Toon posts:

Motor aansturen via geluidssigniaal / Arduino / Raspberry pi

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• DVhelst
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 20-02-2019
Hallo,

Voor een project mbt tot een bewegend decor, zou ik een motor willen aansturen via een geluidssignaal.

Meer specifiek de motor bv. 1 omwenteling doen maken om de 4 tellen / beats van muziek

Ik heb me laten vertellen dat dit mogelijk is via Arduino / Raspberry pi, nu vind ik vanalles op internet maar zelf heb ik hier echter nog geen ervaring mee.

Kunnen jullie me iets aanbevelen, in de juiste richting duwen met wat ik best gebruik en nodig heb?

Groetjes,

DV

Alle reacties

• ImNotnoa
  • Registratie: September 2011
  • Niet online
Hoe ver ben je nu in je project? (als in, wat heb je zelf al uitgezocht en welke concrete vragen heb je nog voor ons?)

Try SCE to Aux

• DVhelst
Hi @Imnoa

Nergens, ik vraag me af of het mogelijk is, 1 omwenteling op 4 beats, en of ik in een richting geduwd kan worden, mss heeft er iemand al zoiets dergelijk gemaakt? Zo’n dingen kunnen enorm veel tijd uitsparen.
Verder ben ik van plan straks zo een Arduino starterskit te bestellen en daar asap door te lopen dat ik er wat wegwijs in geraak. Ondertussen is alle hulp welkom.

Voor de motor denk ik een te gebruiken van +- 25 Nm, om ongeveer een maximum bemasting van 100kg te kunnen tillen, niet dat er zoveel gewicht aan zal komen, maar dan is het systeem uitbreidbaar voor later

Genruik ik hier best een (BL)DC of AC motor voor, om (constant) op zo een laag toerental te werken?

Groetjes,

DV

• ImNotnoa
  • Registratie: September 2011
  • Niet online
DVhelst schreef op maandag 26 november 2018 @ 10:51:
Hi @Imnoa

Nergens, ik vraag me af of het mogelijk is, 1 omwenteling op 4 beats, en of ik in een richting geduwd kan worden, mss heeft er iemand al zoiets dergelijk gemaakt? Zo’n dingen kunnen enorm veel tijd uitsparen.
Verder ben ik van plan straks zo een Arduino starterskit te bestellen en daar asap door te lopen dat ik er wat wegwijs in geraak. Ondertussen is alle hulp welkom.

Voor de motor denk ik een te gebruiken van +- 25 Nm, om ongeveer een maximum bemasting van 100kg te kunnen tillen, niet dat er zoveel gewicht aan zal komen, maar dan is het systeem uitbreidbaar voor later

Genruik ik hier best een (BL)DC of AC motor voor, om (constant) op zo een laag toerental te werken?

Groetjes,

DV
Moet het perse op basis van beats of kan het ook met een timer ? (elke 2.58 sec een omwenteling bijvoorbeeld) dat is denk ik al een stuk eenvoudiger

Hier wil iemand een lamp aan laten gaan door twee keer te klappen. (in de code luistert de arduino naar 2 keer klappen in 400 ms) :

https://forum.arduino.cc/index.php?topic=471577.0

Misschien kun je iets met de code

[Voor 9% gewijzigd door ImNotnoa op 26-11-2018 11:03]

Try SCE to Aux

• DVhelst
@Imnoa

Dan zou ik ook evengoed de motor kunnen aansturen via een freq. sturing of pot. meter..

Het zou het beste resultaat neerleggen als de motor (bv.) per 4 tellen (beats) 1 omwenteling maakt. Zo bekom je een mooie interactie van je decor op het geluid, en dat is de bedoeling van het project. Ik denk ook dat het zeker niet simpel zal worden.

Bedankt voor de tip.

Groetjes,

DV

• teaser
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 30-05 16:29
Hier kun je mee beginnen. Daarbij nog een counter dat je enkel om de 4 beats een uitgang hoog zet.
Of moet de motor continu draaien?

[Voor 9% gewijzigd door teaser op 26-11-2018 12:02]

• DVhelst
Hi @teaser

Wel de motor zal uiteindelijk 10h aan 1 stuk (op een zeer laag toerental dus) draaien, maar het zou een verbluffend resultaat opleveren als deze zich afstemt op het ritme van de muziek.

Groetjes,

DV

• Aragnut
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 00:07
Je wilt dus de RPM berekenen op basis van de beats per minuut. Ik zou dan kijken naar een module/code die de BPM voor je uitrekent, en dit getal in een moving average opnemen, waarvan je het resultaat door 4 deelt en dit via een andere module/code als motor aansturing gebruikt.

Ik zou eerst proberen om de motor aan te sturen op bepaalde omloopsnelheid (of heb je hier al wat voor?)

[Voor 16% gewijzigd door Aragnut op 26-11-2018 12:50]

• loudwig
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 01-10-2022
DVhelst schreef op maandag 26 november 2018 @ 10:51:
Hi @Imnoa

Groetjes,

DV
Er moet iets roteren, maar er moet ook iets getild gaan worden. Hoe belangrijk is het dat de motor per 4 beats een omwenteling maakt als er ook iets getild moet worden? Moet dat persé de motoras zijn?
Met dit soort getallen kom je al snel op tandwielen uit. Is geen must, maar anders wordt het zo lomp.

• DVhelst
1 rotatie zou ervoor zorgen dat de. Objecten die in de zaal hangdn 1 x op en neer zouden gaan

Het ultieme zou zijn dat de rpm op de bpm geregeld kan worden.

Natuurlijk, ik kan ook een freq
sturing en een reductiemotor gaan gebruiken, en deze regelen via een pot. meter of dergelijke. Mss kan er dan nog via een arduino het aantal bpm's gecaptured en omgerekend worden om zo een digitaal ingangssigniaal aan de freq sturing te geven? Maar dan kunnen de objecten al vast aangestuurd worden.. Hmmm.

Ik zie ook dat er dmx sturingen bestaan om motoren aan te sturen?

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:01

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Je hebt dus nodig een bpm counter, of in ieder geval de ingangsfilter ervan.

En als je met een stappenmotor werkt zou je per puls precies de hoeveelheid pulsen kunnen opwekken om een stappenmotor een kwart slag te laten draaien. Heb je niet eens een Arduino of een RPi voor nodig.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Er bestaan veel wegen naar Rome.

het is mij nog niet duidelijk HOE je de BPM wil dedecteren..
* extern apparaat
* ingebouwd ?

Zorg eerst dat je ergens zelf de BPM kan manipuleren zodat je een "control" hebt, die je kan aansturen van 1 tot 1 miljoen per minuut.

Dan ga je verder met een lamp/led aansturen die "gelijktijdig" reageert met je ingestelde BPM.

Dan begin je aan een 2de (deel)project, een motor aansturen, de vraag hierbij is "hoe zwaar" is wat je moet verplaatsen en hoeveel Volt & Ampere het verbruikt .. dit is een hele andere schakeling.
hiervoor zou je naar een stappen motor kunnen kijken ..
YouTube: Build Your Own CNC! (Part 1) - Hardware en hij heeft meer DIY cnc filmpjes met leuke uitleg.

Nu heb je niet zoveel "hardware" nodig als in het filmpje maar het is wel handig als begin.

Uiteindelijk vervang je het ledje/lampje uit project 1 door draadjes naar project 2 = project 3

stappen motor(s) kan je kopen of uit oude printers/scanner halen (mits het sterk genoeg is)
en of dat nu 10 uur of 100.000 uur moet draaien dat maakt niet veel uit, houd er alleen rekening mee dat je als je onderdelen ergens vandaan haalt je 1 op reserve houd (of een parts list met de benodigde specificaties ;) )

Tja vanalles

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee