Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Explorer.exe blijft 1 core belasten&geheugen gebruiken >2GB

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Marcellll
  • Registratie: november 2014
  • Laatst online: 18-06 15:01
Mijn vraag

Om een of andere reden blijft bij mijn windows installatie (al 2x opnieuw geinstalleerd) explorer.exe 1 core redelijk veel gebruiken.

i9 9900K --> 1 core op ongeveer 80% en het geheugengebruik start bij 50 MB, maar loopt op tot ongeveer 2 GB en dan start een tweede explorer proces op die ook tot 2gb gaat gebruiken (dit niet helemaal zeker, ik heb het een paar keer gezien maar het duurt een paar uur voordat explorer aan de 2GB zit)

Als ik via task manager explorer.exe restart zit hij binnen 5 minuten weer op 0.5 GB, daarna loopt hij langzamer op ( ongeveer 0.3 mb per update van de taskmanager met ongeveer 8 a 9% processor gebruik).
Als ik game gaat het sneller ( AC:odyssee / Shadow of the TombRaider / SW:Battlefront II)

Mijn eigenlijke vraag: Is er een programma waar ik kan zien waar explorer.exe zijn processortijd aan besteed om te achterhalen waar het het in zit.

Op zich geen probleem qua geheugengebruik (32 GB is genoeg :+ )

Maar de processor blijft constant in zijn turbo (5 GHZ) hangen ook al doe ik niets

Relevante software en hardware die ik gebruik

i9 9900k
Cooler Master masterliquid-ml360r-rgb
msi mpgz390
MSI 1080
32 GB 3200 MHZ (merk weet ik niet meer maar stond op de QVL, kan ik opzoeken als het nodig is)
Samsung 970 EVO
850 EVO 256 GB
3 TB WD nogiets
Corsair RM850X (2018)
3 schermen 1 X 1440 2x 1080

Windows 10 Pro
Visual Studio 2017 community

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Herinstallatie

Drivers verschillende versies / standaard windows drivers

malwarebytes /Avira full system scan

XBox instellingen --> alles disabled

Gegoogled maar de meeste resultaten gaan over windows XP/Vista (dus lijkt mij niet meer heel relevant)

Alle reacties

• ESTANNY
  • Registratie: maart 2005
  • Laatst online: 08-06 18:11
Ik zou eens een paar tools van https://docs.microsoft.com/en-us/sysinternals/ gebruiken om te kijken wat explorer.exe eigenlijk doet.

Er zijn er 2 tool waar ik direct aan denk:

Process Explorer (https://docs.microsoft.co...ownloads/process-explorer)
Find out what files, registry keys and other objects processes have open, which DLLs they have loaded, and more. This uniquely powerful utility will even show you who owns each process.

Process Monitor (https://docs.microsoft.co...ternals/downloads/procmon)
Monitor file system, Registry, process, thread and DLL activity in real-time.

Bekijk ze eens en ik hoop dat je erachter komt wat explorer.exe de hele tijd aan het doen is.

• Marcellll
Dank. I ben er achter dat het met optane-drivers/dll te maken heeft (Met behulp van bovenstaand programma's)

ik heb geen optane, maar wel een NVME drive --> hier zou het aan kunnen liggen.

Iemand ervaringen hiermee (ik heb meerdere mensen met dit probleem gevonden maar nog geen echte oplossing)

[Voor 7% gewijzigd door Marcellll op 26-11-2018 23:52]

• ESTANNY
  • Registratie: maart 2005
  • Laatst online: 08-06 18:11
Ik zie dat je moederbord 2 M2 slots heeft, heb je al eens geprobeerd om de NVME drive in het andere slot te steken?

• Marcellll
De oplossing (tot nu toe werkt het)

Intel Optane Pinning Explorer Extensions én Intel Rapid Storage verwijderen.

Bij 1 van de 2 verwijderen werkt het niet maar met allebei wel.

Ik zou de NVME kunnen wisselen maar op het andere slot zit zo'n heatsink en met mijn huidige build moet ik er eerst een boel uithalen om hem te verwisselen. En dan verlies ik (als ik het goed gelezen heb) SATA poorten (niet in gebruik, maar wellicht in de toekomst wel) en met 500 GB NVME storage kan ik de bestanden die het "nodig" hebben makkelijk kwijt.

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True