• Thomas204
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 13-02 22:02
Ik heb nu een Netgear ReadyNAS 104. Deze is nogal traag. Ik zat te kijken naar een andere NAS. Deze worden al snel erg prijzig. Ook vind ik het fijn om snapshots te kunnen maken (btrfs). Ik gebruik nu 4 x 4tb. Deze schijven wil ik hergebruiken.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik wil een eigen nas draaien. Voor OS denk ik aan Rockstor. Dit, vanwege btrfs. Ik wil het liefst de schijven versleutelen. Voornamelijk als backup van documenten, etc. Maar misschien is het leuk om hem ook als Kodi-speler te gebruiken.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Tja, liever niet te duur. 250 is wel ongeveer de max

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
4 x 4tb seagate schijven

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Zie wenslijstje onderaan

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nah. Hij komt in de kast te staan

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Liever energiezuinig en stil. Misschien ecc-geheugen? snapshots.

Ga je overklokken?
Nee, stabiliteit eerste plek.

Wat verwacht je van ons?
  • Heeft iemand anders ervaringen met het zelfbouwen van een nas?
  • Wat vind je van mijn keuzes?
  • Kan je wel of niet ecc draaien met amd en is dat überhaupt wel echt nodig?
  • Ik heb intel cpu-onboardjes gezien. Daarbij komen er twee sata van de cpu, en twee van een ASMedia-chip. Maakt dit op enige manier uit (lastiger voor een raid 5 berekening?).
  • Is RAID 56 nog steeds gevaarlijk op btrfs - berichten daarover zijn alweer twee jaar oud, en netgear draait ook gewoon btrfs.
  • Kan ik nog ergens op bezuinigen?

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A8-9600 Boxed€ 53,49€ 53,49
1ASRock A320M-HDV R3.0€ 48,30€ 48,30
1Silverstone Precision PS12€ 42,99€ 42,99
1G.Skill Value F4-2400C15D-8GNT€ 63,99€ 63,99
1Corsair VS350 (80Plus)€ 31,93€ 31,93
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 240,70

[Voor 36% gewijzigd door Thomas204 op 25-11-2018 14:36]

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
De CPU is behoorlijk verouderd, en heeft een vrij hoog energieverbruik, het moederbord heeft vier SATA poorten, dus zit al vol met je vier schijven.

Een alternatief voor de CPU, RAM en moederbord is deze lijst. Het moederbord heeft 6 SATA aansluitingen plus 2 M2, dat geeft je wat meer uitbreidingsmogelijkheden qua disks. Dit moederbord ondersteunt geen ECC geheugen, bij een huis tuin en keuken nas is dat niet noodzakelijk zolang je regelmatig van je onvervangbare data een backup maakt.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Celeron G4900€ 49,49€ 49,49
1MSI B360M Pro-VD€ 58,95€ 58,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 172,43

[Voor 9% gewijzigd door martyw op 25-11-2018 21:33]

• Thomas204
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 13-02 22:02
Dank voor je antwoord. Ik heb de cpu veranderd in een veel nieuwere 200GE. Deze APU heeft ook een stuk lagere TDP met 35W. Ik heb een pcie-sata toegevoegd voor de OS.

Daarmee kom ik op een prijspunt waar er goedkopere kant-en-klaar producten aantrekkelijk worden. Deze configuratie heeft met de 200GE wel een veel sterkere processor dan de atoms en arms die in deze kastjes zitten. Vraag blijft in hoeverre die extra rekenkracht nodig is. Is een raid5 met encryptie dusdanig zwaar dat het de keuze voor een dergelijke build rechtvaardigt of kan ik beter gaan voor een kant-en-klaar oplossing? En die goedkope modellen draaien geen btrfs.

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Athlon 200GE Boxed€ 55,04€ 55,04
1ASRock A320M-HDV R3.0€ 48,30€ 48,30
1Silverstone Precision PS12€ 42,99€ 42,99
1Corsair VS350 (80Plus)€ 31,93€ 31,93
1Intel 545s M.2 128GB€ 19,99€ 19,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 262,24

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee