Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Pc start niet op na vervanging van nieuw processor.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• kyrillajax
  • Registratie: oktober 2018
  • Laatst online: 21:38
Hallo medetweakers,

Sinds de laatste paar dagen heb ik een nieuw processor gekocht via V&A bij tweakers. Nadat ik mijn cpu heb geïnstalleerd start mijn pc niet meer op. Zelf heb ik tijdens de installatie zorgvuldig met de cpu omgegaan. Alles fans draaien, maar hoor geen piep van de moederbord(?).

Hier even mijn specs

MB: Asrock 797e-ITX/ac (WiFi Included)

CPU: Intel i7 4790k (aangeschaft)

CPU Cooler: Cooler Master Hyper Evo 212

GPU: Asus Strix GTX 970 OC edition 4GB DDR5

RAM: 8GB DDR3 2x4GB PC3-10666 1,5v 9-9-9-24

CASE: NZXT s340 Elite (Glass sidepanel)\

PSU: Cooler Master Silent Pro m600

SSD: Samsung 840 Pro 128GB

HDD: Seagate Barracuda 2TB (7200rpm)

Hoop dat jullie mij kunnen helpen, alvast bedankt d:)b

mvg,

Kyrill

Alle reacties

• MAX3400
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 16-06 14:01

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Oude CPU erin en kijken of alles nog start? Weet je meteen of het zwikkie nog werkt en dat dus mogelijk de nieuwe CPU het issue veroorzaakt.

Ook al een BIOS reset uitgevoerd toevallig?

Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• kyrillajax
Nee heb de bios niet gereset, enig idee hoe dat moet?

• Nielson
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 00:09
Staat in de handleiding, zoek op clear cmos. Heeft het bord bios versie 1.30 of hoger? Anders zou dat ook de oorzaak kunnen zijn.

https://www.asrock.com/mb/Intel/Z97E-ITXac/#CPU

[Voor 20% gewijzigd door Nielson op 24-11-2018 14:59]

• kyrillajax
Heb de handleiding helaas niet en ook de doos heb ik niet. Is de handleiding op internet te vinden?

• MAX3400

MAX3400

kyrillajax schreef op zaterdag 24 november 2018 @ 15:08:
Heb de handleiding helaas niet en ook de doos heb ik niet. Is de handleiding op internet te vinden?
Je weigert dus gewoon de link van @Nielson aan te klikken?

Maar inderdaad; de handleiding is op internet te vinden. Trouwens, die had je misschien beter eerst kunnen lezen alvorens een CPU te kopen.

Doet je PC het nou wel of niet nog met de oude CPU?

• kyrillajax
MAX3400 schreef op zaterdag 24 november 2018 @ 15:24:
[...]

Je weigert dus gewoon de link van @Nielson aan te klikken?

Maar inderdaad; de handleiding is op internet te vinden. Trouwens, die had je misschien beter eerst kunnen lezen alvorens een CPU te kopen.

Doet je PC het nou wel of niet nog met de oude CPU?
Ik heb zijn link niet negeert. Mijn engels is gewoon niet zo goed ;P. Ga maar inderdaad de cpu verwisselen en kijken of ie het doet.

• kyrillajax
Heb de cpu verwisselt, maar helaas geen verandering opgetreden :( Verder ga ik de bios reset proberen.

• Vinzz
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 18-06 12:27
Dan zal ik je maar even echt helpen.

Die cpu kan er gewoon op. www.tomshardware.co.uk/an...790k-asrock-z97e-itx.html

Je hebt wel bios 1.30 nodig: https://www.asrock.com/mb/Intel/Z97E-ITXac/#CPU

Download cpuz eens en kijk bij tab mainboard welke bios je hebt. Of post een screenshot hier.

[Voor 8% gewijzigd door Vinzz op 24-11-2018 16:03]

• MAX3400

MAX3400

Vinzz schreef op zaterdag 24 november 2018 @ 16:02:
Download cpuz eens en kijk bij tab mainboard welke bios je hebt. Of post een screenshot hier.
PC start niet meer op ;)

• Vinzz
Vorige CPU is er nog wel toch?

• Hackus
  • Registratie: december 2009
  • Niet online

Hackus

Chain DL,SQ,BP,MP, and Flys

Vinzz schreef op zaterdag 24 november 2018 @ 16:04:
[...]

Vorige CPU is er nog wel toch?
kyrillajax schreef op zaterdag 24 november 2018 @ 15:55:
Heb de cpu verwisselt, maar helaas geen verandering opgetreden :( Verder ga ik de bios reset proberen.
;)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• MAX3400

MAX3400

• Vinzz
Ah ok. Je hebt geen socket pinnetjes omgebogen? Niet meteen nee roepen, maar checken.

Er staat bij de 4790k geen "all" bij de vereiste bios, maar een versie nummer (1.30), dat impliceert dat een bios flash nodig is.

Verder sluit ik me aan bij de bios reset. Cmos batterij eruit, en de batterij contacten even kortsluiten met een paperclip oid.

• kyrillajax
https://imgur.com/a/SotxZts Even voor de zekerheid of dat wel de Cmos batterij is.

• Vinzz
Die platte knoopcel idd

• kyrillajax
Vinzz schreef op zaterdag 24 november 2018 @ 16:11:
Ah ok. Je hebt geen socket pinnetjes omgebogen? Niet meteen nee roepen, maar checken.

Er staat bij de 4790k geen "all" bij de vereiste bios, maar een versie nummer (1.30), dat impliceert dat een bios flash nodig is.

Verder sluit ik me aan bij de bios reset. Cmos batterij eruit, en de batterij contacten even kortsluiten met een paperclip oid.
Heb het gedaan en nog steeds niks :(

• GoldenBatt
  • Registratie: januari 2006
  • Laatst online: 15:26
kyrillajax schreef op zaterdag 24 november 2018 @ 16:32:
[...]

Heb het gedaan en nog steeds niks :(
Ook de socket pinnetjes gecheckt? Doe eens een duidelijke foto posten hier anders ;)

Specs!

• kyrillajax
GoldenBatt schreef op zaterdag 24 november 2018 @ 16:37:
[...]

Ook de socket pinnetjes gecheckt? Doe eens een duidelijke foto posten hier anders ;)
Ik kom later in de avond terug, moet namelijk nu werken ;)

• kyrillajax
https://imgur.com/a/H9IxBGW https://imgur.com/a/KGWrZva hier alvast de i7 4790k (hoop dat ie duidelijk genoeg is)

• BeAtS
  • Registratie: juni 2007
  • Laatst online: 03-06 09:13
Hey kyrillajax, ik vind het erg vervelend dat je mijn 4790k niet werkend krijgt. Ik lees dat je oude CPU nu ook niet meer werkt. Best even een foto posten van de pins op je moederbord, van het socket waar de CPU ingelegd wordt. Op de CPU zijn tegenwoordig geen pins meer, dus daar kan je in principe niets buigen.

Misschien ook eens even een algemene overzichts foto van hoe je moederbord aangesloten is, dat we kunnen controleren of alle voedingen aangesloten zijn. zoals bv. de CPU 4pin etc.

• kyrillajax
BeAtS schreef op zaterdag 24 november 2018 @ 20:46:
Hey kyrillajax, ik vind het erg vervelend dat je mijn 4790k niet werkend krijgt. Ik lees dat je oude CPU nu ook niet meer werkt. Best even een foto posten van de pins op je moederbord, van het socket waar de CPU ingelegd wordt. Op de CPU zijn tegenwoordig geen pins meer, dus daar kan je in principe niets buigen.

Misschien ook eens even een algemene overzichts foto van hoe je moederbord aangesloten is, dat we kunnen controleren of alle voedingen aangesloten zijn. zoals bv. de CPU 4pin etc.
https://imgur.com/a/EzjTBdx https://imgur.com/a/abe8nMG https://imgur.com/a/qZSqFNY hier even paar foto's als ik begrijp wat je bedoelde.

[Voor 69% gewijzigd door kyrillajax op 24-11-2018 21:08]

• BeAtS
Kan je eens eentje maken zonder flits? Het is moeilijk te zien zo

• kyrillajax
BeAtS schreef op zaterdag 24 november 2018 @ 21:29:
Kan je eens eentje maken zonder flits? Het is moeilijk te zien zo
https://imgur.com/a/dCaUJrw https://imgur.com/a/QTNEciy Beter?

Edit: neem aan dat de socket van de mobo oke is. Bios reset opnieuw geprobeerd en niks gaat meer aan, de fans draaien niet meer enzovoort :(.

[Voor 22% gewijzigd door kyrillajax op 25-11-2018 09:16]

• BeAtS
Ik zie niet meteen iets fout nee, hoewel het niet heel erg goed te zien is. Maar het klinkt iig niet goed he. Mss best even zien of iemand bij jou in de buurt kan helpen? Of binnen brengen ergens?

• HugoBoss1985
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 18-06 13:06
Kabels / stekkers van de voeding naar de hardware eens controleren.
En ram eens eruit halen en er weer in zetten.

Misschien heb je iets aangeraakt/verbogen/etc tijdens het werken aan het systeem.

Corsair 200R - CM V550M - Gigabyte Z390 Elite - i7 9700k @ 5,0 1,34v - Noctua NH-D15S- 16gb G-skill CL15 3600 @ CL14 1,44v - MSI GTX 970 Gaming - Samsung 970 EVO 512 - Windows 10 Pro 64

• kyrillajax
BeAtS schreef op zondag 25 november 2018 @ 12:49:
Ik zie niet meteen iets fout nee, hoewel het niet heel erg goed te zien is. Maar het klinkt iig niet goed he. Mss best even zien of iemand bij jou in de buurt kan helpen? Of binnen brengen ergens?
Het klinkt inderdaad niet goed, ik kan op dit moment niet naar iemand brengen die er verstand van heeft (of iets dergelijks). Denk dat ik maandag naar een computer winkel ga brengen en kijken wat er aan de hand is.

• kyrillajax
HugoBoss1985 schreef op zondag 25 november 2018 @ 12:52:
Kabels / stekkers van de voeding naar de hardware eens controleren.
En ram eens eruit halen en er weer in zitten.

Misschien heb je iets aangeraakt/verbogen/etc tijdens het werken aan het systeem.
Ram had ik er uit gehaald en weer ingestoken, heb niet aan de kabels gezeten (behalve de cpu cooler, maar die zit er goed in. Ook gecheckt)

• Teijgetje
  • Registratie: december 2011
  • Laatst online: 23:50
Ik zag het fout, never mind.

[Voor 108% gewijzigd door Teijgetje op 25-11-2018 14:57]

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

• kyrillajax
Teijgetje schreef op zondag 25 november 2018 @ 14:49:
Hopelijk gezichtsbedrog....
En waarschijnlijk zit ik er helemaal naast. De chips die ik verwisseld heb hadden pinnen en de socket niet.
Op je foto`s lijken alle pinnen van de bovenkant en rechterkant te liggen (schuin naar linksonder).
Kun je bevestigen dat die recht omhoog staan? of zijn dat contactpunten? Ze lijnen namelijk niet met de rechtop gaande hoeken van de socket.
Misschien een foto vanuit een andere hoek?

Lijkt haast alsof je de chip niet eerst op de pinnen gedrukt hebt maar en hem er op gelegd en vastgedraaid, waardoor een deel van de pinnen (de helft) omgebogen is. Je trekt dan eerst één kant naar beneden waardoor de chip schuin gaat. Gezien de richting zou je dan eerst de rechterbovenhoek aangetrokken hebben?
Wel een opvallend gelijke hoek allemaal.

Hopelijk zie ik het fout.
Zelf heb ik zorgvuldig mee gewerkt en geen gekke dingen mee gedaan. Voor nu ga ik niks meer doen en morgen laten checken door een computerzaak (ik weet het even niet meer).

• BeAtS
Hoe is het nog afgelopen kyril?

• kyrillajax
BeAtS schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 01:03:
Hoe is het nog afgelopen kyril?
Nu nog niets gehoord, heb hem sinds gisteren naar de computerwinkel gebracht. Nu is het kwestie van wat zij eruit kunnen halen.

• kyrillajax
Beste mensen,

Hartelijk bedankt voor het mee denken en het aanbieden van hulp. Het probleem was de moederbord. Blijkbaar heeft de socket het niet overleeft op één andere rare manier (ga het zelf navragen hoe dat precies zit). Nogmaals erg bedankt!

• BeAtS
Super iig dat je een oplossing gevonden hebt. Jammer dat het ten koste van je moederbord gegaan is. Iig nog veel plezier met je 4790k!
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True