Toon posts:

SD-kaart recoveren

Pagina: 1
Acties:

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Mijn vriendin kwam er laatst achter dat veel foto's op de SD-kaart van haar telefoon corrupt zijn. Dwz. dat je grijze of zwarte vlakken ziet en soms nog een stukje van de foto. Dit is wel jammer, omdat er een paar dierbare foto's tussen zaten (al waren sommige via Whatsapp verstuurd en dus terug te halen). Op haar telefoon staat wel synchronisatie met Google Photos ingesteld, alleen zijn de betreffende foto's op Google gewoon overschreven met de corrupte versie :( Voor zover ik kan nagaan boedt Google Photos ook geen optie om oudere versies terug te halen (tenzij iemand hierover nog tips heeft?).

Ik vroeg mij af of er aan dat SD-kaartje nog iets aan te recoveren valt? Ik heb het kaartje al uit de telefoon gehaald, zodat er niet nog meer schade kan optreden. Uiteraard heb ik al even rond gezocht en dat biedt niet veel hoop. Ik kan uiteraard random een paar recovery tooltjes proberen, maar ik was benieuwd naar jullie ervaringen hiermee.

[Voor 3% gewijzigd door Palomar op 26-11-2018 09:53]

• -36-
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23-05 12:03

-36-

Trust me. I'm an amateur

Met recuva kan je vaak wel het 1 en ander terugkrijgen (zolang de data niet corrupt is)
Maar als de google photos met google drive synced staan daar ook de vorige versies nog bij.

• smekkos
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 29-05 10:09
Je kan het ook proberen met chkdsk.

zoiets als chkdsk D: /f /r /x
Ervan uitgegaan dat de SD kaart onder D: zit.

Als je geen andere backups hebt ben je de rest waarschijnlijk kwijt.

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
-36- schreef op maandag 26 november 2018 @ 10:00:
Met recuva kan je vaak wel het 1 en ander terugkrijgen (zolang de data niet corrupt is)
Maar als google photos naar google drive synced staan daar ook de vorige versies nog bij.
Thanks, Recuva zal ik even proberen. Google Drive zal ik nog ff dubbelchecken (had al wel gekeken naar versies), maar vermoed niet dat dat aan staat (bij mij zelf heb ik het wel aangezet, maar bij haar is het denk ik nooit aangezet). Baal er wel van dat Google Photos kennelijk gewoon corrupte files over goede heen files schrijft. Als backup is google photo's daarom dus niet betrouwbaar (is wel de reden waarom ik het oa. bij haar had aangezet...).
smekkos schreef op maandag 26 november 2018 @ 10:03:
Je kan het ook proberen met chkdsk.

zoiets als chkdsk D: /f /r /x
Ervan uitgegaan dat de SD kaart onder D: zit.

Als je geen andere backups hebt ben je de rest waarschijnlijk kwijt.
Dat zal ik ook nog even proberen. Heb wel in windows via rechter muisknop -> extra -> foutcontrole gedaan, maar dat leverde niks op (hij gaf aan dat de schijf in orde was).

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 31-05 12:05
chkdsk natuurlijk niet doen, dan zijn je foto's gelijk weg.
chkdsk doet een rpair vam slechte foto's, en maakt een copie daarvan, waar je meestal niks mee kunt, en wat chkdsk gerepareerd heeft, is je foto ook weg, en ook geen mogelijkheid om nog terug te halen.

1 een kopie maken met dd van je sd kaart, dan op je kopie iets proberen, zo kun je meerdere keren iets proberen.

2 handleiding van meerdere personen zoeken, dit samenvoegen, zodat je op een verstandige manier iets kunt proberen.

• Cpt.Morgan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 30-05 17:57
Palomar schreef op maandag 26 november 2018 @ 10:46:
[...]
Google Drive zal ik nog ff dubbelchecken (had al wel gekeken naar versies), maar vermoed niet dat dat aan staat (bij mij zelf heb ik het wel aangezet, maar bij haar is het denk ik nooit aangezet).
Ik zou het toch even proberen, ook als het nog niet aan stond (in Google Drive settings "Create a Google Photos folder" aanzetten). Het is niet zo dat je Google foto's dan ineens gekopieerd worden naar je Drive, je kunt ze daarna simpelweg ook via Google Drive benaderen. Het zou zomaar kunnen dat versioning gewoon heeft gewerkt, ook al had deze optie nog niet aan staan.

Door op een bestand/foto in Google Drive rechts te klikken, kun je bij de optie "Manage versions".

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 31-05 19:07
Ga als eerste helemaal geen tooltjes draaien op de SD-card zelf. Althans, niet voordat je met ddrescue een image hebt gemaakt.

Vervolgens kun je met die image (of weer kopieën daarvan) natuurlijk proberen wat je wilt, zonder dat je het risico loopt het juist erger te maken.

Als je niet weet wat je doet is het misschien verstandiger hem naar een professioneel recoverybedrijf te sturen, en het bijbehorende leergeld te betalen zodat je voortaan backups maakt.

[Voor 25% gewijzigd door mcDavid op 27-11-2018 15:55]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee