Ik heb ook een tijd lang over dit soort beslissing gedaan. Ik moest ook gaan kiezen voor een nieuwe camera/smartphone.
Nu heeft mijn vriendin een instap dslr die al een paar jaar oud is (1100d), en ik kan een Sony RX100 lenen van mijn ouders en heb al jaren een iPhone om fotos te maken. Maar ik was opzoek naar een camera voor mijzelf.
De dslr komt altijd mee als ik portretten ga schieten. De 50mm 1.8 van canon is gewoon echt super voor dit doel, daar komt de RX100 of de iPhone niet bij in de buurt. Maar meer dan een paar keer per jaar gebeurt dit ook niet. En je moet daarna nog veel werk steken in het organiseren en bewerken van de fotos.
Dan heb ik menig tripje de RX100 meegenomen om fotos te maken. Super ding die compact camera, maar moet het op belangerijke aspecten als het bewerken/organiseren en delen van fotos het gewoon afleggen ten opzichte van de smartphone.
Kijkend naar mijn gebruikspatroon qua fotografie is de smartphone gewoon veel en veel handiger dan de andere opties. De fotos zijn goed genoeg qua kwaliteit, want voor een duidelijk kwaliteits verschil kom je in de zeer prijzige compacts klasse als een RX100. De zoom is eigenlijk het enige voordeel nog voor de compacts, hoewel de huidige smartphones het oplossen door meerdere camera's te integreren wat ook een prima oplossing is in mijn optiek.
De DSLR doet eigenlijk al niet meer mee, ik heb gewoon steeds minder zin om dat ding elke keer mee te slepen. Ik weet ook zeker dan over een paar jaar er geen opvolger gaat komen als de huidige canon het kwalitatief niet meer kan bijbenen.
En de voordelen van de smartphone zijn gewoon erg aantrekkelijk. Veel fijner om mee te nemen. Goede geotagging, veel opties voor het prefessioneel bewerken van fotos. Goede tools voor het organiseren, en natuurlijk uitermate simpel om iets te delen. En dan hebben we het niet eens gehad over het filmen, dat werkt gewoon echt veel beter op de smartphone, geen gare instellingen zoals de compacts het vaak hebben (1080i 50fps), super mooie slomo ect.
En dan niet te vergeten dan de UX van de smartphone camera gewoon alles qua dedicated camera's overtreft. Natuurlijk zijn de knoppen en wieltjes op een dslr niet te missen als je alles manual schiet, maar voor point en shoot is er geen discussie. De smartphone is echt beter.
Daarom heb ik een paar maandend terug ook maar eens diep in de buidel getast en een iPhone X aangeschaft. En op vakantie gegaan met niets anders dan de iPhone voor fotografie. Dat is me prima bevallen, de fotos zien er gewoon goed uit en ik had alles uitgezocht en al verwerkt in een leuk filmpje (memories in de photos app) nog voordat het vliegtuig geland was in Nederland. Daarna dus gewoon geen werk meer mee, moet alleen nog een goede app zoeken om een foto boek te maken.
En als je het zo bekijkt is die hoge prijs van een telefoon niet eens zo gek meer want ik heb geen extra camera aangeschaft.
"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic" - Arthur C. Clark