Toon posts:

Verschil in wifi-snelheid

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• havana
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 21:51
Ik heb twee Macbooks en op Macbook 1 is het internet véél sneller. Via de KPN Speedtest kom ik op Macbook 1 tot ruim 150 Mbit, terwijl Macbook 2 blijft steken op zo'n 35 Mbit. Beide getest op precies dezelfde locatie in huis.

Vreemd, lijkt me.

Tot nu toe geprobeerd

- Eerst dacht ik dat 't aan mijn netwerk lag. Dus al mijn AP's vervangen door Ubiquiti. Router zendt ook geen wifi signaal meer uit, alleen 3x Ubiquiti.
- MacOS volledig schoon geïnstalleerd op Macbook 2. Complete format gedaan, dus 100% schoon
- Speedtest opnieuw gedraaid voor ik ook maar één applicatie heb geïnstalleerd

Macbook 2 is overigens een Macbook Pro non-touchbar 13" van vorig jaar.
Macbook 1 is een Macbook Pro 15" my 2015

DIT IS MIJN WEBSITE

Alle reacties

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:45
Welke wifi-hardware hebben beide laptops?

The devil is in the details.

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Macbook Pro heeft al sinds 2013 "wifi ac"
Maar speedtest is niet zo betrouwbaar; connect je wel naar dezelfde server op beide machines?

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• havana
Ook gevoelsmatig is de snelheid op de ene Macbook veel hoger dan op de ander. Ik heb meerdere speedtests gedraaid en het resultaat is steeds gelijk.

DIT IS MIJN WEBSITE

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Wat staat er als je met option (⌥) het Wi-Fi menu openklapt in de menubalk (RSSI, noise, TX rate, PHY mode etc.)?

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

• Hahn
Brahiewahiewa schreef op zaterdag 24 november 2018 @ 17:09:
Macbook Pro heeft al sinds 2013 "wifi ac"
Ik bedoelde merk, type, etc. Alleen AC zegt niet alles.

• havana
Trage Mac

http://i63.tinypic.com/2dkegwn.png

Snelle Mac

http://i68.tinypic.com/2e5uu4w.png

[Voor 35% gewijzigd door havana op 24-11-2018 19:22]

DIT IS MIJN WEBSITE

• lexus305
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 05-06 21:11
Trage mac is niet niet met het ac wifi verbonden maar met de tragere n (2,4ghz)
Verbindingen verbreken en verbindingen maken met de ac wifi. (5ghz)

Ondersteunt de trage mac wel ac wifi? anders gaat bovenstaande niet op.

[Voor 20% gewijzigd door lexus305 op 24-11-2018 19:30]

• havana
Ja, die ondersteunt wel 5 Ghz. Maar bij Ubiquiti staan ze onder één SSID dus zie ik niet direct een manier om ‘m te dwingen dat netwerk te pakken?

DIT IS MIJN WEBSITE

• Hahn
Misschien kan je de 2,4GHz uitzetten? Dan zou je het kunnen testen.

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
havana schreef op zaterdag 24 november 2018 @ 20:43:
Ja, die ondersteunt wel 5 Ghz. Maar bij Ubiquiti staan ze onder één SSID dus zie ik niet direct een manier om ‘m te dwingen dat netwerk te pakken?
5Ghz en 2.4Ghz netwerk een ander SSID geven zodat je altijd gewoon duidelijk kan kiezen welke apparaten waar op gaan aangezien Ubiquiti geen band steering heeft...

Fixing things to the breaking point...

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
als je geen 2.4ghz nodig hebt... gewoon geheel uitzetten :-)

Dell XPS 15-9570, Dell E6440, 2x HP EliteDesk G4 705, Ryzen 9 5900x custom server

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
RGAT schreef op zaterdag 24 november 2018 @ 20:45:
[...]

5Ghz en 2.4Ghz netwerk een ander SSID geven zodat je altijd gewoon duidelijk kan kiezen welke apparaten waar op gaan aangezien Ubiquiti geen band steering heeft...
Ubiquiti heeft WEL band steering.

• RGAT
  • Niet online
TommyboyNL schreef op zaterdag 24 november 2018 @ 20:52:
[...]

Ubiquiti heeft WEL band steering.
Met ~50 klantennetwerken in een Unifi omgeving nog niet gezien dat dit echt werkt, ja sommige clients werden op sommige dagen wel op 5Ghz gezet maar op andere dagen niet... De grote meerderheid bleef op 2.4Ghz steken en sommige clients hadden er meer problemen door... Die feature werkt zo belabberd dat het niet echt functioneel te noemen is ;)

• TommyboyNL
  • Niet online
RGAT schreef op zaterdag 24 november 2018 @ 20:55:
[...]

Met ~50 klantennetwerken in een Unifi omgeving nog niet gezien dat dit echt werkt, ja sommige clients werden op sommige dagen wel op 5Ghz gezet maar op andere dagen niet... De grote meerderheid bleef op 2.4Ghz steken en sommige clients hadden er meer problemen door... Die feature werkt zo belabberd dat het niet echt functioneel te noemen is ;)
In dat geval zou de correcte verwoording zijn "De band-steering van Ubiquiti werkt niet altijd lekker", en niet "Ubiquiti heeft geen band steering".

• RGAT
  • Niet online
TommyboyNL schreef op zaterdag 24 november 2018 @ 21:28:
[...]

In dat geval zou de correcte verwoording zijn "De band-steering van Ubiquiti werkt niet altijd lekker", en niet "Ubiquiti heeft geen band steering".
Goed dan, Ubiquiti heeft geen werkende band steering.... zo goed?...
Punt is hetzelfde: de band steering functie geeft zoveel problemen dat die niet voor band steering te gebruiken is, knopje met de naam maar geen functie.

• TommyboyNL
  • Niet online
RGAT schreef op zaterdag 24 november 2018 @ 22:56:
[...]

Goed dan, Ubiquiti heeft geen werkende band steering.... zo goed?...
Punt is hetzelfde: de band steering functie geeft zoveel problemen dat die niet voor band steering te gebruiken is, knopje met de naam maar geen functie.
Hier werkt het anders prima, alle 5GHz capable devices zitten netjes op 5GHz. En nee, ik heb niet twee losse SSIDs aangemaakt.

• vonkkie
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 18:34
Werkt hier anders perfect al mijn 5 ghz apparaten worden netjes naar 5ghz gezet
Je moet wel de instellingen goed zetten
5 op bv high
2.4 op middel
RGAT schreef op zaterdag 24 november 2018 @ 20:45:
[...]

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 06-06 12:50

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Zullen we ontopic blijven? We hebben een eigen topic voor Ubnt spul

Vragen/opmerkingen
Privacy is something you can sell, but you can't buy back!

• vonkkie
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 18:34
Dan zou ik hem verplaatsen het gaat om ubiquiti en Mac dat is iets wat ik vaker voor bij heb zien komen
Equator schreef op zaterdag 24 november 2018 @ 23:09:

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Equator schreef op zaterdag 24 november 2018 @ 23:09:
Maar TS' probleem is daar aan gerelateerd. Bandsteering werkt voor de trage mac niet als verwacht.

TS kan in de Unifi app beide radio's apart bekijken. Als je doorklikt kom je op een plek waar je de naam voor de radio kunt instellen, en de ene 'Achterhuis 2.4' en de ander 'Achterhuis 5' noemen is de makkelijkste manier om bandsteering te omzeilen en zelf te kiezen voor de snelle band.

Ik heb even geen Unifi-app bij de hand voor een screenshot, ik ben nog aan het bijkomen van een slecht misgelopen Mojave-upgrade. Maar het is redelijk eenvoudig te vinden als je weet dat je instellingen van radio's zoekt.

I don't like facts. They have a liberal bias.

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 06-06 12:50

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Wat ik bedoelde, en dat begreep je ook wel, is dat de discussie hier niet gaat over de kwaliteit van band steering en ofdat bij Ubnt anders moet of niet.

Vragen/opmerkingen
Privacy is something you can sell, but you can't buy back!

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Equator schreef op zaterdag 24 november 2018 @ 23:22:
Wat ik bedoelde, en dat begreep je ook wel, is dat de discussie hier niet gaat over de kwaliteit van band steering en ofdat bij Ubnt anders moet of niet.
Gokje: dat is de reden dat ik TS de kant van de oplossing probeer op te sturen. Ook al ben ik enigszins gehandicapt in het aanleveren van een howto.

I don't like facts. They have a liberal bias.

• RGAT
  • Niet online
TommyboyNL schreef op zaterdag 24 november 2018 @ 23:00:
[...]

Hier werkt het anders prima, alle 5GHz capable devices zitten netjes op 5GHz. En nee, ik heb niet twee losse SSIDs aangemaakt.
Tja voor mij met een slordige 50 netwerken en een paar duizend devices heeft het dus nooit gewerkt, voor TS ook niet zo te zien dus dat het voor een aantal wel werkt helpt de TS weinig ;)
Daarom, als de TS 2.4Ghz uitzet of een andere naam geeft, kan de TS testen hoe het dan werkt, als band steering hier had gewerkt had de device van TS op de 5Ghz gezeten.

• havana
Ik heb de SSID's gescheiden. Het was even zoeken hoe dat precies moest maar Google was behulpzaam.

Het resultaat is nu dat Macbook 2 ongeveer 57 Mbps haalt in de speedtest. Hij heeft een Tx-snelheid aan van 81 Mbps.

Macbook 1 haalt 137 Mbps in de speedtest en heeft een Tx-snelheid van 216 Mbps.

Macbook 2 is dus een stuk sneller geworden maar het verschil is nog altijd tamelijk groot.

Ik wijt het dan toch maar aan de mindere wifi-kaart in Macbook 2?

en ik Ubiquiti kopen omdat ik dacht dat band steering wél goed zou werken...

[Voor 16% gewijzigd door havana op 25-11-2018 07:45]

DIT IS MIJN WEBSITE

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:37
Het is wel opvallend dat de landcode bij de ene mac de is en de andere mac nl. Zijn ze beide wel via 40mhz verbonden? Os verder hetzelfde?

Anders draai even de wifi diagnose op de mac, die functie werkt best aardig!

[Voor 5% gewijzigd door laurens0619 op 25-11-2018 08:29]

CISSP! Drop your encryption keys!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19:39

lier

MikroTik nerd

@havana Ubiquiti is geweldig spul, maar je moet wel de instellingen optimaliseren (net als dat je de accesspoint op een goed plek moet installeren). Out-of-the-box werkt het maar niet maximaal.

Zou je je 'Show System Config' (Controller, Settings, Maintenance tab) hier willen posten?

Eerst het probleem, dan de oplossing

• lier

lier

MikroTik nerd

Oei, ik zie ruimte voor verbetering:

Gebruik geen Auto!

2G radio
- verdeel de radio's over de kanalen 1, 6 en 11 (controleer op interferentie met een WiFi scanner) wat optimaal is
- zet de power op Low (of hooguit Medium)

5G radio
- verdeel de radio's over verschillende kanalen, je kan proberen of de verbinding optimaal werkt bij VHT80
- zet de radio's op Medium of High

Verder
- Upgrade naar Controller 5.9.29
- Zet Connection Montiroing uit (is noodzakelijk als je backbone draadloos is)
- Test met bandsteering (bij mij werkt het inmiddels ook lekker!)

• havana
Dank, allemaal gedaan!
- verdeel de radio's over verschillende kanalen, je kan proberen of de verbinding optimaal werkt bij VHT80
Nog specifieke kanalen?

DIT IS MIJN WEBSITE

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:21

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

havana schreef op zondag 25 november 2018 @ 11:18:
Dank, allemaal gedaan!

[...]

Nog specifieke kanalen?
Degene die het minst druk zijn ;) . Even scannen dus met een wifi scanner (op de telefoon desnoods)

Xbox Live ID:Notna8310

• dennisdennis12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 04-06 06:21
dat scannen kun je beter doen vanuit de unifi controller, omdat die ook de vrije bandbreedte op kanalen kan analyseren

https://tweakers.net/ext/f/SmFFphQaA78xLssAi9w28lcl/thumb.png

[Voor 39% gewijzigd door dennisdennis12 op 25-11-2018 11:28]

• havana
dennisdennis12 schreef op zondag 25 november 2018 @ 11:28:
dat scannen kun je beter doen vanuit de unifi controller, omdat die ook de vrije bandbreedte op kanalen kan analyseren

[Afbeelding]
Zie welke kanalen mijn buren gebruiken lukken. Maar hoe doe je ^ dat?

[edit]

Ah, gevonden :)

[Voor 3% gewijzigd door havana op 25-11-2018 11:30]

DIT IS MIJN WEBSITE

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:58
havana schreef op zaterdag 24 november 2018 @ 20:43:
802.11n kan ook werken op 5GHz, maar is een stuk trager dan 802.11ac.
Dus de vraag die je moet beantwoorden is of je trage mac 802.11ac ondersteunt en ook op die manier verbonden is.

[Voor 3% gewijzigd door Jimster op 25-11-2018 13:19]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02:01

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Jimster schreef op zondag 25 november 2018 @ 13:17:
[...]

802.11n kan ook werken op 5GHz, maar is een stuk trager dan 802.11ac.
Dus de vraag die je moet beantwoorden is of je trage mac 802.11ac ondersteunt en ook op die manier verbonden is.
De tragere Mac zou de snellere moeten zijn...

De 2015 MacBook Pro heeft een Broadcom BCM4360 3x3 MIMO WiFi-ac chipset, de non-touchbar 2017 heeft een nieuwere Broadcom chip die iets zuiniger is, maar slechts 2x2 MIMO ondersteunt. TS heeft UAP AC Pro's die 3x3 ondersteunen, dus ik zou verwachten dat onder dezelfde omstandigheden zowel link rate als throughput bij de 2015 MacBook Pro ongeveer 50% hoger zouden liggen dan bij de 2018.

Waar ik van opkijk:
havana schreef op zaterdag 24 november 2018 @ 17:10:
Ook gevoelsmatig is de snelheid op de ene Macbook veel hoger dan op de ander. Ik heb meerdere speedtests gedraaid en het resultaat is steeds gelijk.
Bij normaal gebruik (anders dan specifiek dingen downloaden) merk je exact nul verschil tussen bandbreedtes boven de 25Mbps. Als je dat wel doet ga ik denken dat er eea softwarematig helemaal niet zo lekker is op die oudere MacBook.

Soittakaa Paranoid!

• havana
Het klopt dus wat je zegt. De oudere Mac is de snellere.

Overigens werd mijn Sonos NIET blij van de vaste kanalen op 2.4 Ghz. Dus die heb ik weer teruggezet naar auto. Vloeken in de kerk, het zal best maar het werkt nu i.i.g. weer perfect. En die 2.4 Ghz band zal me verder sowieso jeuken, alle belangrijke apparaten zitten op 5 Ghz 8)

[Voor 130% gewijzigd door havana op 25-11-2018 17:47]

DIT IS MIJN WEBSITE

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02:01

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Huh?
havana schreef op zaterdag 24 november 2018 @ 16:51:
Ik heb twee Macbooks en op Macbook 1 is het internet véél sneller. Via de KPN Speedtest kom ik op Macbook 1 tot ruim 150 Mbit, terwijl Macbook 2 blijft steken op zo'n 35 Mbit.[...]

Macbook 1 is overigens een Macbook Pro non-touchbar 13" van vorig jaar.
Macbook 2 is een Macbook Pro 15" my 2015
Hier roep je juist dat de MacBook Pro van vorig jaar veel sneller is...

Soittakaa Paranoid!

• havana
My bad. Wat stom |:(

[Voor 50% gewijzigd door havana op 25-11-2018 17:48]

DIT IS MIJN WEBSITE

• lier

lier

MikroTik nerd

En, heb je de tips overgenomen en hoe werkt het nu?
havana schreef op zondag 25 november 2018 @ 17:40:
Overigens werd mijn Sonos NIET blij van de vaste kanalen op 2.4 Ghz. Dus die heb ik weer teruggezet naar auto.
Het verbaast me (op z'n minst), maar als dat beter werkt...

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee