Toon posts:

GEZOCHT: instelbare inblaasventiel/ rooster wtw!

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• frisianstar
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 24-04-2022
In mijn bouwplannen voor een woonhuis komt een wtw systeem, verse lucht wordt door 2 of 3 roosters of ventielen in het plafond van de woonkamer in geblazen en geheel aan de andere kant van de ruimte boven de keukenkastjes weer afgezogen.
Er is een grote keuze aan afzuigventielen of roosters, maar de 'keuze' aan inblaas ventielen met de volgende eigenschappen is nihil:

1) het debiet is ruim (3 ventielen of roosters op één 300 m3/ uur WTW).
2) inblaas hoek is instelbaar (lucht mag niet tegen zijmuur of plafond blazen)
3) passend design voor in de woonkamer.
4) de uitgeblazen lucht mag niet tot voelbare tocht en/ of neven-geluiden leiden.

Ik heb welgeteld één verstelbare inblaasventiel gevonden die veel te klein is voor het gewenste debiet (luchtsnelheid wordt dan veel te groot wat ook tot neven geluiden kan leiden) daarbij is dit ventiel een uitloop artikel; namelijk één van J.E. Stork.

Heb ik nu onmogelijke ideeën/ eisen dat er nagenoeg niets wordt aangeboden?

Roosters in de zijmuren is geen optie; dan komt er dus aanvoer buizen in de spouw wat al niet handig is,
en bij gesloten gordijnen blokkeert dit de luchtstroom...

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3

Alle reacties

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
En itho qualityflow, waarbij je "minimaal" ventileert en niet meer dan noodzakelijk?
Is ook nog eens zuiniger in de stookkosten.
Enkel woonkamer? In de slaapkamers komt niets?

300 m3/h wervelwind continu in je huis lijkt me ook inderdaad niet prettig.

[Voor 9% gewijzigd door AUijtdehaag op 24-11-2018 11:48]

PV Output - Pana Hit Kuro Zuid / SF Noord- Mitsubsidie WP - Procon melcobems mini TK - MHI ESP WiFi TK

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20-03 08:09
Inderdaad, 300m3/h gaat altijd wel tot voelbare luchtverplaatsing leiden. Tenzij je achter een voorzetwand inblaast welke aan de onderkant over de gehele lengte open is o.i.d. maar dat is niet de bedoeling lijkt me. Kun je een paar voorbeelden geven van passend design? De enige die ik ken zijn namelijk model schotel met gat in het midden met daarop een wit kunststof dun deksel. Ziet er niet uit natuurlijk.

AMD Ryzen 3800X - 16GB DDR4 Corsair RGB - ASUS ROG STRIX 1080Ti - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• frisianstar
Die 300 kuub is uiteraard het maximum wat de WTW kan leveren, zal normaal lager worden ingesteld, maar bij eten koken bijvoorbeeld wel weer meer.
Ik zal nu naar inblaas roosters zoeken in de Engelse vertaling, mogelijk dat er in het buitenland veel meer met luchtverwarming wordt gewerkt en dus veel meer instelbare inblaasroosters worden aangeboden...
En met instelbaar bedoel ik dus blaas richting, niet debiet.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Zowiezo moet je bij het eten koken de vieze luchten niet af laten zuigen door de WTW, maar door een recirculatiekap of "normale" afzuigkap.

En er zijn genoeg WTW's die werken op basis van CO2 en RV.
Dus aan de 300 m3/h kom je nooit....
Bovendien is dat ook niet uitstaanbaar vanwege het lawaai van zowel roosters/buizen/wtw

PV Output - Pana Hit Kuro Zuid / SF Noord- Mitsubsidie WP - Procon melcobems mini TK - MHI ESP WiFi TK

• frisianstar
Wasemkap krijgt eigen aanvoer en afvoer van lucht...deels zelfbouw; door inblaas roosters direct naast de kookplaat en afzuigkap schuin boven kookplaat.

Ik eis voor mijzelf extra schone/ verse lucht in de woonkamer/ open keuken, als het bouwbesluit bijvoorbeeld 10 kuub verversing eist komt er 20 in...
Ook beide toiletten krijgen de mogelijkheid van extra luchtverversing via extra WTW ventilator, boven op de verplichte afzuiging volgens bouwbesluit.

Uit eigen ervaring weet ik dat flink aangebrande aardappelen de volgende nog te ruiken is...in zo'n geval zet ik de WTW vol open..., normaal / overdag -als er niemand- is kan 10% capaciteit al genoeg zijn.

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
frisianstar schreef op zaterdag 24 november 2018 @ 10:44:
1) het debiet is ruim (3 ventielen of roosters op één 300 m3/ uur WTW).
2) inblaas hoek is instelbaar (lucht mag niet tegen zijmuur of plafond blazen)
3) passend design voor in de woonkamer.
4) de uitgeblazen lucht mag niet tot voelbare tocht en/ of neven-geluiden leiden.
1: 300m3/uur verdeeld over 3 toevoerventielen betekent maximaal 100m3/uur per ventiel. Daarvoor heb je minimaal rond 100 voor nodig. Neem je een rond 125 dan maakt die in ieder geval al minder lawaai en komt de lucht ook minder ver. Neem je een rond 160 dan kukelt de lucht bijna uit het rooster recht naar beneden, zeker wanneer er een flink temperatuurverschil is.1

2: Inblaashoek instellen is bij de meeste toevoerventielen niet mogelijk, het is een conus die in een rond manchet zit en meer niet. Door het in- of uitdraaien van de conus kun je de hoeveelheid lucht knijpen maar niet de richting bepalen. Aan dit punt voldoen wordt dus zeer lastig voor een toevoerventiel.

3: Tja, wat is passend? RVS, RAL9010, rechthoekig, rond, met een kraaltje? Voor dit soort dingen is het meestal functie boven vorm.

4: Om het geluid te verminderen zorg je er in ieder geval voor dat tussen de WTW en je kanaalwerk een meter flexibele geluiddempende slang zit. Mocht je wat meer geld en ruimte hebben om het een en ander te monteren dan kies je voor een aparte geluiddemper. Verder moet je dan een groot toevoerventiel gaan toepassen zodat de geluidsdruk afneemt, zie de link hieronder naar een productblad van een toevoerventiel. Rond 160 is al stiller op 100m3/uur dan een rond 125. De worp wordt ook minder, wat je vaak ervaart als tocht.

EDIT: Gegevens hierboven op basis van dit toevoerventiel: Solidair RTSV https://solid-air.nl/_fil.../rtsv-documentatie-nl.pdf

[Voor 4% gewijzigd door sypie op 24-11-2018 16:27]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee