Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 02-10 17:06
Sinds het eerste moment dat ik met fotografie bezig ben erger ik me aan het volgende: als brildrager zie ik nooit prettig mijn hele zoekerbeeld! Ik moet altijd een beetje ‘rondkijken’ in de zoeker om de hoeken te zien.
Wat rondzoeken levert me vrij weinig op. Het probleem wordt herkend, maar amper opgelost. Ik kwam de Canon EP-EX eyepiece-extender tegen, maar alle reviews ervan hebben het vooral over hoe blij ze zijn dat hun neus geen vlekken meer maakt op het scherm. En dat vind ik dan weer niet zo spannend :+
Ik vermoed dat dit ding mijn probleem wel oplost (al is het maar doordat de zoekervergroting x0,7 gaat), maar vraag me tegelijkertijd af of er andere oplossingen zijn. En of meer mensen hier er last van hebben.
Zelf schiet ik met een Canon 80D, maar ervaringen van anderen zijn uiteraard welkom :)

Ticking away, the moments that make up a dull day

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thaicecube
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 27-11-2024
zijn contactlenzen een optie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nederlandhc
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 02-10 16:29
Inderdaad zoals @thaicecube zegt; contactlenzen waren voor mij de oplossing.

Na kort zoeken kom ik wel deze tegen voor op mijn Nikon: "Hoodman Hoodeye Brildragers Nikon 22mm (H-EYENSG) ".
Hierover zijn de reviews wel erg positief door brildragers, misschien dat er toch iets te vinden is?
Zelf zorg ik gewoon altijd dat ik mn lenzen in heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 02-10 13:15

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Nederlandhc schreef op maandag 26 november 2018 @ 13:12:
Inderdaad zoals @thaicecube zegt; contactlenzen waren voor mij de oplossing.

Na kort zoeken kom ik wel deze tegen voor op mijn Nikon: "Hoodman Hoodeye Brildragers Nikon 22mm (H-EYENSG) ".
Hierover zijn de reviews wel erg positief door brildragers, misschien dat er toch iets te vinden is?
Zelf zorg ik gewoon altijd dat ik mn lenzen in heb.
Dit dus, Hoodman :) Ik heb zelf geen bril maar het is een zachte grote rubberen cup waardoor je hem denk ik makkelijker tegen je bril kan houden.

Ook zonder bril erg fijn ;)

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wormaap
Lenzen zijn helaas geen optie. Ik krijg dan nogal snel last van droge ogen (zelfs met Biofinity met Biopure vloeistof), dus da's allemaal nogal oncomfortabel.
Ga ik met zo'n Hoodman niet het zelfde probleem houden? Ik druk nu m'n bril ook gewoon tegen de cup rond de zoeker aan, maar dan zit m'n oog dus nog steeds (net) te ver van de zoeker om het volledige beeld te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Ik draag zelf ook een bril en gebruik dit:
Afbeeldingslocatie: https://www.adorama.com/images/Large/nkdk19.jpg
op m'n Nikon DSLR.

Werkt prima en comfortabel.
Vast ook verkrijgbaar voor Canon bodies. ;)

Je hebt ook van die asymmetrische oogschelpen:
Afbeeldingslocatie: https://i0.wp.com/ae01.alicdn.com/kf/HTB1aNmsOVXXXXbsXFXXq6xXFXXXI/JJC-EN-DK19G-Viewfinder-Eyepiece-Eye-Cup-for-Nikon-D5-D500-D810A-D810-Df-D4S-D800E.jpg?w=3000&quality=2880
maar die vind ik zelf niet zo prettig.

[ Voor 52% gewijzigd door ehtweak op 26-11-2018 15:09 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 20:56
ehtweak schreef op maandag 26 november 2018 @ 15:07:
Ik draag zelf ook een bril en gebruik dit:
[Afbeelding]
op m'n Nikon DSLR.

Werkt prima en comfortabel.
Vast ook verkrijgbaar voor Canon bodies. ;)
Maar dat lost het probleem van dat je ver van de kijker af zit en dus niet het gehele beeld kan zie toch niet op?

Overigens is een Nikon van verder af de gehele zoeker te zien dan bij Canon weet ik uit ervaring. Zo kan mijn vriendin met bril bij een nikon wel alles goed zijn en bij mijn canon niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sjaool
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 02-10 16:16

sjaool

Every life should have 9 cats

@Wormaap Gewoon je bril even omhoog doen en de diopter van je camera aanpassen aan je oog. Dat werkt bij mij over het algemeen het beste. ;)

"When you grow up your heart dies"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Philip Ross schreef op maandag 26 november 2018 @ 15:31:
[...]
... bij een nikon wel alles goed zijn en bij mijn canon niet.
Dank voor deze reactie! _/-\o_
M.a.w. NIKON is HET antwoord! :+

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Dit is toch het hele bestaansrecht van het diopterwieltje naast de zoeker? Houden camerafabrikanten netjes rekening met brildragers, krijgen we alsnog deze discussie :N
;)

🖥️ | 🚗

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wormaap
sjaool schreef op maandag 26 november 2018 @ 15:34:
@Wormaap Gewoon je bril even omhoog doen en de diopter van je camera aanpassen aan je oog. Dat werkt bij mij over het algemeen het beste. ;)
Zelfs dat heb ik geprobeerd, maar ik kreeg (met m'n -4 en cilinder) het beeld in de zoeker niet scherp :|

Nikons schijnen hier inderdaad wat beter mee te zijn, maar ik heb iets teveel geïnvesteerd in Canon om te switchen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 20:56
Wormaap schreef op maandag 26 november 2018 @ 15:37:
[...]

Zelfs dat heb ik geprobeerd, maar ik kreeg (met m'n -4 en cilinder) het beeld in de zoeker niet scherp :|

Nikons schijnen hier inderdaad wat beter mee te zijn, maar ik heb iets teveel geïnvesteerd in Canon om te switchen :+
Die cilinder gaat Nikon helaas ook niet mee helpen. En -4 is misschien ook net iets te veel om te kunnen compenseren.
ehtweak schreef op maandag 26 november 2018 @ 15:35:
[...]

Dank voor deze reactie! _/-\o_
M.a.w. NIKON is HET antwoord! :+
In sommige gevallen wel, in andere weer niet. Zo kan ik bijvoorbeeld wel mooi oude m42 lenzen op mijn canon gebruiken zonder een extra optisch element nodig te hebben zoals bij nikon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
Philip Ross schreef op maandag 26 november 2018 @ 15:45:
[...]

Die cilinder gaat Nikon helaas ook niet mee helpen. En -4 is misschien ook net iets te veel om te kunnen compenseren.
Qua verschil met Nikon bedoelde ik dat de zoekers van Nikon 'op een afstandje' beter te gebruiken (schijnen te) zijn. Het compenseren van mijn sterkte in de zoeker zie ik niet snel lukken, nee :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
De EP-EX II is besteld en zou vandaag binnen moeten komen (als’ie niet door de Black-Fridaydrukte vertraagd wordt). Ik zal mijn medebrildragers hier laten weten of het zin heeft :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulmedusa
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20-04-2024
Wormaap schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 13:14:
De EP-EX II is besteld en zou vandaag binnen moeten komen (als’ie niet door de Black-Fridaydrukte vertraagd wordt). Ik zal mijn medebrildragers hier laten weten of het zin heeft :)
Ik heb deze jaren geleden ook gebruikt, het voordeel is dat het oculair naar achteren wordt geplaatst zodat je minde last hebt van de OVF. Het nadeel vond ik dat je niet meer alle instellingen kunt zien die je normaal op je screen hebt omdat het beeld vergroot word en bijv. je sluitertijd en iso en batterijsterkte en f-waarde buiten je oogbeeld vallen. Je ziet nog maar 70% van je zoekerbeeld. Sommigen vinden het niet erg, is dus persoonlijk. Ik ben nu overgestapt naar een R en dat is helemaal tof, bij een EVF hoef je echt niet meer je bril tegen de EVF te drukken. Je ziet gewoon meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
paulmedusa schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 13:46:
[...]

Ik heb deze jaren geleden ook gebruikt, het voordeel is dat het oculair naar achteren wordt geplaatst zodat je minde last hebt van de OVF. Het nadeel vond ik dat je niet meer alle instellingen kunt zien die je normaal op je screen hebt omdat het beeld vergroot word en bijv. je sluitertijd en iso en batterijsterkte en f-waarde buiten je oogbeeld vallen. Je ziet nog maar 70% van je zoekerbeeld. Sommigen vinden het niet erg, is dus persoonlijk. Ik ben nu overgestapt naar een R en dat is helemaal tof, bij een EVF hoef je echt niet meer je bril tegen de EVF te drukken. Je ziet gewoon meer.
Oh, dat klinkt niet veelbelovend... Ik dacht dat het bestaande zoekerbeeld gewoon kleiner werd. We gaan het zien... En anders inderdaad over een tijdje gewoon mirrorless :) Het is ook weer niet zo dat ik nu geen foto's kan maken (of ja, dat ligt in ieder geval niet aan de zoeker :+), maar het is typisch zo'n klein irritatiepuntje.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wormaap
En dan nog een update voor wie dit topic wellicht ooit vindt in een search :) Of anderszins benieuwd was...
De EP-EX II is binnen en doet wat ik hoopte. Soortvan.
Het zoekerbeeld wordt kleiner, waardoor ik wel in één keer het volledige beeld zie. Wel voegt'ie barrel distortion toe aan het zoekerbeeld. Ik weet dus nog niet of dit'm uiteindelijk gaat worden, maar ik ga het eens verder proberen :)

Pagina: 1