Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Vorige koelpasta verwijderen

Pagina: 1
Acties:

• brambo1982
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 06-06 20:54
Beste Tweakers,

Tijdens het plaatsen van de Prism stock cooler op de AMD 7 Ryzen 2700x kwam er een beetje koelpast naast de processor.

Ik wil nu de overtollige koelpasta met alcohol (95%) en keukenpapier van de processor / koeler halen.
Om vervolgens nieuwe Artic Silver koelpasta aan te brengen (1 erwt).

Is dat een goed idee?

• Anoniem: 320788
  • Registratie: oktober 2009
  • Niet online
Nee. Als je de overtollige pasta van je mamabord weghaalt is het niet handig om op die plek nog een keer pasta te smeren....

Dus wat heb je gedaan? Je schrijft over plaatsen, dus zit de koeler erop?. Of was het een poging tot plaatsen en zit de koeler er niet op.

Geval 1. Randjes naast de koeler schoonmaken, en testen
Geval2 schoonmaken, nieuwe pasta, koeler plaatsen en testen.

Beide gevallen, te hogen temperatuur, terug naar basis. En opnieuw.

[Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 320788 op 25-11-2018 18:20]

• KneoK
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 01-06 18:27

KneoK

Not in a million lightyears

Processorkoeler verwijderen is naar mijn mening altijd ook koelpasta vervangen, want doordat de pasta nu is uitgesmeerd en zowel op je koeler als processor zit, heb je kans op luchtbelletjes als je de koeler weer terug plaatst.

Als je het moederbord wilt schoonmaken en je daarvoor de koeler moet verwijderen, dan zou ik inderdaad nieuwe pasta aanbrengen. Verwijderen met alcohol, goed nadrogen, erwtje AS op je processor en koeler erop.

• HugoBoss1985
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 13-06 14:40
Enkel het erwtje in dit geval vind ik toch wel een punt van discussie.

De stock koeler van de 2700x heeft nogal wat ruimte tussen de heatpipes.
Oftwel het contactvlak is niet vlak/dicht/egaal/hoe je het ook noemt.
Hier komt koelpasta tussen.

Ik had met deze koeler en met deze cpu het beste resultaat door gewoon een flinterdun laagje over de gehele cpu aan te brengen.
Na het volledig schoonmaken van cpu en koeler (dus ook geen pasta meer tussen de ruimtes om de heatpipes)
Omdat er ruimte tussen de heatpipes zit valt het met luchtbellen denk ik nog wel mee i.c.m. de methode van het uitsmeren van de koelpasta over de gehele IHS.

De erwt methode werkt in dit geval anders omdat er dus ook koelpasta tussen de heatpipes geperst wordt.

Je zou anders eerst de ruimtes tussen de heatpipes kunnen vullen met koelpasta (als dat al niet zo is) en daarna een flinke erwt aan te brengen.

https://www.google.nl/sea...tZTbFM:&spf=1543674522126

De eerste Coolermaster Hyper 212 koelers hadden ook zo'n soort contactvlak.

[Voor 35% gewijzigd door HugoBoss1985 op 01-12-2018 15:31]

Corsair 200R - CM V550M - Gigabyte Z390 Elite - i7 9700k @ 5,0 1,34v - Noctua NH-D15S- 16gb G-skill CL15 3600 @ CL14 1,44v - MSI GTX 970 Gaming - Samsung 970 EVO 512 - Windows 10 Pro 64

• Hackus
  • Registratie: december 2009
  • Niet online

Hackus

Chain DL,SQ,BP,MP, and Flys

@brambo1982 Geen erwt maar streepje(rijstkorrel) koeler er op en niet meer druk om maken.
Velen denken dan je eerst de CPU van boven dun moet insmeren en daarna nog een rijstkorrel, dat is teveel.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• djunicron
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 09:37

djunicron

*click-swoosh-thud*

Heb zelf vrij veel Ryzen chips gebruikt en gebouwd. De "Erwt" danwel "rijstkorrel" hoeveelheid bleek na het plaatsen / verwijderen van koelers veelal maar ~80% van de IHS te bedekken. Ik ben daarop "2 rijstkorrel" kruisjes gaan zetten op al m'n Ryzen chips. Twee dunne 3mm lijntjes naar de hoeken van de CPU wijzend. Of het nu een Dark Rock (Pro) 3 / 4 was of een waterblok, dit dekt de CPU veelal netjes van hoek tot hoek zonder er teveel tussenuit te persen.

Arctic Silver zou ik toch tegenwoordig niet meer overwegen. MX4 werkte altijd prettiger in applicatie, niet geleidend en geen 200h cure time / break in. En inmiddels eigenlijk alleen nog TN-H1.

http://www.arcticsilver.com/amd_application_method.html#

Zolang je maar van top tot bodem en links tot rechts het hele ding hebt.

• Wim-Bart
  • Registratie: mei 2004
  • Laatst online: 10-01 17:43

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

djunicron schreef op zondag 2 december 2018 @ 01:25:
Heb zelf vrij veel Ryzen chips gebruikt en gebouwd. De "Erwt" danwel "rijstkorrel" hoeveelheid bleek na het plaatsen / verwijderen van koelers veelal maar ~80% van de IHS te bedekken. Ik ben daarop "2 rijstkorrel" kruisjes gaan zetten op al m'n Ryzen chips. Twee dunne 3mm lijntjes naar de hoeken van de CPU wijzend. Of het nu een Dark Rock (Pro) 3 / 4 was of een waterblok, dit dekt de CPU veelal netjes van hoek tot hoek zonder er teveel tussenuit te persen.

Arctic Silver zou ik toch tegenwoordig niet meer overwegen. MX4 werkte altijd prettiger in applicatie, niet geleidend en geen 200h cure time / break in. En inmiddels eigenlijk alleen nog TN-H1.

http://www.arcticsilver.com/amd_application_method.html#

Zolang je maar van top tot bodem en links tot rechts het hele ding hebt.
TN-H1 geeft inderdaad de beste koel resultaten. Maar beetje vet kruis in plaats van rijstkorrel. Of een kruis met 4 dots.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

• djunicron
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 09:37

djunicron

*click-swoosh-thud*

Wim-Bart schreef op zondag 2 december 2018 @ 03:14:
[...]

TN-H1 geeft inderdaad de beste koel resultaten. Maar beetje vet kruis in plaats van rijstkorrel. Of een kruis met 4 dots.
Beetje dun. Dots doe ik liever niet. Het moment dat je ze niet helemaal lekker plaatst, heb je juist weer kans op lucht pockets.

Kan eigenlijk vooral aanraden eens je koeler te plaatsen, gewoon, zoals normaal, maar daarna weer even verwijderen. Dan zie je precies wat je pasta doet en hoe scheef je IHS is, of je misschien je koeler niet helemaal lekker hebt neergezet, etc. En dan weer helemaal schoonmaken en opnieuw voor echt gebruik plaatsen.

Te weinig pasta (te dunne streepjes) kan je een paar (weinig) graden schelen. Teveel pasta is vooral verspillend. (Net als je prima geplaatste koeler verwijderen voor een check). Zoveel pasta dat het ertussenuit komt zetten in natuurlijk helemaal van de zotten, maar zoveel doet toch niemand echt geloof ik...

• Anoniem: 639074
  • Registratie: december 2014
  • Niet online
djunicron schreef op zondag 2 december 2018 @ 01:25:
[.....]
En inmiddels eigenlijk alleen nog TN-H1.
Zowel de pricewatch als Google geven geen (of de verkeerde) hits op TN-H1, heb je een linkje?? :?

• job
  • Registratie: februari 2002
  • Nu online
NT-H1 zal hij wel bedoelen (T & N omdraaien).

[Voor 4% gewijzigd door job op 02-12-2018 12:58]

• Wim-Bart
  • Registratie: mei 2004
  • Laatst online: 10-01 17:43

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

pricewatch: Noctua NT-H1

Dit dus.

Overigens bouw ik altijd eerst buiten de kast, inclusief montage van koeling. Dan zie ik zelf altijd in hoeverre ik corrigerend koelpasta op moet brengen als de koeling er weer af gaat tijdens het inbouwen.

[Voor 49% gewijzigd door Wim-Bart op 02-12-2018 18:12]

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

• brambo1982
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 06-06 20:54
Dank voor jullie reacties heren!

Ik heb de overtollige oude pasta verwijderd met 95% alcohol (en direct drooggemaakt).
De nieuwe pasta (Artic Silver) koelt goed.

PS: ik heb de Prism stockcooler op high staan, de processor is rond 40 graden tijdens normaal werk.
De koeler maakt behoorlijk veel lawaai, zal ik hem op low zetten?

• Hackus
  • Registratie: december 2009
  • Niet online

Hackus

Chain DL,SQ,BP,MP, and Flys

brambo1982 schreef op zondag 2 december 2018 @ 18:26:
Dank voor jullie reacties heren!

Ik heb de overtollige oude pasta verwijderd met 95% alcohol (en direct drooggemaakt).
De nieuwe pasta (Artic Silver) koelt goed.

PS: ik heb de Prism stockcooler op high staan, de processor is rond 40 graden tijdens normaal werk.
De koeler maakt behoorlijk veel lawaai, zal ik hem op low zetten?
High is veel te hoog, dan maakt ie meer dan 2000tpm

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True