsung 970 EVO Plus (2TB) | NZXT Kraken X52 | Valve Index | Fractal Design R6 | Synology DS420j