Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Fors meer verbruik nieuwe Intergas ketel bij koud weer

Pagina: 1
Acties:

• scotman21
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 14-06 22:32
Hallo,

Ik heb in maart van dit jaar een nieuwe ketel gekocht ter vervanging van mijn 16 jaar oude Vaillant ketel. Het is een Intergas HRE 28/24 CW4 in combinatie met een Honeywell Modulation Touch thermostaat.

Over de eerste 4 maanden merkte ik een drastische reductie van mijn gasverbruik ten opzichte van voorgaande jaren (ca. 16% minder verbruik). Echter, nu het kouder wordt schiet mijn gasverbruik (gecorrigeerd voor graaddagen) ineens gigantisch omhoog. Als ik de periode 1-8 t/m heden in 2018 vergelijk met 2018 dan ligt mijn gasverbruik ca. 20% (!) hoger. Ik ben uiteraard op zoek naar de oorzaak.

De benedenverdieping verwarm ik met een combinatie van vloerverwarming (hydraulisch neutraal) en twee radiatoren. De vloerverwarming beslaat ca. de helft van de ruimte en op de andere helft ligt een houten vloer.
Het geheel is niet waterzijdig ingeregeld. Dit zou ik natuurlijk nog een keer kunnen (laten) doen.

De aanvoertemperatuur van de CV staat op 80 graden. Wellicht is het verstandig om dit te verlagen ?
Of werkt een modulerende thermostaat gewoon niet fijn bij een combi van vloerverwarming en radiatoren ?

Ik ben benieuwd naar jullie reactie.

• Aikon
  • Registratie: februari 2001
  • Niet online
Heb je de ketel laten installeren? Wellicht even bij de installateur voorleggen, zij kennen immers de instellingen en je situatie en hebben misschien wel gelijk een idee wat zoiets kan veroorzaken.

• NeHoX
  • Registratie: mei 2005
  • Laatst online: 16:13

NeHoX

Ik roeptoeter maar wat...

Aanvoer temperatuur verlagen naar 60. Je vloerverwarming mengt zelf maar naar 40. 80 is te hoog.

• The Gamblers
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 15:20
Instellingen van de ketel nazien.

Draaisnelheid pomp, nadraaitijd, max temp cv water. Enz enz. Hoeveel water doet de pomp van de oude ketel en nu van de nieuwe ?

Over die honeywell, die start de ketel de eerste 10 sec op max om daarna te gaan moduleren. Hoeveel keer per uur mag ie schakelen van je ?

/edit, kleine toevoeging/
In de ketel kun je ook een minimale temp instellen wanneer die reageert op de thermostaat, deze stond bij mij op 40. Dus pas bij een vraag van 40 graden of hoger gaat de ketel pas iets doen. Met vloerverwarming wil je volgens mij juist laag kunnen ?
\edit\

[Voor 32% gewijzigd door The Gamblers op 25-11-2018 13:14]

Console Guy

• scotman21
Bedankt voor jullie input. Ik ga er mee aan de slag.

@The Gamblers Ik kan het aantal schakelingen volgens mij niet instellen voor de thermostaat.

• miciel
  • Registratie: juni 2015
  • Laatst online: 17:25
scotman21 schreef op zondag 25 november 2018 @ 13:00:
Hallo,

Ik heb in maart van dit jaar een nieuwe ketel gekocht ter vervanging van mijn 16 jaar oude Vaillant ketel. Het is een Intergas HRE 28/24 CW4 in combinatie met een Honeywell Modulation Touch thermostaat.
Staat deze thermostaat op standaard of op optimaal comfort ?
dit kan je zien in het installateurs menu. (van de kamerthermostaat)

vraag 2 staat de warmhoud functie van je cv ketel aan ?
(voor warm water)

vraag 3 is de ketel ingesteld door de instalateur ? (begrens op zijn maximale vermogen ?)
als de ketel te laag is afgesteld dan kan dat wel verklaren waarom je meer verbruikt.

De cv ketel bepaalt zelf de temperatuur aan de hand van de aanvoer retour en de kamerthermostaat. hier staat de cv ketel ingesteld op 80 graden(cv zijdig). echter de temperatuur van het cv water is 40/35 graden.

[Voor 36% gewijzigd door miciel op 25-11-2018 22:54]

• Yucon
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 17:11

Yucon

*broem*

M'n verbruik ligt de afgelopen weken ook opvallend hoger. Het was de afgelopen week niet alleen koud, maar ook erg winderig. Zou dat het beeld kunnen vertekenen?

[Voor 26% gewijzigd door Yucon op 25-11-2018 22:29]

• Jim423
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 16:41
Koud, weinig zon(instraling), winderig en lekker vochtig. Veel slechter wordt het niet totdat het gaat vriezen.

AMD Ryzen 3800X - 16GB DDR4 Corsair RGB - ASUS ROG STRIX 1080Ti - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• _JGC_
  • Registratie: juli 2000
  • Nu online
The Gamblers schreef op zondag 25 november 2018 @ 13:08:
Instellingen van de ketel nazien.

Draaisnelheid pomp, nadraaitijd, max temp cv water. Enz enz. Hoeveel water doet de pomp van de oude ketel en nu van de nieuwe ?

Over die honeywell, die start de ketel de eerste 10 sec op max om daarna te gaan moduleren. Hoeveel keer per uur mag ie schakelen van je ?

/edit, kleine toevoeging/
In de ketel kun je ook een minimale temp instellen wanneer die reageert op de thermostaat, deze stond bij mij op 40. Dus pas bij een vraag van 40 graden of hoger gaat de ketel pas iets doen. Met vloerverwarming wil je volgens mij juist laag kunnen ?
\edit\
Negeren moet je juist niet doen, dan vraagt je thermostaat 90 graden, ketel start op en 10s later valt ie weer uit. Standaard bij de HRE, HRE-A en HREco is antwoorden met 40 graden. Bij de oudere HR met branderautomaat zonder optie E. kan je om die reden geen Honeywell modulation thermostaat gebruiken.
Die 90 graden setpoint bij opstarten is geen probleem, je ketel start toch al met 50-70% vermogen afhankelijk van je instellingen (standaard 70%). Is een workaround om de ketel in beweging te krijgen.
De honeywell wireless thermostaten op de HRE met ingebouwde wifi hebben die workaround niet, gevolg is dat je ketel een uur na het doen van de afwas uit blijft omdat de warmtewisselaar 65 graden is en maar langzaam afkoelt.

• ThinkPad
  • Registratie: juni 2005
  • Nu online

ThinkPad

Moderator Duurzame Energie & Domotica
Mooi moment om de boel ook waterzijdig in te regelen, zie daarvoor: Gas besparen door middel van CV tuning deel II

Pas als je dat gedaan hebt zou ik verder gaan met allerlei parameters op je ketel te veranderen.

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

• The Gamblers
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 15:20
@scotman21

Je hebt gelijk, is aantal schakelingen per dag ipv per uur. sorry.

Console Guy

• scotman21
Vanochtend bezoek gehad van een monteur van de firma Intergas. In heb hem laten zien via Mindergas.nl dat mijn verbruik sinds installatie van de nieuwe ketel per 30 maart 2018 t/m heden inmiddels ca. 25% hoger ligt dan met mijn oude Vaillant ketel van 16 jaar oud. Zowel tov 2017 als tov 2016 en 2015. Dit is gecorrigeerd voor graaddagen. Verbruik is nu 0,60 m3 per graaddag (vorig jaar 0,50 m3). Het verbruik in de periode van 1 sept t/m heden ligt zelfs meer dan 40% (!) hoger dan vorig jaar. 500m3 gas in 3 maanden terwijl dit normaal 340m3 was.

Wat mij stoorde was zijn reactie. Hij vond de rapportage die ik hem liet zijn allemaal maar onzin en de periode waarover het gemeten is was volgens hem veel te kort en zegt niks. Hij heeft de ketel gecontroleerd en die functioneert volgens hem prima.

Feit is echter wel dat ik met een ketel blijf zitten die gewoon teveel verbruikt in verhouding tot mijn vorige ketel en daar baal ik van.

Ik ga zelf maar aan de slag met het waterzijdig inregelen. Het verlagen van de aanvoertemperaatuur naar 60 graden heb ik inmiddels gedaan maar levert geen resultaat op.

• scotman21
Misschien werkt de modulerende thermostaat ook wel niet fijn bij een combinatie vloerverwarming/ radiatoren en moet ik mijn Honeywell Modulation Touch gewoon vervangen door een Aan/Uit thermostaat.

• blissard
  • Laatst online: 16:18
Waarschijnlijk heeft de monteur gelijk. Mindergas en graaddagen is beter dan niets, maar niet accuraat. Zeker niet bij verschillende weertypes (met/zonder zon en met/zonder wind). Over zo’n korte periode zeggen die graaddagen alleen iets in vergelijk met een gelijksoortige andere woning in dezelfde periode. 20% afwijking valt me nog mee, bij mij is het veel meer door veel zoninstraling.

• _JGC_
  • Nu online
Hoe stookt je ketel op dit moment? Kort aan en dan afslaan, of mooie lange stooksessies op lage temperatuur?

edit: zet ook tapcomfort uit, ook niet op eco. kost wat meer water voor je kunt douchen, maar stookt niet onnodig je ketel steeds op.

[Voor 38% gewijzigd door _JGC_ op 03-12-2018 19:38]

• scotman21
Ik heb alles vandaag waterzijdig ingeregeld. Ik ben echter tot de volgende conclusie gekomen.

Beneden heb ik, zoals gezegd, voor de helft vloerverwarming en voor de andere helft radiatoren. De aanvoertemperatuur van de ketel heb ik verlaagd naar 60 graden en het water komt bij de radiatoren met een temperatuur van rond 50 graden. De Robot standaardverdeler van de vloerverwarming is echter een HTV verdeler die een minimale aanvoertemperatuur nodig heeft van 70 graden. Het water dat bij de verdeler van de vloerverwarming aankomt met een temperatuur van 50 graden gaat de vloer in met een temperatuur van rond de 27-30 graden. Omdat ik een modulerende ketel heb is de aanvoertemperatuur soms ook een stuk lager dan 50 graden.

Om met een aanvoertemperatuur van 60 graden te kunnen werken ben ik tot de conclusie gekomen dat ik mijn HTV verdeler moet vervangen door een LTV verdeler :-(

Ik heb vooralsnog de aanvoertemperatuur van de cv ketel eerst maar weer verhoogd naar 80 graden om zo minimaal 70 graden aanvoertemperatuur te krijgen bij de verdeler en ga ondertussen eerst maar op zoek naar een LTV verdeler.

• jvanderneut
  • Registratie: augustus 2017
  • Laatst online: 17-06 17:18
scotman21 schreef op zaterdag 15 december 2018 @ 23:26:
Het water dat bij de verdeler van de vloerverwarming aankomt met een temperatuur van 50 graden gaat de vloer in met een temperatuur van rond de 27-30 graden. Omdat ik een modulerende ketel heb is de aanvoertemperatuur soms ook een stuk lager dan 50 graden.

Om met een aanvoertemperatuur van 60 graden te kunnen werken ben ik tot de conclusie gekomen dat ik mijn HTV verdeler moet vervangen door een LTV verdeler :-(
Op welke stand staat de pomp van je verdeler? De pompsnelheid verlagen (of die van de ketel verhogen) kan de mengverhouding veranderen, zodat je warmer water de vloer inkrijgt.

• scotman21
De stand van de pompverdeler staat op stand 2.

• scotman21
Na het waterzijdig inregelen van de radiatoren via de onderblokken kom ik vandaag tot de conclusie dat drie onderblokken lekken :-( :-(. Snel teflontape gekocht en gebruikt om lekkage te stoppen.

Iemand nog tips op dit gebied of kan ik het gewoon zo laten ?

• Rol-Co
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 16:07

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

scotman21 schreef op zondag 16 december 2018 @ 18:20:
Na het waterzijdig inregelen van de radiatoren via de onderblokken kom ik vandaag tot de conclusie dat drie onderblokken lekken :-( :-(. Snel teflontape gekocht en gebruikt om lekkage te stoppen.

Iemand nog tips op dit gebied of kan ik het gewoon zo laten ?
Lekken toen je er aan draaide? Was het water schoon? Of zo zwart als de kachel?
Het kan zijn dat je veel vuil in je slangen van de vvw hebt, in principe kan je met 50 graden best de vvw voeden, je moet alleen je retour ventiel bijstellen vermoed ik zodat je de hoogst mogelijke temperatuur door de vloer krijgt.
Is er ook een vuilfilter gemonteerd in de retour van de intergas? Anders krijg je die oude meuk allemaal in je warmtewisselaar.

Wat hier bij mij werkte is de minimale temperatuur instelling op 40-45 graden zetten, maximaal op 60, je krijgt namelijk bij een modulerende ketel dat hij terug gaat moduleren naar 30 graden of zo en dat doet niet veel, bij een ingesteld minimum gebeurd dat niet.
Ik zat met die nieuwe ketel ook te klooien toen. Een gesloten ltv verdeler mag trouwens niet meer dan 40-45 graden door, tenminste, niet goed voor je vloer.
8)

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True