• johnbetonschaar
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 26-03 00:55
Inmiddels draait mijn thuisnetwerk (eindelijk) zonder problemen, met KPN glasvezel internet, een Unifi USG als router, Unifi switches en APs voor LAN, en de TV decoders via routed IPTV. Eigenlijk de setup zoals beschreven in onder andere dit topic:

KPN routed IPTV over glas icm USG router

Om de boel wat verder dicht te timmeren wil ik graag het LAN verkeer verdelen over verschillende VLAN's. Zo heb ik bijvoorbeeld al een apart VLAN aangemaakt voor IOT spullen, met firewall regels die LAN <=> IOT verkeer alleen toestaan tussen een klein aantal vertrouwde clients. Dit werkt prima.

Wat ik nu eigenlijk graag zou willen is ook de KPN IPTV decoders op een aparte VLAN zetten. Nu krijgen de decoders een IP uit de normale LAN range, en gaat al het bijbehorende multicast verkeer over dezelfde IP range. Uiteraard heb ik IGMP snooping op alle switches, maar toch zou ik dit verkeer toch ook graag via een apart VLAN scheiden.

Ik krijg dit helaas niet werkend. Een VLAN aanmaken en aan de switch poort van de decoder assignen werkt prima, de decoder krijgt dan een IP op het VLAN subnet, en kan gewoon probleemloos booten. Alleen als je er TV op probeert te kijken stottert het beeld, en krijg je binnen een minuut een van de bekende popups 'zap naar andere zender en terug', 'herstart de router' etc.

Ik vermoed dus dat ik iets extra moet doen in de configuratie van de USG, om expliciet het verkeer van de IPTV VLAN naar de IGMP proxy op de USG sturen. Mijn kennis van de USG en van de precieze werking van het IPTV gebeuren op mijn netwerk is vrij beperkt, ik heb eigenlijk gewoon de standaard configs van de basmeerman GitHub gebruikt, met de aanpassingen van @xbeam om source-validation weer aan te zetten, maar hoe het exact werkt weet ik niet :o

Is er iemand die dit al eens zo heeft ingericht, of weet hoe wat er nodig is aan firewall regels en/of extra USG configuratie om dit mogelijk te maken? Thanks!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:04

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ongetwijfeld. Daarvoor is dit topic gemaakt: [Ubiquiti & IPTV] Ervaringen & Discussie

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• johnbetonschaar
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 26-03 00:55
@The Eagle Ik zal de vraag daar ook even herhalen, het leek me zelf wel handig om een apart topic te openen omdat het een vrij specifieke vraag is maar het is er wel een geschikt topic voor ja ;-)

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee