Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

verschillende capaciteiten van ram-geheugeb

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• steelow12
  • Registratie: januari 2016
  • Laatst online: 08-04-2020
Mijn vraag:
is het mogelijk om verschillende capaciteiten van RAM te mixen? (GB niet MHz)
ik wil namelijk gaan upgraden en in dit geval wil ik dus weten of ik van mijn 2x 4gb kan upgraden naar bijvoorbeeld 4x 4gb of 2x 4gb + 1x8gb o.i.d.
het betreft DDR4

Relevante software en hardware die ik gebruik:
ik heb op dit moment 2x 4gb hyperx fury @2400MHz in een dual channel moederboard van msi z170a pro gaming
hier zit een i5 6600K in @4400GHz

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
ik ben erachter gekomen dat channels samenwerken en dat deze de performance verhogen door samen te werken. of dit ook werkt in bovengenoemde situaties weet ik niet.

ik hoop dat iemand mij hiermee kan helpen. ik wil namelijk BF5 op een normale manier kunnen spelen O-)

Alle reacties

• zetje01
  • Registratie: augustus 1999
  • Laatst online: 22:44
Wat staat er in de manual van je moederbord over geheugenconfiguraties?

• mschol
  • Registratie: november 2002
  • Niet online
Als jij er nog eens 2x4GB inzet behoud je de dual channel configuratie; echter zal de winst (of verlies) van die configuratie niet voor een noemenswaardige bottleneck lijden dus 1x8GB erbij prikken kan ook mocht je dat willen.
Verstandig is wel om dezelfde snelheid aan te houden voor je nieuwe geheugen: Hoewel ook dat niet tot noemenswaardige performance verlies lijdt is dat vaak makkelijker om aan te "voldoen" bij de aanschaf van nieuw geheugen

• steelow12
bedankt voor de zeer snelle reacties.
hieruit kan ik concluderen dat dit over het algemeen niet voor problemen zorgt en ik dut veilig kan upgraden?
wanneer ik mijn ram upgrade zal ik dit met dezelfde snelheden doen. dus 1x 8gb @2400MHz of 2x 4gb @2400MHz.

heb gelezen dat RAM net zo werkt als "de zwakste schakel van een ketting" klopt dit?
wat is dan aan te raden? 2x 4gb erbij of 1x 8gb erbij?

• steelow12
zetje01 schreef op maandag 26 november 2018 @ 00:54:
Wat staat er in de manual van je moederbord over geheugenconfiguraties?
bedankt voor de tip. hier zal ik naar gaan kijken

• PilatuS
  • Registratie: september 2002
  • Niet online
steelow12 schreef op maandag 26 november 2018 @ 01:38:
heb gelezen dat RAM net zo werkt als "de zwakste schakel van een ketting" klopt dit?
2x4GB erbij is dual-channel en 1x8GB niet. Dual-channel is 2x zo snel. In het geval van jou waarbij je nu 2x4GB heb is 2x4GB erbij de beste optie. Met 1x8GB erbij heb je geen dual-channel meer wat flink minder snel is.

• Compizfox
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 00:00

Compizfox

Bait for wenchmarks

steelow12 schreef op maandag 26 november 2018 @ 01:38:
hieruit kan ik concluderen dat dit over het algemeen niet voor problemen zorgt en ik dut veilig kan upgraden?
Hangt er van af: vind je het een probleem om dual-channel te verliezen?
Hint: 2x 4 GB erbij is beter zodat je op 4x 4 GB uitkomt. Als je 1x 8 GB bijplaatst, verlies je dual-channel en dat schaadt de performance aanzienlijk.

[Voor 21% gewijzigd door Compizfox op 26-11-2018 02:15]

• WEBGAMING
  • Registratie: oktober 2017
  • Laatst online: 00:06
PilatuS schreef op maandag 26 november 2018 @ 01:58:
[...]

2x4GB erbij is dual-channel en 1x8GB niet. Dual-channel is 2x zo snel. In het geval van jou waarbij je nu 2x4GB heb is 2x4GB erbij de beste optie. Met 1x8GB erbij heb je geen dual-channel meer wat flink minder snel is.
Stel dat hij 2x4 gb, en 1x 8gb inbouwt, heeft hij nog steeds dual channel over de 2x 4gb. Alleen niet over de 8gb dim. Wat het daadwerkelijke verschil in prestaties gaat zijn? Beetje lastig te zeggen.
Maar inderdaad, het is gewoon veel slimmer om dan 2x 4gb bij te kopen.

@steelow12 Waarom niet gewoon precies hetzelfde setje nog een keer inbouwen? Dat is toch gewoon het beste. Er is best een kans dat 2 verschillende soorten dims toch niet lekker samen werken.
En ook allemaal dezelfde snelheden is over het algemeen ook wat beter om een stabiel systeem te krijgen.
https://nl.hardware.info/...ck-8gb-ddr4-2400-cl15-kit
Neem aan dat je zwarte hebt?

[Voor 6% gewijzigd door WEBGAMING op 26-11-2018 03:53]

• steelow12
WEBGAMING schreef op maandag 26 november 2018 @ 03:47:
[...]

Stel dat hij 2x4 gb, en 1x 8gb inbouwt, heeft hij nog steeds dual channel over de 2x 4gb. Alleen niet over de 8gb dim. Wat het daadwerkelijke verschil in prestaties gaat zijn? Beetje lastig te zeggen.
Maar inderdaad, het is gewoon veel slimmer om dan 2x 4gb bij te kopen.

@steelow12 Waarom niet gewoon precies hetzelfde setje nog een keer inbouwen? Dat is toch gewoon het beste. Er is best een kans dat 2 verschillende soorten dims toch niet lekker samen werken.
En ook allemaal dezelfde snelheden is over het algemeen ook wat beter om een stabiel systeem te krijgen.
https://nl.hardware.info/...ck-8gb-ddr4-2400-cl15-kit
Neem aan dat je zwarte hebt?
Bedankt voor je reactie.
Ik denk inderdaad dat ik voor nogmaals hetzelfde setje ga.
Nog een laatste vraagje. Stel ik neem 2x 4gb en 2x 8gb krijg ik dan 2x dual channel? En zou dit oom boor problemen kunnen zorgen? (Blik op de toekomst)

• WEBGAMING
  • Registratie: oktober 2017
  • Laatst online: 00:06
Ja, dan heb je ook dual channel. Zo lang er maar 2 dims zijn die samen kunnen werken.

Dat zou ook gewoon moeten werken. Dan zou ik wel persoonlijk voor hetzelfde merk, type en snelheid gaan.

Ik kan me alleen niet echt voorstellen dat 16gb op enigszins korte termijn te weinig gaat worden. Op het punt dat 16gb te weinig is, ben je waarschijnlijk aan een compleet nieuw systeem toe. ;)

• steelow12
WEBGAMING schreef op maandag 26 november 2018 @ 10:27:
Ja, dan heb je ook dual channel. Zo lang er maar 2 dims zijn die samen kunnen werken.

Dat zou ook gewoon moeten werken. Dan zou ik wel persoonlijk voor hetzelfde merk, type en snelheid gaan.

Ik kan me alleen niet echt voorstellen dat 16gb op enigszins korte termijn te weinig gaat worden. Op het punt dat 16gb te weinig is, ben je waarschijnlijk aan een compleet nieuw systeem toe. ;)
Oke dan ben ik geholpen!
Heb 2x 4gb besteld

Bedankt allemaal voor de hulp

• White Feather
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 20:36
PilatuS schreef op maandag 26 november 2018 @ 01:58:
[...]

Hij kan gewoon 2x4 in het ene geheugenkanaal en 1x8 in het tweede kanaal doen. Werkt in Hybrid mode en gewoon volledig dual channel.
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True