Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

[Excel] Gebruik van Google API in VBA

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• stimpyMGS
  • Registratie: mei 2004
  • Laatst online: 06-06 09:06
Hallo,

Ik wil weten hoe ik een Google API key toevoeg aan een Excel bestand.

Als ZZP'er reken ik op het einde van het jaar altijd mijn aantal gereden kilometers uit middels een handig Excel bestand dat ik ooit van het net heb geplukt. Ik vulde daar mijn 'van' en 'naar' postcodes in, en dat resulteerde in een 'afstand' in km's. De afstanden werden via een Google API berekend. Sinds 2018 is daar echter een API key voor nodig.
Ik heb die gegenereerd, maar ik heb onvoldoende kennis van Excel om te weten waar ik deze key nu moet invoegen. Onderstaand zien jullie de visual basic code. Zoals gezegd heeft deze altijd gewerkt, totdat Google dit jaar hun beleid heeft aangepast.

Ik vind online diverse stukken code maar die zijn allen gebaseerd op andere sheets die niet passen bij mijn wens. Het bestand dat ik heb is eenvoudig en voor mij als leek daardoor prettig.

Alvast bedankt!
''''''''''''''''''''''''''''''''''
' Reistijd berekenen
'
' start = startlocatie
' eind = eindlocatie
' vervoer = manier waarop te reizen
' eenheid = manier van tijdspresentatie
'
''''''''''''''''''''''''''''''''''

Public Function G_REISTIJD(start As String, eind As String, Optional vervoer As Variant, Optional eenheid As Variant) As Variant

Dim Verv As String
Dim Eenh As String
Dim Link As String
Dim Bestemming As String
Dim Mode As String
Dim Taal As String
Dim Min As Integer
Dim Uur As Integer
Dim Sec As Integer

''' Link opbouw '''
Link = "https://maps.googleapis.com/maps/api/distancematrix/json?origins="
Bestemming = "&destinations="
Mode = "&mode="
Taal = "&language=nl"

''' Controleren op waarde in vervoer '''
' Openbaar vervoer is een registratienummer voor nodig bij google '
If IsMissing(vervoer) = True Or IsEmpty(vervoer) = True Then
Verv = "driving"
Else
If vervoer > 2 Then
Verv = "driving"
Else
Select Case vervoer
Case 0: Verv = "driving"
Case 1: Verv = "walking"
Case 2: Verv = "bicycling"
End Select
End If
End If

''' Controleren op waarde in eenheid '''
If IsMissing(eenheid) = True Or IsEmpty(eenheid) = True Then
Eenh = 0
Else
If eenheid > 3 Then
Eenh = 0
Else
Eenh = eenheid
End If
End If

''' Oproepen informatie '''
Set objHTTP = CreateObject("MSXML2.ServerXMLHTTP")
URL = Link & Replace(start, " ", "+") & Bestemming & Replace(eind, " ", "+") & Mode & Verv & Taal
objHTTP.Open "GET", URL, False
objHTTP.setRequestHeader "User-Agent", "Mozilla/4.0 (compatible; MSIE 6.0; Windows NT 5.0)"
objHTTP.send ("")

''' Als POST tekst niet klopt '''
If InStr(objHTTP.responseText, """duration"" : {") = 0 Then GoTo Error

''' Tijd opzoeken '''
tijd = Right(objHTTP.responseText, Len(objHTTP.responseText) - InStrRev(objHTTP.responseText, """value"" : ") - 9)

''' Tijd naar seconden, minuten en uren '''
Sec = CDbl(Replace(Split(tijd)(0), ".", ","))
Min = Int((Sec - (Int(Sec / 3600) * 3600)) / 60)
Minn = Int(Round((Sec - (Int(Sec / 3600) * 3600)) / 60))
Uur = Int(Sec / 3600)

''' Als eenheid in 00:00 '''
Kort = Format(Uur, "00") & ":" & Format(Min, "00")

''' Als eenheid in 00:00:00 '''
Lang = Format(Uur, "00") & ":" & Format(Min, "00") & ":" & Format(((Sec Mod 60)), "00")

''' Als eenheid in tekst '''
If Uur > 0 Then
Tekst = Uur & " u. " & Minn & " min."
Else
Tekst = Minn & " min."
End If

''' Eindresultaat maken '''
Select Case Eenh
Case 0: G_REISTIJD = Kort
Case 1: G_REISTIJD = Lang
Case 2: G_REISTIJD = Sec
Case 3: G_REISTIJD = Tekst
End Select
Exit Function

''' Error uitgang '''
Error:
G_REISTIJD = CVErr(xlErrNA)

End Function

I5 6400, gigabyte 1080 ti, 16 GB RAM

Beste antwoord (via stimpyMGS op 25-11-2018 16:50)

• nescafe
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 10:01
Google gaat ervanuit dat je weet hoe je een link aan kunt passen. Voor jou betekent dit iets als:
code:
1
Link = "https://maps.googleapis.com/maps/api/distancematrix/json?key=YOUR_API_KEY&origins="

* Barca zweert ook bij fixedsys... althans bij mIRC de rest is comic sans

Alle reacties

• nescafe
When loading the Distance Matrix API, substitute YOUR_API_KEY in the code below with the API key you got from the previous step.

https://maps.googleapis.com/maps/api/distancematrix/json?origins=Seattle&destinations=San+Francisco&key=YOUR_API_KEY
Zoek bijv. eens op de URL van Google in je code om te zien waar je deze key kunt plaatsen.

• stimpyMGS
nescafe schreef op zondag 25 november 2018 @ 14:48:
[...]

Zoek bijv. eens op de URL van Google in je code om te zien waar je deze key kunt plaatsen.
thx, dat ben ik al tegengekomen tijdens mijn zoektocht, maar in het voorbeeld dat Google geeft zijn 'origins' en 'destinations' al ingevuld. In het bestand dat ik heb zijn deze leeg en variabel.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• nescafe
Google gaat ervanuit dat je weet hoe je een link aan kunt passen. Voor jou betekent dit iets als:
code:
1
Link = "https://maps.googleapis.com/maps/api/distancematrix/json?key=YOUR_API_KEY&origins="

• dafloor71
  • Registratie: april 2016
  • Laatst online: 09-06 15:00
Kun je niet het volgende proberen:
Onder de regel:
Taal = "&language=nl"
Deze regel toevoegen:
Key = "&key=YOUR_API_KEY"
En dan deze regel:
URL = Link & Replace(start, " ", "+") & Bestemming & Replace(eind, " ", "+") & Mode & Verv & Taal
vervangen door:
URL = Link & Replace(start, " ", "+") & Bestemming & Replace(eind, " ", "+") & Mode & Verv & Taal & Key

• F_J_K
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

afstandsberekening
Je vraag heeft niets van doen met afstandsberekening, maar met gebruik van de Google API. De topictitel pas ik dus aan.

Inhoudelijk: als ik het zo zie dan geeft zoeken bij google naar 'how to use maps.googleapis.com in excel' al antwoord. Inderdaad 'gewoon' de key toevoegen aan de URL.

offtopic:
Wees erg voorzichtig met overnemen van code als je geen idee hebt wat het doet :X Los van beveiliging, malware, etc. is het heel makkelijk om fouten te maken. En dan mag je later uitleggen waarom de berekende afstanden nergens op slaan :P

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• stimpyMGS
F_J_K schreef op zondag 25 november 2018 @ 16:26:
[...]
Je vraag heeft niets van doen met afstandsberekening, maar met gebruik van de Google API. De topictitel pas ik dus aan.

Inhoudelijk: als ik het zo zie dan geeft zoeken bij google naar 'how to use maps.googleapis.com in excel' al antwoord. Inderdaad 'gewoon' de key toevoegen aan de URL.

offtopic:
Wees erg voorzichtig met overnemen van code als je geen idee hebt wat het doet :X Los van beveiliging, malware, etc. is het heel makkelijk om fouten te maken. En dan mag je later uitleggen waarom de berekende afstanden nergens op slaan :P
thx heren voor de uitleg. Ik ken niks van VBA en had dus ook geen idee dat ik "gewoon" de key kon toevoegen aan de URL regel. Ik ben net een paar weken bezig met JSON in home-assistant, mijn eerste ervaring met programmeren, en dat schijnt nog een van de makkelijkere talen te zijn :9 VBA is voor mij van een ander niveau.

Mijn vraag is iig beantwoord! _/-\o_

Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True