Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Advies Gamepc ( 800 - 1000 euro excl gpu)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Eldiedo
  • Registratie: november 2018
  • Laatst online: 07-06 11:32
Hoi allemaal!

Ik wil graag een game PC maken, en zou graag wat advies willen in winnen.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Vertel ons wat je wil gaan doen met je nieuwe systeem. Welke software ga je gebruiken? Wil je gaan gamen? Videobewerken? Of gewoon huis tuin en keuken surfen en mailen?

Ik ga voornamelijk gamen, dan wil ik graag de nieuwe releases spelen en deze op high tot ultra kunnen spelen.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Heb je een absolute maximumprijs? In- of exclusief verzendkosten, assemblage en dergelijke Dat hoeft geen vast bedrag te zijn maar mag ook een schatting zijn.

Ik heb onlangs al een videokaart gekocht namelijk:
#ProductPrijsSubtotaal
1Gigabyte Radeon RX VEGA 56 GAMING OC 8G€ 355,05€ 355,05
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 355,05
\

Het overige bedrag wat ik nog over heb voor de andere onderdelen en een scherm is 800 tot 1000 euro.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Wees specifiek en noem merk en model

N.V.T.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Zijn twee videokaarten en drie voedingen wel genoeg? 16 SSD's in RAID-5? Vertel ons meer over het systeem van je dromen.

Het systeem van mijn dromen kan gewoonweg de games runnen die er aan komen, en deels future proof is. In het achter hoofd houdend dat de VEGA 56 geen top class gpu meer is.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Naar welk merk gaat je voorkeur uit? Kun je vertellen waarom? Sta je open voor andere merken? Zet hier neer wat je zelf al hebt gevonden.

Ik heb geen merk voorkeuren.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Denk aan grootte, het te verwachten geluidsniveau, energieverbruik. Hoe meer informatie je geeft, hoe beter we je kunnen helpen.

Het liefste wil ik dat de PC zo klein mogelijk is - zodat het makkelijk weg te werken is. Ik hoef dus geen disco PC waar de hele buurt 'u' tegen zegt. Daarnaast ook zo stil mogelijk echter vraag ik me af of dat mogelijk is, want ik heb hier en daar wat gelezen dat de Vega 56 niet de stilste is.

Ga je overklokken?

Mits dit mogelijk is, ja zeker.

Ga je voor de maximum prestaties van je nieuwe systeem of ben je tevreden met de standaard instellingen?

Dit ligt echt aan wat ik er voor krijgen en wat de risico's ervan zijn. In principe wil ik overklokken, en zal ik voor de maximum prestaties gaan mits het verstandig is.

Wat verwacht je van ons?
De laatste en eigenlijk belangrijkste vraag: Vertel hoe we je kunnen helpen met het maken van je keuze. Wil je het nieuwste/snelste/beste/mooiste systeem dat je je maar kunt wensen binnen je budget, of speelt geld geen rol? Wil je weten of/hoe je je build moet aanpassen om aan de gewenste doelen te kunnen voldoen? Of wil je de kosten gewoon zoveel mogelijk terugbrengen en zo veel mogelijk bang-for-buck krijgen?

Ik zou graag wat advies krijgen over mijn build, en of jullie hier wat suggesties hebben. Ik heb meerdere topic's bekeken, en hier en daar wat uitgehaald tot ik tot deze build ben gekomen. Ik ben vooral opzoek naar zoveel mogelijk bang-for-buck omdat mijn budget gelimiteerd is en toch de best haalbare prestaties wil.

Mijn build (Videokaart is al aangekocht):

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 5 2600 Wraith Boxed€ 165,-€ 165,-
1ASRock B450M Pro4€ 74,95€ 74,95
1Seagate Barracuda, 2TB€ 58,-€ 58,-
1Fractal Design Define Mini C€ 70,50€ 70,50
1Samsung LC27FG73 Zwart€ 249,-€ 249,-
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16€ 143,-€ 143,-
1Corsair RM550x (2018)€ 89,54€ 89,54
1Crucial MX500 2,5" 500GB€ 68,44€ 68,44
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 918,43

Alle reacties

• youridv1
  • Registratie: juni 2016
  • Laatst online: 02-06 10:35
Lijkt me prima.
CPU overclocking is niet zo lastig. Daar zijn gewoon tutorials voor. Ik zou met dat moederbord alleen niet de grenzen gaan lopen opzoeken wat betreft voltages. Zo goed van kwaliteit is de stroomtoevoer van dat bord nou ook weer niet. Het is goed, maar niet 1.4 Volt all day goed. Ik zou voor je uiteindelijke overclock je CPU core voltage niet hoger zetten dan 1.35 Volt. Voor een overclock van 4GHz op alle 6 de kernen heb je waarschijnlijk nieteens 1.35V nodig, dus dat komt wel goed

i7 6700K | Gigabyte Z170XP-SLI | 16GB HyperX Fury | Gigabyte GTX 1080 G1 Gaming | Kraken X62 | NZXT Hue+ | Samsung 850 Evo 500GB | Intel 660p 1TB | WD Blue 3TB | Corsair RM750x | Fractal Design Define S TG (Mod)

• Eldiedo
Ik had alleen nog een vraagje: Zou ik voor een ryzen 2600x gaan of toch de 2600 die ik ook in het lijstje heb toegevoegd! :)

• mitsumark
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 01:16
Als je toch gaat overklokken is het verschil tussen beiden erg klein.
De koeler bij de 2600X is wat beter, maar voor de helft van het verschil heb je al een koeler welke VEEL beter is.
pricewatch: Gelid Solutions Phantom Black

• Eldiedo
Dus ideaal gezien: Zou ik een 2600 nemen en de Phantom als ik 't goed begrijp? Ook gezien ik wil gaan overclocken is een andere koeler, geen verkeerde keuze?

• Hackus
  • Registratie: december 2009
  • Niet online

Hackus

Chain DL,SQ,BP,MP, and Flys

mitsumark schreef op zondag 25 november 2018 @ 16:15:
Als je toch gaat overklokken is het verschil tussen beiden erg klein.
De koeler bij de 2600X is wat beter, maar voor de helft van het verschil heb je al een koeler welke VEEL beter is.
pricewatch: Gelid Solutions Phantom Black
Mooie koeler, was me nog niet opgevallen (dark tov de Tranquillo Rev. 4B)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Eldiedo
@mitsumark & @youridv1 Bedankt voor jullie hulp! De computer is aangesloten en wel, echter heb ik een vraagje nog (Het houdt niet op :);

Ik ben bezig met het overclocken van mijn CPU, en heb de koeler gekocht die @mitsumark mij aanraden (Draak van een ding om in elkaar te zetten trouwens, maar goed)! Echter, haal ik vrij hoge temperaturen naar mijn mening ergens in de 70 graden bij een stress test van AMD Mastery. De CPU staat op 4.0 ghz met 1.275 volt ingesteld. Of zijn dit normale temperaturen, ik vond ze nogal hoog.

Laat het me alstjeblieft weten!

• TechnoNoob
  • Registratie: januari 2015
  • Laatst online: 18-06 12:17

TechnoNoob

I'm just a noob.

70 graden is een hele nette temperatuur onder een stresstest!

Toch even 2 vraagjes voor de sanity check ;)

Weet je zeker dat je een goede thermale past application gedaan hebt? En heb je de sticker aan de onderkant van de heatsink eraf behaalt?

Heel even een google search, https://www.techspot.com/review/1614-ryzen-2600/page5.html

Deze jongens halen 65 C met een water koeler en 87 C met de boxed koeler, daar zit jij netjes tussen, dus dat zijn realistische temperaturen.
Daarbij is een stresstest de worst-case-scenario, tijdens gamen word je CPU veel en veel minder gebruikt, en zullen je temps dus ook een stuk lager zijn.

[Voor 47% gewijzigd door TechnoNoob op 06-12-2018 08:34. Reden: Google search]

i5-8600K / Asus ROG Strix Z370-F GAMING / Nvidia Founders Edition GTX 1070 Ti / Corsair Vengeance 16 GB 3000 Mhz / Samsung 850 PRO 500 GB / WD Black 2 TB / Intel Optane 16 GB / Seagate Focus Gold 550 Watt / Phanteks P400S RED

• ExiZTeNcE
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 00:58
4.0Ghz met 1,275 Vcore en 70 graden tijdens stress is prima hoor, keurige oc!

Geheugen ook netjes op 3200Mhz gekregen?

Z390 Aorus Pro | 9700k | Kraken X62 | 16Gb DDR4 3200cl14 | Msi RTX 2080 Duke OC | Rm650x

• youridv1
  • Registratie: juni 2016
  • Laatst online: 02-06 10:35
Hele nette overclock! Naar mijn weten is Ryzen Master's ingebouwde stresstest best stevig dus 70 graden kan dan ook wel. Ik zou even wat van je favoriete games opstarten en kijken hoe het daar zit.

Mijn temperaturen in Aida 64 zijn al niet fraai als je het zo bekijkt. In Prime95 is het helemaal leuk, maar in games zit ik prima. Ik draai 4.7 GHz op 1.345-1.355Vcore (1.355 ingesteld, minimaal 1.345 effectief) en de 6700K is al een warme chip door zijn vrij matige thermal paste onder de heatspreader. Wellicht dat ik ooit een delid doe.

[Voor 46% gewijzigd door youridv1 op 06-12-2018 10:38]

i7 6700K | Gigabyte Z170XP-SLI | 16GB HyperX Fury | Gigabyte GTX 1080 G1 Gaming | Kraken X62 | NZXT Hue+ | Samsung 850 Evo 500GB | Intel 660p 1TB | WD Blue 3TB | Corsair RM750x | Fractal Design Define S TG (Mod)

• Eldiedo
Heren! Bedankt voor jullie berichten! Echt super hoe de community elkaar helpt hier! @youridv1 & @ExiZTeNcE & @TechnoNoob !

En ja zeker, RAM staat ook op 3200 mhz! Super bedankt nogmaals voor jullie tijd! Ik had zelf wat gegoogled hier en daar, en kwam er niet helemaal uit. Ik heb nog wel 2 vragen - mijn excuses voor de vele vragen;

1. Is het handig om er een fan bij te plaatsen om zo de airflow te verbeteren en zo de temperatuur in de kast een klein beetje te verlagen en zouden jullie hem dan push of laten pullen? Ik heb nu een balanced airflow, namelijk 1 push en 1 pull.

2. Bij welke temperaturen moet ik me zorgen gaan maken met mijn CPU, ik dacht te lezen boven de 85-90 graden. Maar ik zou graag jullie advies willen inwinnen!

Nogmaals, super bedankt iedereen in deze topic! Zonder jullie stond er nu geen PC!

• Eldiedo
Bijna vergeten @TechnoNoob ! Het plasticje van de heatsink van de cooler is er inderdaad af & ik geloof dat ik wel een goede hoeveelheid thermal paste erop heb gedaan (Maar goed, dat is vanuit mijn eigen perceptie - en sinds dit mijn eerste zelfgebouwde PC is vraag ik me af in hoeverre dit ook de realiteit is)

• ExiZTeNcE
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 00:58
Dat is het leuke aan tweakers :-) en vragen kan altijd!

Je vragen:
1. 1 extra erbij is nooit verkeerd, slimste is als intake erbij plaatsen en zorgen dat je flow in altijd groter is als je flow uit (voorkant harder laten draaien als push kant). Je krijgt dan licht “overdruk” en dat scheelt vooral ook stof in de kast en positief voor de flow
2. Max Temp van Ryzen is volgens mij 95 graden, maar voor je zover bent gaat hij throtlen. Zelf met mijn 1600 met OC nog nooit boven 70 geweest, meestal 55-60 in game

Qua hoeveelheid koelpasta, beter te weinig als teveel. Ongeveer een rijstkorrel is genoeg

Z390 Aorus Pro | 9700k | Kraken X62 | 16Gb DDR4 3200cl14 | Msi RTX 2080 Duke OC | Rm650x

• Eldiedo
@ExiZTeNcE Super bedankt! Ik ga dan nog een fan aansluiten! Bedankt nogmaals voor de heldere uitleg en doelgericht antwoord!

Fijne avond!
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True