• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Hoihoi

Omdat het in het algemene home-assistant topic best onoverzichtelijk wordt maar een eigen topic.
Ik ben een complete beginner met domotica en heb wat tijd over en wil langzaam wat dingen aan een hassio setup toevoegen...

Wat heb ik nu liggen? wat zwave en wat zigbee spul, en ik wil beginnen met de zigbee spulletjes aan de slag te gaan. Mijn hassio draait op een pi 3B met daaraan een HZUSB (voor de zigbee omdat de zwave voor amerikaanse frequenties is) en een Z-wave.me voor de Z-wave.

Wat heb ik zoal liggen:
  • Tradfri lampen
  • Zigbee deursensor (xiaomi)
  • Zigbee weerstations (xiaomi)
  • Zigbee PIRs (xiaomi)
  • Zwave slimme stekker (fibaro)
  • Zwave rookmelder (fibaro)
Daarnaast nog meer losse crap :). Ik wil eigenlijk beginnen met de lampen en dan langzaam het zigbee deel uitbouwen. Als dat werkt de zwave dingen erbij. Of is dat onhhandig?
De huidige hassio setup heeft de standaard weer-dingen en aanwezigheidsmeldingen vanuit unifi. Verder is alles nog redelijk schoon.

Waar zit ik mee vast? Ik weet niet hoe verder te gaan en hoop dat wat mensen met wat meer ervaring me de goede kant op willen nudgen. Ik zie echt door de bomen het bos niet meer.

Wat heb ik nu allemaal gedaan?

1: Configurator en SSH addon geinstalleerd. Ik heb ook SSH als root op het systeem omdat ik dat uit principe op eigen hardware wil. Ik snap dat dat niet ideaal is om hassio te managen.
2: Ik begrijp dat ik de ZHA module nodig heb, en niet deconz omdat ik niet de deconz-stick gebruik.
3: In mijn configuration.yaml:
YAML:
1
2
3
zha:
  usb_path: /dev/ttyUSB1
  database_path: /config/zigbee.db

Met beide USB sticks erin is dit overigens mijn hardware info:
serial:
/dev/ttyUSB0
/dev/ttyUSB1
/dev/ttyACM0
/dev/ttyAMA0
input:
disk:
gpio:
gpiochip0
gpiochip510
gpiochip507
gpiochip128
audio:
0:
name: bcm2835_alsa - bcm2835 ALSA
type: ALSA
devices:
[object Object]
[object Object]

Nu vraag ik me af: heb ik nu alles? Ik heb geen ikea zigbee hub en wil die functionaliteit door mijn pi over laten nemen.
Wat ik morgen wil gaan doen is mijn pi koppelen aan de lampen, ik denk dat dat moet door de lamp aan te zetten en met de pi er heel dichtbij (ik ga de pi aan een verlengsnoer hangen) een zha.permit doen. Ik denk dat de hassio setup dan de lampen moet herkennen

Klopt dit?

Ter referentie wat van het materiaal dat ik bekeken heb:
productreview: Ikea TRÅDFRI E27 LED 980lm, Set van 2 lampen met verbindingshu...
YouTube: Connecting Tradfri and HomeAssistant (smart lighting solution) [Guide]
https://www.want.nl/ikea-tradfri-lampen-tutorial/

[Voor 5% gewijzigd door Boudewijn op 25-11-2018 00:11]

Ik ben verslaafd aan koken. Volg me op https://www.kookjunk.nl

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:25
Boudewijn schreef op zondag 25 november 2018 @ 00:03:
Omdat het in het algemene home-assistant topic best onoverzichtelijk wordt maar een eigen topic.
(...)

Waar zit ik mee vast? Ik weet niet hoe verder te gaan en hoop dat wat mensen met wat meer ervaring me de goede kant op willen nudgen. Ik zie echt door de bomen het bos niet meer.
(...)
:?

Je had je vraag al gesteld in het Home Assistant topic, en daar waren mensen je al aan 't helpen, toch? Dat is nu net die verzamelplaats van mensen met meer ervaring die je de goede kant op kunnen nudgen.

Ik heb je vraag daar beantwoord.

ZZP'er en kijken of MoneyMonk iets voor jou is? DM me voor 50% korting in het eerste jaar (en ik 'n cadeaubon)!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Hmmbob schreef op zondag 25 november 2018 @ 08:49:
[...]

:?

Je had je vraag al gesteld in het Home Assistant topic, en daar waren mensen je al aan 't helpen, toch? Dat is nu net die verzamelplaats van mensen met meer ervaring die je de goede kant op kunnen nudgen.

Ik heb je vraag daar beantwoord.
Ja dat klopt en dat is ook prima, maar ik vind het daar super onoverzichtelijk omdat er 5 mensen tegelijk bezig zijn met hun home assistant en wilde het topic niet vervuilen. Als het echt beter daar kan is dat ook prima, maar ik merkte al dat ik posts miste :).

Dus vandaar.

Ik ben verslaafd aan koken. Volg me op https://www.kookjunk.nl

• Zeehond
  • Registratie: Juni 2015
  • Niet online

Zeehond

Frontpage Admin & PowerMod / Mod W&M

Seal with it!

Op een plaats de vraag hebben staan is wel voldoende (zie dm). Deze gaat op slot :).

Select * from fish

Dit topic is gesloten.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee