Waterkoeling>>legionella

Pagina: 1
Acties:
  • 530 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• RvV
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:20
Ik vroeg me af of een waterkoel systeem niet een ideale bron voor legionella is. Er staat hier zo'n borrelend tankje van een 25-30 graden als het heet is. De ene helft van de dag staat het stil, en de andere is het in beweging.
Heeft iemand er wel eens over nagedacht of dit gevaarlijk is?

Y'24

Verwijderd

Boeie, zolang je het niet drinkt is het ook geen gevaar..

• Solosmots
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-04 19:56
Das dus niet waar...

• RvV
  • Laatst online: 16:20
Kan die zooi kan niet in de lucht komen?

Y'24

Verwijderd

Zolang je het niet drinkt is het wel degelijk gevaarlijk: er komt sowieso waterdamp, al is het miniem, in de lucht... dus als die bacterie erin zit, komt et er wel uit... wel goed bedacht eigelijk RvV :)

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:26

Wuursj

want worst is al bezet

Is het in een auto wel een probleem dat? Dat is toch ook een tankje van een 25-30 graden (misschien iets warmer) dat de halve dag stil staat? Of is dit een meer geloten systeem dan voor een pc-tje?

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

• Solosmots
  • Laatst online: 20-04 19:56
In je auto is het idd gesloten. Je hebt een reservoir met een DEKSEL. De meeste waterkoelers hebben gewoon een open aquarium ofzo....

• Master_Egg
  • Laatst online: 17-04 21:10

Master_Egg

Schapie schapie schapie!

gooi er gewoon wat chloor bij ofzo... dan heb je daar geen last van.

Verwijderd

dan vervang je het water toch af en toe? en trouwens in leidingwater zit ook een kleine hoeveelheid water. Zolang het systeem gesloten is heb je er ook geen last van, want de legionella overleefd in de lucht alleen in waterdruppels/nevel, en ik neem aan dat je niet zo zit te stomen boven je waterkoeling?

• Wuursj
  • Laatst online: 15:26

Wuursj

want worst is al bezet

Op zaterdag 21 juli 2001 18:07 schreef Master_Egg het volgende:
gooi er gewoon wat chloor bij ofzo... dan heb je daar geen last van.
heerlijk, zo'n zwembad lucht in je kamer...

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

• intoxicated
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

intoxicated

Haaaai :w | ALT-S

Legionella is gevaarlijk als het water verneveld in de lucht komt en niet als het water verdampt. In een afgesloten watergekoelde computer is legionella dus opzich ongevaarlijk. Alleen wanneer het water bijvoorbeeld in een open reservoir valt en daarbij spettert, is er een (zeer kleine) kans, dat het gevaar oplevert voor de gezondheid.

Systemen die wel erg gevaarlijk zijn, zijn bijvoorbeeld dingen, waarbij het water verneveld door een open buis met ventilator gaat om af te koelen. Een dergelijk systeem stond geloof ik een keer op de T.net frontpage, of het werd hier gepost.

Legionellabacteriën zijn overigens makkelijk te doden door een kleine hoeveelheid desinfectiemiddel in het water te doen. 20% alcohol is bijvoorbeeld erg effectief, maar kan gevaarlijk zijn voor plastic buizen en pompen met plastic onderdelen. Alternatieven zijn bijvoorbeeld stoffen als Dettol, maar daarvan zou je moeten opzoeken of het niet neerslaat op je koelelement op je processor.

"Anyone who does not agree with me is mentally sick, and should be shot I'm afraid to say."
- Pastor Richards @ VCPR

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:45

heuveltje

KoelkastFilosoof

Op zaterdag 21 juli 2001 18:08 schreef jv777 het volgende:
en trouwens in leidingwater zit ook een kleine hoeveelheid water.
lol, die houden we erin :)

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Verwijderd

We hebben niet allemaal een IQ van boven de 100 he :D

Verwijderd

s kei zielig voor je kompjoetertje!!!! krijgt ie allemaal enge ziektes van! ;(

Ik begin vanaf nu een fonds: Anti-Waterkoeling & Case modding (want al die gaten in die kasten is ook niet echt aardig) storten op: 11.13.16.902!

Verwijderd

oeps foutje, zal de leeftijd wel zijn, wordt ook al wat ouder ;), maar goed bedoelde dus een klein beetje legionella

• Nowhere
  • Laatst online: 13-04 16:57
1979 en dan al op leeftijd?

www.kuiphuis.nl

• AtomicShockwave
  • Laatst online: 20-04 21:05

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

hehe knutsel er zon bio-containment zone omheen, mooi raampie met een biohazard teken erop groene neon erachter. kast helemaal geel :P

Verwijderd

je zou hem natuurlijk ook ge woon ff kunne oc tot 2 gig dat het water 70 graden word
:)

• Sinlath
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-03 18:20
of gooi het water er uit en vervang het door koelvloeistof van de shell etc..

Sinlath | Opinions may contain latency

Verwijderd

Water vervangen door antivries :P

• Sinlath
  • Laatst online: 06-03 18:20
Op zaterdag 21 juli 2001 19:58 schreef Flipke het volgende:
Water vervangen door antivries :P
het was toch de bedoeling dat het ging vriezen .. offuh is het goed dat mijn proc 150 graden celcius word :? :? :? ;)

Sinlath | Opinions may contain latency

• -Sander-
  • Laatst online: 17:07

-Sander-

///M Powerrrrrr

Op zaterdag 21 juli 2001 18:18 schreef heuveltje het volgende:

[..]

lol, die houden we erin :)
damn, je was me voor...

Verwijderd

Oh sorry, ik d8 dat jem als Verwarming wilde gebruiken ;)

Verwijderd

Op zaterdag 21 juli 2001 20:01 schreef Sinlath het volgende:

[..]

het was toch de bedoeling dat het ging vriezen .. offuh is het goed dat mijn proc 150 graden celcius word :? :? :? ;)
het mag wel heel koud worden maar liever niet bevriesen... ijs koelt wel lekker maar stroomt niet echt ;) we zitten dus op lage teperaturen te wachten zonder bevriesing, snap je? dus vandaar antivries, antivries maakt het niet warmer maar zorcht er voor dat het zelfs bij lage temperaturen niet bevriest....

hoevaak heb ik nu al het zelfde gezecht :p

Verwijderd

Het enige dat je af en toe moet doen is er een halve fles spiritus indonderen. De spiritus verdampt na een tijd weer, en er zijn een heel stapetje bacterien dood. Doe anders een aantal druppels jodium in je water. (Kleurt dan wel "lekker" bruin)

• PsYgHo
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18-04 18:23
Geld ook voor die borrelbuizen, dat is ook aantoonbaar niet gevaarlijk Terwijl dt helmal lekker til staat en zelfs net eens luchtdicht, zit gewoon een gat in het afdichtklepje, voor de lucht die weg moet.

ik heb zowel in mijn borrelbuis als h2o pc gedminiraliseerdwater.

Mess with the best,DIE Like The Rest !
Als je in de poep gaat roeren, gaat het stinken!
In je broek poepen is hetzelfde als verliefdheid, iedereen weet het, alleen jij hebt het speciale gevoel!
I Ignore Fools, who Ignore Rules.

• MaxxMark
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18-04 09:12

MaxxMark

HT is Tof!

Op zaterdag 21 juli 2001 17:55 schreef SickBastard het volgende:
Boeie, zolang je het niet drinkt is het ook geen gevaar..
Ehm, als je het zou drinken is er nog geen eens gevaar, het wordt pas gevaarlijk als het inderdaad verneveld wordt, ofwel in kleine deeltjes in de lucht, waar het door de neus naar binnenkomt, dan is het pas echt gevaarlijk!

Natuurlijk gewoon het zekere voor het onzekere nemen en regelmatig vervangen ofzo!

T: @mark_prins - Kick ass developers: www.omniscale.nl - HT: Where it all went wrong...

• marco899
  • Laatst online: 21-04 18:25

marco899

Know's what he wants.

Als je een goede waterkoeling maakt, dan zorg je dat hier nagenoeg geen lucht meer in zit, dus de kans op ontwikkeling is al kleiner. Daarnaast praat je net als in een cv systeem na een tijdje over dood water. Verder krijg je er alleen last van bij verneveling zoals bv een douche.

Shuttle SB81P SS51G [350D Grip Canon 70-200/F2.8 1.4Ext Canon 17-55 F2.8 Canon EF-S 10-22 580Ex] PSP 1.5 [DS EZFlash] I-Mate SP5 1GB HTC Tytn

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21-04 19:51

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Op zondag 22 juli 2001 18:29 schreef marco899 het volgende:
Als je een goede waterkoeling maakt, dan zorg je dat hier nagenoeg geen lucht meer in zit, dus de kans op ontwikkeling is al kleiner. Daarnaast praat je net als in een cv systeem na een tijdje over dood water. Verder krijg je er alleen last van bij verneveling zoals bv een douche.
Dus zoals bij zo'n koeltoren systeem? Daar zit een douchekop en een fan in, dus dat lijkt me wel lekker om legionella te kweken...

Maareh... werkt water wetter of soortgelijk spul ook niet tegen alg en andere vieze beestjes?

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

• mrknowitall
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08-11-2022

mrknowitall

Hardware junkie

Volgens mij moet je echt waterdamp inademen (fontein, douches e.d.). Verder moet je zelf al zwak zijn, de echte bleke tweaker met een hi-speed bongle loot dus gevaar >:) .

One of the animals has left its cage today.

• Crack
  • Laatst online: 15-04 09:18

Crack

...ehh.......Mooh?!?

Op zaterdag 21 juli 2001 19:55 schreef MaTaT het volgende:
je zou hem natuurlijk ook ge woon ff kunne oc tot 2 gig dat het water 70 graden word
:)
Dat is nu juist de meest ongunstige temperatuur |:(

Antivries is idd mogelijk tegen legionella, aangezien dat giftig is. Nadeel is, dat de samenstelling niet altijd gelijk is en je eventuele aanslag niet kan gebruiken.
Als je het op zeker wilt spelen, moet je gedestileerd water toepassen met een scheut medische alcohol en dat regelmatig verversen.

Wereldrecord voor ChicaneLinacB90 Badges

• Hellfire
  • Niet online
Dat is nu juist de meest ongunstige temperatuur |:(
Nee hoor, boven de 60 graden gaat de bacterie dood.

• marco899
  • Laatst online: 21-04 18:25

marco899

Know's what he wants.

Bij 60 graden sterft de bacterie als er gespoeld wordt met deze temperatuur gedurende 20 minuten. Bij 70 graden hoef je nog maar 10 minuten te spoelen en bij 50 graden is dit ongeveer twee uur. De beste ontwikkel temperatuur is tussen de 25 en 45 graden. Alle andere beweringen zijn niet juist, en ik kan het weten, want ik heb hier in mijn werk mee te maken.

Shuttle SB81P SS51G [350D Grip Canon 70-200/F2.8 1.4Ext Canon 17-55 F2.8 Canon EF-S 10-22 580Ex] PSP 1.5 [DS EZFlash] I-Mate SP5 1GB HTC Tytn

• Hellfire
  • Niet online
bij 50 graden is dit ongeveer twee uur.
Nou heb ik er verder niets mee te maken, maar volgens mij overleeft legionella 50 graden wel hoor. Ik zou het er iig maar niet op gokken :)

EDIT:
linkje http://www.minszw.nl/Documenten/Informatie/Arbo/veilig/legionella.htm

toch maar niet met 50 graden spoelen dus >:)

Verwijderd

ok, wat moet je er nou ingooien om dit te voorkomen:

-spiritus
-jodium
-???
-???
enz.

• Crack
  • Laatst online: 15-04 09:18

Crack

...ehh.......Mooh?!?

Geen jodium, want dat slaat neer.
Je moet alcohol toevoegen, dus spiritus of antivries kan. Medische alcohol is het zuiverst, dus het beste.
Ether kan ook, maar dan krijg je zo'n ziekenhuislucht. :r

Wereldrecord voor ChicaneLinacB90 Badges

• Rickysaint
  • Laatst online: 07-03-2025
In demiwater heeft legionella geen leven en zekers niet als je er een beetje antivries doorheen doet!!!

every man is wise, until he speaks

Pagina: 1