Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18:57
Hier in huis hebben we een lenovo z50-70 uit 2014, ik heb hier een SSD (samsung EVO 860) voor aangeschaft en deze vandaag binnen gekregen.

Ik dacht even snel alles clonen SSD er in en klaar, niet dus..

ik heb al verschillende clone software geprobeerd zoals: EasyUS, Macrium Reflect.
misschien handig om te vermelden maar nu zitten er ook de recovery partities bij van Lenovo (OEM) die ik wil meenemen naar de SSD, maar als ik de SSD in de laptop stop krijg ik failed to boot (elke partitie die hij gecloned heeft).

Ik wou in eerste instantie de software van Samsung zelf gebruiken, maar dan is alleen de os partitie zichtbaar en niet de Recovery/backup partitie.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20:23
Lastig, probeer de UEFI eens te resetten, en dubbelcheck of je niet met een Bitlocker station te maken hebt.

Ander kun je nog offline clonen proberen, dus beide schijven in een docking station.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
jeroen3 schreef op maandag 26 november 2018 @ 22:33:
Lastig, probeer de UEFI eens te resetten, en dubbelcheck of je niet met een Bitlocker station te maken hebt.

Ander kun je nog offline clonen proberen, dus beide schijven in een docking station.
UEFI al gereset, hij geeft gewoon een error van het bestand (windows).
Nee er staat sowieso geen bitlock op, dus dat kan uitgesloten worden.

Hoe bedoel je offline clonen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21:36

MsG

Forumzwerver

Vink je losse partities aan? Doe anders eens een kloon van de hele schijf, als je puur losse partities kloont kan het zijn dat je bepaalde opstart-informatie niet meerkopiëert, waardoor je dus inderdaad niet door kan booten naar Windows.

Ik gebruik altijd Acronis TrueImage, die start ik los op met een USB-stick en boot daarvan, en dan kloon ik de hele hardeschijf. Je kan zelfs een hardeschijf naar een kleinere SSD 1 op 1 overklonen, mits dit qua bezette ruimte mogelijk is.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
@MsG ja ik vink al die losse partities aan, misschien gaat het toch daardoor fout? Laatste keer dat ik dit deed was er alleen het os bestand en was het simpel clonen en het werkte gelijk.

Zal eens kijken of het morgen lukt om te testen, laten morgen wat weten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 17:23
Hoe doe jij dat klonen precies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
Ik verbind de SSD doormiddel met usb aan de laptop en via een programma doe ik het overzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 17:23
dutchnltweaker schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 10:14:
[...]

Ik verbind de SSD doormiddel met usb aan de laptop en via een programma doe ik het overzetten.
Aha, ja, je clonet windows terwijl je diezelfde windows draait.
Het is handiger om te doen wat @MsG zegt: je computer opstarten vanaf een usb-stick.
Je te clonen schijf is dan namelijk niet in gebruik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• benniep
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 09-09 17:44
Mini tool partition wizzard...snel eenvoudig en gratis...kiezen voor schijf kopieren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Schakel Windows inderdaad uit. Maar dan ook echt uitschakelen: schakel eerst fast startup tijdelijk (of permanent) uit. Zie verder bijv. MsG in "Clonen gaat fout naar SSD"

Oh en als je de recovery mee wil nemen: test dan ook even of die werkt voor je de nieuwe SSD in gebruik gaat nemen :)

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolko
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 11:08
Ik gebruik zelf altijd Macrium Reflect. Super handig en heeft mij nog nooit teleurgesteld.
downloads: Macrium Reflect 7.2.3897

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 17:04
Waarom gebruik je de tool van Samsung niet zelf?

https://www.samsung.com/s...isite/ssd/download/tools/

En dan voor de Data Migration.

De tool doet alles voor je en zal je gehele oude schijf kopieeren zoals het hoort.
Tevens geeft hij aan als je huidige schijf meer data heeft dan dat er op de SSD past en heb je de keuze om data weg te laten.

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
@Bolko Zoals je ziet in de OP heeft dat dus helaas niet gewerkt.
@Wylana wou ik proberen, maar ik krijg de recovery partities niet mee (zijn ook niet zichtbaar).

@F_J_K Recovery werkt dus dat is niet het probleem, wat @MsG al aangaf ga waarschijnlijk vandaag testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-09 16:33
sowieso nooit een draaiend systeem clonen, dat is vragen om problemen. Grote kans dat de disk verandert terwijl je aan het clonen bent, en dan krijg je een inconsistente copy. Beter stop je beide disks in een andere computer, of start je op van bv USB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 17:04
dutchnltweaker schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 15:24:
@Bolko Zoals je ziet in de OP heeft dat dus helaas niet gewerkt.
@Wylana wou ik proberen, maar ik krijg de recovery partities niet mee (zijn ook niet zichtbaar).

@F_J_K Recovery werkt dus dat is niet het probleem, wat @MsG al aangaf ga waarschijnlijk vandaag testen.
Dan denk ik dat je iets fout doet, want ik heb nog geen enkele keer issues gehad en heb er nu toch al een stuk of 20 gedaan.

Schijf toevoegen, (niet formateren of wat dan ook), Samsung Data Migration installeren en uitvoeren als Administrator.

Daarna de tool zijn werk laten doen. Recovery partities zou ie automatisch moeten meenemen.

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
@Wylana ik ben het nu aan het proberen op deze manier.

@MsG ik was zover om te beginnen met clonen met dit programma, totdat ik een melding kreeg dat ik het programma dien aan te schaffen..
Voor de ene keer dat ik het gebruik vind ik dat wel een beetje prijzig (50 dollar).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
@Wylana Helaas, er wordt alleen het os systeem overgezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:02
Clonen van harde schijven is voor mij altijd drama geweest, behalve wanneer ik de tool van Samsung gebruikte. Die heeft het voor mij altijd zoveel makkelijker gemaakt.

Dus zelfs al krijg je niet de extra partitie mee die je zou willen, dan toch zou ik het aanraden om te overwegen het daarbij te laten. Want inmiddels heb je er toch ook al aardig wat tijd in zitten, tevergeefs ;)

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
Het is nu gelukt met de methode van @MsG , alleen werken de officiële drivers niet meer. Zoals audio die ik op geen enkel manier werkend krijg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d22wth
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 18-08 20:12

d22wth

... 𝗁𝖾𝗍 𝗁𝗈𝖾𝖿𝗍 𝗇𝗂𝖾𝗍 𝗉𝖾𝗋𝖿𝖾𝖼𝗍

Oude drivers verwijderd en weer (opnieuw) geinstalleerd? Ik had ook vaak problemen met clonen in een draaiende Windows (Macrium bijv.), toen had ik Minitool partition wizard gebruikt (opnieuw opstarten in een environment.) en alles werkte naar behoren. Enkel was de ''Door systeem gereserveerd'' partitie wel zichtbaar en de andere (data partitie) niet meer zichtbaar. Schijfletters stonden dus verkeerd.

𝚒𝙿𝚑𝚘𝚗𝚎 16 𝙿𝚛𝚘 - 𝖱7 5800𝖷3𝖣 - 𝖷63 - 𝖬𝖲𝖨 𝖱𝖳𝖷2070𝖲 - 32𝖦𝖡-3800 - 2𝖳𝖡 𝖲𝖲𝖣 - 𝖧510 𝖤𝗅𝗂𝗍𝖾

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• noguru
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 29-08-2019
borft schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 15:27:
sowieso nooit een draaiend systeem clonen, dat is vragen om problemen. Grote kans dat de disk verandert terwijl je aan het clonen bent, en dan krijg je een inconsistente copy. Beter stop je beide disks in een andere computer, of start je op van bv USB.
Welnee, er wordt een shadowcopy gemaakt. In Win98 met FAT32 was dit nog een issue nu echt niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 15-09 20:16
Heb hier goede ervaring met de "Clone this disk" functie in Macrium Reflect Free.
Al voor meerdere laptops de HDD (Seagates, WD's) naar SSD (Samsung, Crucial, Kingston) gekloond. Telkens zonder problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
Ik heb uiteindelijk gewoon de samsung software er voor gebruikt, Helaas was met geen 1 de recovery partitie normaal mee te krijgen. Als ik die mee kreeg dan werkte hij niet.

Iedereen bedankt voor jullie hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

AOMEI Backupper is the simplest FREE backup software with system/disk/partition/file backups and system/disk clone. **Commercial Break**

[ Voor 18% gewijzigd door TheVMaster op 17-01-2019 13:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik gebruik AOMEI Backupper is the simplest FREE backup software with system/disk/partition/file backups and system/disk clone. **Commercial Break**
Gaat prima

[ Voor 15% gewijzigd door TheVMaster op 17-01-2019 13:10 ]

Pagina: 1