Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Mijn huidige computer heb ik 10 jaar geleden gebouwd; het is de bedoeling dat mijn nieuwe zo lang mogelijk nog redelijk mee zal gaan. Ik heb vaak veel tabs open, met zware pagina's en veel extensies. Photoshop, beetje videobewerking, dat soort dingen doe ik af en toe. Ik wil wel weer spellen spelen, b.v. rollenspellen, simulatie, strategie (geen schietspellen), maar hoeft niet super hoge qualiteit. Dertig beelden per seconde lijkt me wel prima. Mijn huidige scherm heeft 1080p, maar ik wil uiteindelijk wel naar 1440p.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Ongeveer €700. Ik ga het zelf in elkaar zetten.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Alles buiten de kast neem ik voorlopig mee. Windows koop ik apart.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik zou een nieuwe kast willen kopen en alles wat daarin moet.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Totaal niet. Behalve misschien een lichte voorkeur voor underdogs.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik dacht aan een tamelijk kleine kast, zoals de micro die ik heb uitgekozen. Het aluminium ziet er ook wel strak uit.
Daarom ook een (semi-)modulaire voeding, voor wat extra ruimte, qua ventilatie en installatiegemak. Mee eens?
Geluid maakt mij totaal niet uit: het is hier sowieso lawaaiig van buiten, en ik ben de kapotte, krakende ventilator van mijn huidige voeding gewend...
Laag stroomverbruik is mooi meegenomen: verspilling is nooit leuk, en wie weet wat de stroomprijzen gaan doen in het komende decennium.
Bij voorkeur koop ik alle onderdelen bij dezelfde webwinkel, lekker overzichtelijk i.v.m. garantie en terugsturen, of misschien dan twee verschillende winkels, maar niet een heleboel. En dan wel winkels met goede recensies; Megekko en Azerty sprongen eruit als de beste qua prijs en score samen. Daar heb ik mijn lijstje ook op gericht (mede door middel van mijn userscript).
Omdat NVME nog maar een paar tientjes duurder is dan SATA bij 500 GB van een A-merk (€105 tegen €68), wil ik graag een NVME. Wie weet wat dat over 5 jaar voor voordelen oplevert.
Ik zou graag geheugen met chips van SK Hynix hebben, omdat die misschien beter beschermd zijn tegen Rowhammer (zie hier). Als het goed is heeft het reepje dat ik uitgezocht heb hoogst waarschijnlijk chips van SK Hynix. ECC zou volgens mij een stuk duurder worden qua geheugen en moederbord.
Verder ben ik van plan om er later 8 GB bij te prikken, wanneer de prijzen weer op het niveau van twee jaar geleden zijn. Voorlopig kan 8 GB denk ik nog wel even?
Het usb-stokje is bedoeld om Windows mee te installeren.
Ga je overklokken?
Waarschijnlijk niet. Niet als het veel extra stroom kost of meer risico op slijtage geeft. Maar de mogelijkheid open houden is altijd mooi, als dat kan zonder extra te betalen. Kan dat met dit moederbord?
Wat verwacht je van ons?
Mijn huidige computer heb ik 10 jaar geleden gebouwd; het is de bedoeling dat mijn nieuwe zo lang mogelijk nog redelijk mee zal gaan. Ik heb vaak veel tabs open, met zware pagina's en veel extensies. Photoshop, beetje videobewerking, dat soort dingen doe ik af en toe. Ik wil wel weer spellen spelen, b.v. rollenspellen, simulatie, strategie (geen schietspellen), maar hoeft niet super hoge qualiteit. Dertig beelden per seconde lijkt me wel prima. Mijn huidige scherm heeft 1080p, maar ik wil uiteindelijk wel naar 1440p.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Ongeveer €700. Ik ga het zelf in elkaar zetten.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Alles buiten de kast neem ik voorlopig mee. Windows koop ik apart.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik zou een nieuwe kast willen kopen en alles wat daarin moet.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Totaal niet. Behalve misschien een lichte voorkeur voor underdogs.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik dacht aan een tamelijk kleine kast, zoals de micro die ik heb uitgekozen. Het aluminium ziet er ook wel strak uit.
Daarom ook een (semi-)modulaire voeding, voor wat extra ruimte, qua ventilatie en installatiegemak. Mee eens?
Geluid maakt mij totaal niet uit: het is hier sowieso lawaaiig van buiten, en ik ben de kapotte, krakende ventilator van mijn huidige voeding gewend...
Laag stroomverbruik is mooi meegenomen: verspilling is nooit leuk, en wie weet wat de stroomprijzen gaan doen in het komende decennium.
Bij voorkeur koop ik alle onderdelen bij dezelfde webwinkel, lekker overzichtelijk i.v.m. garantie en terugsturen, of misschien dan twee verschillende winkels, maar niet een heleboel. En dan wel winkels met goede recensies; Megekko en Azerty sprongen eruit als de beste qua prijs en score samen. Daar heb ik mijn lijstje ook op gericht (mede door middel van mijn userscript).
Omdat NVME nog maar een paar tientjes duurder is dan SATA bij 500 GB van een A-merk (€105 tegen €68), wil ik graag een NVME. Wie weet wat dat over 5 jaar voor voordelen oplevert.
Ik zou graag geheugen met chips van SK Hynix hebben, omdat die misschien beter beschermd zijn tegen Rowhammer (zie hier). Als het goed is heeft het reepje dat ik uitgezocht heb hoogst waarschijnlijk chips van SK Hynix. ECC zou volgens mij een stuk duurder worden qua geheugen en moederbord.
Verder ben ik van plan om er later 8 GB bij te prikken, wanneer de prijzen weer op het niveau van twee jaar geleden zijn. Voorlopig kan 8 GB denk ik nog wel even?
Het usb-stokje is bedoeld om Windows mee te installeren.
Ga je overklokken?
Waarschijnlijk niet. Niet als het veel extra stroom kost of meer risico op slijtage geeft. Maar de mogelijkheid open houden is altijd mooi, als dat kan zonder extra te betalen. Kan dat met dit moederbord?
Wat verwacht je van ons?
- Zijn er problemen te verwachten, of kan mijn samenstelling gewoon?
- Zien jullie nog dingen die binnen budget sterk verbeterd kunnen worden, of die sowieso interessant zouden kunnen zijn? Of die de kosten omlaag zouden kunnen brengen?
- Ik twijfel nog een beetje over een RX 570 met 8GB: die kost alleen €20 meer en is wat groter en dus krap in de kast. En dan zou ik weer naar een derde webwinkel moeten.
- Voeding: ik heb nu de Seasonic Focus Gold 450W gekozen. De Be Quiet Pure Power 10 en 11 zijn een paar euro goedkoper; welke zou beter zijn? Zouden jullie dit een goede keus vinden?
- Denken jullie dat de ventilatie zo wel OK zal zijn?
- Zou je bij een webwinkel om extra korting kunnen vragen als je diverse onderdelen tegelijk bestelt? Zijn er nog andere manieren om extra korting te krijgen?
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | AMD Ryzen 5 2600 Wraith Boxed | € 163,50 | € 163,50 |
| 1 | ASRock B450M Pro4 | € 74,95 | € 74,95 |
| 1 | Gigabyte Radeon RX 570 Gaming 4G | € 155,- | € 155,- |
| 1 | Sharkoon CA-M Zilver | € 48,- | € 48,- |
| 1 | Sandisk Ultra USB 3.0 Flash Drive 16GB Zwart | € 6,65 | € 6,65 |
| 1 | G.Skill Aegis F4-3000C16S-8GISB | € 61,- | € 61,- |
| 1 | Seasonic Focus Gold 450W | € 63,99 | € 63,99 |
| 1 | Samsung 970 Evo 500GB | € 105,95 | € 105,95 |
| 1 | Arctic Silver Céramique 2 (2,7g) | € 3,56 | € 3,56 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 682,60 | |