• L201
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 26-05 12:23
Ik heb momenteel een 4-tal verschillende offertes binnen voor mijn dak welke puur zuid ligt:

In bedragen en gekozen oplossingen verschillen ze onderling, dus ik ben benieuwd naar jullie meningen en advies hierover.

Bedrijf/Offerte 1:
- 12 monokristallijn black 300Wp (AEG)
- SolarEdge 3000H omvormer

Totaal excl. BTW € 4.500,00
Totaal incl. BTW € 5.445,00

Met deze installatie is de verwachte opbrengst 3168 kWh. Panelen worden als volgt gesitueerd, 3 in landscape boven dakkapel, tussen dakkapel en dakramen en onder de dakramen (9 in totaal). Verder 2 op de dakkapel en 1 in landscape tussen de dakramen in, maakt samen 12. Contact enkel via de mail verlopen en schema is gemaakt op basis van Google maps afmetingen.

Bedrijf 2:
Dit bedrijf heeft mij eerst telefonisch benaderd en de dakafmetingen ook via Google maps opgezocht en daar een schema voor gemaakt.
Op basis hiervan heeft hij een tweetal offertes met het verschil in omvormer.

Offerte 2:
- 11 S-Energy (Samsung) 300 Mono Percium ALL-Black
- Goodwe 3000-NS-D (2mpp)

Totaal excl. BTW: € 3.936,87
Totaal incl. BTW: € 4.763,61

Offerte 3:
- 11 S-Energy (Samsung) 300 Mono Percium ALL-Black
- 1 Solar Edge SE 3000H HD-Wave
- 11 SE Optimizers P300

Totaal excl. BTW: € 4.599,33
Totaal incl. BTW: € 5.565,19

De 11 panelen zijn hierbij hetzelfde gelegd als bij het eerste bedrijf, echter het paneel tussen de dakramen in vervalt. Verwachte jaaropbrengst is 2.822 KwH

Bedrijf 3:
Dit bedrijf is bij mij thuis langs geweest om de situatie te bekijken en te overleggen. Zij kwamen tot de volgende offerte

Offerte 4:
- 16 Sunport Power mono kristallijne zonnepanelen 310 wattpiek
- Huawei 3,68KTL stringomvormer

Totaal excl. BTW: € 4.998,86
Totaal incl. BTW: € 6.048,62

Verwacht jaaropbrengst is 4.670 kwh.
Plaatsing van deze 16 panelen is als volgt: 3 landscape boven dakkapel en onder de dakramen (maakt 6). 5 stuks in portrait onder dakkapel (maakt totaal 11). 2 op dakkapel (13) en 1 paneel in portrait tussen de dakramen, 1 naast het rechter dakraam en 1 rechts van dakkapel. Waarbij die laatste 3 nog even onder voorbehoud zijn ivm esthetische aspect. Als ik die 3 laat vallen zal de prijs iets lager uitvallen dus.

Het bedrijf van die laatste offerte is lokaal en heeft ook mijn meterkast bekeken en gekeken wat er daarbij nodig is. Verder weet ik in elk geval dat die omvormer de mogelijkheid heeft om een accu op aan te sluiten wat over 2 a 3 jaar misschien interessant kan worden.

Ik ben benieuwd naar jullie reacties, meningen en tips die ik mee kan nemen in mijn overwegingen.

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Gezien veel hoogtes 1600 zijn, zie ik niet in hoe je een paneel van 1640 goed kan passen.
Ik zou eerder een passend paneel van 1590 x 1053 nemen en dat is panasonic hit (of sunpower)

Onder de dakkapel:
5x, bovenste rij portrait
2x, rechts en tussen dakramen portrait
3x, onderste rij in landscape

Boven de dakkapel:
3x, in landscape boven je dakkapel, maakt 13 panelen x 325 = 4225 Wp
Met een dak op zuiden, levert dat makkelijk 4200 kWh per jaar op.

Dat kan zowel op een 1-fase als (eventueel) 3-fase SMA omvormer. (optitrac vanwege dakkapel buren)
1 string van 6 (350 Vmpp) en 1 string van 7 panelen (400 Vmpp)

Op de dakkapel zou ik niet snel doen....(levert schaduw voor de bovenste rij)

Edit: Die van offerte 4 plaatst, 2 panelen op de dakkapel met een totaal andere hellingshoek.
Hoe wil hij/zij dat doen zonder optimizers op een string omvormer?
Dat beinvloed namelijk zeer sterk de rest van de panelen als je geen optimizers toepast.

Kun je zelf niet leggen? Moeilijk is het niet. Volgens mij is het een gemetselde nok?, wat enige aandacht vraagt bij het leggen.
En chapeau voor de duidelijke foto met afmetingen. ;)
(dejavu)

[Voor 49% gewijzigd door AUijtdehaag op 24-11-2018 14:17]

PV Output - Pana Hit Kuro Zuid / SF Noord- Mitsubsidie WP - Procon melcobems mini TK - MHI ESP WiFi TK

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 09-06 22:40
Als de haken/ rails hoog genoeg zijn gaan die panelen precies passen.
offerte 4 heeft mijn voorkeur, maar let op, die moeten in 2x8

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

• L201
Ik heb bij offerte 4 even nagevraagd hoe dat zit met eventuele optimizers. Ik zie ze niet direct in de offerte benoemd staan, maar in de aanbieding werd wel gesproken over de mogelijkheid ervan. Mogelijk zit het er impliciet in dus.

Die van offerte 4 heeft het precies opgemeten tussen dakkapel en dakraam (waar ik het op basis van dakpannen berekend heb). Hij gaf aan dat het strak er tussen past.

Oh, en zelf leggen ga ik niet aan beginnen. Alhoewel het me ook niet heel moeilijk lijkt laten de omstandigheden het thuis niet echt toe om dat te gaan doen.

[Voor 16% gewijzigd door L201 op 26-11-2018 14:20]

• L201
AUijtdehaag schreef op zaterdag 24 november 2018 @ 12:47:
Edit: Die van offerte 4 plaatst, 2 panelen op de dakkapel met een totaal andere hellingshoek.
Hoe wil hij/zij dat doen zonder optimizers op een string omvormer?
Dat beinvloed namelijk zeer sterk de rest van de panelen als je geen optimizers toepast.
Ik heb het nagevraagd, er word een dual optimizer gebruikt voor de 2 panelen op de dakkapel.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee