Op reis in Costa Rica, spanningsomvormer mee?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrVegeta
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 02-06 15:55

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Topicstarter
Vrijdag vertrek ik richting Costa Rica en ik besef mij net dat ik nog geen reisadapter heb geregeld. Dus zojuist even wezen zoeken en dit lijkt mij een prima model: Loocz universele internationale reisadapter wereldstekker internationale reisstekker met 4 USB poorten PLUS 1x USB-C

Ik heb zelf een Pixel 2 met usb-c dus dit is wel handig. Mijn vriendin heeft een HTC over USB 2.0. We hebben nog een power bank en een camera dat allemaal op USB 2.0 gaat. Het enige waar we een stekker voor nodig hebben is de Microsoft Surface Tab Go. Als ik deze afbeelding bekijk:

Afbeeldingslocatie: https://s.s-bol.com/imgbase0/imagebase3/large/FC/5/9/5/7/9200000088037595_6.jpg

Dan lijkt het mij dat ik bovenop nog een stekker naar keuze kan insteken. In dit geval EU, voor de Microsoft Surface Tab Go.

https://www.landenkompas.nl/costa-rica
https://www.wereldstopcontacten.nl/costa-rica/
https://www.hollandhotelscr.com/practische-zaken/

Dan is er nog de kwestie van een omvormer of niet:
De netspanning in Costa Rica (120 V) is lager dan in Nederland (230 V). Je hebt een spanningsomvormer nodig.
Sommigen zeggen dat je voorzichtig kunt proberen om je apparaten zonder omvormer te gebruiken in Costa Rica. Zeer waarschijnlijk raken ze niet beschadigd, maar mogelijk werken ze niet optimaal. Als je geen risico wilt lopen, gebruik dan een omvormer.
Wat is een omvormer?
Naast de verschillen in stopcontacten bestaan er ook diverse netspanningen in de wereld. Zo werkt apparatuur in Nederland over het algemeen op 210 – 230 volt, maar in het buitenland wordt er vaak gebruik gemaakt van 110 volt. Op het apparaat staat vermeld op welke hoeveelheid volt het werkt.

Voorbeeld: Staat er op jouw apparaat 110 – 230 V? Dan kun je dit apparaat zonder problemen gebruiken in landen met een netspanning tussen 110 en 230 volt.
Op de lader van de Surface Tab Go staat 100-240 V (uit mijn hoofd). Die dingen worden ook gemaakt om mee rond te reizen lijkt me. Dus geen omvormer voor nodig?

Bonusronde. We hebben daar een huurauto geregeld en we gaan mijn telefoon als GPS gebruiken. Leek mij ook een goed idee om een lader voor onderweg te hebben. Belkin Autolader USB-C + USB 3A Zwart reviews . Sigarettenladers zijn universeel lijkt me. Of heb ik dat mis?

Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:35

Galois

1811 - 1832

Je maakt je te druk... :)

Toen ik er was mn iPhone en accu lader van camera gewoon in stopcontact geplugd :) (via uiteraard reisstekker).

De transformators in deze laders zijn allemaal schakelende voedingen en passen zich aan (onafhankelijk van de ingangsspanning en uitgangsbelasting leveren ze een uitgangsspanning van (in geval van iPhone) 5V). Uiteraard binnen’hun bereik’.

Geniet van de mooie natuur!!

[ Voor 5% gewijzigd door Galois op 25-11-2018 21:07 ]

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 08:49

ZieMaar!

Moderator General Chat
Autoladers zijn overal gelijk. Spanningsverschil maakt voor bijna niets uit, maar staat altijd op de adapter. Enige dat bij mij niet kon was de elektrische tandenborstel, telefoons, laptops, scheerapparaten ed gaan volgens mij altijd wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrVegeta
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 02-06 15:55

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Topicstarter
Galois schreef op zondag 25 november 2018 @ 21:03:
Je maakt je te druk... :)

Toen ik er was mn iPhone en accu lader van camera gewoon in stopcontact geplugd :) (via uiteraard reisstekker).

De transformators in deze laders zijn allemaal schakelende voedingen en passen zich aan (onafhankelijk van de ingangsspanning en uitgangsbelasting leveren ze een uitgangsspanning van (in geval van iPhone) 5V). Uiteraard binnen’hun bereik’.

Geniet van de mooie natuur!!
Hardware is niet goedkoop. Zou zonde zijn om niet geheel zeker op pad te gaan. Beter goed voorbereid. Electra ligt mij ook helemaal niet haha.

Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 19:20
Maar..maar
Op bijna alle elektrische apparaten en adapters die ik heb staat toch altijd dat ze geschikt zijn van 110-220 Volt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flagg
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Flagg

It's a shite state of affairs

Niet te moeilijk over doen Costa Rica heeft ook winkels, dus alles wat je eventueel nodig hebt kun je daar vast ook kopen.

En anders geen laptop, lekkâh rustâg. :)

Irish diplomacy is telling a man he can go to hell in such a way he actually looks forward to it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 06-06 14:11
ZieMaar! schreef op zondag 25 november 2018 @ 21:51:
Autoladers zijn overal gelijk. Spanningsverschil maakt voor bijna niets uit, maar staat altijd op de adapter. Enige dat bij mij niet kon was de elektrische tandenborstel, telefoons, laptops, scheerapparaten ed gaan volgens mij altijd wel.
Niet helemaal. De meeste auto's gaan op 12V, maar kan 24V op je sigarettenaansteker staan, alhoewel dat vooral gebruikelijk is bij vrachtwagens. Wel handig dat je USB oplader daar dan ook tegen kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:35

Galois

1811 - 1832

Pizza_Boom schreef op maandag 26 november 2018 @ 00:36:
[...]
Niet helemaal. De meeste auto's gaan op 12V, maar kan 24V op je sigarettenaansteker staan, alhoewel dat vooral gebruikelijk is bij vrachtwagens. Wel handig dat je USB oplader daar dan ook tegen kan.
Ik ken geen USB autolader die geen uitgangsspanning heeft van 5 V. Volgens mij bestaan die ook niet... Maar het zal er zeker op staan bij alle A-merken (ik zou dus zeker geen adapter/lader/... van een onbekend/goedkoop merk nemen).

Ook deze USB autoladers zijn schakelende voedingen en zullen keurig zowel 12V als 24V omlaagtransformeren naar 5V. Afhankelijk van de lader zelf zal het laden gaan met een bepaalde stroom (met dus als gevolg dat het of langer of korter duurt voordat je telefoon vol zit, je telefoon vraagt overigens de stroom, wat op de lader staat is de maximale stroom die de lader kan leveren. Als je telefoon een lagere stroom vraagt, zal je lader dat geven).

Kortom: maak je niet druk. Je telefoon, pad, powerbank, alles wat je thuis met een USB-stekkertje laadt, zal je in Costa Rica ook op kunnen laden. Gebruik wel laders van A-merken (zou mijn advies zijn).

Verder heb je een reisstekker nodig, want de stekker in het stopcontact die je thuis gebruikt, past daar niet. Overigens is die stekker niets anders dan een andere vorm zodat de stekker wel past. Daar komt geen elektronica bij te pas.

Nogmaal: vooral veel plezier in Costa Rica! Wij zijn toen ook in Nicaragua geweest en dat vond ik ook super! Alleen jammer dat Nicaragua momenteel niet zo stabiel is en afgeraden wordt...

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Een reisstekker is wat je nodig hebt, een omvormer totaal niet. Zoals je al zegt, je adapter kan dat voltage prima hebben, alleen wat oudere elektronica is niet altijd geschikt. Maar dat zijn niet de apparaten die in je lijstje staan (bij mij zou het gaan om een wat ouder scheerapparaat).

Zelf reis ik over vrijwel de hele wereld en het enige/grootste probleem is het aantal stopcontacten in hotelkamers, mocht je al je apparaten tegelijk willen opladen. Een verlengsnoer of zo'n ding in je OP is daar prima voor.
Pagina: 1