Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Nieuwe algemene computer, €700

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Cerberus_tm
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Mijn huidige computer heb ik 10 jaar geleden gebouwd; het is de bedoeling dat mijn nieuwe zo lang mogelijk nog redelijk mee zal gaan. Ik heb vaak veel tabs open, met zware pagina's en veel extensies. Photoshop, beetje videobewerking, dat soort dingen doe ik af en toe. Ik wil wel weer spellen spelen, b.v. rollenspellen, simulatie, strategie (geen schietspellen), maar hoeft niet super hoge qualiteit. Dertig beelden per seconde lijkt me wel prima. Mijn huidige scherm heeft 1080p, maar ik wil uiteindelijk wel naar 1440p.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ongeveer €700. Ik ga het zelf in elkaar zetten.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Alles buiten de kast neem ik voorlopig mee. Windows koop ik apart.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik zou een nieuwe kast willen kopen en alles wat daarin moet.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Totaal niet. Behalve misschien een lichte voorkeur voor underdogs.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik dacht aan een tamelijk kleine kast, zoals de micro die ik heb uitgekozen. Het aluminium ziet er ook wel strak uit.

Daarom ook een (semi-)modulaire voeding, voor wat extra ruimte, qua ventilatie en installatiegemak. Mee eens?

Geluid maakt mij totaal niet uit: het is hier sowieso lawaaiig van buiten, en ik ben de kapotte, krakende ventilator van mijn huidige voeding gewend...

Laag stroomverbruik is mooi meegenomen: verspilling is nooit leuk, en wie weet wat de stroomprijzen gaan doen in het komende decennium.

Bij voorkeur koop ik alle onderdelen bij dezelfde webwinkel, lekker overzichtelijk i.v.m. garantie en terugsturen, of misschien dan twee verschillende winkels, maar niet een heleboel. En dan wel winkels met goede recensies; Megekko en Azerty sprongen eruit als de beste qua prijs en score samen. Daar heb ik mijn lijstje ook op gericht (mede door middel van mijn userscript).

Omdat NVME nog maar een paar tientjes duurder is dan SATA bij 500 GB van een A-merk (€105 tegen €68), wil ik graag een NVME. Wie weet wat dat over 5 jaar voor voordelen oplevert.

Ik zou graag geheugen met chips van SK Hynix hebben, omdat die misschien beter beschermd zijn tegen Rowhammer (zie hier). Als het goed is heeft het reepje dat ik uitgezocht heb hoogst waarschijnlijk chips van SK Hynix. ECC zou volgens mij een stuk duurder worden qua geheugen en moederbord.

Verder ben ik van plan om er later 8 GB bij te prikken, wanneer de prijzen weer op het niveau van twee jaar geleden zijn. Voorlopig kan 8 GB denk ik nog wel even?

Het usb-stokje is bedoeld om Windows mee te installeren.

Ga je overklokken?
Waarschijnlijk niet. Niet als het veel extra stroom kost of meer risico op slijtage geeft. Maar de mogelijkheid open houden is altijd mooi, als dat kan zonder extra te betalen. Kan dat met dit moederbord?

Wat verwacht je van ons?
  1. Zijn er problemen te verwachten, of kan mijn samenstelling gewoon?
  2. Zien jullie nog dingen die binnen budget sterk verbeterd kunnen worden, of die sowieso interessant zouden kunnen zijn? Of die de kosten omlaag zouden kunnen brengen?
  3. Ik twijfel nog een beetje over een RX 570 met 8GB: die kost alleen €20 meer en is wat groter en dus krap in de kast. En dan zou ik weer naar een derde webwinkel moeten.
  4. Voeding: ik heb nu de Seasonic Focus Gold 450W gekozen. De Be Quiet Pure Power 10 en 11 zijn een paar euro goedkoper; welke zou beter zijn? Zouden jullie dit een goede keus vinden?
  5. Denken jullie dat de ventilatie zo wel OK zal zijn?
  6. Zou je bij een webwinkel om extra korting kunnen vragen als je diverse onderdelen tegelijk bestelt? Zijn er nog andere manieren om extra korting te krijgen?
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 5 2600 Wraith Boxed€ 163,50€ 163,50
1ASRock B450M Pro4€ 74,95€ 74,95
1Gigabyte Radeon RX 570 Gaming 4G€ 155,-€ 155,-
1Sharkoon CA-M Zilver€ 48,-€ 48,-
1Sandisk Ultra USB 3.0 Flash Drive 16GB Zwart€ 6,65€ 6,65
1G.Skill Aegis F4-3000C16S-8GISB€ 61,-€ 61,-
1Seasonic Focus Gold 450W€ 63,99€ 63,99
1Samsung 970 Evo 500GB€ 105,95€ 105,95
1Arctic Silver Céramique 2 (2,7g)€ 3,56€ 3,56
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 682,60

Alle reacties

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 08:28
Met 250w warmteontwikkeling zou ik zeker een andere behuizing adviseren. Dat Sharkoon kastje gaat dat niet koel houden.

450w is meer dan genoeg. De pricewatch: BitFenix Formula Gold 450W is beter dan de Seasonic.

• 2.DIE.4
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 24-11 15:13
Verder zou ik ook de 970 EVO vervangen door een https://tweakers.net/pric...2-komma-5-inch-500gb.html en wat je daarmee wint 16GB DDR4 kopen i.p.v. 8GB.

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Cerberus_tm ik zou één van deze videokaarten uitzoeken https://tweakers.net/pric...183;764199;763753;764203/ en deze kast overwegen pricewatch: Fractal Design Focus G Mini

[ Voor 37% gewijzigd door Hackus op 26-11-2018 23:12 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Cerberus_tm
  • Niet online
Dank voor jullie kritische kijk, alledrie!
Uszka schreef op maandag 26 november 2018 @ 21:24:
Met 250w warmteontwikkeling zou ik zeker een andere behuizing adviseren. Dat Sharkoon kastje gaat dat niet koel houden.

450w is meer dan genoeg. De pricewatch: BitFenix Formula Gold 450W is beter dan de Seasonic.
Je hebt vast gelijk dat de ventilatie niet zo goed is in deze behuizing. Maar ik kwam het volgende tegen in een recensie:
ECP0WERS
17 september 2015 09:40
Toch voor de mensen die er een mid-high end game pc in willen bouwen, dit is prima te doen! Voor mijn vriendin laatst een CA-M aangeschaft vanwege de switch G3258(ITX) naar een i5 3450(mATX) en het werkt perfect.

Specs:
Intel Core i5 3450
Asrock B75M-GL R2.0
Noctua NH-L9x65
2x4GB Kingston low profile
EVGA GTX960 Superclocked 2GB
Crucial BX100 120GB
WD Red 2.5" 1TB
Sharkoon CA-M
Noctua NF-S12A
Silverstone Strider 600W

De meegeleverde fan kwam echter bij mij als intake fan, en dit raadt ik niemand aan. GPU temps liepen op tot 82c. Nadat ik deze echter had omgedraaid kwamen deze niet meer boven de 64c graden uit. Ik heb inmiddels de top fan vervangen voor een Noctua NF-S12A welke nu op 900-1000RPM draait en de GTX960 overclocked naar 1550MHz en temps blijven nu op 72c steken.
Dus met extra/betere ventilatoren zou het toch wel te doen moeten zijn? Desnoods zou je een paneel open kunnen zetten tijdens zwaar gebruik van de videokaart. Okee, het is geen optimale kast, maar ik zou het wel willen proberen, kan desnoods later een andere kast kopen als het erg tegenvalt.

OK, ik zal de Seasonic dumpen. Maar de Bitfenix die jij voorstelt is weer niet modulair, en dat lijkt mij nou juist zo handig in een kleine kast, zowel qua installatiegemak als qua ventilatie. Wellicht dan een van de volgende voedingen:
pricewatch: be quiet! Pure Power 10 CM 400W
pricewatch: be quiet! Pure Power 11 400W CM
pricewatch: Corsair TX550M V2
Deze laatste is twee cm korter, wat weer beter is in een kleine kast.
Misschien zou ik 't nog kunnen posten in de voeding-draad hier.
2.DIE.4 schreef op maandag 26 november 2018 @ 23:01:
Verder zou ik ook de 970 EVO vervangen door een https://tweakers.net/pric...2-komma-5-inch-500gb.html en wat je daarmee wint 16GB DDR4 kopen i.p.v. 8GB.
Ik begrijp je suggestie. Maar extra geheugen kan ik altijd nog later bijprikken, en dat wordt alleen maar goedkoper met de tijd. Op het moment zou 16 GB ongeveer €60 duurder zijn dan 8GB. En NVME is slechts €37 duurder dan SATA, en dat kun je later niet zo makkelijk aanpassen. En NVME lijkt mij toch toekomstbestendiger: wie weet wat voor toepassingen er daarvoor komen over b.v. vijf jaar?
Dank voor de suggesties. Is er een bepaalde reden waarom je die drie 570's aanraadt en niet die Gigabyte?
Sommige hebben Shader Model 5,0, andere 5,1: ik weet niet wat dat is, maar zou het iets uitmaken?

De kast die ik wilde heeft vast geen goed ventilatiemogelijkheden. Maar als ik recensies mag geloven (zie boven) zou het toch wel te doen moeten zijn. En je kunt er nog een of twee extra ventilatoren bij zetten ook.

• Uszka
Je kunt beter een SFX voeding gebruiken. Corsair SF450 of Silverstone ST45SF V3.0.

• chim0
  • Registratie: Mei 2000
  • Nu online
Tja dat kastje moet je zelf weten, maar lijkt me super onpraktisch.

En dat USB stickje kan je ook beter links laten liggen. Heb hem zelf ook en is alles behalve USB 3.0 zeker na lange tijd. Lees ook de reviews maar. Zou dus een wat betere nemen.

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Cerberus_tm De kaarten die ik aangeef zijn van goede kwaliteit. Sapphire richt zich alleen op AMD kaarten, en ik ben altijd zeer tevreden erover geweest. Qua kast, die kun je gebruiken voor build zonder videokaart. Met iets van Ryzen 2200G of Inter Celeron. Daar komt niet zoveel warmte vrij dan wanneer je ook nog een videokaart gaat gebruiken. Maar het blijft je eigen keuze natuurlijk. verder is het een goed idee wat Uszka aangeeft qua voeding. SFX is mooi klein en korte kabels.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Cerberus_tm
  • Niet online
Uszka schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 07:09:
Je kunt beter een SFX voeding gebruiken. Corsair SF450 of Silverstone ST45SF V3.0.
Dat klinkt interessant! Is het niet lastig om een niet-ATX-voeding in te bouwen in een ATX-kast? Hoe zit dat dan met schroefgaten of zoiets? Ik heb al 10 jaar geen computer meer gebouwd... en hoe zit dat met het gat aan de achterkant van de computer, als de voeding veel kleiner is? En met de richting van de ventilator van de voeding?
chim0 schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 10:37:

En dat USB stickje kan je ook beter links laten liggen. Heb hem zelf ook en is alles behalve USB 3.0 zeker na lange tijd. Lees ook de reviews maar. Zou dus een wat betere nemen.
Tja, ik heb gewoon gekeken naar een stickje met goede recensies en goedkoop, en waarvan je het stekkertje kunt afsluiten (of zou dat laatste onzin zijn?). En deze kwam daar wel goed uit. Wat zou je dan aanraden in deze prijsklasse?
Hackus schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 11:53:
@Cerberus_tm De kaarten die ik aangeef zijn van goede kwaliteit. Sapphire richt zich alleen op AMD kaarten, en ik ben altijd zeer tevreden erover geweest. Qua kast, die kun je gebruiken voor build zonder videokaart. Met iets van Ryzen 2200G of Inter Celeron. Daar komt niet zoveel warmte vrij dan wanneer je ook nog een videokaart gaat gebruiken. Maar het blijft je eigen keuze natuurlijk. verder is het een goed idee wat Uszka aangeeft qua voeding. SFX is mooi klein en korte kabels.
OK ik neem het mee! Kleine voeding vind ik ook wel interessant, maar zouden die kabels dan niet weer te kort kunnen zijn? En is het niet lastig inbouwen, in een kast die ATX-voedingen wil? Met dat gat aan de achterkant, en de richting van de voedingventilator?

Ik zie hier bijvoorbeeld twee mensen in recensies van de Corsair SF450:
korte kabels, voor mijn SFX kast waren de kabels zelfs nog aan de korte kant
Kabels (12V en ATX) zijn wat kort maar perfect voor een compacte build
En dit is dus een ATX-kastje, geen SFX.

[ Voor 37% gewijzigd door Cerberus_tm op 27-11-2018 16:34 ]

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Cerberus_tm Maar geen ATX tower ;)

• Cerberus_tm
  • Niet online
@Hackus Zeker niet! Maar zie ook de recensies die ik hierboven heb toegevoegd.

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Cerberus_tm schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 16:42:
@Hackus Zeker niet! Maar zie ook de recensies die ik hierboven heb toegevoegd.
Ik ga geen discussie houden, we geven advies en geen koopverplichting.(de Silverstone komt met ATX bracket, SF heeft die in de 2018 versie. maar die is stuk duurder)

[ Voor 15% gewijzigd door Hackus op 27-11-2018 16:49 ]

• Uszka
Cerberus_tm schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 16:29:
En dit is dus een ATX-kastje, geen SFX.
Het is een heel kleine mATX met de voeding recht tegenover het moederbord dus de afstand van voeding tot connectors op het moederbord is erg kort. Korter kan niet. In Mini-ITX en mATX towers zit de voeding onder het moederbord waarbij de cpu kabel bijna altijd tekort en de 24 pins ATX soms tekort is. Voordeel van de SFX is dat deze veel kleiner is dan een ATX voeding zodat er muur lucht in de kast kan en er meer ruimte is voor de cpu koeler.

• Cerberus_tm
  • Niet online
@Uszka Dank! Dat moge misschien logisch klinken, maar had ik zelf niet kunnen bedenken. Dan wordt het denk ik de Corsair SF450 en adapter/bracket.

• chim0
  • Nu online
Cerberus_tm schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 16:29:
[...]

Tja, ik heb gewoon gekeken naar een stickje met goede recensies en goedkoop, en waarvan je het stekkertje kunt afsluiten (of zou dat laatste onzin zijn?). En deze kwam daar wel goed uit. Wat zou je dan aanraden in deze prijsklasse?
De USB stekker kun je inderdaad inschuiven, dat is wel handig, maar hij haalt gewoon geen USB 3.0 snelheden en zeker na langere tijd niet meer. Althans dat is mijn ervaring en volgens mij bij meerdere mensen zo. Denk dat er gewoon een goedkoop chipje inzit wat heel snel brak wordt na een paar keer lezen/schrijven. Goedkoop is ie wel.

pricewatch: Sandisk Ultra USB 3.0 Flash Drive 32GB Zwart

• Cerberus_tm
  • Niet online
@chim0 Ik vind het lastig. Ik ben uitgegaan van de test van Hardwareinfo, waar ze 1000 bestanden van 5 MB elk hebben geschreven naar het usb-stokje, en daar kwam deze goed uit voor zijn prijsklasse. Recensies voor alle stokjes lijken wel alle kanten op te gaan. Ik weet het ook niet meer. Mocht ik een betere tegenkomen in dezelfde prijsklasse neem ik die.

• chim0
  • Nu online
Hey ben je ook al zo'n nachtbraker? :D

Mja, al die goedkope stickjes zijn allemaal hetzelfde. Waar het mij om gaat is, als je hem echt als je "hoofdstick" wilt gebruiken om van alles op te zetten en voor installaties van Windows enzo en je wilt echt een duurzame, snelle stick voor een langere tijd, dat je dan betere naar een andere categorie/prijsklasse moet kijken.

• Cerberus_tm
  • Niet online
Altijd!

Nou, ik wil er wel Windows mee installeren, maar verder gebruik ik zelden zo'n stokje. Voor grotere hoeveelheden gegevens gebruik ik een externe harde schijf. Dus het lijkt mij een beetje zonde om in een stokje te investeren.
Pagina: 1