Toon posts:

Mijn eerste PC voor gaming / development, 1500 euro.

Pagina: 1
Acties:

• heywaarisberry
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 01-05-2020
Hi Tweakers,

Ik zou graag jullie advies inwinnen wat betreft een PC.
Ik ben een software-developer, maar dit is de eerste eerste keer dat ik zelf probeer een PC samen te stellen.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik wil graag moderne games spelen op hoog niveau graphics
(Assasins Creed Odyssey, Monster Hunter World, Witcher 3),
en wat dat betreft ook een beetje future-proof zijn.
Ik wil graag wat hobby-programmeren en eventueel wat deep-learning experimenten doen.
Wat programmeren betreft werk ik graag redelijk low-level
(C++, Python, SSE / AVX, OpenGL, Intel TBB, Cuda, Visual Studio, Qt Creator)
Om die reden heb ik een voorkeur voor Intel en Nvidia, zodat ik Intel TBB en Cuda kan gebruiken.
In principe zet ik er Windows 10 op, maar in de toekomst maak ik er misschien een dual-boot met Linux van.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ongeveer €1500,- exclusief randapparatuur.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
  • 4k 60hz monitor
  • 500GB SATA 3, 2.5 inch SSD
  • 2TB externe HDD
  • logitech g502 spectrum muis
  • logitech g413 toetsenbord
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-8700K Tray€ 415,-€ 415,-
1ASRock Z370 Pro4€ 103,99€ 103,99
1Gigabyte GeForce RTX 2070 Windforce€ 519,01€ 519,01
1Fractal Design Meshify C€ 72,04€ 72,04
1be quiet! Dark Rock 4€ 54,-€ 54,-
2be quiet! Silent Wings 3 PWM, 140mm€ 19,99€ 39,98
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16€ 143,-€ 143,-
1Corsair RM550x (2018)€ 91,80€ 91,80
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.438,82

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik ben wel van plan de CPU te overklokken, en ben daarom wat kritisch op de koeling.
Ik geef niet echt om RGB verlichting, en hoef niet per se in de case te kunnen kijken.
Ik heb ook geen bergen aan opslag nodig,
want ik vind het geen punt om dingen voor langere termijn op de HDD te zetten.
Zolang de dingen die ik vaak gebruik maar snel toegankelijk zijn.
Ik heb geen Wifi nodig, want internet altijd via kabel.
Heb geen SLI nodig, want ik zal nooit meer dan 1 videokaart gebruiken.

Wat verwacht je van ons?
Ik vraag me op dit moment vooral af in hoeverre ik kan bezuinigen op een moederbord,
en probeer wat keuzes wat betreft cooling vs noise te maken.
Ik heb niet heel veel eisen wat betreft extra features op het moederbord, zolang de cooling maar fatsoenlijk is.
Ik denk daarom wel weg te komen met een z370 i.p.v. een z390 maar weet het niet helemaal zeker.
Ik denk ook dat ik met oog op de toekomst zeker 2 M.2 slots nodig heb.
De cooling vs noise speelt op dit moment ook nog een grote rol in mijn keuze wat betreft de case. Ik twijfel tussen een Fractal Design Meshify C en een Fractal Design Define C.
Ik ben dus van plan mijn CPU over te klokken, en vraag me af hoe stil ik de PC zou kunnen maken zolang de cooling maar toereikend blijft.

Ik hoop dat jullie mij nog wat beter op weg kunnen helpen.
Bedankt!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@heywaarisberry Als je wilt overclocken zou ik een beter moederbord kiezen. Z370 is moeilijk verkrijgbaar pricewatch: MSI Z370 Gaming Pro Carbon
Dan kun je Z390 kiezen:
pricewatch: MSI MPG Z390 Gaming Pro Carbon
pricewatch: Gigabyte Z390 Aorus Elite
pricewatch: Gigabyte Z390 Aorus Pro

(m.2 verhaal) in veel gevallen merk je geen snelheidsverschil met NVMe m.2. en veel moederborden ondersteunen er maar 1 tegelijk of 1van de twee op Sata. wil je de 2 ingebouwde Fans vervangen, of waarom heb je er twee bijgekocht ?

[Voor 15% gewijzigd door Hackus op 25-11-2018 18:18]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• heywaarisberry
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 01-05-2020
Bedankt voor je reactie, @Hackus!
Die moederborden zijn meteen een stuk duurder.
Kun je me vertellen wat daar dan specifiek beter aan is?
Misschien een beetje flauw dat ik daar zo op de prijs zit te letten,
maar dacht dat daar wel kansen lagen ;)
Betere cooling dus?
Ik vind dat erg moeilijk in te schatten voor een moederbord.
Wat vind je bijvoorbeeld van pricewatch: MSI Z390-A PRO?
Goed punt wat betreft de verkrijgbaarheid, ik had daar eerlijk gezegd niet op gelet.

Je M.2 uitleg klinkt inderdaad logisch.

Wat betreft de fans;
Ik was van plan de meegeleverde fans als back and top exhaust fan te gebruiken,
en de extra fans als front intake fans te gebruiken.

[Voor 0% gewijzigd door heywaarisberry op 25-11-2018 19:02. Reden: Een fatsoenlijke reference naar Hackus]

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Beter geschikt om te overclocken. Budget borden zijn niet echt geschikt om te overclocken. die kun je wel gebruiken met sneller RAM dan 2666MT/s en je powerboost functie.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee