Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Vraag

• Slickzor
  • Registratie: september 2011
  • Laatst online: 03-04 19:00
Ik heb eenAsus Zephyrus ben op zoek naar een extern beeldscherm.

Ik wilde eigenlijk een AW3418DWaansluiten op mijn laptop (het hoeft niet op de allerhoogste settings te draaien (ik vervang de laptop uiteindelijk voor een ander exemplaar
(of een laptop en PC) en wil mijn monitor langer houden).

Echter volgens verschillende topics heeft mijn laptop in werkelijkheid maar HDMI 1.4 en is mijn USB C beperkt tot 10gbit volgens de 'kenmerken' op tweakers maar ik dacht dat Thunderbolt 3 tot 40gbit ging? Daarnaast lees ik ook dat sommige mensen een 144hz monitor draaien op 120hz met USB-C/Thunderbolt naar Displayport.

De buren hebben hem ook getest, en geven onderaan deze pagina aan dat zelfs de USB-C (welke thunderbolt 3 ondersteunt) geen G-SYNC kan ondersteunen.

Ik weet niet zo goed meer wat ik moet geloven en of het uberhaupt verstandig/mogelijk is om de AW3418DW (fatsoenlijk) aan te sturen met mijn laptop. Gezien ik waarschijnlijk ook geen GSYNC kan draaien, lijkt dit me niet echt een verstandige aankoop.

Omdat ik nu dus niet exact weet wat mijn laptop aan kan is mijn vraag: wat zijn mijn maximale mogelijkheden m.b.t een extern beeldscherm voor deze laptop?

Downscalen naar een kleiner of minder intensief of een goedkoper vergelijkbaar scherm zou ik prima vinden (wel jammer), maar ik zie echt door de bomen het bos niet meer door alle tegenstrijdige berichten over aansluitingen en wat hij wel en niet aan kan. Ook heb ik nooit een ' thunderbolt/usb-c naar displayport' aansluiting gebruikt voor een beeldscherm en weet dus niet wat dit voor resultaten oplevert. Omdat het zo'n niche product is zijn er weinig ervaringen te vinden met externe beeldschermen voor deze laptop, dus ik hoop dat iemand hier mij de weg kan wijzen. Ik woon overigens momenteel in Canada en kan dus vrij makkelijk (kabels) importeren uit de VS als dat nodig is.

Beste antwoord (via Slickzor op 03-12-2018 21:02)

• nelizmastr
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 20-06 21:56

nelizmastr

Goed wies kapot

Waar je in verzandt is het verschil tussen de poort USB-C en de standaard die eraan gekoppeld is, in dit geval Thunderbolt.

Een normale USB-C poort doet alleen USB, hij heeft de USB-C vorm en praat USB. Thunderbolt 3 gebruikt dezelfde USB-C vorm maar praat geen USB maar Thunderbolt.

Waar de huidige USB standaard stokt op 10Gbps en van zichzelf geen beeldschermen kan aansturen kan Thunderbolt 3 40Gbps verstoken en zit hier o.a. USB, displayport en PCIe in verwerkt.

Jouw laptop heeft Thunderbolt 3 en kan dus met een verloop zonder problemen een hoog resolutie scherm aansturen. Hoe dat zit met Gsync kan ik je niet vertellen, ik geloof zelf niet in de meerwaarde.

I reject your reality and substitute my own

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 20-06 21:56

nelizmastr

Goed wies kapot

Waar je in verzandt is het verschil tussen de poort USB-C en de standaard die eraan gekoppeld is, in dit geval Thunderbolt.

Een normale USB-C poort doet alleen USB, hij heeft de USB-C vorm en praat USB. Thunderbolt 3 gebruikt dezelfde USB-C vorm maar praat geen USB maar Thunderbolt.

Waar de huidige USB standaard stokt op 10Gbps en van zichzelf geen beeldschermen kan aansturen kan Thunderbolt 3 40Gbps verstoken en zit hier o.a. USB, displayport en PCIe in verwerkt.

Jouw laptop heeft Thunderbolt 3 en kan dus met een verloop zonder problemen een hoog resolutie scherm aansturen. Hoe dat zit met Gsync kan ik je niet vertellen, ik geloof zelf niet in de meerwaarde.

I reject your reality and substitute my own

• Slickzor
  • Registratie: september 2011
  • Laatst online: 03-04 19:00
Dank voor de duidelijke reactie Nelizmastr, dat is inderdaad waar de verwarring vandaan kwam. Had het proberen op te zoeken maar niemand kon het echt duidelijk uitleggen. Ik kan dus in ieder geval een hoge refreshrate aansturen, de enige vraag die dan nog over blijft is of Gsync werkt.

Als Gsync ook werkt is het het geld waard om een AW3418DW te halen, anders betaal ik voor iets dat ik niet kan aansturen (de komende tijd). Hier een topic waar de vraag ook wordt gesteld maar er geen antwoord komt en hier nogmaals hetzelfde. Sommige sites hebben het over iGPU en dGPU en ook hier zijn de antwoorden verschillend.

Het lijkt er op dat hij alleen met de iGPU draait (dus via intel) en dus geen gsync kan aansturen, maar nergens lees ik een definitief antwoord. Dus graag zou ik nog te weten willen komen of Gsync met mijn laptop daadwerkelijk niet werkt over Thunderbolt 3.

EDIT: Overigens, moet ik zoeken voor "Thunderbolt3 naar displayport" of "USB-C naar Displayport" of zijn deze hetzelfde?

[Voor 5% gewijzigd door Slickzor op 27-11-2018 00:22]

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True