Toon posts:

Wisselschakeling met 1 zwarte draad?

Pagina: 1
Acties:

• Vaenir
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 08-06 10:46
Ik ben recent begonnen met de renovatie van mijn zolder. Hier was door de vorige eigenaar heel provisorisch een verhuisfitting opgehangen met een schakelaar die half over de inbouwdoos hing. Nu heeft vanmiddag iemand dit weggehaald met het idee dat we de schakelaar gaan verplaatsen en de bedrading fatsoenlijk via lasdozen laten lopen.

Nu kwamen we er naderhand achter dat de wisselschakeling op basis van 3 draden (blauw, zwart en bruin) is gemaakt en alle schema's die wij vinden op basis van twee zwarte draden zijn? Ik sta op het punt om een elektricien in te huren maar voordat ik weer geld ga besteden wil ik de vraag toch even hier gooien. Heeft iemand enig idee hoe dit eerst in elkaar zat?

Ik heb op de eerste verdieping een dubbele schakelaar waar ik helaas niet in kan kijken omdat er stuuk over het afdekkapje zit. Vanuit die schakelaar zijn er 3 draden naar de zolder getrokken (blauw, zwart en bruin). En op basis van die 3 draden is er op de zolder een wisselschakeling gemaakt.

(voorbeeld wisselschakeling hoe het eerst heeft gewerkt)

[Voor 3% gewijzigd door Vaenir op 25-11-2018 22:04]

Acties:
  • +1Henk 'm!
  • Pinned

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:59
Die onderste schakelaar is een serieschakelaar, en geen wisselschakelaar. In dit geval zal misschien een echte hotelschakeling gebruikt zijn i.p.v. een wisselschakeling.

Als die onderste schakelaar ook een wisselschakelaar is, dan kan hier nog de Franse wisselschakeling zijn gebruikt. Deze is niet (meer) toegestaan in Nederland en zou je dus moeten vervangen door een andere variant waarbij minimaal 2 zwarte draden naar de schakelaars lopen.
Meer info vind je hier: Wikipedia: Wisselschakeling

Speel ook Airplane Manager en Repeat

• Vaenir
Onbekend schreef op zondag 25 november 2018 @ 22:06:
Die onderste schakelaar is een serieschakelaar, en geen wisselschakelaar. In dit geval zal misschien een echte hotelschakeling gebruikt zijn i.p.v. een wisselschakeling.

Als die onderste schakelaar ook een wisselschakelaar is, dan kan hier nog de Franse wisselschakeling zijn gebruikt. Deze is niet (meer) toegestaan in Nederland en zou je dus moeten vervangen door een andere variant waarbij minimaal 2 zwarte draden naar de schakelaars lopen.
Meer info vind je hier: Wikipedia: Wisselschakeling
Aangezien het om een jaren 70 woning gaat ben ik bang dat je gelijkt hebt. Gelukkig is dit de enige (wissel/hotel?) schakeling op mijn eerste verdieping. Op de begane vloer is recent alles vernieuwd. Dan gaan we dit toch maar meteen correct oplossen.

• Vaenir
Even een update en een nieuwe vraag: Ik heb ondertussen alle bedrading opnieuw aangelegd. Geen enge Franse toestanden meer. Volgens het volgende schema een wissel wissel schakeling aangesloten.

Echter blijf ik last houden van een vreemde schakeling. Nu is het zo dat wanneer ik op de 1e verdieping de rechter schakelaar in een bepaalde stand zet, hij beneden niet meer schakelt met licht. En hetzelfde visa versa voor de de andere lamp. Ik heb alle bedrading geverifieerd a.d.h.v. een continuïteitsmeting via een multimeter en gemarkeerd/genoteerd. Dus ik ben er eigenlijk zeker van dat alles correct is aangesloten.

Ik heb de volgende schakelaars kan het daar misschien aan liggen?
1x https://www.gamma.nl/asso...lschakelaar-wit/p/B457338
2x https://www.gamma.nl/asso...lschakelaar-wit/p/B457329

Prachtig overzicht gemaakt in paint. A.d.h.v. kleuren worden de schakelaars aangegeven die welke lamp bedienen.

• Onbekend
Heb je die middelste schakelaar niet per ongeluk 180 graden gedraaid aangesloten? De P-contacten moeten aan de bovenkant van de schakelaar zitten.

• Vaenir
Onbekend schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 23:55:
Heb je die middelste schakelaar niet per ongeluk 180 graden gedraaid aangesloten? De P-contacten moeten aan de bovenkant van de schakelaar zitten.
Dit had ik inderdaad gevonden via Google. Dus ik heb een uur geleden de dubbele schakelaar 180 graden gedraaid (en bedrading gewijzigd :+) maar ik behoud dezelfde situatie..

Ik zal het morgen nog eens proberen. Want zo onderhand begin ik aan alles te twijfelen.

[Voor 12% gewijzigd door Vaenir op 08-12-2018 23:58]

• Onbekend
Ik denk toch dat er twee (zwarte) draden met elkaar zijn verwisseld waardoor de schakeling niet goed werkt. Of misschien zit er een draad niet goed vast (of zit de isolatie nog tussen de contactgedeelten), maar ga ik niet van uit.

Aangezien beide lampen niet werken, denk ik dat je het toch bij die dubbele wisselschakelaar het moet zoeken. Ik raad aan om morgen alles rustig opnieuw door te meten, want het schema zelf is goed.

• Vaenir
Na een hele middag doormeten, kabels labelen en alle mogelijkheden geprobeerd op de dubbele wisselschakelaar en heel veel irritatie toch maar besloten om een andere schakelaar te kopen. Na 10 minuten had ik alles werkend..
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee