Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerZ
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 28-03 11:04
Mijn vraag
...
Dag
Heeft iemand een idee hoe een "buitenvoeler" (externe temp sensor) voor de Elga zelf te maken is?
De temp sensor die op de buitenunit zit geeft tijdens het in bedrijf zijn van de Toshiba een daling van de buitentemp te zien. Dan duikt bijv de temp onder de 4° en stopt de Elga. Vervolgens zie je de temp weer oplopen en start de Elga weer. Dit geeft een onrustig bedrijfsverloop. Daarom dus mijn zoektocht naar een externe sensor. Maar €110 (originele versie voor Elga) vind ik wel veel voor zo'n simpele opnemer.
_/-\o_
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...

Beste antwoord (via GerZ op 29-11-2018 23:33)

• Chris_82
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 08-05 22:45

14.4kWp, Loria Duo 6010, VWTW, DWTW, full-electric, MY RWD

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tunda
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 06-05 13:12
Kun je niet gewoon de 4 graden blokkering weghalen?

Panasonic MDC05J3E5 * Hewalex PCWU 3.0 KW + 200L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PSspike
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
Lijkt mij idd verstandiger. Ook bij externe buitenvoeler zal dit issue niet verholpen worden. Herken trouwens het gedrag van de temperatuursensor op de buitenunit wel...niet heel betrouwbaar daar door.

Stukje uit de handleiding:
Paragraaf 9.11
Na het plaatsen van de buitenvoeler dient deze geactiveerd te worden met dipswitch B1. Bij een externe buiten-
voeler wordt de buitenvoeler van de buitenunit alleen nog gebruikt voor het afschakelen van de warmtepomp
onder de 4°C.

Techneco Elga 4kW L/W-WP || 11,8 kWp PV (Fronius Symo 10kW, 20x280Wp + 19x325Wp) || Daikin L/L-WP 3MXM52N+1xFTXA42AW+2xFTXM20N || Atlantic Explorer v4 270L WPB || PVOutput

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Chris_82
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 08-05 22:45

14.4kWp, Loria Duo 6010, VWTW, DWTW, full-electric, MY RWD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
@GerZ Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/fIPJhGf32APviMToG6o5v2Ck/full.jpg

Zo kun je dit probleem "gratis" verhelpen

Doorstoken onder de 4 graden verwijderen helpt niet. Uiteindelijk vriest heel de sensor in en gaat hij ver onder 0.
Ik heb zelfs - 10 gezien met de sensor op de originele plek.
Het is zelfs zo dat de Elga niet eens aan een defrost toekwam, maar de ketel inschakelde.
Langzaam ontdooide Elga dan en kwam hij weer in, om daarna weer hetzelfde liedje te spelen.

Bij Techneco deze fout gemeld.... Maar ze kenden het probleem niet, heel vreemd, want iedereen heeft daar last van.

[ Voor 64% gewijzigd door Oxellaar op 28-11-2018 17:08 ]

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 10:44
@Oxellaar Is dit eigenlijk een simpele ingreep, of moet de hele boel van de muur en uit elkaar? En kun je de Elga hiermee ook weersafhankelijk laten draaien, of heb je dan toch die andere sensor nodig?

Overigens draait mijn Elga door p62 vrolijk door tot -10 en dat heb ik op de thermostaat nog nooit zien staan.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
@Aziraphale je hoeft niet veel te demonteren om erbij te komen, 4 schroefjes los van de bovenkap.

Weersafhankelijk kun je hiermee niet gaan draaien, daar heb je echt de buitenvoeler voor op het binnendeel voor nodig.

P62 staat bij mij op - 4 dacht ik. En - 4 werd op de oude plek van de voeler al boven 0 gemeten na een 20 minuten draaien.

[ Voor 22% gewijzigd door Oxellaar op 02-12-2018 22:53 ]

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 10:44
Ok, thanks! Bij mij doet zich dat probleem niet voor, op de thermostaat blijf ik gewoon de buitentemperatuur zien die mijn andere thermometer ook aangeeft.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansengriettina
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 10-03-2023
de voeler is ook verplaatst. techneco gaf eerder aan dat dit niet kon , maar zeggen ze dat het probleem bekend is.

[ Voor 57% gewijzigd door hansengriettina op 01-02-2019 12:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ELGAAVDS
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 20-04 21:25
Het uitbouwen van de voeler is slechts een deel van de oplossing. Het 'verspringen'van de gemeten buitentemperatuur blijft aanwezig. Ik heb het vermoeden dat bij inschakelen van de buitenunit er iets gebeurt met de voedingsspanning van de electronica die de buitentemperatuur meet. Zo zie ik zodra ik op mijn thermostaat de ingestelde waarde voor P63 wijziig, er een behoorlijk temperatuursprong is in de gemeten buitentemperatuur. Als voorbeeld : ik zie op de thermostaat dat de buitentemperatuur +3 graden is. Vervolgens stel ik de P63 waarde iets anders in bv van 4 graden naar 2 graden. Zodra ik de instelling bevestig en de thermostaat weer in de normale mode terugkeert, dat de gemeten buitentemperatuur dan plotseling op +6 graden staat.
Dit alles in 2 minuten tijd! Het kan niet zo zijn dat de buitentemperatuur in zo'n kort tijdsbestek zo sterk verschilt.
Mijn vermoeden is dan ook dat de electronica die de gemeten waarde doorgeeft erg instabiel is. Dat zou veroorzaakt kunnen worden door een wisselende voedingsspanning (DC) van de print electronica in de buiten unit.
Als iemand een goed schema heeft van de print in de buitenunit van de ELGA dan zou ik daar graag ook over willen beschikken. Verder is het interessant te vernemen of meer ELGA gebruikers dit probleem herkennen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ELGAAVDS
Helaas is het uitbouwen van de sensor geen oplossing gebleken. Wanneer de sensor vervangen wordt door een vaste weerstand, dan nog blijkt er een variatie in de gemeten temperatuur te zijn. Die variatie beslaat een gebied van zelfs 4 graden. Met 2 externe thermostaten een relais en 3 instelbare potentiometers heb ik het probleem opgelost. Geïnteresseerden mogen contact opnemen via ad.steen@gmx.com. Ik kan dan indien gewenst alle verdere details verstrekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09-05 23:27
Kun je toch ook hier gewoon posten?

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HMvdZijden
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 15-08-2023
Ik heb ook overal gezocht naar een schema o.i.d. van de buitenvoeler, uiteindelijk heb ik er een aangeschaft.
Schandalig duur voor bijna niets.
Ik heb een schema gemaakt voor geïnteresseerden.
De voeler is een SMT172, de rest van de schakeling is uitsluitend ter bescherming op verkeerd aansluiten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1OEDyXXmgBpXeNW0JDKNzfR2H48=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RLLuz21Ffj0ST47DPkESIFE7.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ELGAAVDS
Mooi gedaan. Ben benieuwd of je een stabiele meetwaarde op je thermostaat ziet. Bij mij zwabberde te meetwaarde over een gebied van 3-4 graden.

• HMvdZijden
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 15-08-2023
Ik heb de Elga in gebruik met mijn eigen regeling, los van de ketel en zonder de thermostaat. Ik regel dan ook niet op basis van de buitentemperatuur sensor van de elga, ik gebruik mijn eigen sensoren. Ik had de buitenvoeler nodig omdat de elga zonder de buitenvoeler moeilijk te besturen is en hij steeds dichtvriest en weer ontdooit omdat hij geen idee heeft van de buitentemperatuur. Om hem de juiste stooklijn te laten volgen heeft hij zijn eigen buitenvoeler nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ELGAAVDS
Ik gebruik inmiddels een Anna Plugwise thermostaat en die laat mooie grafieken zien van de door de Toshiba buitenunit gemeten buitentemperatuur. Ik heb eerder aangegeven dat de buitentemperatuur erg varieert.
Ging er toen van uit dat + of - 3 a 4 graden zou zijn maar ik zie nu in de Anna grafieken dat het veel erger is.
Ben zeer benieuwd of mede gebruikers van Anna en ELga met Toshiba buitenunit hetzelfde in de Anna grafieken zien. Hieronder zie je de variatie bij 5 graden stabiele buitentemperatuur. De waarden die de Toshiba er van maakt varieert van 2 tot 8 graden. Hopelijk herkent iemand dit en is er een simpele oplossing?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8dmZRQG1LXCZtTElda6Kvh4vOyY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/JcilIsGolsneMuRTNp5OTZtl.png?f=fotoalbum_large
Pagina: 1