• greatgonzo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:09

greatgonzo

schit-te-rend!

Topicstarter
Geen idee waar dit het beste gepost kan worden, maar goed.

Ik zie hier op het werk regelmatig PC hardware in de container eindigen. Dus desktops, beeldschermen, printers. Het enige wat volgens mij een tweede leven krijgt zijn telefoons en tablets.

Vind ik persoonlijk zonde. Uit ervaring weet ik dat scholen in Afrika hierom zitten te springen.
Maar feit is ook, het erheen brengen kost geld. En het feit dat het afvoeren geld kost, is volgens mij precies de reden waarom onze ICT helpdesk alles gewoon weggooit.

Nu de vraag hier: zijn er geen stichtingen die het voor je ophalen en het kostenloos naar 3e wereldlanden brengen?

Ik vind het zo zonde dat het weggegooid wordt, maar ik weet ook dat ik met een goed alternatief moet komen, wil men het hier gaan invoeren.

• segil
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:58
Ik betwijfel of scholen in Afrika zitten te wachten op oude computers uit het westen. Waar ze vooral mee geholpen worden is kennis overdracht. Volgens heb ik een keertje gelezen dat Afrika verzuipt in alle gedumpte hardware.
De stichting uit Teteringen (Breda) https://www.toolstowork.nl/ verzamelt o.a. computers en stuurt ze op. Daarnaast geven ze ook kennis sessies.

Je kunt ook hardware inleveren bij sociale werkplaatsen, die ze dan strippen en de materialen worden verkocht aan opkopers. Onder andere deze: https://www.it-recycling.nl/

• Basszje
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18:21

Basszje

Reisvaap!]

In sommige gemeentes heb je stichtingen die computers opknappen bv voor bijstandsgezinnen. Hoe en wat ligt eraan waar je zit. Kijk eens in de gemeentegids of vraag rond of jouw plaats zoiets heeft.

Beware of listening to the imposter; you are undone if you once forget that the fruits of the earth belong to us all, and the earth itself to nobody.

• voske
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 07-11 07:45
Ik meen me te herinneren dat een bedrijf btw verschuldigd als ze dergelijke hardware, waarover ze eerder de btw heeft afgetrokken, doneert aan een stichting. Dat zal ook een factor zijn waarmee je rekening moet houden.

Be yourself, no matter what they say ...

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Diverse partijen halen je ICT-spullen gratis op, dat hoeft echt geen probleem te zijn. Die zoeken ze uit, verkopen ze door, recyclen ze, etc. Jij bent er iig van af, maar of het in Afrika terecht komt is een tweede. Daarnaast is het volgens mij simpelweg verboden om dit soort (chemisch) afval zomaar bij het restafval af te voeren.

• Jester-NL
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

Bij een vorige werkgever ging de oude hardware naar 'Afrika'.

In praktijk hield dat in dat de apparatuur (zonder HDD's) werd opgehaald en naar Oost-Europa ging voor verwerking. Daar kwam een bedrag voor terug. Dat bedrag werd vervolgens gedoneerd aan goede doelen in Afrika.
En anders kun je een boel van dat spul gewoon kwijt bij de milieustraat van de gemeente. Die kunnen dat ook netjes verwerken en afvoeren

The sky above the port was the color of television, turned to a dead channel
me @ last.fm

• Tribits
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 17:07

Tribits

Onkruid vergaat niet

voske schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 13:14:
Ik meen me te herinneren dat een bedrijf btw verschuldigd als ze dergelijke hardware, waarover ze eerder de btw heeft afgetrokken, doneert aan een stichting.
Lijkt inderdaad te kloppen: Btw-gevolgen van donatie of vernietiging goederen. Op zich is er dus wel een mogelijkheid om onverkoopbare producten (geen commerciële waarde) te doneren zonder gevolgen voor de btw afdraging, maar dan moet er reëel gezien ook geen enkele mogelijkheid zijn om het product nog te verkopen. Simpelweg waarde op nul zetten en weggeven gaat hem dus niet worden.

Overigens gelden voor de export van tweedehands electronica nog al strenge eisen.Ik ben er ooit wel bij betrokken geweest, maar dat was in samenwerking met een stichting die aangaf aan welke eisen de systemen moesten voldoen en ook contacten had met scholen in Afrika.

Ik zie als ik even snel Google wel vrij veel organisaties die computers inzamelen voor Afrika, maar veelal is het niet duidelijk of ze de computers of de opbrengsten daarvan aan Afrika doneren. Sommige organisaties geven aan dat ze er expliciet voor gekozen hebben om geen computers te exporteren omdat de kosten en risico van misbruik niet tegen de voordelen opwegen.

Master of questionable victories and sheer glorious defeats

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Tribits schreef op woensdag 28 november 2018 @ 17:45:
[...]

Lijkt inderdaad te kloppen: Btw-gevolgen van donatie of vernietiging goederen. Op zich is er dus wel een mogelijkheid om onverkoopbare producten (geen commerciële waarde) te doneren zonder gevolgen voor de btw afdraging, maar dan moet er reëel gezien ook geen enkele mogelijkheid zijn om het product nog te verkopen. Simpelweg waarde op nul zetten en weggeven gaat hem dus niet worden.

Overigens gelden voor de export van tweedehands electronica nog al strenge eisen.Ik ben er ooit wel bij betrokken geweest, maar dat was in samenwerking met een stichting die aangaf aan welke eisen de systemen moesten voldoen en ook contacten had met scholen in Afrika.

Ik zie als ik even snel Google wel vrij veel organisaties die computers inzamelen voor Afrika, maar veelal is het niet duidelijk of ze de computers of de opbrengsten daarvan aan Afrika doneren. Sommige organisaties geven aan dat ze er expliciet voor gekozen hebben om geen computers te exporteren omdat de kosten en risico van misbruik niet tegen de voordelen opwegen.
Kortom, gewoon bij de gemeentewerf inleveren. Minder gezeik in ieder geval. En als dat geld kost: in de kliko. Of anders een kringloop?

• sugarlevi01
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
Hardware in de container?

Hier wordt dat netjes naar een afvalverwerker gebracht, of opgehaald. Krijgen wij centjes voor, en een specificatie/certificaatje die in een mapje gestopt wordt voor een van de iso certficeringen.
Pagina: 1