Toon posts:

Database-ontwerp: jullie ideeen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• nielsgeode
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22:57
Met databases ben ik relatief newbie en dit draadje is bedoelt om over langere tijd in de praktijk te brengen. Ik wil mijn database-skills vergroten maar hier gaat flink wat tijd inzitten.

Ik ben al een jaar of 25 fanatiek verzamelaar van mineralen en houd vanaf het begin een simple database in access bij. Ik prober daarbij af en toe tabellen bij te werken om dinge te verbeteren. Van twee onderdelen vraag ik mij af of het anders / beter kan en hoor daar graag jullie ideee over.

De database heeft een table 'collection' met daarin 1 record per collectiestuk. Daarin staan o.a. dingen als wanneer gevonden, wanneer gekocht, aankoopprijs, vindplaats en welke mineralen er aanwezig zijn.

1) Ik heb een table mineralen met daarin 1 record per mineral (van alles wat bekend is). Omdat 1 stuk meerdere mineralen kan bevatten heb ik een tweede table met daarin slechts 2 velden: collectie-id en mineraal-id. Als collectiestuk 3417 dan twee mineralen bevat zijn er 2 records in die table met beiden 3417 als collectie-id met de bijbehorende mineral-id's. Kan dit niet eleganter?

Een bijbehorend ding hier is: wel en niet officieel door de IMA (International Mineralogical Association) erkende mineralen . Simpel voorbeeld: kwarts is erkend, amethyst lijkt chemisch zoveel op kwarts dat het geen aparte soort is maar een variëteit. Voor de telling van het aantal soorten maakt dit uit en als je wel amethyst in je collectie hebt maar geen kwarts en je wilt gaan tellen dan kan je kwarts meetellen als soort ondanks dat het niet direct in de collectie zit. Ik heb hier (nog) geen goede oplossing voor.

2) Ik heb een table vindplaatsen. Hierin staat elke vindplaats 'voluit'. Dus een record:
Winterswijk, Gelderland, Nederland
maar ook een record met:
Gelderland, Nederland
(voor de stukken waar alleen de provincie (gebied) als vindplaats bekend is.)
Het zou mooi zijn om het zo op te slaan dat je kan selecteren op Gelderland en dat ook alle 'ondervindplaatsen' meegenomen worden. Ook hier heb ik nog geen oplossing voor.

3) (wil ik toch nog toevoegen). Ik fotografeer mijn stukken ook en sla de bestanden los op met als eerste altijd het nummer van het stuk in de bestandsnaam (bv 03417 en 00839: die 0 is voor de sortering van de files handig). Is er een handige manier om snel foto's te zien zonder ze handmatig te hoeven linken, dus dat er automatisch recursive in meerdere mappen gezocht wordt op alle jpeg's die met dat #id beginnen?

Er is (vast) nog meer, maar dit moet in stapjes met een collectie van 5000 stukken :)

[Voor 108% gewijzigd door nielsgeode op 25-11-2018 21:46]

Alle reacties

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:22

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Heel eerlijk: doe geen moeite. We prutsen zelf allemaal en als je een eigen blog bij wilt houden over je reilen en zeilen is daar tweakblogs voor.

Heb je een concrete vraag of een wil je een discussie aanzwengelen, dan is het forum wel de juiste plek :)

Protip: kijk naar normalisatie, en doe wat simpele trainingen op W3C, Udemy of vergelijkbaar, desnoods youtube. Prima te volgen allemaal, steek je veel meer van op dan van een boek lezen :)

[Voor 27% gewijzigd door The Eagle op 25-11-2018 21:19]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-05 21:04

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Access
Geen idee of je er al een heel front-end omheen hebt gebouwd maar als je wat skills wil verbeteren; tover je huidige database om naar een "algemener" type zoals MariaDB, Microsoft SQL of iets vergelijkbaars.

Het probleem / oplossing begint al met je laatste alinea; er zijn vast nog meer zaken maar die heb je niet paraat / inzichtelijk. Dan is elk ontwerp of aanpassing giswerk en komt het nooit 100% af. Een goed design begint bij alle records, relaties, ideeen, etc. op papier hebben (desnoods letterlijk op papier) en van daaruit een aangepaste / nieuwe opzet maken.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• nielsgeode
MAX3400 schreef op zondag 25 november 2018 @ 21:40:
[...]

Geen idee of je er al een heel front-end omheen hebt gebouwd maar als je wat skills wil verbeteren; tover je huidige database om naar een "algemener" type zoals MariaDB, Microsoft SQL of iets vergelijkbaars.

Het probleem / oplossing begint al met je laatste alinea; er zijn vast nog meer zaken maar die heb je niet paraat / inzichtelijk. Dan is elk ontwerp of aanpassing giswerk en komt het nooit 100% af. Een goed design begint bij alle records, relaties, ideeen, etc. op papier hebben (desnoods letterlijk op papier) en van daaruit een aangepaste / nieuwe opzet maken.
Nog geen front-end. Ik doe nieuwe input gewoon met standard accessformuliertjes. Het is niet ideaal maar het werkt.Los van welke software je gebruikt (waarom geen access?) blijven mijn OP-vragen staan natuurlijk.

Het moet wel leuk blijven ook. Ik ben verzamelaar, geen IT-er en ga geen jaar lang 20 uur per week stoppen in skills bijleren.

[Voor 6% gewijzigd door nielsgeode op 25-11-2018 21:43]

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-05 21:04

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Punt 2 is simpel doch lastig. Kopieer de hele Bos-atlas naar je database? Alle plaatsnamen en alle provincies. Of je gaat het per keer aanvullen maar wat is de volgende stap? Internationaal in Europa? Internationaal per continent?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• nielsgeode
MAX3400 schreef op zondag 25 november 2018 @ 21:45:
Punt 2 is simpel doch lastig. Kopieer de hele Bos-atlas naar je database? Alle plaatsnamen en alle provincies. Of je gaat het per keer aanvullen maar wat is de volgende stap? Internationaal in Europa? Internationaal per continent?
Voor de eenvoud heb ik even alleen NL gebruikt in het voorbeeld. In werkelijkheid zitten er mijn mijn table al zeker 100 landen en 3000 vindplaatsen… Vindplaatsen waar ik geen enkel collectiestuk van heb hoeven ook niet perse in de database, dat heb ik nu ook niet. Als ik een nieuw stuk in mijn collectie stop en de vindplaats staat er nog niet in dan voeg ik die dan wel toe.

Mindat.org (de grootste mineralendatabase-website) heeft vele tienduizenden zo niet honderdduizend vindplaatsen.

[Voor 27% gewijzigd door nielsgeode op 25-11-2018 21:50]

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:00

Haan

dotnetter

nielsgeode schreef op zondag 25 november 2018 @ 21:12:
1) Ik heb een table mineralen met daarin 1 record per mineral (van alles wat bekend is). Omdat 1 stuk meerdere mineralen kan bevatten heb ik een tweede table met daarin slechts 2 velden: collectie-id en mineraal-id. Als collectiestuk 3417 dan twee mineralen bevat zijn er 2 records in die table met beiden 3417 als collectie-id met de bijbehorende mineral-id's. Kan dit niet eleganter?
Omdat hier nog niet op gereageerd is: dit is juist hoe het moet :) Je hebt een M:N (many-to-many) relatie tussen mineralen en jouw collectie tabel, die je door middel van een koppeltabel aan elkaar verbindt.
[quote]

Kater? Eerst water, de rest komt later

• Mugwump
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 18:14
Wat betreft je vindplaatsen is de gebruikelijke methode voor een dergelijke hiërarchie om de boel op te slaan in een boomstructuur. Hier heb je bijvoorbeeld een vrij uitgebreid stuk over hoe dat kan in Access:
https://www.experts-excha...Hierachies-in-Access.html

Als je gewoon een vaste structuur hebt kan het ook wel wat praktischer. Neem in je tabel een veld land, provincie, plaats of iets dergelijks.

Voor Gelderland laat je de plaats dan gewoon leeg en bij het zoeken zoek je op provincie = Gelderland.

Nog mooier zou queryen op coördinaten zijn, maar dat ondersteunt Access niet. ;)

"The question of whether a computer can think is no more interesting than the question of whether a submarine can swim"

• nielsgeode
Mugwump schreef op maandag 26 november 2018 @ 21:56:
Wat betreft je vindplaatsen is de gebruikelijke methode voor een dergelijke hiërarchie om de boel op te slaan in een boomstructuur. Hier heb je bijvoorbeeld een vrij uitgebreid stuk over hoe dat kan in Access:
https://www.experts-excha...Hierachies-in-Access.html

Als je gewoon een vaste structuur hebt kan het ook wel wat praktischer. Neem in je tabel een veld land, provincie, plaats of iets dergelijks.

Voor Gelderland laat je de plaats dan gewoon leeg en bij het zoeken zoek je op provincie = Gelderland.

Nog mooier zou queryen op coördinaten zijn, maar dat ondersteunt Access niet. ;)
Vaste structuur is geen optie.maar zo'n hierarchy is best interessant. Het aantal sub-localities wisselt teveel en met vaste structuur creeer je ook een maximum. Voorbeeldje: Koktokay pegmatite field (Keketuohai pegmatite field), Fuyun Co. (Koktokay Co.), Aletai Prefecture (Altay Prefecture), Yili Hasake Autonomous Prefecture (Ili Kazakh Autonomous Prefecture), Xinjiang Autonomous Region, China.

Om het om te bouwen ben je wel even bezig denk ik. Voor in de toekomst een leuk idee :) Ben wel bang dat het aanpassen / managen en wijzigen een grote chaos kan worden. Ik bedoel: vindplaatsen en hierarchy willen nog wel eens wijzigen op mindat. Er wordt bijvoorbeeld een sub-gebied weggelaten of toegevoegd (bijvoorbeeld Twente, hoewel dit alleen buiten Nederland/Europa veel gebeurt). Afrikaanse landen/gebieden wijzigen ook nog wel eens.

En inderdaad iets met een interactieve map is best heel leuk. Ik zou een manier moeten vinden om de data automatisch in lightroom te krijgen (handmatig is geen optie) zodat ik daar ook kan filteren en de map met foto-coordinaten (als vindplaatsen) kan gebruiken. Mijn echte database blijft dan primair en lightroomdata secundair als handig tooltje.

[Voor 9% gewijzigd door nielsgeode op 26-11-2018 22:29]

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:22

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Als ik dit zo lees dan zou ik je eigenlijk willen aanraden eens naar Elasticsearch te kijken. Dat werkt verblufend handig voor dit soort dingen. Kan ook veel groter schalen, maar dat hoeft hier nu uiteraard niet :)

Met simpelweg wat curl commando's pomp je het er in en er uit. Kun je je hele huidige excel zo ineens mee vullen qua commando's.

Zie verder ook https://github.com/tether...i-mineral-observation-map en https://github.com/tether...on-map/tree/master/ingest voor wat voorbeelden. Hopelijk kun je er iets mee :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• HansvDr
  • Registratie: Augustus 2009
  • Niet online
nielsgeode schreef op zondag 25 november 2018 @ 21:12:

1)...

Een bijbehorend ding hier is: wel en niet officieel door de IMA (International Mineralogical Association) erkende mineralen . Simpel voorbeeld: kwarts is erkend, amethyst lijkt chemisch zoveel op kwarts dat het geen aparte soort is maar een variëteit. Voor de telling van het aantal soorten maakt dit uit en als je wel amethyst in je collectie hebt maar geen kwarts en je wilt gaan tellen dan kan je kwarts meetellen als soort ondanks dat het niet direct in de collectie zit. Ik heb hier (nog) geen goede oplossing voor.
Je zou in de tabel mineralen een varieteit_id kunnen opnemen. Deze is 0 (of lager of leeg) als het geen variëteit is. Anders het id waar het een variëteit van is.

• nielsgeode
HansvDr schreef op woensdag 28 november 2018 @ 13:23:
[...]

Je zou in de tabel mineralen een varieteit_id kunnen opnemen. Deze is 0 (of lager of leeg) als het geen variëteit is. Anders het id waar het een variëteit van is.
Zou prima kunnen werken, behalve in de volgende situaties: lang niet elke soort is even makkelijk te determineren, soms onmogelijk zonder spectroscopische technieken. Er zijn veel verwante soorten met als naam: soortnaam-(X) waarbij de soortnaam steeds gelijk is en X een metaalion waarbij er meerdere aparte soorten bekend zijn. Een voorbeeld is Gmelinite-(Ca), Gmelinite-(K), Gmelinite-(Na) (Ca = calcium, K = kalium, Na = natrium). Gmelinite zonder toevoeging van het metaalion is dan één van die drie soorten omdat niet bekend is welke van de drie een specimen is. Gmelinite moet dan naar alledrie tegelijk verwijzen (Ca, K, Na).

• Killemov
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09-05 17:56

Killemov

Ik zoek nog een mooi icooi =)

2) Sla in ieder geval de geolocatie op als vindplaats. Daarmee kun je al het andere afleiden ... mits je geen maan/marssteen o.i.d. in je collectie verwacht natuurlijk.

Hey ... maar dan heb je ook wat!

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee