Welke Budget 55" 4K TV?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PureDevotion
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 08-03 10:05

PureDevotion

toch maar is ff aangemeld...

Topicstarter
Ik zoek een?
Een budget 4K 55" TV, van max €650. Ik kijk vooral films, TV, en heel af en toe een PS3 game (mag geen naam hebben).
Ik wil nu niet te veel uitgeven, zodat ik over een paar jaar een goede, betaalbare OLED kan kopen en op korte termijn een degelijke AVR/audio kit.
De TV komt in de woonkamer, met aan de linkerkant een raampartij/deuren naar de achtertuin. /achterkan/rechterkant is er geen "direct" zonlicht.

Wat heb je zelf al gevonden?
Ik zit nu te kijken naar:
LG 55UK6470PLC: pricewatch: LG 55UK6470PLC Zwart
Samsung UE55NU7100: pricewatch: Samsung UE55NU7100 Zwart

Welke vragen heb je hier nog over?
Hoe groot is het verschil in IPS vs. VA?
En direct led vs. Edge lit?
Ik krijg het gevoel dat de LG een betere keus, kijkende naar de specs, maar ik ben niet heel zeker van mn zaak.

Qua prijs zitten deze mooi binnen budget, en heb ik niet het gevoel dat voor €100 meer, nu ook meer televisie krijg. Maar misschien zie ik wat over het hoofd?

||P4 2,6ghz-1792MB-Aquos LCDTV|| ++Canon20D+Tamron 28-75++

Beste antwoord (via PureDevotion op 06-12-2018 17:46)

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 19-09 16:00
Hier worden de verschillen tussen VA en IPS wat overzichtelijker gemaakt: https://www.rtings.com/tv/learn/ips-led-vs-va-lcd

Grotendeels komt het er op neer dat IPS betere kijkhoeken heeft, en VA een beter contrast. Direct LED met local dimming kan potentieel het contrast wel wat verbeteren, maar komt ook met nadelen (blooming, responsiviteit) en uiteindelijk blijft het VA paneel het betere contrast hebben. Persoonlijk erger ik me meer aan local dimming als er niet genoeg zones zijn (donkere scènes verliezen veel detail), dan dat ik het iets vind bijdragen, dus ik zou het indien mogelijk uitschakelen.

Voor films wordt daarom VA aangeraden. Alleen als je een grote kijkhoek nodig hebt is het beter IPS te nemen. De betere zwartweergave van VA valt vooral op bij donkere scènes en in een donkere omgeving. Kijk je voornamelijk overdag TV, dan is het verschil niet zo uitgesproken.

De response lag van de Samsung NU71 zou ook behoorlijk goed zijn, dus voor gaming verwacht ik dat die wel oké is.

Ik heb zelf deze week een pricewatch: Samsung UE55NU7170 Zwart besteld, in België kost die €499. We zijn maar met twee dus zitten er steeds recht voor en kijken voornamelijk 's avonds TV, met name films en series, dus dat contrast geeft voor mij de doorslag.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 19-09 16:00
Hier worden de verschillen tussen VA en IPS wat overzichtelijker gemaakt: https://www.rtings.com/tv/learn/ips-led-vs-va-lcd

Grotendeels komt het er op neer dat IPS betere kijkhoeken heeft, en VA een beter contrast. Direct LED met local dimming kan potentieel het contrast wel wat verbeteren, maar komt ook met nadelen (blooming, responsiviteit) en uiteindelijk blijft het VA paneel het betere contrast hebben. Persoonlijk erger ik me meer aan local dimming als er niet genoeg zones zijn (donkere scènes verliezen veel detail), dan dat ik het iets vind bijdragen, dus ik zou het indien mogelijk uitschakelen.

Voor films wordt daarom VA aangeraden. Alleen als je een grote kijkhoek nodig hebt is het beter IPS te nemen. De betere zwartweergave van VA valt vooral op bij donkere scènes en in een donkere omgeving. Kijk je voornamelijk overdag TV, dan is het verschil niet zo uitgesproken.

De response lag van de Samsung NU71 zou ook behoorlijk goed zijn, dus voor gaming verwacht ik dat die wel oké is.

Ik heb zelf deze week een pricewatch: Samsung UE55NU7170 Zwart besteld, in België kost die €499. We zijn maar met twee dus zitten er steeds recht voor en kijken voornamelijk 's avonds TV, met name films en series, dus dat contrast geeft voor mij de doorslag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22-09 15:30
Zit je voornamelijk recht voor de TV, dan IPS lekker links laten liggen. Een mooi contrast zou m.i. altijd boven een kijkhoek moeten gaan, omdat contrast het beeld mooi maakt en impact geeft. Voor de rest wat @MacPoedel zegt.

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |